28.5.2024 | Svátek má Vilém


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
vita 13.3.2007 9:16

Re: Pár přípodotků

Tak to jste měl na učitele matematiky smůlu. Moji soudruzi (ano, v TĚCH dobách jsem chodil do všech škol) měli všichni matematiku rádi, rozuměli jí - a bylo to vidět.

Pokud soudružka učitelka povídala o součtu úhlů v trojúhelníku takovou blbost, pak to nejspíš byla dějepisářka matematiku suplující. Rozhodně ne absolventka oboru. A to jsem vynechal tu nejpravděpodobnější možnost - že prostě kecáte, Hnyku.

RomanL 13.3.2007 9:43

Re: Pár přípodotků

Kdo myslíte že vyřešil starověké hyeroglify? Překladatel cizích jazyků ze slovníku? Pane, smiřte se s tím, že pokud chcete něco dělat skutečně vážně, bez matematiky se neobejdete. Bez ní můžete jenom mlít naprázdno hubou a hlásat VÍRU. :-D

Hnyk 13.3.2007 10:15

Re: Re: Pár přípodotků

Jean-François Champollion uměl 8 řečí, ale měl potíže s francouzkou gramatikou a nenáviděl matematiku.

dstrupl 13.3.2007 11:51

Re: Pár přípodotků

Naprosto souhlasim. Kdyz jsem si na vysoke skole (sic!) precetl (prohledl) dukaz pytagorovy vety, strasne jsem se nastval na ucitele matematiky, ze mi ho neukazali, kdyz mi bylo 12 let.

pulec 13.3.2007 8:13

boj proti povrchnosti

V matematice vidím hlavní klad vtom, že učí jít na jádro věci a tím neumožňuje povrchnost, když se někdo o povrchnost pokusí, tak je to na první pohled vidět.

Bohužel povrchnost dnes hraje ve společnosti prim (zpravidla politici, novináři, manažeři  a další ). Jenže to je cesta do marasmu společnosti, ze kterého se těžko vyhrabává. Takže více logiky, více podložených argumentů a více snahy jít na jádro věci. K tomu nám (snad) dopomáhej rozumná výuko matematiky ve školách.

ZW 13.3.2007 8:51

Re: boj proti povrchnosti

Matematika se prostě nedá "vokecat".

vita 13.3.2007 9:22

Re: Re: boj proti povrchnosti

A proto je tak nenáviděna a proto politikům vůbec nevadí, když vypadává z maturit i na gymnáziích...

A to, prosím, politkům bez ohledu na stranovou úchylku. Zamázli ji pravicoví senilátoři a levicová Buzková to podpořila.

Radek 13.3.2007 8:08

Matematiku se málo kloubí s fyzikou

Aneb by to chtělo projít osnovy obou předmětů a provázat je. Aby žáci pochopili, proč nespadne na Zem Měsíc, proč při havárii musí být připoutáni, jak se počítá hypotéka, atd.

Maturita z matematiky by měla být povinná a měla by obsahovat alespoň minimum takovýchto praktických věcí.

Jinak je matematika brána jako filozofie, jejíž krásu se dá pochopit až hlubším studiem fyziky.

BTW, důvod pro studium matematiky by mělo být i globální oteplování - protože to se přece musí spočítat na základě nějakých matematických modelů. Takže ten, co nemá odpovídají vzdělání v matematice, by měl být z tohoto problému jasně vyloučen, ne?

vita 13.3.2007 10:15

Re: Matematiku se málo kloubí s fyzikou

To dost dobře nejde - na to, abyste učil fyziku "matematicky", byste musel počkat do 4. ročníku - na základy diferenciálního a integrálního počtu. Dřív to nemá cenu a na infinitezimální počet zase potřebujete mít solidní základy, takže se k němu dostanete až před maturitou.

Prostě to nejde - a je to obrovská škoda. Nejen ve fyzice - třeba v chemii jsme probírali orbitaly - ovšem ty spadly z nebe, jak se došlo na to, že elektrony ve slupkách jsou jednou v kouli, jindy v čince podél os, jak vůbec určit ty osy - a nakonec, co to vlastně je, ta koule a co má společného s elektronem, jsem pochopil až na vejšce. logické, krásné, jasné - ale chce to už znát matematiku na dost nestředoškolské úrovni.

JE 13.3.2007 12:21

Re: Re: Matematiku se málo kloubí s fyzikou

Ne ne, divil byste se, do jakých detailů se ve fyzice dá jít bez kalkulu. Dá se například krásně (přibližně) ukázat, že derivací funkce sinus je cosinus, aniž by se vůbec muselo o něčem jako limity mluvit.

JE 13.3.2007 13:41

Abych konkretizoval, jak ta derivace

sinu souvisi s fyzikou. Kdyz (napriklad) pocitate pole v okoli nabiteho linearniho vodice nebo roviny, potrebujete "kousek" vodice male delky dl vyjadrit pomoci prislusneho maleho uhlu dfi, aby se ty prirustky daly dobre scitat (scitame prirustky uhlu s horni mezi pi/2, misto nekonecneho dratu). Delka useku vodice od stredu je umerna sinu uhlu, prirustek delky (a to se da prave krasne jednoduse ukazat ryze geometricky - "obrazkem") pak kosinu - tedy prirustek delky (diferencial) je umerny soucinu prirustku uhlu a kosinu uhlu.

Petr Kolář 13.3.2007 7:57

No to teda koukam!

Ti ctenari, kteri tu a tam precetli nektery muj prispevek do NP, si mozna pamatuji, ze ziju v Kanade - a tem ostatnim to timto sdeluji :)  Je to k veci.

Kanada totiz pred takovymi 15 lety taky nemela povinou matematiku na stredni skole. (minimalne Britska Kolumbie, kde ziju - ostatni provincie tolik nesleduju). Deti si spokojene volily predmety jako divadlo, vytvarne prace, prace v dilnach; a s tim prosli stredny skolu.

No a potom si nejak zacali vsimat, ze maji cim dal tim blbejsi deti, co vychazeji ze strednich skol. A udelali prevratny objev - je zapotrebi mit matematiku povinnou!!!

Je to logicke - deti, a teenageri zvlast, jsou jako voda - jdou cestou nejmensiho odporu. A kdyz se jim dovoli zblbnout, tak stastne zblbnou. Proto je samotna skolni dochazka povinna. Kdyby byla skola volitelna ... ani to nechci domyslet :)

Temer to vypada, ze ti geniove, co zrusili matematiku v Cesku, si asi nekde precetli 30 let stare knizky ze severni Ameriky. Je mi lito ceskych deti. Osobne jsem presvedcen, ze znalost exaktnich ved (ci neznalost) ovlivnuje nejen schopnosti v tech humanitnich, ale i inteligenci vseobecne.

Petr Kolář 13.3.2007 8:02

Re: No to teda koukam!

Sorry, ucim se psat na Dvorakove klavesnici a vidim, ze jsem tam nasekal hodne chyb :)

Nez mi zas nejakej chytrak vpali neco o tom, ze emigrant ani neumi psat cesky.

ZW 13.3.2007 8:58

Re: Re: No to teda koukam!

Já vám vpálím, že máte naprostou pravdu. Vaše přirovnání dětí (ale platí to i o mnoha dospělých) k vodě je naprosto trefné. Ano, naši pedagogičtí teoretici zapáleně hlásají teze , které byly na Západě módní před takovými 20 až 30 lety. Pevně doufám, že návrat k normálu bude trvat méně než oněch 20 či 30 let. Ale protože reforma je setrvačný kolos, který se jen tak nedá zastavit, pár let úpadku nás určitě čeká. Bohužel.

vita 13.3.2007 9:36

Re: No to teda koukam!

Mám obavu, že se snažíme vás "dohnat a předehnat" zejména v těch největších pitomostech.

A mám ještě větší obavu, že se nám to podaří.

Jana 13.3.2007 11:41

Re: No to teda koukam!

Já se na vás nevrhnu, taky souhlasím. Počátkem 90. let jsme též nějakou dobu pobývali v Kanadě a už tehdy jsme zjistili, že čeští politici se jezdí učit k vám - zaručeně si totiž vybírají právě ty největší ptákoviny a snaží se je u nás aplikovat.

Mejla 13.3.2007 7:55

Hlavním viníkem zákazu povinných maturit z matematiky je Buzna, která cudně přiznala,

že jí matematika příliš nešla.

Ladislav 13.3.2007 8:51

Re: Hlavním viníkem zákazu povinných maturit z matematiky je Buzna, která cudně přiznala,

Tak to bude ta pricina proc na jejim ministerstvu zahadne zmizelo 22 miliard. A jeji povedeny manzilek, bankovni tunelar se asi taky brani tim ze mu ta zatracena matika nesla.

tich@dohoda 13.3.2007 7:48

pravda byva obvykle nekde uprostred dvou meznich nazoru

ac sam matematicky tupec, dulezitost a prospesnost matematiky uznavam a respektuju,  hodnoceni "umi matematiku = je inteligentni, neumi matiku = je blbec" je stupidni ,dnes a denne v zivote potkate lidi co sice matiku zvladali s bravurou ale v zivote by nedokazali ridit firmu, dokazi sice resit slozite rovnice ale nechapou zaklady "kupeckych poctu" . Souhlasim s tvrzenim, ze nekteri "matematici" jsou na hranici geniality a debility, tedy maji genialni abstraktni mysleni a vidi naprosto zretelne reseni ve spleti cisel a reckych pismenek, ovsem v beznem zivote jsou nepouzitelni. Podobne jako s matikou je to s milovniky hry v Sachy, ti o sobe take tvrdi, ze sachy hraji jen lide inteligentni, ba co dim, primo genialni. Vzpominam, ze u nas /kdysi davno/ byl oddil Sachu, hrali snad krajsky prebor, pokud vim tak nejlepsi byl ridic fekalniho vozu V3S, ktery vysel z seste tridy ZS , jinak propadal, druhy nejlepsi byl malir-naterac/opilec/, ten s problemy zvladl ucnak. Oba s prehledem porazeli spoluhrace z oddilu, ucitele matematiky z mistni ZS a dalsiho, ing.ekonomie, ten ucil na mistnim ucilisti. Lidsky zivot a svet jako takovy je slozity a prave lide s matematickym myslenim k nemu casto pristupuji jako k rovnici, kde se vse musi logicky vyresit podle predem stanoveneho vzorce, rekl bych ze prave oni/matematici/ nedokazi pracovat s onou "neznamou", tedy videt problem v cele sve siri a nejen  uzkym paprskem, ktery osvetluje pouze malou vysec a zbytek zustava ve tme. , spise se ridim "historia magistra vitae" . Cest :-)

Sherry 13.3.2007 10:36

Re: pravda byva obvykle nekde uprostred dvou meznich nazoru

Vzpominam na jednoho vyborneho ucitele matematiky, ktereho jsem opravdu, ale opravdu NENAVIDEL. Obzvlast dukladne mi v pameti uvizl jeho bonmot: "Matematika sachy nezajimaji, protoze se jedna o konecny problem."

Je velky problem debatovat s lidmi, kteri vyvraceji tvrzeni, ktere vubec nebylo vysloveno/napsano. Tvrzeni, ktere oznacujete za stupidni, nikdo nepronesl. Ve svych 14 letech jsem matematiku neumel a ve 23 letech jsem slozil statni zkousku z matematiky, pritom inteligence se mi nijak diametralne nezmenila.

V clanku se pise o tom, ze kdo neni chytry na matematiku (coz se pozna az tehdy, kdyz se matematikou vazne zabyva), neni chytry vubec. To je pravdive tvrzeni. Dukazem mohou byt zastupy humanitne vzdelanych lidi, kteri dokazali absolvovat studium diky sve schopnosti "nabiflovat se". Tato schopnost vyzaduje dobrou pamet, nikoli chytrost (dalo by se dokonce rict, ze dokonce vyzaduje absenci chytrosti).

V. Hoffman 13.3.2007 10:55

Re: Re: pravda byva obvykle nekde uprostred dvou meznich nazoru

To, ale, pane, vobec nie je dokaz. Staci jeden jediny clovek, ktory nie je matematicky "chytry", a pritom v inych oboroch exceluje, a cele tvrdenie pada pod stol. Chcete /spolu s autorom/ skutocne vyhlasit, ze ste v zivote nepoculi o inteligentnych ludoch, ktory matematike jednoducho nemali vztah?

A mimochodom, humanitne studia si tiez vyzaduju znacnu schopnost abstrakcie, schopnost vidiet v suvislostiach a schopnost analyzy. Rad by som vas videl, ako dokazat pouzivat dajme tomu pravo alebo jazykovedu len na zaklade nabiflenych udajov.

RomanL 13.3.2007 14:54

Re: Re: Re: pravda byva obvykle nekde uprostred dvou meznich nazoru

No třeba ta inteligence právníků je poměrně dostatečně vidět u našich soudů, včetně těch různých "soudních znalců"...

gogo 13.3.2007 7:47

K čemu matematika, k čemu čeština...

doba přeje tomu, stát se státním zaměstnancem. Jako městský policajt nebo pipka na sociálce naprosto nepotřebujete vzdělání a přitom máte peníze i jistoty. A těch pár vzdělanců za pár let vyhyne a bude klid. Pracovat budou stroje a ukrajinci...Co se nepodařilo komunistům, podaří se moderním tmářům.

A.S. Pergill 13.3.2007 7:25

Tak tohle je právě ta obludnost:

České děti nemají rády matematiku. ... V nenávisti k matematice prý dokonce držíme světové prvenství. To je skvělá zpráva! Dokazuje to, že se v českých školách učí matematika dobře a že k ní školáci mají správný vztah.

Právě tohle ukazuje pravý opak: Matematika se u nás učí mizerně. Učí se jako typický paměťový předmět, ve kterém je třeba se naučit stovky stran naprosto nesmyslných blábolů. Matematika v našich podmínkách pracuje s pojmy, které nijak nejsou definovány (= nikde v učebnicích jejich definici nenajdeme a učitelé tyto definice také neznají) a se vztahy, které rovněž nemá nijak vymezeny (případně je vztah vymezen nějakým vzorcem, z něhož stejně nejde odvodit postup výpočtu). Je to jen soustava blábolů, ne nepodobná filosofickým disciplínám.

Důkazem, že matematika se dá zvládat i bez nesmyslnéhop blábolení nedefinovaných pojmů, jsou texty nematematiků, které zpravidla jasně a věcně popisují problém a postup řešení.

Svého času jsem hledal postup výpočtu lineární regrese (protože PMD 85, pro které jsem to měl kdysi zbastleno, je už dávno v elektronickém nebi), hledal jsem po různých matematických a statistických stránkách, vždy tam byly jen informačně bezcenné bláboly, z nichž se postup výpočtu nedal nijak vyvodit. Pak jsem našel stránku nějakých chemiků, kde to bylo naprosto jasně a přehledně popsáno. Funkční prográmek jsem podle toho měl napsaný za pár desítek minut. A, pochopitelně, bez nesmyslných blábolů, které se ani do strohé řeči příkazů pro počítač převést nedají.

cíchoslav 13.3.2007 8:10

Re: Tak tohle je právě ta obludnost:

No výborně, už jsem se bál, že to sem budu muset psát já, naštěstí jste mě předběhl.

Jako o studentovi matematiky se o mě dá předpokládat, že mi tento předmět na střední škole nebyl příliš vzdálen, což je také pravda. Na druhou stranu, nebyl to mnou nijak oblíbený předmět, jak se moji spolužáci domnívali, matematika prostě patřila do té skupiny předmětů, které mi, takříkajíc, šly.

Ale až na univerzitě jsem najednou během několika prvních týdnů pochopil, co to vlastně ta matematika je a že jsem o tom dosud neměl nejmenší tušení - až tam začala být krásná. A proto mám dojem, že by taková mohla být i na střední, potažmo na základní škole, jen je potřeba ji učit jinak. Netlouct studentům a žákům do hlav suchou aritmetiku, ve které po hodinách práce najdou kousek smyslu ti, kteří projeví opravdový zájem, ale ukázat všem bez výjimky jak to vlastně funguje. Takže nejen maturita z matematiky, ale například středoškolský předmět s názvem "Logika", by prospěl současnému školství.

Opravte mě, pokud přeceňuji stupeň vývoje druhu homo sapiens, ale mám pocit, že něco (z mého pohledu matematika) tak elementárního jako je středoškolská matematika, by měl být schopen pochopit a ovládnout každý z nás.

František 13.3.2007 8:54

Re: Re: Tak tohle je právě ta obludnost:

Měli bychom oddělit matematiku a způsob výuky matematiky. Matematika je o logice věcí. Jeden starověký universál měl údajně prohlásit: "Nauka, kterou nelze prokázat matematickou cestou, nemá práva se nazávat vědou." Kouzlo matematické logiky se projeví až v souvislostech s fyzikou. Dnešní auta, elektrárny, letadla a šlágr sezóny JPS ( družicová navigace ) by nebyly možné bez matematiky. Ba ani programovatelná pračka. To ani nemluvím o PC a mobilech. Toto vše existuje proto, že značná část populace matematiku zvládá na jedničku. Chtěl bych vidět to zděšení, kdyby se řeklo. Stroje a zařízení závislé na matematice nesmí vlastnit a obsluhovat jedinci, kteří nemají příslušný řidičák, kterým je maturita z matematiky na jedničku. Matematika je o schopnosti myslet v systému s pevnou logikou a souvislostech. Je viditelné, že lidem v humanitních oborech se obého jaksi nedostává.

XxX 13.3.2007 8:56

Re: Re: Tak tohle je právě ta obludnost:

Souhlasím, ale s dovětkem, že ne úplně každému je dáno logiclé myšlení a schopnost abstrakce. Matematika těmto lidem zůstane uzamčenou komnatou.

ZW 13.3.2007 9:05

Re: Tak tohle je právě ta obludnost:

Uveďte prosím konkrétní příklady pojmů, které se v matematice na ZŠ a SŠ používají, aniž by by byly definovány. Pominu-li pár pojmů, které na této úrovni nelze chápat jinak než intuitivně (například pojem "číslo" či "počet"), žádné jiné mě nenapadají.

Martin Mareš 13.3.2007 10:02

Re: Re: Tak tohle je právě ta obludnost:

Martin Mareš 13.3.2007 10:06

Ještě jednou, text kamsi zmizel...

Třeba velikost úhlu nebo délka (obvod) kružnice?