27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R 7.8.2009 8:06

Re: znovu musím

Rychlost přeběhu je komplexní parametr zesilovače. Zpětná vazba je stále stejně "zpětná" Problém je v tom, že rychlost přeběhu zesilovače je složena z rychlosti přeběhu vlastního zesilovače a z rychlosti přeběhu jeho zpětné vazby. Průšvih je tehdy, když rychlost přeběhu zpětné vazby je srovnatelná nebo dokonce ještě menší než rychlost přeběhu vlastního zesilovače. A projeví se to na skokových změnách signálu větších než určitá velikost daná právě tím poměrem rychlosti zesilovače a rychlosti jeho zpětné vazby. Při skokové změně signálu totiž potom zpětná vazba reaguje se zpožděním a v době toho zpoždění se potom zesilovač chová nekontrolovaně, jako kdyby tam ta zpětná vazba nebyla. Obrazně jako kdyby byl v té době zesilovač "puštěný z řetězu" té zpětné vazby. Protože bez zpětné vazby mají tranzistorové zesilovače o mnoho desítek decibelů vyšší zesílení,  vytváří zesilovač vlastní špičky signálu a na ně moduluje vstupní signál včetně zkreslení daného tím, že ty vlastní špičky signálu jsou mimo lineární charakterisitky zesilovače.  To vlastně vytváří onen typický plechový zvuk.

těchňik 7.8.2009 10:54

Re: znovu musím

S tím principielně souhlasím. Popsal jsem to samé jinými slovy. Kdysi jsme to dost měřili, tenhle jev, a po vybuzení zesilovače impulzem (jednotkový skok), ev. signálem imitujícím zvuky s ostrým náběhem, byl na audioanalyzátoru dobře vidět ten marast, co to udělalo na počátku takového signálu. A jak obecně známo, největší citlivost je, a informaci pro ucho dává právě náběh - viz známý pokus i používaná technika s regulátorem hlasitosti u el. kytary - jak z ní zvukově udělat "varhany".

A když mimo výše popsaný jev (zkreslení náběhu signálu) pak ještě rozkvedlá basy nedostatečný činitel tlumení, ať už daný konstrukcí zesilovače (třeba velmi měkký zdroj), nebo třeba tím, že se použije jako propojovací vodič k reprobednám lampičková dvojlinka průřezu 0,5 mm2, a ještě namotaná v naprosto zbytečné délce třeba 10m (!) - to jsem fakt viděl, nechtělo se mu ji rozstříhat, prý co kdyby ji někdy potřeboval celou (stačí si změřit její odpor), je dost po zvuku.

těchňik 7.8.2009 10:57

Re: znovu musím

Ještě k té zpětné vazbě - její nastavení je samozřejmě obvykle fixní (i když jsou i zapojení, kde se mění dle okolností), ale její fungování (v kontextu obvodu) je dynamickým jevem.

krmič 6.8.2009 11:23

Re: znovu musím

Elektronky se používají pro vytváření zkreslení. Masivního zkreslení, které hudebníci milují. To vám každý kytarista řekne. Pokud se používají v některých studiových zařízeních, tak k témuž účelu, jako přísada a koření.

Vnímání hudby ovšem nemá (skoro) nic společného s kmitočtovým rozsahem. To je to jediné, v čem máte v téhle diskusi pravdu.

těchňik 6.8.2009 13:32

Re: znovu musím

Ano, elektronky se u zesilovačů, zvláště kytarových (hlavy a komba) "převalením" (jak tomu kytaristi někdy říkají), používají kvůli zkreslení a s ním souvisejícími vlastnostmi.

Ale že by se třeba ve studiových kompresorech, zvláště používaných na zpěv (tedy zkreslení nežádoucí), používaly kvůli zkreslení, no to tedy valim bulvy. Důvod je jiný, ale nicméně si v tom žijte dál. A jako krmič tím řádně krmte nevědoucí. Dnes lidi sežerou všechno, i technický bulvár. ;-P

Pavel 6.8.2009 21:06

Re: znovu musím

Dnes lidi sežerou všechno, i technický bulvár.

A vy jste toho důkazem...

těchňik 7.8.2009 0:00

Re: znovu musím

A čeho důkazem jste asi vy?! ;-P

Pavel 6.8.2009 20:00

Re: znovu musím

1. je pitomost - buď slyšíte nebo ne. To co tvrdíte je jen reklamní lež firmy Sony.

2. lepší přirovnání je k cizímu jazyku.

Klastrové slyšení je co?

Elektronky jsou pitomost, pro zvuk nemají význam, jedině snad u kytary na zkreslení.

těchňik 7.8.2009 0:22

Re: znovu musím

Nad některými jsem zlomil hůl a navíc nemíním házet hrách na zeď. ;-P

Pavel 7.8.2009 0:30

Re: znovu musím

No jo, taky už půjdu. Hádat se s audiofilem, to je jako přít se s jehovistou.

těchňik 7.8.2009 0:45

Re: znovu musím

Nepovažuji se za audiofila, ale za více jak 30 let pohybování se kolem zvuku o tom něco vím.

Mohl bych kontrovat, že hádat se z poloznalcem je asi jako přesvědčovat radikálního islámského teroristu o výhodnosti přestupu na křesťanskou víru. ;-P

Tak jsme si udělili pěkné poklony a hurá na kutě. Každý zůstaneme na svém názoru, a svět se bude točit dál.

Pavel 7.8.2009 2:00

Re: znovu musím

Možná se za něj nepovažujete, ale názory máte stejné.

Znalec se vás nestane čtením reklamních letáků a audiofilských blábolů.

A laskavě mě neurážejte.

těchňik 7.8.2009 11:06

Re: znovu musím

Někteří lidé budou tvrdit, že 5 + 5 jsou 4, protože více než do čtyřech se zkrátka nenaučili počítat. Těm nelze vysvětlit, že je to 10, ani nelze nějak argumentovat (argument potřebuje určité dispozice na příjmové straně). Mám dojem, že ty letáky čtete spíše vy. Tož tak. Nic ve zlým. ;-)

P.S.: Skoro všechny ty jevy, o kterých se zde mluvilo, jsou vysvětlitelné (taktéž měřitelné a změřené!) na základě znalostí základů elektrotechniky, jen některé jsou z trošku vyšší měšťanky.

Pavel 7.8.2009 13:43

Re: znovu musím

Ale prd. Vysvětlitelný jsou jen v tvojí pomaetný hlavě. Nakresli si konečně to schéma a jen o tom nemluv.

Anti :°-( 6.8.2009 6:40

Mnoho úspěchů v nové funkci!

V

Ladislav N 6.8.2009 5:27

Pirátská strana má něco do sebe. Proto má šanci uspět.

Když totiž člověk vidí, jaká zvěrstva si do zákonů prosadili "ochránci autorských práv" - viz šílené poplatky za GB paměťových médií "flash karet" omezené od 1.1.2009 apod. - tak je jasné, že na jejich lobbystické a snad i korupční tlaky v zákonodárném procesu je nutno postavit účinnou protiváhu.

Fakt, že distributoři hudebních a filmových nahrávek nedokáží nabídnout autorsky chráněná díla na Internetu či je nedokáží nabídnout vůbec a v jakékoli formě, ačkoli je po nich poptávka, nutně vede ke svépomoci i jako formě ochrany před cenami "utrženými z řetězu" dnes zcela zbytečných distribučních mezičlánků založených na přemísťování hmotných nosičů z místa na místo za nehorázné ceny.

No a že se svého času stal vrchním mafiánem důchodce Petr Janda (Olympic), který z vybraných peněz nejspíš dostává vyplácenou důchodovou rentu, už je jenom trapnou "třešničkou na dortu". :-/

Yarda 6.8.2009 4:52

A co takhle založit OSPDČ?

(Ochranný svaz posluchačů, diváků a čtenářů)

Pokud bychom neexistovali, pro koho by umělci tvořili. Tak ať nám platí za to že si konzumací jejich děl třeba i proti naší vůli - například když nám vyhrávají v hypermarketech - opotřebováváme smysly. Myslím že poplatky za prázdné nosiče se zabýval i soudruh ombudsman, prý je to v pořádku.

bm2 6.8.2009 9:08

Re: A co takhle založit OSPDČ?

To uz predsa existuje - potlesk jedneho divaka 0.01Kc*kapacita saly*koeficient

Koeficient = dlhy potlesk 2, ovacie 5, ...

Radio, TV  - pocet posluchacov podla ratingu sledovanosti a dalej ako na zivo. ( Ja napriklad pri dobrej hudbe nemam problem aj doma urobit standing ovation )

Nosice - za kazdy predany nosic pausalny poplatok za pripadne pocuvanie a potlesk

Len to treba prelobovat = podporit zivotnu uroven vsetkych poslancov s odstavajucimi vreckami.

R 6.8.2009 1:41

Piráti na obou stranách.

nojo. Piráti jsou na obou stranách. Jedni s vlajkou s lebkou a hnáty "nelegálně" kradou hotová díla a druzí v saku a kravatách s advokátským vzděláním  zkoumají a hledají, z čeho by oni nebo jejich firma mohla "legálně" dojit  poplatky nebo co by si mohli "legálně" dát patentovat, aby z toho mohli případně taky dojit. Nebo konkurenci znemožnit  dělat volně šiřitelný software.

O. M. 6.8.2009 1:23

Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

či velmi subjektivní pohled - předně, ty "různé svazy" malířů a spisovatelů jsou čistě zájmová (občanská) sdružení, nikoli organizace zabývající se uplatňováním autorských práv, jednak DILIA (Divadelní a literární agentura) existovala dávno před r. 89, a je to ona, kdo v oblasti literární a dramatické tvorby vykonává tu činnost, jakou OSA v oblasti hudební tvorby.

Navíc se otírá o jinou hudební profesi - zvukaře. Asi vychází ze své bigbítové praxe, kdy zvukař byl ten kluk, kterej na nic nehrál a jen se staral, aby to nějak hrálo a nehoukalo. Podle toho to však taky vypadalo. Zřrejmě nikdy nic nenahrával, protože ve studiu je zvukař (nebo měl by být) rovnoprávným partnerem muzikantů, který svými technickými schopnostmi a hudební (či chcete-li zvukovou) kreativitou tu nahrávku "udělá"- a to je ta oblast, kterou zvukaři chtějí autorsky chránit, nikoli živá produkce. Skutečně kvalitní zvukaři jsou v branži velice ceněni a muzikanti za nimi jedou třeba přes půl zeměkoule (taky se jim anglicky říká sound designer - tvůrce zvuku).Na druhou stranu, někteří muzikanti si myslí, že všemu rozumí a zvukařům do toho kecají - "ten mikrofon mi dej semhle, vodsaď je to nejlepší, já to tak vždycky dělám" (jako by mu zvukař radil, jestli tohleto éčko má hrát prostředníkem nebo prsteníkem).

Zajímavé je, že ve zvukařině se již objevuje specializace - v jednom studiu s jedním maníkem se zvuk natočí, protože to "umí sejmout", a v jiném studiu se s jiným manikem postříhá a prožene efektama a třetí maník to zmástruje.

Ovšem, s jeho názory na některé praktiky organizace familiérně přezdívané OSA Nostra souhlasím.

Pavel 6.8.2009 1:50

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

Soudě podle kvality v jaký vychází CD ti zvukaři skutečně nejsou nic víc než "kluci co na nic nehrajou a jen hlídají aby to nějak hrálo"

těchňik 6.8.2009 2:04

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

Tady je třeba rozlišit a oddělit zrno od plev. Je audiofilní kvalitativní kategorie (některá taková CDčka jsou čertovsky drahá - daň za mravenčí práci při remasteringu) která hraje super, a na opačném konci je pak je šunt, který je ovšem daný i poptávkou po rádo by hutném a líbivém zvuku do těch MP3 krabiček - z této poptávky vznikl fenomén (dle názoru lidí, co ještě slyší, velmi negativní, a pro zvuk i hudbu vražedný), pro který se vžil pojem loudness war. Nemá smysl nic popisovat - jediná animace zde vysvětlí víc než mnoho vět. Loudness war = konec seriózního zvuku. ;-(

Další problém špatného zvuku je šetření na nákladech. Točí se v garážových studiích s levnou obsluhou a důsledky jsou pak nasnadě.

Pavel 6.8.2009 3:16

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

Ano, to je přesně ono. Ale proč platí, že čím větší vydavatelství, tím horší?

těchňik 6.8.2009 6:54

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

To fakt nevím, ale pokusím se spekulovat. Větší vydavatelství dělají většinou komerční sr.čky, a tam ta poptávka po loudness waru bude mnohem větší, a tak se jí přizpůsobují. Specializovanější a/nebo menší labely (ECM, Naim Music, Chess Records, různí ti remastrovací audiofilní japonci se super zvukem, atd.) spíše vydávají žánr, který lidi ještě poslouchají přes něco, co opravdu hraje, a ne přes ty MP3krabičky, takže tam je naopak tlak na kvalitu, ocenitelnou jen přes seriózní audio řetězec.

Ladislav N 6.8.2009 7:18

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

Na netu jsem zaregistroval BluRay audionahrávky s naprosto šílenou bitrate, vydávané jako speciální kvalita. Budu si těch 40 GB muset někdy stáhnout a mrknout se na to...;-)

těchňik 6.8.2009 7:54

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

40 GB? To vypadá (dle odhadu) na 24 bitů/192 kb/s sample rate. K tomu taková technická poznámka. Pokud to nemáte na čem přehrát, tak tu kvalitu nemůžete poznat a tedy ani hodnotit. Přehrátí na PCčku je úplně vo ho.ně (pokud vůbec zvuková karta bude umět tu bitovou šířku a sample rate). Zvukový výstup z PC je dost děsná kvalita.

Ladislav N 6.8.2009 12:07

Re: BluRay HD video + DD 7.1 audio

Tak jsem to dohledal. Není to jenom zvuk, ale videonahrávka full HD se zvukem DD 7.1

"Dolby - The Sound Of High Definition (2007) Blu-Ray" a "Dolby - The Sound of High Definition II (2009) Blu-ray"... Dolby TrueHD 7.1, 5.1, Dolby Digital 5.1, 48 kHz, 640 kbps...

Pavel 6.8.2009 14:10

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

1. Ne nutně, dají se koupit i kvalitní karty.

2. Existuje digitální výstup.

těchňik 6.8.2009 16:20

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

A jaké že to ty kvalitní karty jsou? Pod 20 litrů to obvykle není (z vlastní zkušenosti), a to ještě není nic moc. Nějaký SoudBastl mě neuchvátí. I když je to samozřejmě relativní, ten pohled na kvalitu. Někdo si přes USBčko připlcne k počítači takovou tu opuchlou flešku (externí zvukovku) a má pocit, že to hraje a hraje. Už ale jen fakt, že je to napájené z USB (obdobné je to i u interních zvuk. kart napájených z počítačového zdoje - pěkná rušička ten zdroj - prakticky neodfiltrovatelné), je pro výsledný zvuk mega průšvih. Ale je to i tak, že pro některé lidi je nějaká snaha o dobrý zvuk vcelku zbytečná, protože jsou na tom z hlediska slyšení a vnímání hudby a zvuku asi jak gurmán s vyříznutým jazykem. To mám ověřeno mnoha testy které jsme dělali - mezi lidmi jsou v této oblasti dost extrémní rozdíly. Řekl bych, že i mnohem větší, než třeba v inteligenčním potenciálu.

Digitální výstup je samozřejmě použitelný, je-li k dispozici, ale chce to dobrý D/A převodník. To by mohlo být řešení, ale kvalitní převodník, to je ranec peněz.

Pavel 6.8.2009 19:49

Re: Balík z Plzně ve svém svatém hněvu prozrazuje neznalost věcí

Jak testujete slyšení a vnímání hudby?