8.6.2024 | Svátek má Medard


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
ZW 13.3.2007 10:41

Re: Ještě jednou, text kamsi zmizel...

Tak to jste mě dostal, protože oba pojmy na úrovni ZŠ jistě nelze precizně definovat bez znalosti základů "vyšší" matematiky. Ale oba pojmy se postupně zavádějí tak, aby jim žáci rozuměli. Velikost úhlů nejdříve porovnáváním shodných a neshodných úhlů a následnou definicí stupňové míry (nejlépe přes přímý úhel). Oblouková míra na SŠ se pak už pomocí jednotkové kružnice definuje docela dobře. Obvod kružnice se na ZŠ žákům přibližuje názornými ukázkami pomocí provázků či rozloženého pláště válce a schopný učitel do toho zamíchá i obvod pravidelných mnohoúhelníků. Ani v jednom případě však nemám pocit, že by se žáci museli nabiflovat pojem, o jehož podstatě nemají ani páru.

HanaHrusa 13.3.2007 10:11

Re: Tak tohle je právě ta obludnost:

Výuka matematiky je podle mé zkušenosti redukována na jakési výpočtové postupy, připomínající mě kuchařské předpisy. V šesté třídě, primu nevyjímaje, se rovnice řeší "převáděním na druhou stranu se změnou znaménka, dělením ..." , chybí znalosti opačného a inverzního čísla, ekvivalentních úprav rovnic, krácení a rozšiřování zlomků. Ve fyzice pak žák neumí upravit sebejednodušší vzorec. Myslím, že problém jsou učitelé.

JM 13.3.2007 7:16

Zpola souhlas, zpola ne

S tou maturitou by to mohlo být trošku složitější - Jsem postředoškolák, odmaturoval jsem z matematiky, češtiny, angličtiny a němčiny (4,4,1,1, pro hnidopichy). Nikdy jsem nebyl přítelem humanitních předmětů typu dějepis, zeměpis, literatura - v tomto se s autorem shodneme; můj argument byl, že co se dá vyčíst v encyklopedii, netřeba nosit v hlavě. A pokud encyklopedie vymřou, nebude pravděpodobně třeba podobných znalostí (= totální nukleární válka, nic jiného autory kopírující předchozí knihy nezastaví :-)).

Narozdíl od autora bych kromě matematiky uznával i jiné exaktní obory - chemii, fyziku, dejme tomu biologii, pokud by se dokázala odklonit od "Tak, dnes si povíme, kolik okvětních plátků má brambor." A to prosím se nedá říct, že bych v některém z těchto předmětů exceloval.

hodny clovek 13.3.2007 7:21

Re: Zpola souhlas, zpola ne

Ve skolnim dejepise staci pamet na datumy,  nejake ty vztahy jsou podruzne.

No 13.3.2007 17:26

Re: Re: Zpola souhlas, zpola ne

Umíte také něco jiného než bolševické skloňování slova datum?

.. 13.3.2007 8:57

Re: Zpola souhlas, zpola ne

V encyklopedii vyčteš podrobnosti, ale nezískáš nadhled a nepochopíš to. K tomu je škola. K tomu jsou všechny ty informace, co zapomeneš. Ale nějaká základní představa o věci by měla zůstat.  Ta, co není v encyklopediích, protože je moc velká a všeobsahující.

Dějepis není k ničemu... odpůrci literatury asi nemá smysl doporučovat Orwella.

Ivanhoe 13.3.2007 21:32

Re: Zpola souhlas, zpola ne

Jen na okraj: brambor nemá okvětní plátky. Lituji...;-)

Rpuť 13.3.2007 6:22

"Matematický" problém řešíme aktuálně.

Naší pančelce se povedl husarský kousek - kompletní dvě třídy jí plavou v matice (až na pá vyjímek dítek s matem. myšlením).

Prostým pozorováním jsem dospěla k teorii, že učitelky matematiky dělí se na dvě skupiny....ehm...jsou jedna skupina s několika vyjímkami. Většinou jsou na pajďák a následně učit matiku ty, které se to dokázaly ve škole našprtat na jedničku. Jenže našprtat ještě neznamená umět, natož to potom vykládat....

quetzal 13.3.2007 9:07

Rputi a pak existují taky takové,

co vystudovaly matfyz. Jedna taková mě učila na gymplu a byla fakt dobrá. ;-)

RomanL 13.3.2007 9:08

Re: "Matematický" problém řešíme aktuálně.

Nás učila matematiku na ZŠ půl roku "učitelka" co neuměla ani trojčlenku... :-( Naštěstí zavčas odešla. Někdy jsou znalosti pedagogů velmi tristní, řekl bych až tragické (neplatí obecně). A pedagog nemusí jenom umět matematiku, on ji musí umět NAUČIT, a to je dáno opravdu jenom někomu. Měli jsme geniálního učitele matematiky na VUT Brno FS, věřte nebo ne, ale my jsme se na matiku těšili!

J.B.Marconi 13.3.2007 5:56

Matematika - socialisticky nenáviděná věda - proto potřebná.

Ministr financí SOBOTKA mnohokrát v ČT dodázal, že neumí spočítat vládní dluhy, číslo s větším počtem nul neumí ani přečíst, natož zpracovat. Paroubek ,aby dluhy nemusel počítat je radši vykřikuje, že se neplatí. Pak se najednou diví, že existuje právník který jejich dluhy umí spočítat. To je k zlosti ;-€

Pozorovatel 13.3.2007 5:41

Cim jste se chtel pochlubit?

Ze umite napsat clanek bez chyb a jeste k tomu resit rovnice?

Jojo, my "humanitni" jsme dle Vas blbci a ja jsem jen dalsim  z nich. Je ale zajimave, ze ja, na matiku klidne priznam tupec, jsem zrovna tak celou skolu doucoval ty "matematicke inteligentni". Jazyky, cestinu. Kreslit  nebo malovat z nich neumnel nikdo, kde ja nekolika tahy vytvoril kone nebo portret, oni produkovali prisernosti jako male deti, asi jako ja s temi rovnicemi...

Jde-li vam vsechno, preji Vam to a jste spise vyjimka. Nebudte tak naduty a plny sam sebe...

Jan Hájek 13.3.2007 7:28

Re: Cim jste se chtel pochlubit?

líbí se mi vzdělanci, pro které je kriteriem vzdělanosti znalost oskarů, medvědů, českých lvů atd. atp. Když nadhodíte jména jako např. Gaus, Mendělejev, Linné - těžké nic, prostě VZDĚLANCI.

Marťa 13.3.2007 13:44

Nemyslel jste náhodou Gausse

- německého to matematika? Hezké, že kritizujete "vzdělance" a neumíte správně napsat jméno:-D

Sherry 13.3.2007 8:17

Re: Cim jste se chtel pochlubit?

I humanitni vedy vyzaduji dovednost, bez ktere se neobejde ZADNA veda. Tou dovednosti je LOGICKE mysleni. Zatim jsem nepotkal NIKOHO s ciste humanitnim vzdelanim, ktery by dovedl znegovat implikaci.

Anticti filosofove se nad soucasnymi (post)modernimi "filosofy" museji obracet v hrobe.

Václav Železný 13.3.2007 8:34

Re: Cim jste se chtel pochlubit?

No, pokud se vy humanitní budete držet svého kopyta a nehrabat se do důležitých věcí, jako je například energetika apod., které jsou pro změnu doménou nás techniků, tak vás za blbce nikdo mít nebude.

jozka 13.3.2007 8:57

Re: Cim jste se chtel pochlubit?

Je zajima, ze vytvarne nadani zaci v nasi skole umely zaroven i dobre matematiku.

Zatimco naopak biflovaci pipinky dokazaly tak maximalne obkreslit Kacera Donalda....

kudlaj 13.3.2007 10:52

Re: Re: Cim jste se chtel pochlubit?

pěkný příklad obměny výroku ;-)

No 13.3.2007 17:23

Re: Cim jste se chtel pochlubit?

Na Vysoké škole SNB a Vysoké škole politické také nebyla matika, hádejte proč?

Skála 13.3.2007 5:35

Má smysl studovat matiku?

 Co s matikou v době, kdy kdekdo Zelený tvrdí,že globální oteplení s námi zatočí pokud nesnížíme objem produkovaného CO2 o dvacet procent? Taky, že je třeba zrušit Temelín a jiné bláboly by se daly uvést. :-D

Václav Železný 13.3.2007 8:32

Re: Má smysl studovat matiku?

No právě, člověk kterému není cizí matematika a umí logicky myslet snadno dojde k závěru, že zelení blábolí nesmysly, a to hodně nebezpečné nesmysly. Kdo zůstal matikou a fyzikou nedotčen, tak ten jim tleská a vidí v nich spásu světa.

Chytrej na děják 13.3.2007 1:24

blbej na matiku

Pisálkoj dělá radost řešení diferenciálních rovnic a inteligentům zas pisálkův článek o tom jak jsou inteligentí. Udělalo by jim stejnou radost kdyby se pisálek netrápil smolením článku a radši zadal k řešení nějakou tu rovnici?

68 13.3.2007 3:07

Re: blbej na matiku

Nejlepší je bejt chytrej na sociální vědy. (Social Studies.) A k tomu trochu matiky?

Jarda 13.3.2007 0:46

nas ucitel obcanky rikal

inteligence se projevuje schopnosti abstraktniho mysleni -> kdo zvlada matematicke mysleni je inteligentni > kdo nezvlada, neni.

Vsichni co sli z gymplu na jakoukoli vejsku (i na humanitni obory) byli v matice dobri. Ti co se na vejsky dostali a byli na matiku tupi meli protekci.

?? 13.3.2007 6:32

Re: nas ucitel obcanky rikal

Souhlasím!!R^R^R^

Peta 13.3.2007 8:48

Re: nas ucitel obcanky rikal

To jste teda měl štěstí, my měli takovou bolševickou krávu, která se jen tak nevidí. Dokonce ani učitelé marxismu-leninismu na VŠ nedosahovali jejích "kvalit". Ta zase technické VŠ nepovažovala za VŠ.

P.S.: Gymnázium Teplice 1984-1988, třeba si tu taky někdo vzpomene

Nika 13.3.2007 0:45

K čemu logika

v nastupující éře zeleného náboženství ? :-/

Vlasta.on 13.3.2007 0:24

Ano

R^!!

Evropan (original) 13.3.2007 0:23

Otazka je ...

co je to byt chytry (hloupy) na matiku ... ?

rock 13.3.2007 8:04

Re: Otazka je ...

Myslím, že u těch "chytrých na matematiku" rozhoduje o zvládnutí látky hlavně ochota nebo neochota naučit se a pochopit základní vztahy a následně získat zkušenosti s jejich aplikací ... těm "ostatním" ta ochota holt nestačí ...