9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

VOLBY: Čekání na prezidenta

Před mnoha lety mi vyšla knížka aforismů s názvem Čekání na prezidenta. Kdykoli se má na Hrad nastěhovat nový vrchní velitel ozbrojených sil, vzpomenu si na ni. Píše se v ní, že žijeme v době přebytku informací a nedostatku mozků. To zajisté platí, ale patrně to nebude náš největší současný problém. Tím je podle mne chronická absence společné vize.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hatina 3.12.2022 20:21

Aha,, Víte, Vy částečně pravdu máte - ale to platí jen v některých případech.

Pravdu máte v tom, že v některých případech je ta Ústava napsaná nejednoznačně.

Ale ten omyl, kteří utvrzují někteří "taky znalci",je že není splněno, aby každý ten článek Ústavy byl sepsán tak jednoznačně aby platil sám o sobě, bez návaznosti na ty ostatní. O tohle právě jde. Ta Ústava je prostě sepsána aby pokryla ústavní pravidla komplexně, čili vždycky je nutné jí vykládat celou, nikoliv jen vytrhávat a vykládat její články samostatně, totiž právě to pak vede k těm sporům o různé výklady.

O těch příkladech jsme tu psali, Někdo bude třeba tvrdit že prezident smí jen tak (asi když ho napadne, odvolat vládu" /čl, 62a/. Jenomže když si tu Ústavu pojme celou, tak zjistí že v čl.75 se píše že "Prezident republiky odvolá vládu, která nepodala demisi, ačkoliv ji byla povinna podat." Pouze v tomto případu, jindy ne..

A taky pochopitelně, zase ani nikdo, ani její tvůrci nepředpokládali, že všichni ústavní politici budou samí a čestní a poctiví lidé, tudíž, v případě sporů o různé výklady ústavních pravidel - a pokud o to někdo podá ústavní žalobu, tak o tom výkladu rozhoduje Ústavní soud, jakožto další ústavní instituce.

V čem je ovšem podstata politického boje, že tu ústavní žalobu obvykle nikdo nepodá, takže o tom ani ÚS nerozhodne - ale pouze se pak v médiích křičí a buší, že ta druhá strana porušila Ústavu.

Jako propaganda velice účinné ;-D

P. Čech 4.12.2022 10:12

Částečně máte pravdu a to konkrétně ve věcech odvolávání vlády pretzidentem. Opakuji, ve věcech odvolávání vlády jako celku. Nikoliv již tak o odvolávání pouze premiéra. O odvolávání premiéra se v celé ústavě zmiňuje opravdu jen ten čl. 62, odst. a a to opět na rozdíl od odvolávání vlády. Nikde jsem nenapsal, že prezident má odvolávat vládu. Psal jsem o tom, že prezident měl odvolat premiéra a to je nebetyčný rozdíl.

P. Čech 3.12.2022 16:09

Máte pravdu v tom, že parlament musí anebo nemusí dát vládě důvěru. Nikoliv ovšem předsedovi vlády samostatně. Pokud by vláda rovnala se předseda vlády, potom by nebylo třeba v ústavě formulovat že " "

Čl. 62

Prezident republiky

a) jmenuje a odvolává předsedu.....vlády..."

Pokud je tato skutečnost takto česky formulována, nemá parlament k osobě předsedy vlády samostatně žádnou pravomoc. Nikde jinde se totiž v ústavě o této věci nijak nehovoří. Může vyjádřit nedůvěru v l á d ě , nikoliv předsedovi vlády. Pokud by totiž prezident odvolal podle čl. 62, odst.a ústavy předsedu vlády a vládu jako takovou (ministry) ve funkcích ponechal, je parlament nahraný. Aby dosáhl svého, musel by vyjádřit nedůvěru (nikoliv odvolat) celé vládě vč jejího předsedy a tu by potom musel prřezident odvolat. Parlament nemá pravomoc vládu odvolávat, pouze jí vyjadřovat důvěru či nedůvěru.

P. Hatina 3.12.2022 16:57

Doporučuji k nastudování článek 75 Ústavy, tam je to vysvětleno

P. Čech 4.12.2022 10:22

"

Čl. 75

Prezident republiky odvolá vládu, která nepodala demisi, ačkoliv ji byla povinna podat."

To máte pravdu, pane Hatino, ovšem. Ovšem já zde nemluvím o odvolávání vlády, ale o odvolávání předsedy vlády a jmenování jiného předsedy vlády při současném zachování ostatních členů vlády. V této věci hovoří čl. 62, odst.a ústavy jasně. Hovoří o jmenování a odvolání předsedy vlády a dalších členů vlády, co není jedno a totéž. Zatímco členy vládyprezident sám odvolat nemůže, ani vládu jako takovou, premiéra odvolat může, protože žádný jiný článek ústavy kromě zmíněného se o odvolávání premiéra nezmiňuje, opět na rozdíl od odvolávání jednotlivých členů vlády či vlády jako celku.

P. Čech 3.12.2022 16:13

A ČR, ta je v podstatě také federální stát a to již od středověku, od doby vlády přemyslovských králů. Vždy se totiž jednalo o království české a narkrabství Moravskoslezské. Pouze naše špatná ústava se o této věci nezmiňuje. Jedná se pouze o povýšenost Pražáků nad ostatními, nejen moravskými "vesničany".

P. Hatina 3.12.2022 16:59

Jo, a taky někdy od půlky 16.století jsme nad sebou měli rakouskýho císaře ve Vídni . O tom taky ta Ústava nemluví.;-D

P. Čech 4.12.2022 10:06

A právě to je to špatné, co způsobuje obecnou nefunkčnost celého systému, drze nazývaného nějakou demokracií. Které to jsou ty "ústavní instituce", které zmiňujete? Zákonodárné, výkonné a soudní orgány nejsou instituce. Tyto orgány má mít pravomoc kontrolovat jediný subjekt a tím je občan. Konkrétně formou ničím a nijak neomezovaným všeobčanským hlasováním po vzoru Švýcarska. Kontrolují-li se totiž mezi sebou navzájem, nutně dochází ke třenicím a nesmyslným, nicneřešícím stavům, které navíc zhoršují různí "experti" z řad ústavních právníků na univerzitách.

" ani prezidemt nemůže odhasovat premiéra"???

Dozajista jste měl na mysli pojem "odhlasovat". V tom máte pravdu. Prezident premiéra neodhlasovává, ale jmenuje. To je psáno v čl. 62, odst.a ústavy a nikde jinde v ústavě o tom tam není ani zmínka. Jmenování premiéra je tedy výhradní pravomocí prezidenta a nikdo, ani ty "ústavní orgány" mu do toho nemají co mluvit.

V. Mokrý 3.12.2022 8:36

Zatím vlastně nespojoval ani jeden, z těch tří dosavadních.

A nebude spojovat ani žádný následující - není člověk ten, aby se zavděčil všem.

Ono je to také o tom, kolik lidí přijde volit a jakou podporu/kolik hlasů dostane vítěz, že !

P. Čech 3.12.2022 8:47

Kolik lidí přijde volit není vůbec důležité. Důležité je, že mohou volit všichni a to mohou. Na vůli ignorantů, kteří volit nechodí se totiž přihlížet nemůže, protože bychom se nikdy k ničemu nedopracovali. Vítěz voleb prezidenta tak má vždy podporu nadpolovičního počtu voličů, tedy podporu demokratickou. Jedinou demokratickou v ČR. Ani ta volba senátorů není skutečně demokratická, protože jednotlivé senátory nevolí všichni občané, ale jen trapná menšina z nich. Opět ta "Chytrá" horákyně. Je nutno si uvědomit, že prezident u nás spojovat lidi ani nemůže, protože je výsledkem voleb. A volby (jakékoliv) vždy volící subjekty rozdělují a ne spojují.

V. Mokrý 3.12.2022 9:54

Počet voličů je důležitý i ta % pro vítěze,

to ukazuje, jak moc prezident rozděluje.

P. Čech 3.12.2022 16:20

Jak říkám, počet voličů není vůbec důležitý. Důležitá je skutečnost, že volit mohou všichni dospělí lidé a potom to, že vítězí nadpoloviční většina volících voličů. Na skutečnost, že někteří lidé nevolí nelze brát zřetel, poněvadž potom by nikdo zvolen být demokraticky nemohl. Ignoranti, kteří k volbám nechodí dávají totiž najevo jen jediné. Konkrétně to, že je jim jedno kdo bude zvolen. Takoví lidé však nemají do věcí co kecat a ani si potom, po volbách na cokoliv stěžovat. Jsou to jen ignoranti, nic více a nic méně.

P. Hatina 3.12.2022 8:26

No právě - ale pak by soudný člověk čekal, že jestli má nějaký z těch kandidátů nějakou "vizi" tak už s ní občany seznamuje hezky dlouho.

Čekat, že si jí schovává pod polštářem, ale vytasí se s ním až bude zvolen, by bylo naivní.

Takže zase příště..

P. Čech 3.12.2022 8:51

Vizi může mít jakou chce, v konečném stádiu se však musí řídit vůlí vládnoucích politických stran a hnutí, jinak dopadne stejně jako dopadá dnešní prezident. Všechno je to vinou nedostatečných ústavních pravomocí prezidenta, kdy celý náš systém je postaven na "volné soutěži politických stran" (čl. 5 ústavy) a ne na výsledku přímých voleb zástupců občanů, jak to v zastzpitelské demokracii být má.

P. Hatina 3.12.2022 9:12

Jak správně píšete "jinak dopadne jako Zeman". Jinak řečeno, on i ten Zeman někdy těmi svými protesty brání zájmy občanů proti vůli vládnoucím politickým stranám.

Píši někdy, ale to by právě měla být úloha těch naprosto nezávislých médiích, aby to dokázala-li lidem vysvětlit kdy to je , a nenasazovat Zemanovi psí hlavu pokaždé když něco řekne,,

P. Čech 3.12.2022 9:35

To by ovšem nějaká "nezávislá" média u nás musela existovat. V současné době totiž všechna naše média hlásají a prosazují vůli politických stran a hnutí, která je v ž d y však rozdílná od vůle většiny občanů. Je to prostě chyba systému, který vůbec není demokratický, jak to o sobě drze prohlašuje. Ale, co to kecám, on ten systém nic neprohlašuje, prohlašují to jen zase politické strany a hnutí a jejich představitelé.

R. Langer 3.12.2022 11:19

... takže Zeman to dělal dobře, jak je vidět. ;-D

P. Čech 3.12.2022 15:29

Rozhodně lépe než všichni naši prezidenti s výjimkou TGM a snad Havla.

F. Kusák 3.12.2022 8:17

Ne, informací je málo, tedy těch, které co nejlépe popisují nějaký jev. Čeho je nadbytek, jsou stupidní komentáře a nefundované názory. Bohužel, i schopnost informace vyhodnocovat, je dost náročné a lze je i záměrně různě interpretovat. A jaký by měl být budoucí český prezident? Pro mě hlavně inteligentní a silná osobnost, která se má politické zkušenosti. A pak, musí zájem o prosperitu České republiky.

P. Čech 3.12.2022 8:55

Politické zkušenosti mít nemusí, jinak s Vámi souhlasím. V současné době hlavně musí mít odvahu využívat jediné skutečné pravomoci, kterou má z českého významu textu čl. 62, odst.a )stavy a jmenovat premiéra podle vlastního uvážení a ne podle diktátu politických stran a hnutí. Na tom totiž pohořeli všichni dosavadní prezidenti s výjimkou TGM.

J. Majzlík 3.12.2022 14:25

Pokud nemá adept na prezidenta politické zkušenosti, měl by být vybaven mimo jiného politickým instinktem, jakousi mírou předvídavosti a zpětné vazby na vstup svých rozhodnutí. Současně v našich podmínkách platí, že jedinec, který disponuje uvedenými charakterovými vlastnostmi se do volebního ryku nepohrne, neb mu v tom včas zabrání když už ne rodina, tak právě jeho schopnost domýšlet očekávatelné, ne vždy příjemné následky výpadku jeho rozvážnosti.

P. Čech 3.12.2022 15:35

Zdá se, že máte pravdu. A právě proto jsme my, občané,stále nuceni volit to menší zlo a ne větší dobro, jak to má být. Pramení to ovšem zase jen v tom, že přímo volený prezident nemá dostatečné pravomoci v ústavě. Pokud byl prezident volen politickými stranami v parlamentu, nebylo to totiž tak okaté. Všichni věděli, že je jen kašlárkem těch politických stran a že musí plnit jejich vůli. Ostatně na tom je postavena i naše ústava. Pokud do ní byla včleněna jediná, přímá volba prezidenta, měly být zvýšeny a to razantně i jeho pravomoci na úkor právě těch stran. Žádná z těch stran, ba dokonce ani všechny dohromady nezískávají ve "volbách" tolik hlasů voličů jako právě prezident.

F. Navrátil 3.12.2022 8:13

Na rozdíl od autora se nedomnívám, že "skutečné pojivo a podstatné myšlenky, které by měly sílu pozitivně formovat atmosféru ve společnosti, lze asi očekávat pouze od skutečných duchovních autorit". Působení svrchované duchovních autorit obvykle končí společenským a ekonomickým rozvratem nebo občanskou válkou. Prezident není prorok nebo máhdí (bohem správně vedený) a je normální, že ho někdo vnímá pozitivně, jiný negativně a ostatním je to fuk.

J. Kostelanský 3.12.2022 7:35

Bratia Česi, zvoľte si kohokoľvek, len nie niečo podobné (zámerne nepíšem niekoho :-)) ako je súčasná slovenská prezidentka Zuzana Čapútová. To je tragikomická paródia na prezidenta a chodiace nešťastie Slovenska... Bez inštrukcií z americkej ambasády sa nedokáže poriadne ani vys.ať.

J. Herink 3.12.2022 8:24

R^R^R^

R. Langer 3.12.2022 11:07

R^

R. Langer 3.12.2022 6:30

Pan prezident Zeman spojuje evidentně dost velkou skupinu voličů.

Jsem zvědavý na toho nového. ;-)

V. Vérosta 3.12.2022 6:21

jak to tak pozoruju, tu bandu, tak si pomalu chystám transparentíček s nápisem "zlatej zeman"! ;-D

T. Kohout 3.12.2022 2:03

Řeči, řeči, řeči.

1) Třeba Číňané také nepřežili do současnosti?

2) Jak můžeme mít "společnou vizi" když právě probíhá totální přehodnocování našich dějin. R-U se nemělo rozbíjet, byl to právní stát. Husité byli banda zlotřilců a Žižka se postupně stal národním raubířem.

3) Proboha, to co nyní je v ekonomice, to je "volný trh"? Je to právě naopak, je to zdegenerovaný trh, "volného" je tam pramálo. Úředníci rozdělují dotace, a to má být ten "volný trh"?

L. Harvánek 3.12.2022 5:47

Tak s tím nápadem nerozbíjet R -U jste měl přijít tak o 120 - 150 let dřív. A pokud jde o společnou vizi, pochybuji, že se ji podaří někomu vytvořit nebo najít. Já osobně jsem proti manželství pro všechny a ač je to vcelku bezvýznamná prkotina, jsou u nás nejen politici, ale i celé politické strany, které na tom postaví svůj program. Bohužel, to je také jediné, co považují za důležité.