28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: 10 nejčastějších lží o komunistech a socialismu

Snad každý se někdy setkal s argumenty obhajujícími komunistickou stranu a období, kdy se tato strana v naší zemi snažila do života uvést experiment zvaný socialismus. A je charakteristické pro lidskou povahu, že úplně špatné se snaží z paměti vymazat a co se vymazat nepodaří, alespoň uzpůsobí do podoby technicolorové, takřka laskavé vzpomínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Heidlerová 28.6.2013 7:48

Re: Vážený pane Makovský

Připojuji se, taky poznámka p. Vodvářky je velmi dobrá a odhaluju podstatu obhajoby komunismu. Kdo by přiznal, že žil zbytečně, bral peníze za napomáhání zločinu? Že se jeho idea zhroutila a oživovat ji bez Moskvy půjde jen těžko, to je nepříjemné vědomí.

Ale nám komunismus nevzal jen 4 roky života, aspoň 2 generacím vzal život celý, alespoň ten pracovně aktivní, lidsky svobodný.

J. Boleslav 28.6.2013 8:12

Re: Vážený pane Makovský

Připojuji se, taky to tak vidím.

P. Lenc 28.6.2013 8:41

Re: Vážený pane Makovský

Ano, připojuji se také..

B. Volarik 28.6.2013 7:33

Autor má pravdu!

Pouze bych dodal něco z vlastní zkušenosti. Když jsem dospěl do věku, kdy jsem mohl volit, šel jsem k volbám. Klidně jsem odešel za plentu, tam jsem z kapsy vytáhl černou fixku a na každý lístek (byly, myslím, dva?) jsem pečlivě namaloval důkladný hakenkrajc. Pak jsem to vhodil do urny. Příští volby jsem i s mámou bojkotoval. Nicméně si vzpomínám, že jsem večer šel kolem už zavřené místnosti v Praze Ďáblicích a z oken se řinul ožralý zpěv lidovek....to soudruzi slavili...ale můj hlas a hlas mojí mámy neměli. Otec zase trénoval záměnu volebních lístků za toaletní papír. Trik natrénoval mistrně a do urny vhodil toaleťák....volební lístky dotasil domů v kapse saka.  

H. Grúbr 28.6.2013 7:08

Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

dobu ve které nežil. Kdo tam byl, ví svoje, kdo nebyl, vypráví o tom, co mu kdo nakecal. Pokud by chtěl autor zprostředkovat objektivní informace o tom, jak se na tuto dobu dívá obyvatelstvo ČR, musel by svá tvrzení podložit vědecky relevantním výzkumem. Takový výzkum se pro jistotu nedělá, aby se nezjistilo něco, co by se už nedalo dezinterpretovat. Nepředpokládám, že by byly výsledky takového výzkumu publikovatelné s ohledem na snahu odpůrců spravedlivé společnosti vykládat minulost po svém.

T. Blecha 28.6.2013 7:12

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

Tak jen do toho, dokažte opak. Znám spoustu lidí co v té době žili a pod tohle by se podepsali.

J. Blažek 28.6.2013 7:31

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

Já zase znám mnoho lidí, kteří by se pod to nikdy nepodepsali. Teď jde jen o to, která množina je početnější?

Nikoliv - vůbec o to, dle mého názoru, nejde. Protože co bylo, bylo a změnit se to již nedá. Minulostí se dá buď strašit nebo na ni nostalgicky vzpomínat. Mnohem důležitější je však zabývat se tím co je a zejména tím co bude. A do toho se zapáleným pravicovým diskutérům jaksi nechce. Proč??

T. Blecha 28.6.2013 7:36

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

Pravicovým diskutérům se do toho chce ale jediné co slyší od levicových diskutérů, je že za komunistů bylo lépe, tak jak je pak možná diskuze o budoucnosti?

I. Schlägel 28.6.2013 7:39

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

Nu, minulosti se lze zcela jistě i poučit, což se ve Vašem případě zcela minulo účinkem. Pak, takto poučen, má smysl přemýšlet o současnosti i o budoucnosti. Váš problém je ten, že pro Vás začíná zločinný režim v Česku až velkou privatizací, což jakoukoliv smysluplnou diskuzi s Vámi naprosto vylučuje. Čest.

J. Blažek 28.6.2013 7:41

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

V tomto názoru se prostě lišíme. Nečest!

D. Maňhal 28.6.2013 13:13

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

Vážený levicový diskutére, téma 10-ti lží zde bylo nadneseno právě proto, že se autor zajímá o to, co bude. A protože nechce, jako mnoho dalších a též jako já, aby se ta hnusná doba a komunistické praktiky vrátily. Lidi, kteří by se pod autorův článek nepodepsali znám také hodně, ale považuji je buď za neslušné, nebo mdlého ducha. Tedy ty, které znám, ostatní nemohu soudit.

V. Heidlerová 28.6.2013 7:43

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

Autor článku shromáždil pádné argumenty, v nichž vystihl podstatu škodlivosti a hnusu komunismu. Komunismus, nejhorší ze všech systémů lidstva, ještě nebyl souzen a odsouzen, asi s ohledem na SSSR (Rusko), kde dodnes ve skryté podobě trvá. Jestliže někdo tento systém adoruje, je zločinec (Ústava) a neznám jediný důvod, proč   by tento "spravedlivý" systém měl být podroben "relevantnímu" výzkumu mezi dodnes přiblblým, posovětizovaným národem. Je nutno SOUDIT a ODSOUDIT. Ještě není odtajněna a zpřístupněna řada faktů, které by lidem otevřely oči  a oni by uviděli tento zločinecký režim v plné nahotě. Komunismus je horší nacismu.

D. Makovsky 28.6.2013 11:06

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

autor je dítě normalizace. užil si v té době celou pubertu, užíval si vejprasku na palachiádě i poměrně otevřených diskusí doma a mezi známýmí svých rodičů, měl mamku po srpnu 1969 zavřenou (pravda, bylo to ještě než se narodil) a tatíka, nuceně nasazenýho v kotelně.

ale je možné že o skvělém životě v té době autor neví nic, že žil v bludu... .o))

I. Skolin 28.6.2013 11:57

Re: Autor nastínil svůj soukromý, subjektivní pohled na

Pane Grůbře, na to, co jsem si prožil, nepotřebuji žádný "vědecky relevantní" výzkum. A kdo by to měl podle Vás zkoumat? ÚSTR ? Jako vtip dobré.

J. Schwarz 28.6.2013 6:30

Dokonce i tu "láci"

by bylo možno úspěšně zpochybnit. Pivo za kačku šedesát při průměrném platu dva tisíce čtyři sta, nájemné v paneláku 500 až 900 Kčs měsíčně, barevný televizor 15 tisíc, kilo broskví či meruněk 8 - 10 Kč a k tomu všechno shánět!!! Vždyť to byl čas blbců, ztracená doba, i když jsme byli tehdy mladší! kdo tak chce žít I dnes, může, nikdo mu to nezakazuje! Ať si vybere v obchodě stejný sortiment, zbytek si dopěstuje na záhumenku a co nedopěstuje pro to ať si zajede na Slovensko či do Polska. Nikdo ho nebude buzerovat na hranici. Úplně by stačil onen "minimální stat", v jehož rámci by si obdivovatelé komunismu mohli popii předlistopadového režimu zavést - pro sebe. Stačilo by vytvořit organizaci, jakýsi klub, kde by člen podepsal smlouvu že se podřídí "vedoucím soudruhům" ati mu poskytnou "jistoty". Ovšem jen z vlastních zdrojů, z vlastních lidí, popřípadě od kubánských či korejských soudruhů. A když bude někdo pracovat "u kapitalistů", pěkně penízky odevzdá vedení klubu a dostane přiděleny specielní lístky na přilepšenou. Pokud bude potřebovat lék z normální lékárny, "nejvyšší soudruzi" rozhodnou, jestli se to "klubu" vyplatí. A, aby byl obraz věrný, státní soudy by měly vymáhal plnění takovýchto smluv - t.j. blbec, který by do klubu vstoupil, by byl donucen splnit co slíbil pod sankcí, která by mohla být podobná té co hrozila "socialistickému občanovi". Tedy ztráta majetku, criminal, popřípadě zastřelení. Též by "klub" mohl svým členům nabídnout bezplatné vzdělání s tím, že absolvent nastoupí v klubem určeném zařízení za klubem stanovený plat - úžasná perspektiva, že ano. A členovi klubu, který by mohl být neloajální by mohlo vedení zatrhnout přístup ke  vzdělání úplně! To je ono! A děti by byly rovnou "členy klubu" a vázala by je stejná smlouva jako pitomé rodiče. To by sice bylo nespravedlivé, ale ne tak jako za socíku, kdy se režim mnohých neptal, chtějí-li být "hrdými budovateli spravedlivé společnosti".

Z. Sohorova 28.6.2013 6:45

Re: Dokonce i tu "láci"

 souhlas hezky napsane.....!!!!!

M. Pernický 28.6.2013 15:44

Re: Dokonce i tu "láci"

  Některé body mi připominají II pilíř důchodového pojištění .Hezký zrcadlový obraz .

Z. Sohorova 28.6.2013 6:05

Pane Blazek

To nejsou vymysleny moudra,ale pravda...

J. Blažek 28.6.2013 5:27

Zajímalo by mě ......

..... kolik je autorovi let. Podle fota je dosti mladý a sám si zřejmě z toho "zlého" socialismu moc nepatuje a "moudra", která píše někde vyčetl. Mně je 68 a vím, že mnoho věcí bylo jinak, než píše autor.

Z. Sohorova 28.6.2013 6:03

Re: Zajímalo by mě ......

 Muzete me vyvratit aspon jeden clanek co o nem autor pise? Ja osobne bych do toho clanku pridala spousty hruz o kterych jako vy 68 lety jste vubec nevedel a co prisli na svet az po komunistickem padu Me je jasne ze v jinych vyspelejch zemi maji utlum Vy jste byl komunista?  Dnes jejich deti sedi v kreslech a hraji si na kapitalisty a my je platime z nasich dani Komunisti nemaji vubec co delat  v nasi CR  meli byt davno zruseni a to je jedina vec co nemohu odpustit panu exprezidentu Havlovi ze jich nerozmetal na padrt.. uz tehdy, kdy byla ta moznost...

J. Blažek 28.6.2013 6:25

Re: Zajímalo by mě ......

Ano, pozastavím se u zdravotní péče, o níž mluví autor.:

Myslíte si, že je správné, když si stařenka nemůže připlatit požadovanou sumu na léky, protože by jí nezbylo na chleba? Proč ty poplatky ve zdravotnictví nemohou být v ČR udělány sociálnějším způsobem, třeba alespoň tak, jak je to v Německu? Já jako důvod vidím nenažranost nových českých milionářů a miliardářů, kteří mají pořád málo a tato vláda, zejména Kalousek a Drábek dělali vše pro uspokojení těch nejbohatších a na obyčejný lidi zvysoka ...

Nebo případ mého vnuka: Je mu 15 let, oční lékaři u něj zjistili vrozenou oční vadu. Moje dcera, jeho matka je samoživitelkou, rozvedený otec řádně na děti neplatí. A aby náš vnuk neoslepl, tak musíme zacálovat 16 000 Kč, neboť zdravotní pojišťovny operaci neplatí. A za 3 roky znovu. Takto to před rokem 1990 nebylo!

A dalo by se mluvit o předražených nájmech, o nenasytnosti "domácích pánů". Dalo by se mluvit o tom, jak snadno přišli po po převratu někteří vyčůránkové k majetkům, jak se při divoké privatizaci zhaslo atd., atd.  

V. Němec 28.6.2013 6:37

Re: Zajímalo by mě ......

Pokud jsem si všiml, tak článek nebyl o současném "sociálnu" ve zdravotnictví, ale o době komunismu  a paní Sohorová vás vyzvala, abyste vyyrátil něco z toho, co píše autor..

Máte druhý pokus.

Moje babička měla (někdy kolem roku 1970) od komunistů přiznaný důchod 20 Kčs!! Zhruba setinu tehdejšího průměrného platu. Dnes je tou setinou cca 250 Kč. Který důchodce má dnes komunistický důchod 250 Kč?

J. Blažek 28.6.2013 6:45

Re: Zajímalo by mě ......

Mýlíte se, bod č.2 v článku se týká zdravotnictví.

V. Němec 28.6.2013 6:56

Re: Zajímalo by mě ......

To bezesporu. Však taky píšu: "současném "sociálnu" ve zdravotnictví,".

Článek ovšem nebyl o našem současném zdravotnictví - na rozdíl od vaší reakce. Předpokládal bych, že kromě diferenciálního počtu rozumíte i logice a dokážete argumentovat k věci.

J. Blažek 28.6.2013 7:05

Re: Zajímalo by mě ......

Ale pouze ze srovnání dojdeme k poznání. Tak nevím, proč bych nesměl psát o současném zdravotnictví. .... Mě vždycky nějak příliš nezajímala minulost, co bylo bylo, mě zajímá přítomnost a zejména budoucnost a ta v režii současných mocných kmotrů a miliardářů není vůbec pěkná.

V. Němec 28.6.2013 7:16

Re: Zajímalo by mě ......

Protže jste měl napsat, v čem autor článku nemluví pravdu a ne v čem je současný systém nespravedlivý.

M. Pernický 28.6.2013 15:55

Re: Zajímalo by mě ......

  Policie by se k vám chovala úplně stejně a řezala by vás hlava nehlava při demonstraci proti podporovaným nefachčenkům a věřte tomu ,že by tam bylo dost provokatérů v civilu,kteří by toé rozjeli až by ste se divil. A to přitom policii fandím,akorát nemam rád naivy.

J. Mannheim 28.6.2013 7:19

Re: Zajímalo by mě ......

ti mocní kmotři a miliardáři většinou vyrostli z komunisticko-estébácko-vexláckých špiček - a spousta dnešních mocných taky. Ostatně, všechny vlády (pseudo)pravice (i pseudolevice) se mohou pochlubit tím, že díky jejich dobré a dlouhodobé práci nejsou komunisté v rezervaci, ale mají 20 %. Vlastně víc, protože relikty komunismu, jako Suverenita (vzpomeňte, za jakou stranu kandidovala její předsedkyně na prezidenta v r. 2008?), velká část SPOZ, ČSSD, část ODS atd., jsou mezi námi dál.

V. Němec 28.6.2013 7:29

Re: Zajímalo by mě ......

Slyšel jsem, že jediná strana, která nemá za členy bývalé komunisty je - KSČM...

T. Blecha 28.6.2013 7:21

Re: Zajímalo by mě ......

Ano máte pravdu, tenkrát si stařenka za léčbu připlacet nemusela, protože pro ni žádná nebyla. Komunistům byli důchodci k ničemu, špičková léčba a kvalitní léky byly jen pro vrchní kastu komunistických leadrů. Stejně jako v dnešních komunistických rájích v KLDR a na Kubě.