5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Prodavači strachu

Letošní svatováclavské kázání Petra Piťhy bylo skutečně skandální a fakt, že bylo proneseno v katedrále a navíc v den velké církevní i státní slavnosti, znamená, že tento skandál (opravdu „veřejné pohoršení“) nelze jen tiše přejít a „zamést pod koberec“ tak, jak se v církvi bohužel dlouho se skandály zacházelo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kubáč 16.10.2018 8:51

Politické prohlášení jak z normalizačních Aktualit

Při čtení článku mám Dejá Vu jako hrom. Ten tón politických komentátorů pozdního komunismu dštících síru na Reagana se úplně zhmotňuje i u pátera Halíka. I on je pupeční šňůrou spojen s nehprohnilejší částí současného režimu a při své inteligenci vidí jak spolu s nimi míří do ******

K. Janyška 16.10.2018 8:49

Strach jde z vás,

Halík... Dzp.

Š. Hašek 16.10.2018 8:56

Re: Strach jde z vás,

Dovoluji si "mírně nesouhlasit", pane Janyško.

Z něho totiž kape jedovatost, žluč, problémy s vlastním já, hnusné poklonkování svatozáři brusele, ..... , komplex z toho, že na politickém poli by si ani neškrtl, ........ .

Strach z něho nemám, krom proslovů v Radiožurnálu se vlastně bojí nás, nás občanů.

Přitom úplně hloupý není .....

T. Hraj 16.10.2018 9:33

Re: Strach jde z vás,

Myslím, že podceňujete sladkost levicově pokrokářské marmelády. Na jazyku se krásně rozpouští (bolí až v břiše).

Pan Halík je inteligentní, vysoce vzdělaný a kultivovaný. V debatě ho těžko na něčem chytíte. Je to filosof, zručný sofista a je autentický ve své snaze konat globální dobro. Souhlasím s panem Janyškou. Jde z něj strach.

P. Grigar 16.10.2018 10:29

Re: Strach jde z vás,

.. podobně jsem vnímal například Ransdorfa.

V. Student 16.10.2018 8:47

No pááááni...

Za prvé: termín prodavač strachu tady někdo z diskutujících užil už včera,nic původního.

Za druhé: dnešní doba je plná alarmismu "odborníků" o blížící se době ledové, jiných o blížící se době bez vody, jiných o hrozbě zadušení světa protože se kácí deštné pralesy, plíce to světa, o zločinném prezidentovi USA, našem či maďarském, kteří nejsou způsobilí vládnout a tedy jsou nebezpeční, považovat TOHLE za šíření poplašné zprávy je hodně velká hysterie.

Za třetí: k trestnému činu šíření poplašné zprávy by měl v dnešní době přibýt opačný: nebezpečné chlácholení. Jsou mu některé podobné, např. zbabělost před nepřítelem, ale ty jsou vojenské. Za čtvrté: každý stát si kdysi hlídal demoralizaci občanů a vojska, kdo se toho dopouštěl, byl tvrdě sankcionován, za války šel ke zdi. Dneska je to pomalu hrdinství. Zagooglete, kdo byli Ritchie Boys. Úkolem těchto vojáků bylo psychologicky demoralizovat nepřítele k tomu, aby bezpodmínečně kapituloval. Pane Halíku, buďte rád, že společnost je tak demoralizovaná, že už se demoralizaci nebrání. Mohl byste mít vážné problémy.

P. Remeš 16.10.2018 8:40

Střelba do vlastního Stínu

Tomáš Halík má psychologické vzdělání a vždy se prohlašoval za znalce učení Carla Gustava Junga, jehož jednou podstatnou tezí je představa, že největší zlost v nás vyvolává potlačená složka naší vlastní psychiky, kterou nevědomě promítáme do druhých lidí, na které pak agresivně útočíme.

Přijde mně zvláštní, že apokalyptické "výkřiky" vidí Tomáš právě jen u prof. Piťhy, byť neméně apokalypticky (a nenávistně) se vyjadřuje i on sám, byť samozřejmě pouze vůči lidem opačného politického názoru, než které zastává. Tomáš se v poslední době už neprohlašuje za "člověka smíření", jak to o sobě ve svých knihách tvrdil ještě před několika lety, ale za analogon starozákonního proroka, který "čte ducha doby". Na mě to ale působí, jakoby mu spíš vadilo, že roli starozákonního proroka si s daleko větší efektivitou přisuzuje pan profesor Piťha a vůči němu Halíkovo "prorokování" působí už jen značně vybledle ...

Bohužel odpověď na otázku, kdo vlastně působí větší znevěrohodňování církve v očích našeho národa, by možná v Jungově psychologii také vyzněla poněkud posunutěji, než jak to sám Tomáš ve svých vlastních apokalyptických vizích vidí. A co se týče těch "Božích soudů", kterými Tomáš zase jinde apokalypticky hrozívá, kdoví, kdo by se jich měl obávat více?

:o((

J. Hruška 16.10.2018 9:07

Re: Střelba do vlastního Stínu

Bůh je Bůh živých a ne mrtvých a Jeho milosrdenství je věčné. Ale každé rouhání proti Duch svatému odpuštěno nebude.

Je na člověku aby rozsoudil co je rouhání?? Zdař Bůh. Josef.

P. Remeš 16.10.2018 9:35

Re: Střelba do vlastního Stínu

Nechci to hodnotit nábožensky, pouze čistě empiricky. Pokud Tomáš Halík o sobě prohlašuje, že čte "ducha doby", pak toto jeho narcistní sebepojetí je poněkud problematické. Má za sebou těžký empirický lapsus, totiž brexit. Tomáš je v politické oblasti laik a občas se totálně mýlí. Ještě několik dní před hlasováním o brexitu ujišťoval české čtenáře o vyspělosti britské demokracie, v níž k brexitu nikdy nemůže dojít. Protože v Oxfordu, kde se on v době před hlasováním pohyboval, jsou snad až na jednu uklízečku všichni proti odchodu z EU. Zmýlil se totálně, ve svém "čtení" ducha doby byl vedle. Chtělo by to trochu pokory. Kdoví tedy, zda profesor Piťha v tomto případě onoho "ducha doby" nečte daleko přesněji, než Tomáš ...

R. Meišner 16.10.2018 8:33

Halík je prodavač

náboženských bludů,,---neustále si kladu otázku jak někdo může být tak chytrý a hloupý zároveň?? docela záhada. ---ve druhém sledu je nebezpečný pro tuto zemi, neboť jí pohrdá, povyšuje se nad všechny občany a fandí rozkladu všech tradičních hodnot. je mu absolutně jedno jaká bude budoucnost tradičních národů a civilizace--ale to je zřejmě problém všech jemu podobných, kteří nemají žádné potomky. čiré zlo.

F. Houžňák 16.10.2018 8:49

To je jednoduché, on je chytrý a vychcaný,

a spočítal si, že tyhle postoje mu vynesou víc, tedy peněz a světské moci. Typický případ falešného proroka.

I. Mertl 16.10.2018 8:25

Stačí pečlivě přečíst tento text

"Vaše rodiny budou roztrženy a rozehnány a bude k tomu stačit, že dětem řeknete, že žena a muž nejsou totéž; vezmou vám děti a zatají vám, kam je prodali, kde je vězní, za každý nesouhlas budete deportováni do nápravně-výchovných pracovních táborů vyhlazovacího charakteru, homosexuálové budou prohlášení za nadřazenou vládnoucí třídu, zatímco vy budete patřit k podřadné výpomocné třídě a pracovat podle pokynů mocných elit, které budou určovat, co se smí a nesmí říkat."

Toto je sváteční proslov vysokého kněze, exministra školství, matematického filologa a pedagoga. Zamyslete se.

P. Zinga 16.10.2018 8:28

Re: Stačí pečlivě přečíst tento text

Přehnané, ale v zásadě pravda.

Š. Hašek 16.10.2018 9:00

Re: Stačí pečlivě přečíst tento text

Není to přehnané.

Před nástupem nejhorších garnitur se vždy společnost utěšovala, že to ti šmejdi nemyslí vážně. A nebude tak zle.

Pan Piťha to ví. A varuje. A nepřehání. Kombinace moderna a Němců dovede udělat nepředpovídatelné.

P. Remeš 16.10.2018 8:46

Re: Stačí pečlivě přečíst tento text

Máme to holt dva "proroky", kteří jsou o sobě přesvědčení, že čtou "ducha doby" ... :o))

V. Student 16.10.2018 9:06

Re: Piťha má pravdu.

K roztrhávání rodin a jejich rozhánění (v přeneseném slova smyslu samozřejmě) dochází už běžně. Když budete děti vychovávat tradičně, tak skutečně hrozí, že moderní pomáhající organizace typu Barnevernet si to bude vykládat jako výchovu k nenávisti vůči homosexuálům, transgender kdoví čemu, a prostě zasáhne. Děti už vidět nemusíte, to vše pod štítem "vše pro blaho dítěte". Piťha má pravdu.

Pobyt v režimovému zařízení, kterým prostě ústavy jsou, pane Mertle, bude na děti, vychovávané předtím v rodině, skutečně působit jako uvěznění. Piťha má pravdu.

Nápravně výchovné programy pro rodiče, "nevhodně" vychovávající své děti, už existují. Je otázka času, kdy budou realizovány v zařízení k tomu určeném. A rodiče tam půjdou, protože to bude jedna z podmínek, aby děti dostaly někdy zpět. Piťha má pravdu.

Práva homosexuálů a jiných menšin začínají být nadřazena právům osob heterosexuálních, čímž se z nich fakticky nadřazená třída stává. Mimo jiné tím, že opravdu budou určovat (a stále zřetelněji se to už děje), co se smí a nesmí říkat. Piťha má pravdu.

Š. Hašek 16.10.2018 9:24

Re: Piťha má pravdu.

Zcela určitě.

M. Prokop 16.10.2018 9:34

Re: Stačí pečlivě přečíst tento text

Zamyslel jsem se nad tím už vícekrát a pravím, Piťha sice přehání (proč, to nevím, zda nadsázka či co), ale v zásadě má pravdu, ten trend existuje a sílí.

J. Novotny 16.10.2018 11:40

Re: Stačí pečlivě přečíst tento text

Netvrdí, že se to děje teď, ale že to tak bude, když bude trend pokračovat. A v tom má celkem pravdu.

J. Fridrich 16.10.2018 12:47

Re: Stačí pečlivě přečíst tento text

Lepší je varovat, než přizvukovat tomu nebezpečnému experimentu s celou Evropou a naší civilizací...

D. Stirský 16.10.2018 8:02

Pro Piťhu platí toto ze Švejka:

"Kněz, fujtajxl!“

M. Marek 16.10.2018 8:26

Re: Pro Piťhu platí toto ze Švejka:

Pan Halík není kněz?

V. Klepetko 16.10.2018 8:01

Halíkův Ježíš je represivní...

Přečtěte si pozorně poslední větu článku... Halíkův Ježíš je velmi represivní! Je to takový mocný c.nzor, který by chtěl vyhnat své odpůrce z veřejného prostoru železnou tyčí. Halíkův Ježíš se nesnaží hříšníky léčit - on se od nich distancuje!

Jinak, různé apokalyptické vize jsou tradiční součástí křesťanských kázání již dvě tisíciletí, a v křesťanském světě zní na veřejnosti zcela běžně, v Austrálií jsem třeba potkával pouliční kazatele obden, a Piťha je vedle nich umírněný liberál... Ale fundamentlistický a intolerantní k odlišnému názoru maximalismus Halíka? Myslel jsem si, že Girolamo Savonarola již nikoho dnes inspirovat nemůže. Nebo ano, pane profesore?

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Girolamo_Savonarola

M. Rozbořil 16.10.2018 8:21

Re: Halíkův Ježíš je represivní...

Já vskutku nevěřím svým smyslům. Jak snadno lze černé označit jako bílé (a naopak). Znám jenom málo lidí, schopných tak solidně a umírněně vedené diskuze (nebo sporu, chcete-li), jako to léta dokazuje pan Halík. A jeho příspěvek, kterému se dá fakticky vytknout něco málo (pokud vůbec), označí (bez dalšího) někdo jako "fundamentalistický a intolerantní". Jak je známo z bible, byl Ježíš nadmíru milosrdný (proto taky skončil tak, jak skončil), nicméně v případě kupčení v chrámu byl naprosto nekompromisní. A je to Ježíš Bible, nikoliv "Halíkův Ježíš". A není od věci si uvědomit, že již Hospodin Izraele byl v případě potřeby značně represivní. Ono totiž na lidi (některé) občas nic jiného neplatí.

V. Klepetko 16.10.2018 8:44

Re: Halíkův Ježíš je represivní...

Ano, Váš příspěvek ve zkratce přesně kopíruje článek pana Halíka, včetně té jeho (i Vaší) poslední věty.

"Obávám se, že zvláště dnes, kdy populističtí politici kupčí se strachem, by Ježíš s těmi, kdo toto nebezpečné zboží zavlékají do kostelů, naložil ještě tvrději než s těmi, kteří v jeruzalémském chrámu prodávali ovce a holuby."

"A není od věci si uvědomit, že již Hospodin Izraele byl v případě potřeby značně represivní. Ono totiž na lidi (některé) občas nic jiného neplatí."

Hmm... Toto není náš Ježíš! To je Halíkův převlečený za Ježíše starozákonní trestající Hospodin - který by nejraději vyhnal, obrazně řečeno, lidi nemocné chřipkou z veřejného prostoru do infekční izolace, místo toho aby se je pokusil léčit: interferonem, vlídným slovem... Halík tyto lidi VYHÁNÍ - ze svého srdce, ze společnosti a z naší společné budoucnosti. Tím ale on sám přestává být její součástí! A jeho trestem je společenská izolace a duchovní samota. Je ale ještě relativně mladý, má před sebou ještě dlouhou cestu - a náš Pán Ježíš je plný milosti a možná jeste obměkčí kamenné srdce pana Halíka a on se k svému lidu vrátí zpět.

S. Petr 16.10.2018 7:54

Co Piťhu upálit?

Zajímavá doba, vracíme se do temné doby jednoho názoru. Pokud má někdo názor jiný bude potrestán. V raných dobách to bylo upálení, za komunistů věznění/mučení popřípadě nějaký ten vykonstruovaný soud. Poté nastala doba svobodná které opravdu umožňovala svobodně vyjádřit svůj názor. Ale to se lidem s tím jediným správným názorem prostě nemůže líbit. A tak se vracíme opět k tomu jedinému správnému názoru a ostatní názory budou potrestány. Takže klidně jděte a napište článek že prezident je vůl to je cool to letí budete za pašáka. Ale jakmile šlápnete na bábovičku eurohujerům tak vás trest nemine.

D. Stirský 16.10.2018 8:01

Re: Co Piťhu upálit?

Jde o to, co konkrétně říkám. A také kde to říkám. Mohu mít jiný názor, ale nikoli nevýznamný představitel RKC by jej měl umět podat s noblesou, bez osočování, bez vymýšlení si zcela nepravdivých a nesmyslných tvrzení. Já bych jej samozřejmě neupaloval, ale jest určitá mez, od které by se již měl zodpovídat.

D. Stirský 16.10.2018 7:51

Piťha jaksi zapomněl, že byl-li kdo v

převýchovných vyhlazovacích táborech, byli to homosexuálové. A hezkých pár tisíc jich skončilo u zdi a v krematoriích. Smutné bylo, že když se po válce domáhali odškodnění, tak jiní vězňové (antinacisté, jehovisté, Židé...) jim říkali: Vy jediní jste tam byli oprávněně! Tak jaké odškodnění! S Istanbulskou smlouvou souhlasit nemusím (většina z nás ji vůbec nečetla, na to dám krk), to je legitimní postoj. Jde ale o to, co konkrétně ultramontánní, dementní a zlý Piťha v katedrále říkal. Je mimo jiné matematik a měl by cosi vědět o důkazech. Smutné je, je vyžraný a po pompě bažící prelát Duka Piťhu podpořil. Ale oni jen vlastně ctí, byť to nepřiznají, Pavlovo "Ženy vaše v shromážděních ať mlčí, nebo nedopouští se jim mluviti, ale aby poddány byly, jakž i zákon praví. Nebo mrzká věc jest ženám mluviti v shromáždění."

P. Zinga 16.10.2018 8:20

Re: Piťha jaksi zapomněl, že byl-li kdo v

Kde jste vzal ten příběh? A mimochodem, v SS se to homouši jen hemžilo.

Homosexualita může být přirozená, ale není normální. Asi jako dvouhlavé tele.

Pozor: nikoho se na jeho sexuální orientaci neptám, nejsem na ni zvědavý. Ale nelíbí se mi, když postižení na sebe sami -jako na oběti- agresivně upozorňují. Použil jsem slovo postižení-poprvé-a podle mě vystihuje fakt. Není to důvod jimi opovrhovat, není to důvod dávat jim privilegia.

F. Houžňák 16.10.2018 9:49

To si nejspíš pletete s SA,

i když zase ve vnitřních záležitostech SS nejsem tak zběhlý.