23.6.2024 | Svátek má Zdeňka


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
LM 19.4.2007 14:11

Re: Re: Re: Re: Problém téhle diskuse je,

Souhlasím. Jenže tahle problematika s ekonomikou i politikou dost souvisí a proto jsem toho názoru, že by se klimatologové měli věnovat především té "své" části problému. Změny klimatu, jejich popis, příčiny, možné scénáře budoucího vývoje (to ale nejsou žádné "prognózy") - a dost. To, co je dál (zda snižovat emise nebo ne, zda adaptace nebo ne), to už jsou věci, kde vystupuje klimatologie jen jako jeden z mnoha oborů, které k tomu mají co říci. Tam klimatologové mohou dodat nějaké informace, podklady a podobně, ale nemohou nic rozhodovat a už vůbec ne sami.

Ale pak se člověk dočte, že "Klimatologové zavádějí nové náboženství" a je mu z autora na zvracení...

Emp 19.4.2007 14:29

Re: Re: Re: Re: Re: Problém téhle diskuse je,

No, nemůžete se divit...  Interpretace médií je skutečně taková, že neodděluje předpovědi od následných opatření, které vytvářejí vlády či ekonomové. Když poté do toho kdosi prohlásí, že jaderná energetika problém nepomůže řešit a argumentuje ve stylu p. Beránka (včera na aktuálně.cz) dostane se to do stádia, kdy je díky pochybnostem k výrokům kohosi, kdo s klimatologií nemá co do činění, je smeten celý balík zpráv, jakožto nevěrohodné. Možná by přecijen stálo za úvahu, zda by nemohli klimatologové sami uvést, co by klimatu mohlo pomoci (třeba ve spolupráci s vědci z jiných oborů - technici, energetici, přírodovědci) a neuzavřít svou zprávu konstatováním ve stylu.. "My jsme svou úlohu splnili, dali jsme odpověď s jistou pravděpodobností, je na politicích, jak s ní naloží"

LM 19.4.2007 14:43

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problém téhle diskuse je,

Na takových věcech se dělá, některé už existují, například leccos bylo i u nás publikováno v rámci Národního klimatického programu. Byly to hlavně věci, související s adaptací. Myslím si ale, že hlavním problémem je teď otázka, do jaké míry vsadit na prevenci (snižování emisí) a do jaké na adaptaci (přizpůsobení se), abychom s co nejmenšími prostředky dosáhli maximálního efektu (protože zruinovat se umí "každej blbec"). To se neobejde bez techniků, energetiků, přírodovědců, ale neobejde se to ani bez ekonomů.

No a podívejte se, jak se na tu problematiku velká část ekonomů tváří. Těžko předpokládat, že by zrovna tihle chtěli na něčem takovém spolupracovat. Přitom třeba Liberální institut má Centrum pro studium životního prostředí (inzerují, že se věnují i problému globálního oteplování) - a výstupy, týkající se tohoto problému? Nic...

Emp 19.4.2007 15:06

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problém téhle diskuse je,

ale u těch ekonomů - to máte klasický příklad toho, jak může jeden obor značně zpochybnit snižování emisí. (nemyslím tím, že by zpochybňoval klimatické změny, jak se mu někdy přiřazuje)

Četl jsem jistou zprávu, kde bylo řečeno, že pokud nebude zapojen do "emisních nařízení" celý svět, nelze snížení dosáhnout, neboť jsou to spojité nádoby. Ten, kdo nebude "nařízené emise" respektovat, bude ekonomicky profitovat a logicky se mu zvýší životní úroveň. A jak vysvětlit například Číně, že nemají nárok být na úrovni USA kvůli boji s CO2? Velice těžko. Proto vidím  ten boj o snižování emisí (kdy je konkrétně známo procento a čas do kterého se musí toto dosáhnout, jinak celý ten humbuk nemá význam) jako prohraný. Neznamená to, že by neměl být člověk šetrný.

LM 19.4.2007 15:11

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problém téhle diskuse je,

To je věc ekonomů i politiků. Není ale tak docela pravda, že by ekonomové (třeba u nás) nezpochybňovali klimatické změny, příkladů z poslední doby je hodně (zajímalo by mě, jak by asi reagovali ekonomové, kdyby jim někdo z klimatologů začal "vysvětlovat", že jsou jejich ekonomické teorie špatně - to by byl řev!!!).

Ekonomové a politici ale mají i další prostředky - např. clo na výrobky ze země, která "cosi" nesplňuje. Toho využívali, využívají a zřejmě i dál využívat budou... Ale v tom se zase tak moc nevyznám a nechtěl bych někomu "fušovat" do řemesla...

Emp 19.4.2007 15:35

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problém téhle diskuse je,

také nejsem ekonom, le z toho co o ekonomii vím - každé clo má své "odezvy", zvláště v zemích, kde je životní uroven na vývozech či dovozech dost závislá - . Zvyšte cenu každého dovezeného produktu na dvojnásobek, zvednou se vám skoro všechny ceny také na dvojnásobek, a nejen těch dovezených. Výsledkem je to, že levnější jsou opět výrobky vyrobené levnější pracovní silou, jen se zvýší inflace a sníží životní uroven... (tak nějak si to pamatuji - ale ekonom nejsem , jen mi to přijde i celkem logické) :-/

PP 19.4.2007 13:50

Re: Re: Problém téhle diskuse je,

Hmm, musím přiznat, že jsem překvapen takto rozumným příspěvkem. Ano, z velké části nese za úroveň současné diskuze o klimatických změnách odpovědnost samotná odborná veřejnost. Na druhou stranu se začínají vědci ozývat stále častěji a lze tak doufat, že se někdy dostaneme na úroveň například Velké Británie. zdravím z EGU, PP

baltazar 19.4.2007 14:12

Re: Re: Re: Problém téhle diskuse je,

Odborná veřejnost ovšem nedrží v rukou komunikační kanály, to se obraťte na žurnalisty a televizáky .. ti vlastní skutečné klíče od toho, co k veřejnosti pustí a jak to budou interpretovat. Všimněte si například, že ty zprávy popisují pouze vývojový scénář, jak to pravděpodobně bude pokračovat, ale už detailně neřeší "čto délat", to je totiž práce pro ekonomy a politiky, strategicky rozhodnout zda se omezovat nebo přizpůsobit (tedy, rovněž omezovat, ale jinak). Přesto to schytávaj, jako všichni poslové špatných zpráv .. narušujou totiž běžnému publiku technologický optimismus "nejlepší možné" civilizace.

LM 19.4.2007 14:18

Re: Re: Re: Re: Problém téhle diskuse je,

Odborná veřejnost drží v rukou komunikační kanály, pouze pokud jde o odbornou literaturu. Jenže tu zase nikdo z běžné veřejnosti nečte.

Takže si pak můžeme přečíst hovadiny jako že "...klimatologové rozhodli..." nebo dokonce "...klimatologové nařizují..."

Historik 19.4.2007 16:02

Komunikační kanály opravdu drží Pravda a láska ale to neznamená,

že by se klimatologové nemohli bránit zneužití svých výsledků, pokud by opravdu chtěli. Stačí např. říci, úspory nestačí, pomoci může jenom jádro. Když se to bude dostatečně opakovat, ono se to neutají.

Moc dobře si pamatuji jak V. Klaus roku 1992 přišel osobně do TV říci, že naše spotřeba elektřiny na hlavu je nižší, než v Rakousku. Je třeba mít podklady na najít toho, kdo má zájem je použít. Je to těžké, ale jde to.

Nepodílet se na lži, jak napsal v jiné souvislosti Solženicyn.

I.L. 19.4.2007 16:39

Re: Komunikační kanály opravdu drží Pravda a láska ale to neznamená,

"Stačí např. říci, úspory nestačí, pomoci může jenom jádro. Když se to bude dostatečně opakovat, ono se to neutají"

No jo, co kdyz se to ale dozvi Bursik? (ktery je zrizovatelem organizaci,  jako

je  CHMU)...

baltazar 19.4.2007 18:25

Re: Komunikační kanály opravdu drží Pravda a láska ale to neznamená,

Jo, stačí to říct a jste doživotně ve škatulce "betonáři - jaderná lobby" a jako seriozní vědec jste odepsanej. Tohle právě analytik nesmí, ten má jen dodat pokud možno politicky neutrální podklady. Futurologii, bias a spindoctoring nechat politikům .. nejsou li osvícení, stejně s tim nikdo nehne, ani za cenu vlastní odborný smrti.

Von 19.4.2007 19:11

Re: Re: Komunikační kanály opravdu drží Pravda a láska ale to neznamená,

Konečně jsem se dočkal VELMI seriózní diskuse na toto téma. Jak vidno, ono to jde, když se chce!!Pamatuji VŠECHNY ministry životního prostředí a tak mohu potvrdit vše, co tu bylo zmíněno. Smutné je, že OPRAVDU osvícené politiky abys hledal s lucernou - a nejen U NÁS!!

Děkuji všem pánům za - jak po obsahové, tak po formální stránce - bezvadnou diskusi!

EmillXX 19.4.2007 19:26

Re: Re: Komunikační kanály opravdu drží Pravda a láska ale to neznamená,

Tady pozor, ačkoliv v písemné formě např. Greenpeace na odborníky vysloveně útočí, zelení politici se ve veřejných projevech v nějaké formě pokoušejí zaštítit vědou, neb Bůh dnes táhne jen u mohamedánů. Podobně se i komunismus prohlásil za "vědecký světový názor,"

Jde o to, zda vědci budou s politiky tuto hru hrát, nebo ne.

TTSO 19.4.2007 12:50

vypadá to na řáckou katastrofu v té naší evropě 2,5 milionů z 500,000,000 evropanů v roce 2080 se bude potýkat s záplavou

tedy půl procenta z populace bude ohroženo.

Pak budou ty jarní  povodně z toho sněhu co nebude protože bude globálně otepleno.

Pak bude strašný sucho ale budem čelit přívalovým dešťům a záplavám.

Bude nižší uroda na jihu a vyšší na severu evropy - strašné! Tak třeba nebudeme muset sypat rajčata do řek ?. Na severu bude kratší zima a Norové a švédové s finy  se z toho zblázní! Ve špindlerově mlýně nekdo zasadí před bytový dům první palmu. Hrůza hrůz kdepak budou ochránci vyhánět z lesa snoubordisty ?

Bude tady malárie jako byla na moravě před sto a padesáti lety ? Strašný. Bude méně umrzlých opilců ! Těch parazitů společnosti ....... KATASTROFA

Skeptik 19.4.2007 12:50

oceany a jejich ochlazeni

Nedavno tady jeden zhrzeny matematik pozadoval nejake vysvetleni ohledne udajneho ochlazeni oceanu v minulych letech ... no, ukazuje se, ze to tak uplne neni - viz napr. zde. S

jjjjjjj 19.4.2007 12:49

Doba ledová

Příznaky současného počasí nejsou v rozporu s klimatickou situací těsně před dobou ledovou. Pravděpodobnost, že se za sto let ochladí o čtyři stupně je větší než že se oteplí o dva. Mimochodem, ještě v 60. letech se děti učily o hrozbě ochlazovací  katastrofy.

LM 19.4.2007 12:50

Re: Doba ledová

Ne že by na tom nějak záleželo, ale jen pro zajímavost: to máte odkud?

TTSO 19.4.2007 13:14

Re: Re: Doba ledová

třeba je to jako já pamětník ?

Co jste dělal v roce 1973 ?

LM 19.4.2007 13:16

Re: Re: Re: Doba ledová

Studoval. Proč?

TTSO 19.4.2007 13:26

Re: Re: Re: Re: Doba ledová

tak já měl už po studiích ....

Jenom že tenkrát se fakticky psalo o globálním ochlazení, o tom jak dojde ropa za 15-20 let.

LM 19.4.2007 13:28

Re: Re: Re: Re: Re: Doba ledová

Psalo se... Psalo se leccos a pořád píše...  Důležité ovšem je, kde se to píše....

TTSO 19.4.2007 14:06

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Doba ledová

jistě ... to je právě ten fakt ... jenže teď to naneštěstí vypadá ,že se to může stát "nediskutovatelnou" součástí vládního,ích  programu,ů .

Mě prostě nejde na rozum proč se jsou změny energetické soustavy země-slunce-galaxie poměřovány měřením za posledních pár desítek stovek let. ( dosaďtě co chcete ale stejně se nedostanete než na vteřiny zemského věku).

Takže na jednu stranu tu máme konferenci, na stranu druhou novináře a nadšené/zděšené podporovatele jejích závěrů ( které musí pan Bursík zavést do energetické politiky státu) a na straně druhé zde máme stovky milionů let dokázané fluktuace "průměrných" teplot na základě procesů které neumíme ani pořádně modelovat natož přesně popsat a definovat.

Naše přístroje viděly v nejlepším případě asi 1000 let slunečních cyklů, tušíme že  náklon zemské osi putuje v periodě x  plus minus pár desítek tisích let , víme že se mění teplota zemské kůry v souvislosti se seismickou činností. Z kronik víme, že některá období známých dějin se vyznačovala prudkou změnou poměrů v řádově desítkách let.

Přesto zde je prezentován mocný a jediný správný názorový proud a kdo je proti je nepokrokový filuta svázaný s Bushem, ropnou lobby atd ....

David 19.4.2007 12:43

Pane Kašpar, nedělejte ze sebe

kašpárka. Ani milión "vědců" , kteří se předhánění v popisování hrůzy Apokalypsy, nezakryje fakt, že zde jde především o průhlednou, globální  manipulaci obyvatelstva - proto je také zpráva určena především politikům, kteří se vždy zbaběle podrobí takovému vydírání. Ani čísla, kolik lidí už na projektu parazituje, nás nemohou ohromit. Spíše je třeba se podívat na to, co ve své ignoranci navrhují udělat, kolik to bude stát a kdo to bude platit. A to vše bez záruky, že to bude pracovat.

Cricket 19.4.2007 12:36

všeobecně

Oni ti klimatologové (někteří) si rádi nechají od politiků (některých) zaplatit za těžko ověřitelné poplašné zprávy o budoucím hrozícím zničení země. Ti politikové totiž přišli již také na to, že i oni mohou ze strachu lidí z budoucna těžit a to mnohdy lépe a více, než ze všech možných  dosavadních a daleko reáůlnějších strašáků. Bude se přece nádherně utrácet za výzkum, posudky, opatření a boj proti oteplování, protože to půjde z daní a my jim to ze strachu těžko zarazíme, nicht wahr??

Stredocech 19.4.2007 12:31

Vše může vyřešit jaderná energie a pak různé IPCC zase budou

moci probíhat bez větší pozornosti médií.

Mnohem horší zpráva, než celé oteplování je toto:

http://www.novinky.cz/ekonomika/cez-pripravuje-rekordni-zdrazeni-elektriny_113528_ag5do.html

Bohužel, doplácíme na zelené Německu a ti naši nás dorazí (pokud se necháme).

baltazar 19.4.2007 12:59

Re: Vše může vyřešit jaderná energie a pak různé IPCC zase budou

Budte v klidu, bude přece teplejc, tak míň protopíte a ještě ušetříte :-D

TTSO 19.4.2007 12:22

JEN TAK MIMOCHODEM SVETOVÁ VĚDECKÁ KOMUNITA NĚKDY PŘED ROKEM 1975 HLÁSILA GLOBÁLNÍ OCHLAZENÍ

část z nich dnes hlásí opak ...

dost humorné ... stačí si přečíst noviny a časopisy ze sedmdesátých let ..

LM 19.4.2007 12:24

Re: JEN TAK MIMOCHODEM SVETOVÁ VĚDECKÁ KOMUNITA NĚKDY PŘED ROKEM 1975 HLÁSILA GLOBÁLNÍ OCHLAZENÍ

Byla to "vědecká komunita" nebo novináři? Podívejte se...

TTSO 19.4.2007 12:29

Re: Re: JEN TAK MIMOCHODEM SVETOVÁ VĚDECKÁ KOMUNITA NĚKDY PŘED ROKEM 1975 HLÁSILA GLOBÁLNÍ OCHLAZENÍ

byli to samozřejmě novináři citující stejne jako pan kašpar "světovou vědeckou komunitu".

Stejně tak pan Kašpatr cituje "100procetní vědecký koncenzus" a přitom si pak člověk přečte ja kse vědci pohádali, jak vidí slušnou šanci, že to trefí a k tomu pak Kašpar a & promítnou nějaký film o tom jak NY zaplavuje 30 metrová tsunami přestože sami citovaní vědci vidí rust hladiny oceánu maximálne na dva metry tedy asi na 2 cm za rok v příštím století.

Což je mimochodem celkem přirozená fluktuace hladin oceánů v rámci pouhé tepelné roztažnosti vody..