26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Počasí není klima, výkyv není trend

Letošní jaro je studené. Kdyby se to stalo před padesáti lety, u tohoto konstatování bychom také s klidem skončili. Prostě je to studenější a docela deštivý začátek přirozeného koloběhu. Tečka. Od jisté doby jde o „politiku“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Hanko 19.5.2021 6:15

Já jen připomínám, že dosti deštivý byl i loňský rok. Po propršeném roce a půl je opravdu dosti podivné bavit se o stále trvajícím suchu. Psát o "propršených pár dnech" je výrok jak z jiného světa.

M. Hanko 19.5.2021 6:18

Rok 2020 byl nejdeštivější za minimálně posledních 15 let - tj. období, ze kterého teď před sebou vidím statistiku.

P. Rada 19.5.2021 6:33

Ano ale ta statistika se dá časově škálovat a také sumarizovat a to jak v rozměru srážek tak i odparu atd. Proto lze dospět k hodnotám jako je měsíční, roční nebo i třeba desetiletý úhrn srážek/odparu... Toto vede na různé pohledy přes indexy a typy sucha (SPEI 1 až 24..., zemědělské, ... https://cs.wikipedia.org/wiki/Sucho).

L. Novák 19.5.2021 6:40

Spláchni se do WC, idiote! Před rokem jsi tady vylepoval sáhodlouhé bláboly o 500 letém suchu, které se nakonec obrátilo ve 100% nasycení půdy vodou. Všichni máme z těch tvých blábolů bžundu, jenom ty pořád meleš blbosti dál s dál... Rv ;-D

P. Rada 19.5.2021 6:46

To sucho je v regionu střední evropy dokonce už nejspíše více jak 2000-leté:

https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/sucha-suzujici-evropu-jsou-nejhorsi-od-dob-rimske-rise-prozradily-letokruhy-stromu-40354055

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-03/uoc-esd031021.php

P. Boublíková 19.5.2021 7:01

Takže současná evropská civilizace je vlastně závislá na suchu. Není divu, v močálech se toho moc nevypěstuje ani nepostaví.

I velké antické civilizace vznikly ve velmi teplých a suchých oblastech.

Vy suchaři a oteplovači jste vážně moulové.

L. Hančar 19.5.2021 7:10

Denně se divím normálním lidem v diskusích, že reagují na , slušně řečeno, exoty typu rada, malý velký a podobně. Tito pánové ( aspoň podle nicku ) tímto způsobem masturbují a každá reakce na jejich onanii je pro ně požehnáním. Nedělejte jim dobře, jen se naštvete, je to marný!

P. Boublíková 19.5.2021 7:21

Si naběh na vidle...:-)

L. Novák 19.5.2021 7:25

"Rada" je splachovací... ;-)

R. Langer 19.5.2021 7:37

Aha, takže teď už jsme došli k tomu, že to sucho je tady vlastně úplně přirozený stav! Ty jsi prostě neuvěřitelný, Zelený tajtrdlíku, ty dokážeš odporovat sám sobě i ve dvou větách po sobě. Kde ty ses tady vyskytl? ;-D ;-D ;-D

R. Langer 19.5.2021 5:55

Tak pozor! To, že počasí není klima je LEŽ. Počasí je malou, lokální, ale ZCELA NEODDĚLITELNOU součástí klimatu, a kdo tvrdí že ne, tak LŽE! Což právě velmi často dělají různí prolhaní Zelení bolševici. A ten zásadní vtip je v tom, že dodnes neumí nikdo předpovědět počasí, tedy zcela malou lokální součást klimatu, ani na tři dny dopředu, zatímco se nám s vážnou tváří snaží nalhat, že v případě celoplanetarního klimatu to ví naprosto přesně na desetiny stupně na stovky let dopředu.

Skutečně nevím, co vede ty duševně slabší jedince k tomu, že jsou ochotni věřit takovým tvrzením evidentně vycucaným z prstu. No, prodavači deště existovali vždycky, a svoje zákazníky si našli. :-P

P. Rada 19.5.2021 6:25

Nalháváte si i ostatním, že v chaotiky deterministickém systému je s principu možné vysledovat vazby mezi nejdrobějším podnětem/projevem a výsledným efektem.

Toto s principu povahy věcí deterministicky zpracovat/určit nelze. Vysledovat ale v takovém systému lze ATRAKTOR. Tedy pravděpodobnostně popsatelnou výslednici mikroskopických dějů.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Teorie_chaosu

Počasí je tedy momentální a lokální výraz reality PŘÍČINOSTNĚ (pro chaotickou povahu detailu) ODDĚLENÝ od globálního a dlouhodobého projevu kterým je klima.

L. Novák 19.5.2021 6:29

Blbe googlovací, nauč se napřed češtinu úrovně ZŠ, a pak nám tady zkus něco napsat o atraktorech s udáním zdroje, odkud jsi to opsal... :-P

I. Hlaváček 19.5.2021 6:53

Z globálního aspektu je to principiální bazírování na mentalitě humánního kompromisu, což je ideově markantní sublimace založená na serióznosti depresivní stagnace. Principem je konsekvenční negace kulminující až v absurdním antagonismu vůči všemu reálnému nazírání na pozitivní rezultáty a jejich další eventuality.

A naopak. :-P

R. Langer 19.5.2021 7:29

Jasně, prolhanče, celoplanetární klima s jeho proměnnými za stovky let je přece mnohem jednodušší na modelování, než jeho lokální část na pár dní dopředu. A pak se všichni "klimatologové" probudili s rukou v nočníku. Lžete jako když Rudé právo tiskne, vy zelení podvodníci! Jeden jako druhý! :-P

L. Novák 19.5.2021 6:26

Jakýsi rozdíl v tom přece je. Počasí je krátkodobý stav v konkrétní lokalitě, klima je spíš statistické vyjádření toho, co se na daném území děje z dlouhodobého hlediska... Rozdílné chápání pojmu počasí a podnebí je snad každému jasné. Ovšem předpovědi na 10 či 50 nebo dokonce 100 let dopředu jsou jenom bludy, zvláště když nevíme přesně, co změny způsobuje (velké množství proměnných faktorů v nelineárně se vyvíjejícím systému). ;-)

R. Langer 19.5.2021 7:31

Jistěže je v tom rozdíl. O tom není pochyb. Ten trik ovšem spočívá v tom, že si ty klimatické lži, na rozdíl od toho počasí, nemáte jak ověřit. A na to ti prolhanci spoléhají. ;-)

J. Kavalír 19.5.2021 8:15

Možná jste podobnou větu napsal i před třiceti lety, kdy se již o globálním oteplování psalo. Doufám, že nepopřete, že se od té doby výrazně oteplilo, takže předpovědi se plní.

R. Langer 19.5.2021 9:11

Já jsem si opravdu nijak nevšiml, že by se za posledních 30 let nějak výrazně oteplilo. Ba že by se za posledních 30 let na počasí vůbec něco změnilo. Jo, posledních 6 let bylo docela sucho, pravda. A jak to tak vypadá teď už zase nebude.

A mimochodem, před 40 lety si pamatuji podobná vedra jako v posledních letech. Nic nového. Asi každý z nás vnímá to slovo "výrazně" rozdílně. :-P

L. Novák 19.5.2021 12:24

Přesně tak. Potíž je, že dementní idioti jako ;-O "Rada" a spol. už mají paměť vymazanou, takže melou jenom to, co viděli včera z okna... nebo nagooglili na Internetu. :-P

P. Hatina 19.5.2021 3:41

Jenomže, směrem k závěru, ono to přece politikum je, když se na to, vydávají veřejné peníze.

Jinak řečeno, pokud se - nikoliv, krátkodobě ale v delším období místo přehrad (na zadržování záplav) podporují stavby slunečních elektráren, tak potom by i za to měl někdo tu zodpovědnost převzít. když pak ty záplavy příjdou - a to nikoliv jednou kolik už jich bylo u nás jen za posledních 20 let?) a spláchnou tisícům lidí jejich domy. Hlásí se snad k tomu někdo z klimatologů?

J. David 19.5.2021 5:43

P. Rada s ppm CO2 poradí, je odborník i na okluzní fronty a na amazonské pralesy v disociaci CO2.

P. Rada 19.5.2021 6:53

Poradil bych Vám vyhněte se hloupé rejpavosti ... a začněte něco vážně dělat. Trochu pro své svědomí a více pro šance dalších generací. Vám jde zatím o pohodlí, odreagování afektů... - dalším už může jít o životy.

L. Novák 19.5.2021 7:22

Jo. Tobě jde taky o život. Za rohem už si brousí kosu Zubatá, a jestli budeš žvanit tyhle blbosti někde mezi lidmi (pochybuju, že bys našel odvahu), tak ti někdo dá palicí po hlavě... :-P

P. Rada 19.5.2021 6:11

Klimatologů se zastávám. Ti totiž už před 30lety v souhrné zprávě IPCC správně předpověděli dlouhodobý glob. trend růstu teplot i dynamiky podnebí. Od té doby předpovědi periodicky zpřesnují a navíc se ukazuje, že vývoj jde podle dříve tzv nejalarmističtějších scénářů.

Politika a zejména ta česká ale taková doporučení dostatečně nereflektuje jednak proto, že legislativně má daleko kratší pravidelně jen pětiletkový pracovní takt a také proto, že se ráda podbízí dotyčné populaci která bývá orientovaná ještě krátkodoběji.

Dlouhodobě rostoucí extrémnosti jako záplavy či sucha proto přes rozdílnost projevu mohou mít v proměnách glob klimatu i místně společného jmenovatele na který politika pravidelně reaguje s větším a větším zpožděním.

Kdo se ale trochu vyzná v příčinách záplav, tak tomu je jasné, že přehrady jsou sice pěkně viditelné opatření ale mohou být jen málo efektivním omezením problému a sotva jeho řešením. Efektivní totiž mohou být jen do určité míry - pak se dokonce při protržení hrází mohou stát tuplovaným nebezpečím.

Rozum říká, že to nejefektivnější přispůsobení může tkvět ve změnách krajiny tak aby se zlepšila její retenční schopnost. Takto lze snadněji a levněji vykompezovat i několikařádově větší srážkovost než stavbou přehrad a navíc bez rizik provalení hází.

Emotivita je proti racionalitě ale doménou politiky která má v rukou moc. Proto zejména při růstu dynamiky proměn nelze rozumě čekat, že je populisticky založená politika bude schopna dostatečně reflektovat.

L. Novák 19.5.2021 6:31

Blábolíš nesmysly pořád dokola...Rv

J. Lukavsky 19.5.2021 7:28

"nejefektivnější přispůsobení může tkvět ve změnách krajiny tak aby se zlepšila její retenční schopnost." ano v tomto máte pravdu. Půda je schopna zadržet mnohonásobek vody co všechny přehrady a rybníky dohromady. Musí ale být dobře pohnojena organikou a pole hluboce zorány. Pak vsakuje a zadrží. To je ale problém politický protože na dnešních polích většinou hospodaří nájemci, nikoli majitelé. Předtím to byly JZD, což je totéž. Nu a z cizího krev neteče, čili proč by si snižovali zisky? Čili jedno se komunistům nesporně podařilo, zničit selský stav (kulaky) kteří hospodařili tak aby pole a statek předali synovi v lepším stavu než to dostali od děda. J.L. end

J. Pankovic 19.5.2021 9:11

"Rozum ŕikà, źe nejefektivnejśi pŕizpusobeni muźe tkvet ve zmenàch krajiny tak, aby se zlepśila jeji retenčni schopnost. "

Proto je nezbytne nutné:

1) nechat seźrat lesy kûrovcem

2) misto obili pestovat ŕepku do biopaliva. To se nemusi provadet hluboka orba ani hnojeni organickym hnojivem, puda je jako mlat

3) je potŕeba sniźit stav hoveziho dobytka, aby nebyl hnûj

4) pokryt pole slunečnimi panely

5) spàlit kanadskou tajgu jako biomasu...

...atd...

... a to by v Tom byl čert, aby se naśe katastrofické scénàŕe nenaplnili !!!!!!!!

R. Langer 19.5.2021 12:55

Moc dobře to popisujete! R^