19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

VĚDA: Rvačka na Titaniku

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Dolly 25.7.2009 10:45

Hezky se to napíše

"býti tvořivý". Ale zamlada mě jakýsi člověk docela jednoduše ukázal, že pokud chci být tvořivá, pak musím umět řemeslo. A to je základní problém vzdělání. Existuje halda všelijakých učebních předmětů v ještě větší haldě všelijakých oborů a všude víceméně chybí základní technické vzdělání, které je nezbytným předpokladem k tomu, aby nevznikaly exotické názory jakéhokoliv typu. Státní maturity, RVP, ŠVP, financování školství a další nesmysly skutečně vytvoří z naší mladé generace pouze sluhy jakýchsi strojů, které ale vymyslí někdo úplně jiný, za úplně jiné peníze a jiné životní úrovně někde jinde.

Lapil 25.7.2009 14:20

Re: Hezky se to napíše

Přesně. A platí to i obráceně: když máte dost řemeslníků, vždycky se mezi nimi nějaký genius najde, ať už je to švec Baťa (byl on vůbec švec? nebyl obchodník?), fyzik Einstein nebo ten trilobit, co mu za odlivu přišlo líno vracet se do moře, a tak raději vylezl na souš.

Ludva 25.7.2009 8:45

Chce to výběrové školství

Nic proti tomu, aby vyššího vzdělání (Bakalář) mohli dosáhnout skoro všichni. Samozřejmě, že se pak průměrná kvalita sníží. Proto by měl být prováděn výběr a talenty soustředit na několika špičkových školách, vybavených nadstandartně. Konečně špičkových vědců a výzkumníků zase nepotřebujeme tolik. Jinak k povzdechům nad úrovní vzdělání - dříve jsme měli dobré znalosti a na hospodářství to jaksi nebylo vidět. Takže - uvidíme.

xxx 25.7.2009 11:11

Re: Chce to výběrové školství

Ano, výběrové školy jsou absolutní nutností a s talenty je potřeba pracovat odmala. Ale mám poznámku k tolik vychvalovanému dřívějšímu českému školství:  Do žáků hustilo spoustu faktických informací, ale neučilo je jak pracovat, aby to k něčemu vedlo. T.j. jak spolupracovat ve skupině, jak shánět a třídit informace, jak komunikovat, jak prezentovat vlastní myšlenky a závěry v psané formě (třeba anglicky). Mezi těmito schopnostmi a encyklopedickými znalostmi musí být rozumná rovnováha. A na tu se dříve důraz nekladl, a důsledky v hospodářství pociťujeme dodnes.

Současnou situaci v českém základním a středním školství neznám, ale neustále mě nepříjemně překvapuje, když absolventi VŠ, kteří nastoupí do PhD studia, nejsou schopni napsat kvalitní (z formální i obsahové stránky) report v angličtině. To jednoznačně ukazuje, že chyby jsou někde na vysoké nebo možná už na střední škole.

Ludva 25.7.2009 12:23

Re: Chce to výběrové školství

Protože jsou pořád přehlcování těmi encyklopedickými znalostmi a na angličtinu pak nezbývá čas. Kromě toho reforma školství (ŠVP) preferuje učení více cizích jazyků - to bude znamenat, že nebudou umět pořádně ani jeden.

Zen 25.7.2009 14:10

Re: Chce to výběrové školství

Jste si jist, ze to je tim, ze nezbyva cas? Nemuze byt treba problem v tom, ze kvalitni anglictinar se necha pretahnout za postatne vyssi plat na jazykovou skolu, kde bude mit klid? Zadna nutnost pokouset se zaujmout bandu rozjivenych pubertaku, kteri jsou presvedceni, ze jsou stredem vsehomira, zadna zodpovednost za zactvo, suplovani jen vyjimecne, ...

R 25.7.2009 17:16

Re: Chce to výběrové školství

Dřívější české školství bylo za socíku určeno pro podprůměrně a průměrně schopné. U lidí nadprůměrných se s tehdejším školstvím počítalo jen jako základem a jen částí vzdělání, toho otrockého šprtacího. To hlavní vzdělání potom bylo mimoškolní, začínaje populárně vědeckými časopisy pro mládež, přes všemožné zájmové kroužky a mimoškolní činnost po už tehdy rozvinuté středoškolské a myslím i vysokoškolské olympiády a podobně. Takže oficiální školství takovému člověku přineslo ty základní faktické informace a mimoškolská činnost potom ony potřebné dovednosti, jak pracovat ve skupině, jak hledat informace, jak je třídit....

Ono to leckdy přinášela škola i tehdy.  Práci ve skupině, kdy se rozdala témata a potom samostaně zpracovala ve 2 - 4 lidech, jsme dělali třeba v laborkách z přírodopisu na gymplu už v 70 letech. A potom na vysoké škole, taky v Pardubicích, to bylo v laboratořích víceméně pravidlo. Do laboratoří byl k dispozici jen stručný návod a kdo si nic jiného k příslušnému úkolu nenašel, ten obvykle neměl šanci ten úkol udělat, pokud neměl zrovna mimořádné štěstí nebo mimořádné znalosti. A tehdy nebyl žádný internet, kdo něco potřeboval, musel se pěkně poptat mezi známými, jestli nemají příslušnou knihu nebo strávit nějakou hodinku v vysoškolské knihovně, mimochodem v Pardubicích úplně mrňavé. Nebo za ekvivalent nějakých 30 piv koupit v prodejně skript nějaká kvalitní skripta navíc.

R 25.7.2009 17:00

Re: Chce to výběrové školství

Jenže když bakaláře dosáhnou všichni, tak to přestane být vyšší vzdělání, ale stane se to normální průměrné vzdělání.   Diplom bakaláře ztratí svůj smysl jako doklad o přislušném nadprůměrném vzdělání a schopnostech toho jednotlivce.  Konkrétnímu jednotlivci s vyššími než průměrnými schopnostmi potom nezbude nic jiného než prostě po absolvování bakaláře investovat do svého vzdělání další peníze a dosáhnout minimálně diplomu na další úrovni nad bakalářem.

arnal 25.7.2009 20:18

Re: Chce to výběrové školství

No, to samé se ale dá říct i o maturitě. Proč se základní vzdělání jmenuje základní?

R 25.7.2009 20:50

Re: Chce to výběrové školství

Základní vzdělání je základní škola. To by měli mít všichni, minimálně aby dokázali žít ve společnosti. Maturita je střední škola, tu by měli mít lidi inteligencí kolem +- průměru, řekněme s IQ 90 - 110. A ostatní s inteligencí nad 110 by měli mít vysokou, bakaláře a vyšší.  Pak by mělo být vše jasné, ukaž, co más za papír? Maturitu, diplom? A já vím hned, jak jsi dobrý.

Jenže dneska se valí lidi s průměrnou inteligencí do vysokoškolského vzdělání a jim se ten diplom povede udělat. A pak,jak nastoupí do práce, tak je hned problém. Na práci nestačí a naučit se to neumí.  I když má ten diplom.

Rudolph 25.7.2009 22:53

Re: Chce to výběrové školství

A sakra. Přečtěte si Konec civilizace, pane IQ soudce, a pak nad tím chvíli dumejte. Při svém nadpozemském IQ jistě na něco přijdete.

HonzaV 25.7.2009 23:58

Re: Chce to výběrové školství

no dneska kolem poledního na tohle téma mluvili na BBC (ztrácel se mi signál, tak nevím ani kdo to byl, ale žádní hlupáci) - a měli celkem podobný názor jako "IQ soudce".

Fafa 26.7.2009 0:32

Rudolphe

Dobre, krome IQ to chce jeste par dalsich znaku. Ale snad se shodneme, ze ne cela populace ma predpoklady k ukonceni vysoke skoly.

R 26.7.2009 2:20

Re: Rudolphe

Správně. IQ je jen zjednodušené hledisko. Podstata je v tom, že křivka IQ případně rovnou celkových schopností se prosadit je v populaci stále stejná. A kromě toho vystudováním vysoké školy a získáním diplomu se IQ i nějaká celková schopnost se prosadit zvyšuje jen minimálně. Zkrátka jestliže blbému umožníme získat diplom, tak i přesto zůstane pořád blbcem. Sice možná nacpaným vědomostma, ale blbcem. Krátkodobě to ten blbec vyhrává, protože má díky škole vědomosti, které ten druhý bez školy nemá, ale dlouhodobě, pokud v reálném životě pracují vedle sebe, to vyhrává ten chytřejší, ne ten s diplomem.  Zkrátka zvyšovat počet lidí s diplomem snižováním úrovně kritérií jenom znehodnocuje ten diplom. Jediná rozumná možnost, jak zvyšovat počet lidí s diplomem v populaci  je zvyšovat, třeba lepší zdravotní péčí, průměrnou inteligenci v populaci. A to nijak zvlášť moc nejde.

Fafa 26.7.2009 3:37

R

Otazkou je, jestli pro vetsinu praci v populaci je skutecne nutne mit vysokou skolu. Muj bratranec je truhlar, muj svagr je kuchar, oba velmi uspesni ve svych oborech. Skutecne potrebuji bakalarsky titul? A v jakem oboru?  

R 26.7.2009 11:24

Re: R

To je správná otázka. Úspěšný truhlář, kuchař nebo profese jim podobné nejméně 2 tisíciletí, po rok střelím 1800, nepotřebovali mít vůbec žádné školy. Začínali jak učedníci a když byli dobří, vypracovali se. Do roku střelím 1930, 1950 jim stačila základní škola, umět číst, psát, počítat. Museli už rozumět trochu zákonům a různým písemným nařízením, vyřizovat různé písemné věci na úřadech a v neposlední řadě kdyby neměli tu základní školu, byli by považování za duševně někde vespod a k pořádné práci by je nikdo nepustil. Dneska musí mít úspěšný truhlář nebo kuchař nějakou střední školu, učňovskou nebo s maturitou. Když by vystudoval jen základní školu, byl by považován za duševně někde vespod a jako zaměstnanec by se dlouho k pořádné práci nedostal a jako živnostník by měl problémy s povolením živnosti.  Přitom na 99 % ti úspěšní kuchaři a truhláři, kdyby se nějak dalo dohromady, by byli asi na zhruba stejné úrovni, když pomineme různé technické možnosti dané různýma dobama. A to by ti nejstarší neuměli třeba ani číst a psát v kontrastu se současnými kuchaři nebo truhláři.

Ludva 26.7.2009 16:51

Re: R

Vysokou školu nepotřeboval ani Bill Gates ! Ale je škoda, že vysvědčení z nějaké školy nelze nahradit profesní zkouškou. I když vlastně některé firmy dávají přednost pracovníkům, které si vyškolí samy.

R 26.7.2009 19:03

Re: R

Bill Gates je vzácnější případ studenta vysoké školy, který při studiu podnikal a který se v tom podnikání stal tak úspěšný, že musel  volit mezi studiem a mezi podnikáním. Mám pocit, že ve svém životopisu lituje, že školu nedodělal.

Emil XX 26.7.2009 16:46

I ta maturita by měla být výběrová

a vysoká škola tuplem. A hlavně by neměly být nesmyslné obory a majitelé diplomu, kteří by dříve neprolezli základní školou.

Úplně žasnu, kolik lidí dnes neví věci, které jsme se učili v osmé třídě žákladní školy.

Profesor kdoví čeho, žvanící o "globálním oteplování" a neznající chemickou podstatu HOŘENÍ.

Ludva 26.7.2009 16:41

Re: Chce to výběrové školství

Mám dojem, že myšlenka je taková : Všeobecné střední studium a bakalářské odborné studium pro všechny, co mají zájem. Magisterské studium  už jen pro ty, co na to mají. Samozřejmě, že střední odborné školy se brání, ale mnohé z nich už musely zavést gymnaziální třídy, aby přežily. Nakonec to bude levnější. Toho, že vzdělání se degraduje, se nebojím, nakonec i dříve diplom nezaručoval, že za ním není blbec. A kromě toho - dnes nelze studenty připravit na nějaké delší období - vše se strašně rychle vyvíjí a vzdělávání je celoživotní.

R 26.7.2009 20:54

Re: Chce to výběrové školství

No, před takovými 20 - 30 lety myšlenka byla taková "Všeobecné střední studium pro všechny, co mají zájem a vysokoškolské studium už jen pro ty, co na to mají"  Před takovými 80 - 100 lety byla myšlenka taková " základní studium pro všechny, kdo mají zájem a různé střední a potom univerzity už jen pro ty, co na to mají"

Nedegraduje vzdělání, ale degradují formální vzdělávací stupně. Typuju, že za velice krátkou dobu přestane pro absolventy stačit titul magistr, protože magistrů bude moc a budou mezi nimi i ti málo schopní a tak bude muset pro nejlepší studenty vzniknout ještě nějaký vyšší titul.

Celková vzdělanost jinak moc nahoru nepůjde. Můj názor je takový, že člověk s určitou výší IQ zvládne využívat jen určitý omezený souhrn informací získaných studiem. Pokud v tom smyslu studuje něco nad své možnosti, jsou informace navíc vyplýtvány, ten člověk se je sice dokáže naučit, on je ví, ale on s nimi nepracuje a během krátké doby je zapomene.

Emil XX 26.7.2009 16:38

Re: Chce to výběrové školství

Na hospodářství to nemohlo být vidět, protože tady byl debilní ekonomický a politický systém. Ale naše současné hospodářství je založeno převážně na cizím know how.

PPP 25.7.2009 7:18

nejen věda

Akadmie věd se nezabývá jenom vědou. Je také majitelem  a správcem různých nemovitostí, zchátralých vilek, honosných domů, rozsáhlých pozemků v atraktivních lokalitách a podobně. V těchto nemovitostech se žádná věda nedělá, co se tam vlastně dělá, často neví ani ta akademie. Možná by to chtělo pořádnou inventůru a úspory ba se nalezly.

Medved 25.7.2009 7:25

Re: nejen věda

Univerzity se nezabývají jenom vědou a přednáškami. Jsou také majitelkami a správci různých nemovitostí, zchátralých vilek, honosných domů, rozsáhlých

pozemků v atraktivních lokalitách a podobně. V těchto nemovitostech se

žádná věda ani výuka nedělá, co se tam vlastně dělá, často neví ani ty univerzity.

Možná by to chtělo pořádnou inventůru a úspory by se nalezly.

To je ale blbost, co?

I-Worm 25.7.2009 10:13

Re: nejen věda

vona ta hluboká nedůvěra k inteligenci je tak zakořeněná...a pak že prej socialismus nefunguje! Tohle se mu povedlo znamenitě!

Patron Divný 25.7.2009 10:28

Re: nejen věda

Tohle je spíš nedůvěra k administrativě jakékoli státní organizace, že v ní není bordel. Je jasné, že vědci se o takové maličkosti nezajímají.

harry 25.7.2009 14:56

Re: nejen věda

"Ministerstva, univerzity (aj. organizace placene z nasich dani) jsou také majitelkami a správci různých nemovitostí, zchátralých vilek, honosných domů, rozsáhlých pozemků v atraktivních lokalitách a podobně".... rada tech pamatek a pastousek totiz pochazi z doby, kdy nebylo mozno postavit novy, moderni a usporny barak, ale zase byly fondy na opravy, prestavby a adaptace. Tak se prestavovalo.

Fafa 25.7.2009 21:37

Re: nejen věda

Medvede, to neni blbost. To je pravda.

Medved 25.7.2009 22:17

Re: nejen věda

Popsani korektniho vychodiska neznamena vytvorena implikace je tez validni. Je potreba ji dokazat, ne vykriknout.

Pouceni: nemovity majetek verejnych instituci ziskany od statu pri vzniku  nelze prodat, zastavit atd., lze ho maximalne vratit statu k zasmeleni uredniky...

Fafa 25.7.2009 23:00

Re: nejen věda

Medvede, ovsem v ramci diskusnich prispevku na Psovi se asi tezko dockame korektne vedenych dukazu o majetku ve sprave Akademie ved nebo University. Pokud se tyka zasmeleni majetku, tak myslim urednici statni a urednici akademicti jsou zhruba na stejne urovni.