27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

VĚDA: Náboženství v lidech posiluje zlo

Proč je lepší být ateistou? S menší pravděpodobností zneužijete dítě a uříznete hlavu rukojmímu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Balzám 12.11.2015 16:33

Každopádně,

článek splnil účel. Znám pana Brezinu ještě z doby, kdy psal do Reflexu, i tehdy si zakládal především na kontroverzi. Jestli je studie dobrá nebo špatná? To si ti, kteří mají tu potřebu, dohledají sami. Diskuse se opět zvrhla, jako naprosto vždy, v evangelia věřících a pokusy nevěřících jim to vyvrátit, bez jakéhokoliv úspěchu. A tak to má byt, tak je to spravne !!! :-)

Z. Frys 12.11.2015 15:59

Dobrý

a potřebný článek. Jen potvrzuje slova významného ateisty a nositele Nobelovy ceny S. Weinberga:

S vírou nebo bez víry, dobří lidé konají dobro a špatní zlo. Ale aby dobří lidé konali zlo, k tomu potřebují víru.

Memetika vidí náboženství jako úspěšné ultrasobecké memy, jejichž cílem je co nejvíc se rozšířit v hlavách svých hostitelů. A lidé, zasažení nějakou mutací takového viru jsou prakticky bez šance se ho zbavit. Vidím kolem sebe spousty lidí infikovaných nějakou variantou kolektivistického (socialistického) viru, od komunistů po fašisty či křesťanské poplety.

B. Binka 12.11.2015 16:08

Re: Dobrý

Přečtěte si po sobě svůj příspěvek a zkuste si odpovědět následující otázky: Psal ho člověk tolerantní nebo netolerantní? Psal ho člověk, pro kterého je dobrota zásadní hodnotou? Psal ho člověk, který si druhých lidí váží? A to je tak asi vše :-) ...

J. Jurax 12.11.2015 21:39

Re: Dobrý

No, z textu nelze posoudit, zda to psal člověk tolerantní ani jestli je pro něj dobrota zásadní hodnotou ani jestli si váží druhých.

Jde prostě o racionální popis skutečnosti.

Uvažujete stejně zcestně, jako byste hodlal z rovnic pro výpočet trysky raketového motoru posoudit, zda je formuloval člověk tolerantní nebo netolerantní, člověk, pro kterého je dobrota zásadní hodnotou, člověk, který si druhých lidí váží.

V. Kobetič 12.11.2015 17:25

Re: Dobrý

Pane Frysi, a proč nezmiňujete i "infikované ateistické poplety"? Ateismus je taky jenom víra (tedy, že bůh neexistuje...) Znám dost zuřivých ateistů, rozhodně víc, než umírněných věřících...

V. Kobetič 12.11.2015 17:51

Re: Dobrý

Jejda...! správně je "...zuřivých věřících."

J. Sova 12.11.2015 17:52

Re: Dobrý

Pokud je ateismus víra, tak je plešatost barva vlasů.

http://www.i-ateismus.cz/2011/04/je-ateismus-vira/

V. Kobetič 12.11.2015 21:14

Re: Dobrý

Obecně však platí, že ateizmus se vymezuje fakticky vůči všem (akceptovatelným) monoteistickým náboženstvím, přesněji tedy - zejména vůči víře v Boha. Jelikož však žádný důkaz nemá, a pravděpodobně nikdy mít nebude, je naprosto logické, že je tedy pouze věřícím. (To koresponduje i s http://... které uvádí pan Sova - a které jsem si se zájmem přečetl)

J. Jurax 12.11.2015 21:52

Re: Dobrý

Obecně však NEPLATÍ, že ateizmus se vymezuje JEN vůči všem monoteistickým náboženstvím, neboť jsou i náboženství polyteistická.

Bohové jsou pouze virtuální konstrukty nedokonalých, případně nevzdělaných lidských mozků. Taky proto je jich tolik ... a toliko jako virtuální konstrukty je lze zkoumat. Je to věc psychologie a psychiatrie.

V. Kobetič 13.11.2015 18:13

Re: Dobrý

Předpokládal jsem, že mluvíme o relevantních "novodobých" náboženstvích. Chodit mezi neandrtálce v tomto případě asi nemá smysl...

J. Jurax 14.11.2015 18:38

Re: Dobrý

Ano. Kolik bohů mají kupříkladu hinduisté?

Z. Frys 12.11.2015 18:47

Re: Dobrý

Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství. (Robert M. Pirsig).

J. Jurax 12.11.2015 21:42

Re: Dobrý

No, neznám zuřivé ateisty, ale zuřivých věřících jsem už pár poznal.

Je ovšem pravdou, že ateistu prchlivé povahy lze urputným žvaněním zuřivých věřících naštvat natolik, že se rozzuří :-)

Ś. Svobodová 12.11.2015 15:54

Studie a manipulace.

Nemám ráda takové studie. Připadají mi "na zakázku", aby podpořily nějaký trend. Samy o sobě toho příliš nevypovídají, ale dají se následně interpretovat různě. Z této bychom mohli učinit nejméně 4 závěry: Muslimské děti jsou nejhorší. Náboženství vychovává sobce. Křestané jsou horší než atheisté. Dětem neprospívá výchova k náboženství. A určitě i další. I když nic takového autor studie nenapsal.

J. Novotny 12.11.2015 15:51

Může mi někdo říct, co je na bodě 1

neetického, když si dítě nechá víc samolepek? Pan Březina se zcela určitě o vše dělí s každým na potkání, když vidí etické selhání dítěte v tom, že si nechá nějaké nálepky pro pozdější či osobní použití. Takového rovnostáře aby člověk pohledal.

Ś. Svobodová 12.11.2015 15:58

Re: Může mi někdo říct, co je na bodě 1

Pan Brezina tuto studii nevydal :-) Jen mylně interpretoval její výsledky.

V. Vaclavik 12.11.2015 18:31

Re: Může mi někdo říct, co je na bodě 1

Rekl bych, ze se oba mylite. V te studii jdo o porovnani ochoty deti sdilet co maji a ty deti, ktere vyrustaji v prostredi, ktere je vede ke sdileni a vyzdvihuje to jako ctnost, jsou mene ochotny sdilet, nez ty, ktere vyrostly v prostredi, ktere to za zadnou zvlastni ctnost nevyzdvihuje. Evidentne tyto deti maji disponuji vetsi mirou dobre vule. Neni to zalezitost ctnostneho altruistickeho rozdavani se, ktere je samozrejme spatne, zle.

Jinymi slovy, dite ktere sdili s ostatnimi detmi, protoze je k tomu rodici vedeno coby ctnostne pocinani, sdili ze spatneho motivu a naopak, dite ktere k tomu vedeno neni, sdili z motivu dobrych, tedy dobre vule mezi lidmi (zde detmi).

J. Kernal 12.11.2015 15:38

lidé přemýšlejte,

reprezentativní vzorek 1 100 dětí ve věku 5 - 12 let z pěti zemí čítající teměř 2 miliardy lidí.Morální úpadek společnosti vede i k takovým to vědeckým objevům.Pronásledování křesťanů nikdy  neskončilo a naopak se začíná stupňovat a i takovýto výzkum k tomu přispívá, viz diskuze. Držme se Ježíše. 1P2,22 On hříchu neučinil a v jeho ústech nebyla nalezena lest. Když mu spílali,  neoplácel spíláním,když trpěl, nehrozil, ale vkládal vše do rukou toho, jenž soudí spravedlivě.

Ś. Svobodová 12.11.2015 15:56

Re: lidé přemýšlejte,

Nebojte, není to o pronásledování křesťanů. To jste si jen vyvodil z textu a z interpretace autora článku.

R. Morava 12.11.2015 13:32

A ten výzkum šel z grantu norských fondů

Nebo to platili Satanisti? Obávám se, že to je nějaký podezřelý a ojedinělý výzkum. Takových Vám dodám kolik chcete. Podezřelý je už ten výběr USA, Číny, Kanady, Jordánska, Turecka a Jižní Afriky. Ani v jednom z těchto států prakticky nejsou křesťané. A že jsou Američané sobečtější než Číňané ví každý. Jiné výzkumy Vám řeknou že mezi praktikujícími křesťany je mnohem méně potratů, rozvodů... Zeptejte se jaké procento mužů odejde z manželství s postiženým dítětem u ateistů a kolik je to u křesťanů. Co se týká dětského sobectví tak jste se asi zbláznil. Pokud od narození učíte dítě že má milovat bližního a odpouštět, což je základní kámen křesťanství těžko bude sobečtější než kdyby takto vychováno nebylo. Jinak samozdřejmě jakákoliv víra bez rozumu je zneužitelná různými manipulátory, ale to už je rozdíl mezi osobní vírou = tou podstanou částí a tou vnucovanou..

R. Langer 12.11.2015 14:03

Re: A ten výzkum šel z grantu norských fondů

Ujišťuji vás že to dítě lze stejně vychovat i bez křesťanství. Někdo prostě takovou berličku nepotřebuje.

H. Balzám 12.11.2015 14:09

Re: A ten výzkum šel z grantu norských fondů

Ta studie je tak zrůdná, že ji ani nemohli vymyslet lidé! Já sázím na ještěrany a Aštora Šerana!

I. Brezina 12.11.2015 15:00

Re: A ten výzkum šel z grantu norských fondů

Vědecká studie nemůže být ani zrůdná ani nezrůdná. To je princip vědy - nejde v ni o hodnoty, ale jen o to, co se dá nebo nedá dokázat.

H. Balzám 12.11.2015 15:02

Re: A ten výzkum šel z grantu norských fondů

To byla ironie, nekažte mi to :-)

Ś. Svobodová 12.11.2015 16:06

Re: A ten výzkum šel z grantu norských fondů

To ano. Ale je-li vytržena z kontextů a zasazena do spekulací, nelze o vědě hovořit.

J. Aspirin 12.11.2015 15:15

Re: A ten výzkum šel z grantu norských fondů

V článku (a předpokládám i ve studii) se nemluví speciálně o křesťanství ale obecně o víře... Když je člověku vtloukáno do hlavy, že jeho víra je ta správná a tudíž on je lepší a půjde po smrti někam kde je hezky - na rozdíl od těch druhých, kteří věří v něco jiného nebo víru nepotřebují, a tudíž tak dobří nejsou a po smrti půjdou někam kde hezky není... to nemůže mít dobrý vliv na psychiku ani u dospělého natož u dětí. Na to žádná studie ani není potřeba.

H. Balzám 12.11.2015 15:28

Re: A ten výzkum šel z grantu norských fondů

Plus mnou už jednou zmiňovaný a dle mého velmi důležitý aspekt, že víra dá často člověku alibi, že to, co činí, činí z popudu vyšší autority.

R. Langer 12.11.2015 15:33

Re: A ten výzkum šel z grantu norských fondů

Ano, tak to je.

Ś. Svobodová 12.11.2015 13:07

Profesor Decety nic takového netvrdí.

Závěr studie zní, že náboženství negativně ovlivňuje dětskou sobeckost a sekularizace naopak.  (Nic o bombách a uřezávání hlav.) Podle mého názoru je ta sudie zavádějící. Ovlivnit dítě mohou pouze rodiče. Pokud jsou na dítě přísní a požadují od něj slepou poslušnost (jak se dá předpokládat u nábožensky praktikujících), pak frustrované dítě bude těžko altruistické k potřebám jiných dětí. Myslím, že zkoumat dobrotu srdce na dětech je zavádějící. Dětská psychika má vývoj a nelze o 6tiletém dítěti tvrdit, že bude stejné v dospělosti.

J. Sova 12.11.2015 13:27

Re: Profesor Decety nic takového netvrdí.

I jiné studie tvrdí, že náboženství zhoršuje stav společnosti.

http://www.osel.cz/2270-nabozenska-vira-a-zdravi-spolecnosti.html