18.5.2024 | Svátek má Nataša


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L.Metelka 16.8.2009 20:15

Re: Nejdříve je umlátit hokejkami, do veřejnosti pustit, že téměř Ardeny budou pod mořem, když budeme nadále vypouštět CO2

Jsou-li politici zblblí, zvolte si jiné (nezblblé) politiky. To je všechno, co Vám mohu poradit.

Pokud byste ale chtěl, abychom před politiky něco tajili, aby to nemohli politicky zneužít, to bychom museli tajit všechno. Protože zneužít se dá úplně cokoli.

Nebo jim máme říkat, jak se mají rozhodnout? To by bylo moc zajímavé. Kdekdo totiž  vyčítá (nesmyslně) klimatologům, že zasahují do politiky. Ale Vy byste po nich chtěl, aby dělali právě tohle...

To si tedy budete muset, vážení klimaskeptici, nejdřív trochu srovnat v hlavách.

Pete Brich 17.8.2009 10:40

Jsou-li všichni klimatologové chápaví jako Vy, pak lze očekávat ve svaté válce proti CO2 cokoliv.

Nebo Vám ideologie nedovoluje používat mozek?

PB

renoar 15.8.2009 8:58

zdravý rozum konečně zpět?

Jak to tak vypadá, bublina "globální oteplování způsobené člověkem" pomalu končí s dechem. Chce se říct konečně...začínám být v klidu, i když to bude ještě chvíli trvat a pár peněz  to ještě bude stát. Tak jako před ní bubliny nové doby ledové, předpovědi konce ropných zdrojů, přemnožení lidí do 20 let, ozónová díra, brzké udušení se kvůli kácení pralesů a jiných. Teď abych si začal dělat starosti, kde se objeví další morová rána - a to si pište že to bude brzy   :-)  Co by ty houfy čerpatelů grantů jinak dělaly?

para 15.8.2009 11:46

Re: zdravý rozum konečně zpět - nebo raději nedomýšlet?

Ano renoare s tím jak globální krize snižuje výkon průmyslu se lecos razantně změní jen to věštění jak píšeš ... "globální oteplování způsobené člověkem"... se nejspíš nezakládá na datech ale víc na momentální situaci a renoárově přání. Podobně je tomu s ropnými zdroji http://www.energybulletin.cz/?q=clanek/ropny-zlom-uvodni-informace  populací která která vytrvale roste už dosahuje takřka 7miliard, ozonovou dírou, která se ne a né zacelit //nově vliv oxidů dusíku// i tím Amazonským pralesem   http://www.whrc.org/programs/landwater.htm  či HIV nebo prasečí chřipkou....  Bohuže tomu tak je ale naprosto nezávisle na tom kdo dostane jaký grant.  Místní odchylky to pak spíš potvrzují - např Rusko začne do konce století v důsledku tamního rozšíření HIV populačně ztrácet. Je mi to až líto ale sám nevím co s tím vším dělat? Ignorovat se to nedá a preventivně se dohodnout na opatřeních s těmi kteří ani uvedeným jevům nevěří je obtížné ba nemožné.... a až je nějakej "vir" zasáhne bývá už pozdě.:-(

Ludva 15.8.2009 12:49

Re: zdravý rozum konečně zpět - nebo raději nedomýšlet?

Škoda těch deštných pralesů vykácených kvůli biopalivům. Kdo za to nese odpovědnost ?

para 15.8.2009 14:16

Re: zdravý rozum konečně zpět - nebo raději nedomýšlet?

Ludvo ono se tam kácí především pro zisky a to způsobem analogickým chování v zemích řízených narkomafií. Biopaliva se vyrýbí jen na zlomku vykáceného - většinou jde o kávení pro černý vývoz dřeva. Ale jinak souhlas - škoda celého biotopu deštných pralesů je i naší škodou. Osobně to cítím na vyhlášení války těm co za tím stojí.

paštun višnu 15.8.2009 0:07

Ivane Nový

Obdivuji Vaši trpělivost. Se zmetkem, který věcné argumenty nahradí invektivami vždy, když mu začnou docházet, bych skončil po prvním "přestaňte už papouškovat ty někde vyčtené bláboly...".

L.Metelka 15.8.2009 7:38

Re: Ivane Nový

Ano, jsou to doslova bláboly. A jsou vyčtené, pan Nový zprávu IPCC evidentně nečetl, v klimatologii ani v modelování se absolutně nevyzná a nemá přehled ani v naprostých základech. Zato zastává tu "správnou" ideologii, což je asi pro některé lidi dostatečná kvalifikace...

Ivan Nový 15.8.2009 10:12

Pane Metelko,

jak můžete zkoumat chování klimatu na různé podněty, když ty podněty jsou integrální součástí modelovaného systému. Klima není něco samo o sobě. Lidstvo ty podněty nemůže řídit. Zkoumat tedy, jak by se klima chovalo v čistě hypotetických poměrech je sice zajímavé, ale něco z toho vyvozovat nelze. Kvůli antropogenním vlivům byste musel modelovat i chování lidské společnosti, obejít to scénáři nelze. Protože scénáře jsou hypotetické situace u nichž zatím není možno zjistit, jaká je pravděpodobnost, že nastanou, právě proto, že nemáte model lidské společnosti.

L.Metelka 15.8.2009 10:43

Re: Pane Metelko,

Máte pravdu, že při statistickém modelování by to byl problém. Jenže klimatické modely nejsou statistické.

Scénáře pokrývají řadu eventualit toho, jak lidstvo může na danou situaci reagovat. Varianty reakce společnosti tady nejsou prognostickou, leč diagnostickou veličinou...

Ivan Nový 15.8.2009 13:09

Pane Metelko,

ty scénáře jsou jen ježděním prstem po mapě. Lidstvo si nevybírá jak bude na danou situaci reagovat. Proto musíte modelovat i lidské chování. Lidstvo se nemohlo vyhnout fašismu, nacismu, 2. světové válce, či komunismu, když tyto poruchy nastaly. Lidský organismus si taky nemůže vybrat, které nemoci podlehne či nepodlehne. Prostě se jen může na poruchu nějak adaptovat.

para 15.8.2009 14:23

Re: Pane Metelko,

To je dost pacifistický a defenzivní postoj pane Nový - a vedoucí jen k tomu, že to akčnější a dravější tomu pacifistovi přeroste přes hlavu. Jeli lidstvo svéprávné a soudné - mělo by začít posuzovat varianty a domáhat se svého práva ba dokonce své povinosti hledat cesty k přežití. Ukazujeli se, že je součástí systému, a že v něm hraje dominantní roli kdy si planetu v jisté fázi  de facto podmanuje je namístě za to přijmout i odpovědnost a ne se jí zříkat.

L.Metelka 15.8.2009 15:34

Re: Pane Metelko,

Že Vy jste četl Nadaci?

Modelování lidského chování, i pokud by bylo možné, nepatří do klimatologie, takže na to se musíte ptát jinde....

para 15.8.2009 21:52

Re: Pane Metelko,

Čtu kde co a v poslední době hydrologii, zoologii, fyziku a vše s klimatologie...Někde mi to dokonce zapadá do sebe jak skládačka až mi to zaráží a to mi pak dělá radost.. Už jsou to tisíciletí co byla sepsána třeba Bhagavatgíta ale ta se mi do ruky dostala až po knížkách Konráda Lorence, Froma..... Zajímavé ale je,  že už před tisíciletími bylo rozhodování co,  jak a proč dělat / nedělat, za co se poprávu cítit viným, v čem tkví svoboda a odpovědnost.... tématem výsostným. Zajímavé rovněž je, že máli konání mít smysl ve svém naplnění, musí míru poznat a zvolit každý sám a nedá se mu to zvemku vnutit. Pokud však má zájem lze mu napomoci v tříbení myšlenek přátelskou rozmluvou.;-)

Ivan Nový 15.8.2009 23:41

Re: Pane Metelko,

No vidíte, jsem rád, že uznáváte, že scénáře jsou ideologicky motivovaný nesmysl.

L.Metelka 16.8.2009 6:21

Re: Pane Metelko,

Ano, už jsem pochopil, že lidem, kterým to prostě nebere (nebo nechce brát) nemá smysl cokoli vysvětlovat.

Nic o tom nevíte, ale máte v tom jasno...;-D Váš problém...

Ivan Nový 16.8.2009 9:39

Pane Metelko,

uvědomujete si, že například nastavení nějaké konstanty, nebo nějaká zapomenutá konstanta někde mezi tisíci řádky programu klimatického modelu může ovlivnit jeho chování? A, že vy si pak hrajete s jeho výstupy? Každý program obsahuje chyby.

L.Metelka 16.8.2009 9:43

Re: Pane Metelko,

No, tohle nám fakt připomínat nemusíte. To víme. Proto se taky ty modely validují.

Ivan Nový 16.8.2009 10:06

Re: Pane Metelko,

Validují?  A jak? Scénáři? Validují se z dat, podle kterých byly ty modely vytvořeny. Ale to není korektní postup.

L.Metelka 16.8.2009 10:15

Re: Pane Metelko,

A zase vedle. Validují se pomocí reanalýz, což jsou data, která nebyla použita k vývoji modelu.

Ale že Vy si myslíte, že model se dává dohromady tak, že vezmete naměřená historická data, najdete tam nějaké závislosti a ty extrapolujete do budoucnosti?

Ivan Nový 16.8.2009 11:04

Re: Pane Metelko,

No i to je trochu sporné, protože ty data jen zpřesňují ty použitá data, jsou z téhož období. Takže vlastně o žádnou reanalýzu nejde. Nějakou interpolací dat použitých k vytvoření modelu, a dat použitých k reanalýze dostanete podobnou křivku. Tvrdá data budou řekněme až za 50 let.

L.Metelka 16.8.2009 11:10

Re: Pane Metelko,

Problémeček je ale v tom, že k sestavení modelu žádná data nepotřebujete...;-D

Ivan Nový 16.8.2009 18:47

Re: Pane Metelko,

Neříkejte. A jak víte, že model se blíží realitě? I zápis fyzikálních principů formulemi jsou data. Je přece jedno, zda funkci zapíšete jako množinu uspořádaných dvojic, a nebo jako formuli. Klima není něco jako elektromagnetické pole, či gravitace, pojem klimatu je z velké části vázán na lidskou mysl, je dán mírou lidského času. Uvedu příklad, když by se u vás změnilo vnímání času, tak byste třeba vichřici nechápal jako silné proudění vzduchu. Tak jako kosmické procesy vzniku hvězd nevnímáme jako tok vesmírné hmoty, ale jako statické obrazy. A ještě něco, ten kdo modeluje klima, tak dělá výběr fyzikálních principů, které zahrnuje do modelu, a k verifikaci používá velmi omezenou množinu naměřených dat. A jak může verifikovat správnost naprogramování modelu? Odkud vezme další nezávislá data?

L.Metelka 16.8.2009 20:11

Re: Pane Metelko,

Nepředpokládám, že byste chtěl zpochybňovat třeba Newtonovy zákony, zákony zachování, termodynamiku a další podobné věci. Nebo ano?

Jistě, zajímá nás klima v časových úsecích, srovnatelných s délkou lidského života. Na delších časových škálách to zajímá třeba paleoklimatology. Všechno je otázkou časových měřítek.

para 16.8.2009 11:46

Re: Pane Metelko,

Podívejte pane Nový jak funguje takovej Aladin - data sice potřebuje stále a z různých zdrojů ale ta naměřená nejsou nutností pokud by měl počítat nějaký obecný problém nějaké modelové situace. Výsledky sice nejsou absolutně přesné ale v tom divočení živlů kolem front je považuji za relativně výborné. Je to model na pár dní dopředu nikoli na roky ale za dlouhou dobu zas není výstupem tolik dat. Výstup a Aladina má kde kdo z nás na očích a tak snad jako příměr poslouží.

Zajímalo by mě který s výpočtů je vlastně náročnější na počitačový výkon. Ten co dává hromadu dat po celé evropě pár dní dopředu nebo ten co dává pravděpodobné globální změny teplot na 30leté období za 100let? Jak je to pane Metelka? V Komořanech je nějaká mašina v klimatizovaných místnostech před centrálním předpovědním pracovištěm - to je ona "Aladinová"?

L.Metelka 16.8.2009 12:00

Re: Pane Metelko,

Náročnější je rozhodně ta klimatologická simulace. Předpověď pomocí Aladina na 54 hodin se počítá asi hodinu, simulace na 100 let trvá minimálně pár týdnů strojového času.

NEC SX-6, na kterém se počítá Aladin i klimatika, je taky v klimatizované místnosti, ale dole na Zámečku...

para 16.8.2009 12:40

Re: Pane Metelko,

Jo dík - to bude on - že? http://www.chmi.cz/meteo/ov/aladin/oper/pocitace.php

L.Metelka 16.8.2009 12:42

Re: Pane Metelko,

Přesně tak...

Ivan Nový 16.8.2009 18:49

Re: Pane Metelko,

Problém je v tom, že v případě Aladina máte nezávislá data, která verifikují tento model, v případě klimatu je nemáte.

L.Metelka 16.8.2009 20:07

Re: Pane Metelko,

Ale jděte...;-D

Je zajímavé, že klimatické výpočty děláme právě pomocí Aladina. A pokud jde o validaci klimatických modelů - říká Vám něco třeba pojem "hindcasting"?