29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
student 15.3.2008 21:21

můj skromný názor

Víte, pane Čermáku, u většiny matematiků nastává ten problém, že si myslí, že jsou ti nejchytřejší lidé na světě a často si nevidí ani na špičku nosu. Nepopírám, že není jednou ze základnách vědních disciplín. Svět je ale krásý zejména proto, že lidé jsou různorodí. je snad chytřejší a inteligentnější ten člověk, který má perfektní matematické myšlení, vypočítá každý případ a v programování je jednička, nebo snad ten, který má obrovský všeobecný rozhled, umí několik cizích jazyků, ale nemá bohužel až tak nadprůměrně vyvinutý matematický dril? A vůbec názor, že matematika je učena dobře, protože ji studenti nemají rádi, je absolutní nesmysl, copak člověk se něco učí raději, když ho to nebyví? kdyychom se i tu matematiku učili rádi, tak třeba dosáhneme na příštím testování mezi zeměmi OECD ještě lepších výsledků. tak prosím, matematici, zamyslete se nad sebou a svojí neomylností a vševědomím, vidíte pouze kužel, který je před vámi a ten zobrazuje jen část světa.>-

ziki 3.4.2007 18:10

gkuc

;-(;-(;-(;-(;-(

lingvistka 22.3.2007 3:55

Vážení matematici,

argument typu: "matematika, když je správně vyučována, rozvíjí logické myšlení, tudíž by měla být povinná maturita z matematiky", je asi stejný, jako kdyby historici řekli: "národ, který nezná svoji historii, je odsouzen k tomu, aby si je prožil znovu, takže všichni budeme maturovat z dějepisu" nebo latináři "znalost latiny výrazně ulehčuje další studium jazyků, takže bude povinná maturita z latiny". Pokud si dobře pamatuji z hodin matematiky (!), je to implikace, kdy první tvrzení platí, ale druhé ne. Takhle bychom mohli dojít až k obhajování povinné maturity z tělocviku.

Matematika bezesporu rozvíjí logické uvažování, ale rozhodně to není jediný "užitečný" předmět v rozvrhu. Nebo myslíte, že na vyřešení sylogismů ve filozofii nepotřebujete myslet? Že není dobré znát dějiny vlastní země? Podle mne je důležité pro všechny ovládat na velmi dobré úrovni češtinu a v dnešní době také cizí jazyky. Nicméně chtít kupříkladu po studentovi humanitní větve gymnázia, který by rád studoval historii, aby uměl u maturity narýsovat průpich jehlanem, mi přijde poněkud zvláštní, když pročítám některé zdejší příspěvky od těch, co povinnou maturitu z matematiky obhajují, a počítám v nich chyby ve shodě podmětu s přísudkem.

KMA 14.3.2007 15:44

Hlasy odjinud

Kant: Tvrdím však, že v každé jednptlivé nauce lze najít jen tolik skutečné vědy, kolik je v ní matematiky

Římské právo: Ars mathematica damnabilis et interdicta est... ( Umění matematiky je zavrženíhodné a zakázané)

Gabriel Laub: Matematika učí: nepřehlížejte nuly!

Martin Luther: Medicína dělá lidi nemocnými, matematika smutnými a a teologie hříšnými

Leonardo da Vinci: Kdo kárá vznešenou moudrost matematiky, živí se bludem

b 14.3.2007 15:17

matematika a jeji vyucovani

jako kazda "diskuze" u nas se i tato zvrhla.

Pokusim se to vratit k puvodnimu tematu. Ja za svuj zivot prosel celym "vzdelavacim" systemem u nas a zatu dobu jsem mel stesti na lidi co umeli ucit matematiku i ty kteri to neumeli. Muzu rict ze ten kdo to umel dokazal hodne u nas obrousit strach, on to vetsinou byl strach, z nechapani necoho prilis noveho a ne "odpor" z teto vedy. Nejvice to bylo patrne v 1. na stredni, kdy se zacaly nahrazovat cisla pismenkama. Tehdy jsem mel stesti na PANA MATEMATIKARE. Trapil se snama cely rok a nedelalo mu zadny problem kdykoli behem tohoto roku se vratit na zacatek tj. do zari, pokud zacal mit pocit ze v nasich zakladech je dira. Pak ho nahradila "stara" skola, matematikar co na to sel silou a petkama. Cely predchozi rok znicil, nastesti s tema zakladama jsme mnozi dosli az na konec VS. Ne stejny osud me potkal v dejepisu. Odpor k teto discipline jsem zacal lamat az po me tricitce. A bylo to skutecne odpor zasety spatnymi pedagogy.Jinak receno, ne vse se musi zrovna ucit hrou, ale spis si dat praci s tim kde se skolaci zasekavaji a snazit se tuto barieru prekonat.

PS: Nedavno jsem se dovedel ze PAN MATEMATIKAR je alkoholicka troska, ale stejne byl NEJLEPSI.

ceskej Honza 14.3.2007 13:23

Nemáte pravdu!

Matematika by se samozrejme mela vyucovat nove, zábavne a jde to. Ucit se necemu se strachem a odporem je prezilý hnus, bohuzel na ceských skolách zcela bezná vec.

Dále nechápu autorovo rozplývání se nad matematikou. Osobne bych kladl duraz na zvládnutí procent, trojclenky a cvicení logiky. Vsechno ostatní je zasvinení mozku nesmysly, které 95 % normálních lidí  nepotrebuje. Co ale potrebují, jsou znalost jazyku. Takze prosím, vyucovat     jazyky na úkor matiky     a nemít  mindráky z matematickejch  rádoby chytráku !!

zdeněk 14.3.2007 13:38

Re: Nemáte pravdu!

95% jste vzal kde? Já využívám matematiku na vyšší úrovni než píšetea nepřipadám si že bych spadal do těch 5% ;-D

jazyky pak přijdou sami, většinou se je doučíte stejně sám.

ceskej Honza 14.3.2007 20:53

Re: Re: Nemáte pravdu!

Tech 95% jsem pravda odhadl. Je mi 57 let, pracuji ve vyssích technických sluzbách, mám dost kolegu a známých. Vlastne neznám krome dvou lidí nikoho, kdo by v zivote potreboval víc nezli základní pocty. Takze to skutecné procento je patrne jeste vyssí. A tak jak písete, ze se jazyky v zivote uz nejak kazdej doucí, tak to jste bud jazykový genius, nebo neumíte jedinnou cizí rec a vubec nevíte co tvrdíte.

zdeněk 15.3.2007 17:42

Re: Re: Re: Nemáte pravdu!

Cizí řeč umím na takové úrovni abych byl schopen ve svém oboru používat odborné texty. Na základce i na střední  jsem nijak nepozoroval že by se zvyšujícím se počtem hodin AJ stoupali nějak výrazně moje znalosti. Co vím od svých známých co AJ opravdu ovládají, tak se ji stejně naučili v Anglii kde byli tak rok, dva. Takže tohle bych opravdu nepovažoval za oblast, když vezmete v úvahu i to že učitelky často  neumí víc než vy, kde by se více hodin vyplatilo.

U matematiky by se další hodiny dali využít na více příkladů, na větší vysvětlení látky..... Tam bych to viděl optimističtěji.

BIS 13.3.2007 22:43

V armádě USA není provozování homosexuálního aktu dovoleno.

Důstojník amerického námořnictva a člen generálního štábu armády USA Peter Pace řekl v rozhovoru pro list Chicago Tribune, že homosexuální vztahy jsou nemorální.

mike 13.3.2007 22:10

Letadlo

Pri cteni prispevku jsem si vzpomel na davnou prihodu. VS technickeho zamereni, kratce po revoluci. Letadlo k nam priletelo poprve, aspon ve sve ciste forme, kdy se zucastneni sesli a predali si penize. Slo o 500 Kc, coz tenkrat pro studenty nebyla mala castka.

Prisel za mnou spoluzak, abych se pridal. Nechal jsem si vysvetlit pravidla. Ze to nemuze fungovat jsem tusil i bez pocitani, ale 2^x jsem tenkrat jeste z hlavy spocitat neumel. Pujcil jsem si od nej kalkulacku a spocital, po kolika kolech by letadlem proslo vsech tehdejsich 15 milionu obyvatel. Nejdriv mi neveril, ze by to mohlo byt tak male cislo. Pak pripustil, ze teda mozna ano, ale stejne ze se mnou nic neni. Pry kdyby to kazdy takhle pocital, tak by se zadne letadlo nikdy nekonalo. No vzdyt :)

Juras 14.3.2007 8:48

Re: Letadlo

Přesně o letadle jsem chtěl napsat taky.

Takovejm lidem, kteří "Nebudou potřebovat matematiku tak proč by se s ní měli trápit u maturity" bych potom řekl ať se vzdají svéprávnosti. Nejsou schopni kompetentně rozhodovat téměř o ničem. Oběti letadlových her si stěžují na podvodníky, kteří je připravili o úspory. Podle mého se o podvod nejedná a je mi proti srsti, že mám nepřímé náklady s jejich postihováním. Každá "oběť" měla k dispozici pravdivé údaje a mohla si sama správně vyhodnotit, jestli se jí to vyplatí.

ceskej Honza 14.3.2007 13:39

Re: Letadlo

To prece není o matematice! Na to ze je letadlo blbost musí prijít kazdej selským rozumem a logikou bez velkého pocítání a bez maturity z matiky, kde se ucí hovadiny jako integrály, derivace a pdobné nepotrebné.

mike 15.3.2007 0:08

Re: Re: Letadlo

Videno z hlediska dnesni zkusenosti snad ano. Protoze vetsina lidi ma tuhle informaci ulozenou v povedomi. Proto jsem psal, kdy k tomu doslo. Tenkrat jsme jeste zadne informace nemeli. Logika rikala neco o tom, ze je to podezrele, ale az znalost exponencialy rika, jak moc. A o to prave jde. Lakava idea prestane byt lakavou, kdyz si clovek uvedomi strmost exponencialy. Selsky rozum bez znalosti nepomuze; kdyby to rostlo "jen" parabolicky, riziko by bylo podstatne mensi.

Logika se musi jednak naucit a jednak cvicit. Hadejte jak :)

Mimochodem, ja jsem skoncil jako programator a kamarad nakonec vystudoval ekonomku ;-)

Kanuk 13.3.2007 21:31

K čemu je matematika

" Když je nutné dosáhnout nejvyšší možné účinnosti u technického postupu, který je uplatňován ve velkém měřítku, zbývá jen jedno, nalézt nejpříznivější provozní podmínky přesným výpočtem na základě teorie, zatím co "cit" často mýlí..... Proto se přesná znalost souvislostí dříve či později musí proměnit v ekonomickou výhodu, která národu, jenž svoji techniku vybuduje na tomto základě, přinese "inteligenční premii"."

Z předmluvy k Joos: Lehrbuch der theoretischen Physik, Akademische Verlagsgesellschaft, 1954.

Blaza 13.3.2007 21:21

Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Toto činí většině gymnazistů problémy - a to se přitom jedná o velmi praktické věci. A bude hůř. Gymnázia mají kynout a mají se i množit ...

Lucifer 13.3.2007 21:27

Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Trojčlenku, procenta ani vážený průměr k ovládání mobilu a ke konzumaci drog nepotřebujete, ani k používání internetu, čumění na VyKulené nebo účasti na technoparty či libolné demošky, ku kradení zamozřejmě také ne. Vidíte snad ještě nějakou jinou motivaci, proč by to měl průměrný frikulín umět?

baltazar 14.3.2007 0:21

Re: Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Dokonce od té doby, co se na regálech povinně musí uvádět i cena za kilogram, je zbytečný se učit i dělit :o)

mike 14.3.2007 0:33

Re: Re: Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Kdepak, neni. Schvalne si to nekdy zkuste a budete prekvapen. Mozna to bude tim, ze delit neumeji ti, co ceny za kilogram pocitaji. Jen je mi divne, ze se zasadne pletou v neprospech zakaznika. Aspon co jsem si stacil vsimnout.

baltazar 14.3.2007 17:28

Re: Re: Re: Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Však existuje takzvaná Albertova-Tescova poučka: není-li na regálu cenovka, stojí vystavené zboží alespoň o polovinu víc, než očekáváte ;-)

mike 15.3.2007 0:02

Re: Re: Re: Re: Re: Trojčlenka, procenta a vážený průměr

Kdyby o polovinu :) Existuje taky Meinlova poucka, ktera rika, ze cena uctovana na pokladne je vetsi nebo vyjimecne i rovna cene na regalu. Poucku uspesne prevzal Albert a v posledni dobe zavadi i Delvita.

Lucifer 13.3.2007 21:09

nač matyku

Průměrný uživatel marihuany, piva, vodky či perníku, mobilu, diskmana atd. diferenciální rovnice nepotřebuje ani náhodou. Kdo je potřebuje, cestu ku vědění si najde. Zbývá pouze otázka, k čemu je pro průměrného vegeta maturita8-o

Lucifer 13.3.2007 21:12

Re: nač matyku

Ledaže by skládali maturitu z kradení a dávání přes hubu, víc k životu nepotřebují:-/

Lucifer 13.3.2007 21:13

Re: Re: nač matyku

takže z tělocviku a ekonomie

a z ruštiny;-D

Kanuk 13.3.2007 21:41

Re: Re: Re: nač matyku

Lucifere, máte smůlu. V té ekonomii je ta matyka zatraceně potřebná, zejména když chcete dělat balíky a ne pár šušňů.

Lucifer 13.3.2007 21:46

Re: Re: Re: Re: nač matyku

Jistě, Kanuku, v civilizovaným světě jistě, u nás funguje neviditelná pěst trhu;-D

Kanuk 13.3.2007 22:24

Re: Re: Re: Re: Re: nač matyku

Lucifere, i ta pěst trhu musí umět vyšší matyku. Příklad (Použiju dolary, tam je to průhlednější): Litr benzinu stojí 1$/l. Když prodejce zvýší jeho cenu na 1,02$/l, jeho výdělek stoupne nejmíň o 2%, protože odbyt se podstatně nezmění. Kdyby ale zvýšil cenu na 1,1$/l, mohl by na tom prodělat, protože lidé by začali na benzinu šetřit. Souvislost mezi cenou benzinu a jeho spotřebou je známa, a šikovný matemati dovede napsat a vyřešit diferenciální rovnici, ze které vyplyne, jaké zvýšení ceny přinese největší zisk.

Lucifer 13.3.2007 22:27

Re: Re: Re: Re: Re: Re: nač matyku

Máte pravdu, Kanuku, ale my to tady teď neřešíme

chápu, že to nechápete

ale tady to frčí jinak

dobrou noc

;-P

BIS 13.3.2007 22:42

Re: Re: Re: Re: Re: Re: nač matyku

A musi byt ta rovnice skutecne diferencialni? Infinitezimalni desetnik?

baltazar 14.3.2007 0:24

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nač matyku

A jsou ty koeficienty a okrajové podmínky opravdu známé? Spíš mam pocit, že je to úloha na zpětnovazební regulaci .. dobře tlumit a filtrovat a vědět o kolik cuknout, aby byla odhadnutá odezva a aby se nám to podle Nyquista moc nerozkmitalo.