27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

VĚDA: Náboženství v lidech posiluje zlo

Proč je lepší být ateistou? S menší pravděpodobností zneužijete dítě a uříznete hlavu rukojmímu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Pansky 12.11.2015 1:28

Totalni BLABOL ... Nemohl jsem dohledat, zda ...

... jmenovany clanek byl PEER-REVIEWed nebo ne.  Current Biology neni zadny z prestiznich biologickych casopisu.  Clanek jsem nemohl dohledat, abych osobne posoudil, jak byl clanek napsan.  Uvedeny odkaz je odkazem na recenzi, takze nemame v rukou zadna fakta.  O co tedy panu Brezinovi slo, to nevim.

J. Babička 12.11.2015 2:59

Re: Totalni BLABOL ... Nemohl jsem dohledat, zda ...

Ukázat svoji aroganci ?

S. Lorenc 12.11.2015 12:06

Re: Totalni BLABOL ... Nemohl jsem dohledat, zda ...

O co šlo panu Brezinovi? Třeba nám to napíše. Ale na křesťanství často útočí ten, kdo je usvědčován ve svědomí z nějaké špatnosti a chce to svědomí nějak umlčet. Často jsou to třeba muži podvádějící manželku a ti, co ji vyměňují za "novější model", nebo ti, co odkládají dědečka zbytečně do LDN. Nebo ti, kdo se nemohou vyrovnat s faktem, že někdo z jejich blízkých uvěřil...Upozorňuji, že to je jen příklad pro pochopení, neznám pana Brezinu ani jeho rodinu.

R. Langer 12.11.2015 14:02

Re: Totalni BLABOL ... Nemohl jsem dohledat, zda ...

Jasně, to by přece křesťan nikdy neudělal... :-D

Šmankote, to je legrace!

S. Lorenc 12.11.2015 23:24

Re: Totalni BLABOL ... Nemohl jsem dohledat, zda ...

Aby křesťan útočil na křesťanství? Jste se spltl, ne?

P. Rychetsky 12.11.2015 1:22

zajimave, ale...

Bylo by vhodne zminit podobny vyzkum Hooverova Institutu s 30 tisici dospelymi z r. 2000, ktery zjistil opak, tedy ze verici davaji vic penez na charitu a jsou mene sobecti.

http://www.hoover.org/research/religious-faith-and-charitable-giving

Pak jeste nerozumim proc je dobre, kdyz deti mene odsuzuji spatne chovani a maji pro zlo mene tolerance (zde interpretovano jako "Nenáboženské děti jsou obecně tolerantnější a mají větší sklon odpouštět.")? Mne prijde spravne, ze fracek umi odsoudit zlo a odpoustet se osmileti minilide nauci prave krestanskou vychovou. A ten maly ateisticek mozna ani nepozna, ze se deje zlo - co je na tom dobreho?

A hlavne - jak maji bez nabozenske vychovy poznat co je dobro a co zlo? Necin druhemu co nechces aby on tobe cinil urcite udela kus prace, ale vejde se tam vsechno? Vzdyt zrovna zeleni za par let budou lehce schopni vyargumentovat, ze je lepsi kdyz vic lidi pochcipa a planete a jinym se tak ulevi.

Ateista se muze chovat hezky bez metafyzicke motivace ale take se muze chovat velmi spatne bez metafyzicke motivace. Verici bude vzdy vedet, ze se chova spatne a ze to pred krestanskym Bohem neokeca.

J. Jurax 12.11.2015 1:52

Re: zajimave, ale...

"A hlavne - jak maji bez nabozenske vychovy poznat co je dobro a co zlo?"

Jednoduše. Příkladem a výchovou. K tomu žádných bohů netřeba. Naopak soudím, že víra v bohy nabádá k pokrytectví a pokřivuje mysl.

"Verici bude vzdy vedet, ze se chova spatne a ze to pred krestanskym Bohem neokeca."

I Vy vtipálku - až do roku cca 1800 byly tyto země již téměř tisíc let dokonale promořeny křesťanstvím. Bezvěrce ateistu by zde stěží kdo nalezl, něco takového bylo nemyslitelné; k nalezení by byli nanejvýš všelicí kacíři, pikarti, husité a luteráni v křesťanského pánbíčka sice věřící, ale nepovoleným způsobem. Nicméně zachovalé knihy smolné tuzemských měst dokazují, že věřící si to pro sebe v případě potřeby okecali a pánbu jim byl vcelku šumafuk. Maximálně se pomodlili, aby se jim pánbu požehnal a jejich zločinnému dílu se dařilo. Vyzpovídali se a když bylo nejhůř, kněz jim dal rozhřešení a šli pod sekyru či na šibenici smířeni s božstvy.

A k těm oběma výzkumům - z článku i zmíněném ve Vašem příspěvku - u výzkumů tohohle typu mi vždycky připadá, že vypadne takový výsledek, jaký má vypadnout.

Z. Lapil 12.11.2015 11:11

Re: zajimave, ale...

Na okecání nepotřebuju pánaboha: Ta bába si za to může sama, měla mi tu peněženku dát dobrovolně.

J. Jurax 12.11.2015 20:55

Re: zajimave, ale...

No, v nějakém filmu tuším francouzském jsem slyšel repliku lapeného zloděje: Vždyť sám náš Pán ve své neskonalé milosti mi nabídl onen měšec, protože ten kupec si nedával pozor ...

R. Langer 12.11.2015 10:28

Re: zajimave, ale...

Páni, jak vlastně lidé před 3000 lety poznali, co je dobro, a co zlo? Vlastně jo, taky měli náboženství. Tak to pak jo.

Ach jo... :-P

S. Lorenc 12.11.2015 0:43

vědec vybádal

Když si vezmu, kolik pitomostí a protichůdností už různí "vědci" vybádali, tak mne vlastně tenhle "výzkum" jako křesťana docela potěšil ;-)

R. Langer 12.11.2015 9:14

Re: vědec vybádal

O tom nepochybuji.

J. Sova 12.11.2015 10:42

Re: vědec vybádal

Pokud někdy přijdete na specializované lékařské pracoviště, rozhlédněte se kolem. Stačí u zubaře. Kolik toho ti "vědci" vybádali. Užíváte těch pitomostí, nebo uznáváte jen toto:

List Jakubův 5,14 Je někdo z vás nemocen? Ať zavolá starší církve, ti ať se nad ním modlí a potírají ho olejem ve jménu Páně. Modlitba víry zachrání nemocného, Pán jej pozdvihne, a dopustil-li se hříchů, bude mu odpuštěno.

S. Lorenc 12.11.2015 11:28

Re: vědec vybádal

Pochopte, ze jsou vedci a "vedci". Mam dojem, ze se za "vedce" schovava ucelove kdekdo.

Z. Lapil 12.11.2015 11:02

Re: vědec vybádal

Pozor na rozdíl mezi výsledky pokusu a jejich interpretací. Jen od boku mě napadají otázky: jak dopadl ten samý pokus z hlediska rasové, státní a možná i světadílové příslušnosti? Jak dopadl v objektivní a jak v subjektivní příslušnosti chudí/bohatí?

Moje interpretace: za ateisty sami sebe často označují lidé spíš pokrokoví/levicoví/socialističtí (můj předpoklad), tudíž vycházející z teze "ostatní jsou povinni se o mě postarat" a tudíž jsou to lidé "rozdávačnější" než ostatní. V tu chvíli mi vychází etická interpretace vzhůru nohama: ateisté jsou méně prozíraví a více spoléhají na ostatní, než věřící, kteří jsou si naopak více vědomi odpovědnosti za vlastní život; což mám za eticky správnější.

Osobně jsem na frázi "vědci vybádali" dost alergický; vlastně jsme v tomhle na stejné vlně, i když já spíš než vědce mám za trumbery novináře, kteří naprosto strašidelným způsobem vytrhávají z kontextu a původně smysluplná prohlášení zestručňují ad absurdum. Osobně se mi snad nestalo, že bych v novinách četl o svém oboru (stavařina, takže nic extra speciálního) něco odborně smysluplného. Myslím, že tento poznatek lze zobecnit i na ostatní obory.

S. Lorenc 12.11.2015 11:24

Re: vědec vybádal

Mam stejnou zkusenost: kdyz clovek nejakemu oboru rozumi, tak casto zjisti, ze se o nem pisou desne hlouposti a povrchni zkratky. (Za sebe mohu mluvit konkretne o atomove energii, defektoskopii, telekomunikacich, zivnostenskem podnikani, nabozenstvi obecne a nakonec krestanstvi. To jsem uz cetl ptakovin :-) )

S. Kalužík 12.11.2015 0:33

A navíc, až teď jsem si všimnul,

že jste klesl na úroveň komunistických bojovníků proti náboženství: Ateistovy výčitky svědomí navíc neodstraní žádný rituál ani modlitba. Hmm, to je to primitivní - katolík se vyzpovídá, pomodlí pár otčenášů a má vystaráno. No, úroveň póvlu. Škoda, měl jsem o Vás lepší mínění. No, každý se někdy mýlíme :)

J. Jurax 12.11.2015 2:04

Re: A navíc, až teď jsem si všimnul,

"katolík se vyzpovídá, pomodlí pár otčenášů a má vystaráno.".

A nemá?

Nehledě na to, že i katolík, není-li úplně blbý, na sebe své skutečnélumpárny ani ve zpovědnici nevykecá.

A maminka mi vyprávěla, že když byla malá a musela chodit ke zpovědi, vždycky si s kamarádkami vymýšlely hříchy, aby měl pan farář na dědině radost. Protože to prý byl hodný pán, ale když neměly žádný hřích, pan farář byl smutný a káral je. Dokonce prý si je za cukrlata vyměňovaly, protože prý bylo obtížné nějaký neotřelý hřích vymyslet. No a protože pánbu na ten podfuk nepřišel, došlo jí, že to s ním nebude tak slavné. No a v dospělém věku už do kostela nechodila - a to i před vítězstvím pracujícího lidu. Pak už tuplem ...

S. Kalužík 12.11.2015 8:47

Re: A navíc, až teď jsem si všimnul,

Jo, jo, dostihy neinformovaných primitivů, no comment. Zkuste se alespoň trošinku vzdělat, rozhodně vám to prospěje!

R. Langer 12.11.2015 9:14

Re: A navíc, až teď jsem si všimnul,

Tak nás dovzdělejte, kde je chyba?

J. Jurax 12.11.2015 20:48

Re: A navíc, až teď jsem si všimnul,

No, víte, vzdělán jsem docela dost - ovšem nemám uvnitř lbi nábožensky zatměno. Takže - což takhle dostihy NÁBOŽENSKÝCH primitivů?

S. Kalužík 12.11.2015 0:28

Ale, ale, pane Brezino,

když píšete o klimatologii i o dalších tématech, správně kritizujete "nevědeckost" pseudovědců. A najednou, když se Vám to hodí, píšete o "vědcích". Počítejte se mnou - 1100 dětí, šest zaměření - tedy 180 až 190 dětí od každého směru. Kdyby alespoň test opakovali aspoň pětkrát, no pak snad, ale dělat "vědecké" závěry z tak malého vzorku? A to vůbec, kdoví jestli se vůbec nějaký test konal. Prostě mám chuť něco napsat, tak si to "podložím" nějakým "výzkumem". A kde jsou nějaká logická odůvodnění takového chování dětí? To jako vyplývají z  věrouky, nebo ze špatné výchovy nebo z čeho ? No asi ze samotného principu, že náboženství - víra je špatná, ne???? Prostě, ztrapnil jste se u mne a to je škoda, řadu Vašich článků akceptuji.

J. Vintr 12.11.2015 1:18

Re: Ale, ale, pane Brezino,

Hlavně je úsměvné dělat závěry z pochybných primitivních testů s nedospělými dětmi. Myslím, že touto metodou by bylo možno vědecky dokázat naprosto cokoliv.

P. Rychetsky 12.11.2015 1:30

Re: Ale, ale, pane Brezino,

Taky me to napadlo. Co kdyz ty verici nechteli dat jinym samolepky proto, aby se s nimi neudusili nebo nezalepili pusu a nemohli jist? Nebo maji se samolepkami spojene nejake utrpeni, jako kdyz je museli po mejdanu k sedmym narozeninam tri hodiny seskrabavat z podlahy protoze je tam bezohledni ateisticti haranti nalepili, a pak tedy nevydanim samolepky vykonali dobro.

Kdyz jsem prohral na zavodech v judu, tak mi moje katolicka maminka rikala, ze je to dobre, aspon ten vitez bude mit radost. Jenze ja chtel taky udelat radost trenerovi. Co by z toho badatele se samolepkami odvodili?

J. Jurax 12.11.2015 2:32

Re: Ale, ale, pane Brezino,

No jo, já když jsem co pachole prohrál se strýcem v šachách, moje stařičká prababička mi říkala, že je to proto, že se nemodlím a pánbu mi tudíž nepřeje. A můj ateistický tata říkal, že se sice můžu naučit nazpaměť nějaké modlení, ale že bude líp, když si přečtu nějakou knihu o šachové hře.

To mi bylo nanejvýš deset, takže se obávám, že proti dvakrát tak starému strýcovi bych šanci neměl; i kdybych se modlil týden v kuse. Ono ani ta kniha o šachové hře mi moc nepomohla - protože mi ji půjčil ten strýc; on už ji měl přečtenou ...

R. Langer 12.11.2015 9:26

Re: Ale, ale, pane Brezino,

Tak tak, to máte z toho, že se nemodlíte. ;-)

Z. Lapil 12.11.2015 11:07

Re: Ale, ale, pane Brezino,

Na druhou stranu: děti lze spolehlivěji "zmanipulovat k upřímnosti". Tedy jako že dospělý ví, jak se má chovat, a podle toho jedná.

Což je na těžce filozofickou debatu: etické chování je vědomé (dospělí) nebo intuitivní (hrající si děti)?.

R. Langer 12.11.2015 8:56

Re: Ale, ale, pane Brezino,

Přesně tak, proč vůbec dělat nějaké vědecké závěry, když přece stačí věřit! :-D