14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jozka 13.3.2007 9:25

Re: Re: naprosto nesouhlasím

Presne tak, znal jsem jednu  "vegetarianku" , ktera odmitala jist vajicka, protoze to jsou pry vsechno nevylihnuty kuratka.... 

A ne a ne pochopit, ze bez kohouta se o zadny nevylihnuty kuratka nejedna...

(pravda, neni to primo o matematice, ale jako dukaz, ze humanita bez vzdelani je smesna, to postaci...)

PetrF 13.3.2007 10:09

Re: Re: naprosto nesouhlasím

No pardon, vzhledem k tomu, ža dost podstatná část překladů, které se dělají, je technického charakteru (nepropadejte romantické představě, že překladatel = překladatel románů), tak je pro překladatele, tedy pro dobrého překladatele, naprosto nezbytné, aby měl dobrý základ ve velmi širokém spektru oborů, včetně matematiky, fyzika a přírodních věd. Bohužel tomu tak často není a podle toho překlady vypadají.

Hawk 13.3.2007 10:42

Re: Re: Re: naprosto nesouhlasím

Tohle taky tesat. Jen stará historka. Kdysi jsem se potřeboval prokousat jedním odborným článkem ve francoužštině, znalost francoužštiny víceméně nulová. Zaangažoval jsem spolužačku z gymplu. která tu francoužštinu studovala na filozofii. Snažila se, ovšem když na mne z přkladu vykoukla spojení "elektron v šestinedělí"  a "běžící nádraží " , pochopil jsem, že tudy cesta nevede

V. Hoffman 13.3.2007 11:08

Re: Re: Re: naprosto nesouhlasím

Dost podstatna cast prekladov je predovsetkym ekonomickeho a pravneho charakteru. A pokial sa uz objavi technicky preklad, vacsinou ide o uzivatelsky alebo servisny manual, kde potrebujete poznat techniku po praktickej stranke /zjednodusene povedane rozoznat skrutku od matice/, bez matematiky, fyziky a prirodnych vied ako takych sa pokojne zaobidete. Zas si nerobte iluzie, ze prekladat pozna predmet prekladu do hlbky a vo vsetkych suvislostiach, uplne mu ho staci pochopit tak, aby ho dokazal prelozit.

vita 13.3.2007 9:19

Re: naprosto nesouhlasím

Protože je to součást všeobecného vzdělání, proto!

Člověk, který umí jen ty výše zmíněné Ruchovce a Lumírovce (panebože, to byl opruz!) je stejný fachidiot jako ten, kdo nečetl Máj. Jenže neznalostí Máje se nikdo nechlubí, zatímco média jsou plná celerit (to není překlep), které se vytahují neznalostí matematiky - pravděpodobně se domnívají, že tím demonstrují svoji mimořádnou "duchovnost"...

JE 13.3.2007 11:17

Mluvíte mi z duše!

jozka 13.3.2007 9:21

Re: naprosto nesouhlasím

Co, mate strach, ze by jim ta ctyrka na vysvedceni kazila prumer?

Jak uz bylo napsano nize,  matematika je o procvicovani mozku. A je potreba procvicovat jak pravou, tak levou hemisferu..

Stejnak tak by mohli rvat matematici, proc maji ztracet cas nejakou deb. literaturou (ktera je stejnak pribarvena tak, aby vyhovovala ceskemu narodnimu citeni..)

Milda 13.3.2007 9:43

Re: naprosto nesouhlasím

Matematika by měla učit logickému myšlení a to je potřeba všude. I v češtině a dějepisu.

J.Mach 13.3.2007 12:44

Re: naprosto nesouhlasím

No, ale potom to dopadne tak, že si lidé nejsou schopni nic spočítat, pletou si procentní body s procenty, berou si půjčky, které nejsou schopni splácet, věří na léčitele, patogení zóny, na větrné elektrárny a přivazují se k plotům atomových elektráren. Někteří si dokonce myslí, že dluhy se vůbec nemusí splácet.

Eva D. 13.3.2007 19:35

Re: naprosto nesouhlasím

Protože i češtinářka a dějepisářka by měla u své práce myslet!

 Možná by pak ubylo výuky stylem "telefonní seznamy" a poměr mezi ruchovci a lumírovci a současnou světovou literaturou, kterou by študáci fakt četli, by byl příznivější. A v dějepise by se víc přemýšlelo o jednání lidí a o souvislostech namísto memorování dat.

Má maturita kdysi : Mat, ČJ, RJ, ANJ. Kdybych tenkrát měla na výběr, asi bych MAT taky nahradila třeba dějákem  a byla by to škoda. Vůbec té povinné matiky tenkrát nelituji, naopak. Kdyby bylo referendum, hlasuji pro povinnou, třeba dvě úrovně, ale pro všechny.:-)

RomanL 13.3.2007 8:59

ANO, pane autore,

s tímto článkem naprostý SOUHLAS! R^

I-Worm 13.3.2007 8:58

Za zrušením maturity z matematiky stojí nejspíše

finanční lobby. Kampak bychom přišli, kdyby si každej uměl spočítat, na kolik ho přijde půjčka, nebo spotřebitelskej úvěr!

quetzal 13.3.2007 9:26

Re: Za zrušením maturity z matematiky stojí nejspíše

kolik voličů by měla ČSSD, kdyby česká populace byla schopna docenit (logicky si domyslet) zhovadilost věty "Dluhy se nemusejí splácet." ... ;-€

JardaP 13.3.2007 9:55

Re: Re: Za zrušením maturity z matematiky stojí nejspíše

A take by meli domyslet, ze neexistuji spinave penize

RomanL 13.3.2007 9:59

Re: Re: Re: Za zrušením maturity z matematiky stojí nejspíše

...? Nechápu.

JE 13.3.2007 12:08

Taky nechápu.

R^

J.Mach 13.3.2007 12:40

Re: Re: Re: Za zrušením maturity z matematiky stojí nejspíše

A jak to souvisí s tématem? Nechtěl jste komentovat nějaký jiný článek? Ale pro úplnost, ony "špinavé peníze" fakt neexistují, jsou jen pouze nelegální, chcete li nečisté, způsoby získávání peněz. A i v tom je problém.

kdokoli 13.3.2007 8:56

povinná matematika

Zvládnout středoškolskou matematiku by mělo být povinnou součástí všeoubecného vzdělání. Cílem studia není našprtat vzorečky a důkazy, ale naučit se logicky a metodicky myslet. Kdo to nezvládne, neměl by maturovat. Navíc úroveň středoškolského vzdělání neustále klesá. Stačí porovnat dnešní gymnázium s prvorepublikovým - matematika, fyzika, deskriptiva, latina, řečtina, francouzština, němčina ... a dneska ? Hanba mluvit. Ženeme se za počty maturantů a při tom degraduje úroveň.

XxX 13.3.2007 8:51

Proč děti nemají rády matematiku?

Protože dnešní pedagogové jí sami příliš nerozumí a hlavně ji neumí učit. Na pedagogickou školu chodí posledních 25 let lidé, kteří se nebyli schopní dostat na jiný typ VŠ a přesto by rádi měli VŠ vzdělání. Neučí proto, že je to baví a že mají rádi děti, ale že to na ně tak nějak zbylo. Generace většiny dnešních rodičů se školou povinnými dětmi již matematiku neovládá a to je problém, protože pokud matematiku nevysvětlí rodiče dětem doma, škola to za ně neučiní. Rušit matematiku protože ji nikdo neumí učit je to nejpohodlnější. Zavádět místo matematiky různé společensky a kulturně orientované předměty a výuky je cesta nikam, ale zato pohodlná.

kdokoli 13.3.2007 8:56

Re: Proč děti nemají rády matematiku?

R^

kaca 13.3.2007 8:22

maturita

Maturitu z matiky jsem přežila, dokonce jsem i trošku chápala, o čem je řeč. Dávno už s ní nemám nic společného, ale tuhle mě potěšilo, že jsem dokázala sečíst spoustu čísel v naprosto nepravidelných osmi tabulkách. Nějaké základy logického myšlení se asi zachytily drápkem v mé mozkovně...  Takže se domívám, že matika k všeobecnému vzdělání prostě patří! 

Hnyk 13.3.2007 8:19

Pár přípodotků

Opravdu nechápu proč by třeba takový archeolog, filolog, tlumočník atd. musel umět řešit diferenciální rovnice.

Nevím jak teď, ale za mých časů se už od základní školy neučila matematika, ale počítání. To jest nabiflování a správné uplatnění vzorečků a hledání v tabulkách. Příklad: Součet úhlů v trojúhelníků je 180°. Jeden zvědavec se ptal proč a soudružka učitelka mínila, že "oni" asi spoustu trojúhelníků měřili a pokaždé vyšlo 180°. Podobně s pytagorovou větou. Že na trojúhelník a pytagorovu větu existují důkazy tak jednoduché, že jsou přistupné i žákům s vědomostmi osmé třídy - o tom neměli soudruzi učitelé matematiky ani páru. S takovým základem je ovšem těžké nadchnout se pro matematiku na školách vyšśího stupně, obzvlášť když byla vyučovaná jako suchopárná teorie bez praktického vztahu ke konrétním praktickým problémům.

A co říkají žáci o učitelích matematiky? Učitel matematiky je člověk který dokáže nejjednodušší věci tak zašmodrchat, že tomu nikdo nerozumí.

Takže pane Čermák, matematiku je opravdu nutné učit zábavněji. A to tak, že děti hned od začátku vidí, že matematika není biflování, ale nástroj na úspěšné řešení konkrétních praktických problémů.

jozka 13.3.2007 8:48

Re: Pár přípodotků

Dovolim si nesouhlasit.

Zrovna nedavno jsem  procvicoval nekolik studentu (-ek) a zevseho nejvice jim vadily prave slovni ulohy.

Pritom prave slovni uloha je ta nejkrasnejsi ukazka, jak je matematika pro zivot dulezita.  Ale je to prave ten pripad, kdy zak/student se musi zamyslet, jaky vzorec ma vlastne aplikovat, a na co se vlastne uloha pta...

Takze moje trpka zkusenost je, ze soucasna mladez je casto lina myslet, a radeji da prednost predem pripravemu vzorci....  (s tendenci vysledky nejprve googlit na netu...)

jozka 13.3.2007 9:03

Re: Re: Pár přípodotků

To je jako s touto trivialni ulohou:

Cihla vazi kilo a pul cihly, kolik vazi cihla.

Vsichni se vasnive hadali, ze  vazi kilo a pul a nikdo z nich nedokazal napsat jednoduchy matematicky vzorec ( x = 1 + x/2 )  a i kdyz jsem po nich chtel, aby si to vizualne predstavily na rovnoramenych vahach, tak to stejnak bylo marne.....

Hnyk 13.3.2007 10:03

Re: Re: Re: Pár přípodotků

A zeptal jste se dětí proč si myslí, že váží kilo a půl? Když by se to pokoušely odůvodnit, tak by jim třeba došlo kde se sekly v logice a o co je jednodušší řešit problém rovnicí, než nějak krkolomě uvažovat a nebo řešení hádat.

Nehledě na to, že formulace "cihla váží kilo a půl cihly" je hodně blbá formulace která nemá s praxí nic společného. Když by se někdo ptal asi takhle: Někdo chtěl vážit cihlu. Měl rovnoramené váhy, 1 kg závaží a různě velké kusy cihel. Váha byla v rovnováze když byla na jedné straně celá cihla a na druhé straně 1kg a 1/2 cihly. Kolik váží cihla. Pak by asi děti snadněji pochopily o co jde.

Divizna 13.3.2007 9:10

Re: Re: Pár přípodotků

Kdepak. Studentům nevaděj slovní úlohy z lenosti, ale protože je to opruz. Zápis, podtrhnout... udělat zbytečný náčrtek... Odpověď celou větou podle mustru... většina z toho je bezduchá úředničina a opisování.

Že se žák musí zamyslet, na co se úloha ptá? Děláte si srandu. Na slovních úlohách není obyčejně k zamyšlení nic. Co se problému týče, bývá primitivní, až to uráží. Navíc když je pasáž slovních úloh zařazená pod kapitolu Nepřímá úměrnost...

Slovní úlohy z velké části nemají s realitou nic společného a s řešením zajímavých problémů už vůbec ne. V ročníku jsou všechny na jedno brdo, jen slova se mění. Nemyslete si, že když jsou v jednom příkladu jablíčka a v dalším švadlenky, dítě nepozná, že dělá pořád totéž. Dítě není debil.

Taky mě slovní úlohy nikdy nebavily. Ne proto, že jsem líná myslet, ale naopak - chci myslet a ne opisovat do zblbnutí.

Stredocech 13.3.2007 9:21

Naopak, slovní úlohy jsou o myšlení

"Humanoidi" většinou myslet neumějí a ani ryze praktické logické problémy nedokáží pochopit. Dokonce ani tehdy, když se honosí titulem docenta (vlastní zkušenost).

jozka 13.3.2007 9:39

Re: Re: Re: Pár přípodotků

Teda nevim, ale zrovna odpoved celou vetou je  NAPROSTO DULEZITA.  (stejne tak zapis, co je x, co y , prevod jednotek atd). Plno zaku ma tendenci skoncil v polovine ulohy se slovy "vyslo to 590" a hotovo.

Pokud to mate jinak, tak bravo. 

 Moje osobni zkusenost je, ze pokud se prave ve skole probira rovnice o trech neznamich a date zakum obycejnou slovni ulohu typu "delnik A natrhal o 20% jablek vice nez delnik B, kolik natrhal delnik B, kdyz celkem natrhaly 100 jablek?", tak 90% tridy nedokaze sepsat odpovidaji vzorec.....

Jana 13.3.2007 11:05

Re: Re: Re: Pár přípodotků

Není pravda, že slovní úlohy jsou všechny na jedno brdo. Záleží na učiteli. Syn chodí do 5. třídy a nosí domů občas tak složité, že se nad nimi musíme zamyslet i s manželem - oba VŠ. Pravda, jsou to většinou nadstandardní úlohy, pro žáky, které matematika baví - různé soutěže, školní olympiáda atd.  Ale je dobře, že to škola (zde konkrétně ředitelka - matematika je její specializace) organizuje a že těch pár dětí, které to baví, má možnost procvičit si mozeček. Mám osobně radost, když syn dokáže vyřešit nějaký matematický problém vlastním postupem  a navíc se už stalo, že manželovo či mé řešení bylo chybné (bohužel už tak často v našich životech úlohy neřešíme).

Peta 13.3.2007 10:44

Re: Re: Pár přípodotků

Zrovna minulý týden měla dcera (6.tř.) domácí úkol z matematiky, slovní úloha z praxe.

Zadání asi takto (přesná čísla si nepamatuju): Maminka koupila látku za ..... korun, metr látky stojí ..... korun. Kolik metrů látky koupila? Výsledek: 2,7501507..... m. Jojo kam se hrabe v přesnosti strojírenství na textilní průmysl!