14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Mirek 13.3.2007 16:37

Re: já osobně jsem pro povinnou maturitu z matematiky

R^

dvd 13.3.2007 14:12

Asi dostanu na budku z obou stran

ale nemohu si pomoci: povinná maturita z matematiky nezvýší úroveň absolventů středních škol. Ale dobrá výuka matematiky ji zvýšit dokáže.

Perlička: jednou si můj šéf (ten jediný kterého jsem si vždy vážil) při nějaké diskuzi povzdechl. "Je to stejně absurní, dělal jsem v sextě reparát z matiky a nakonec jsem se stal vědeckým pracovníkem v oboru aplikovaná matematika". "To nic není", pravil jsem na to. "Já jsem dosáhl téhož a ani nemám maturitu z matematiky."

Obávám se, že primární problém není v tom jestli maturita z matematiky ano či ne. Primární problém je v tom, že společnost má raději prázdný tlach než tvrdá fakta. Příkladů si najde jistě každý sám přehršli. Ba i několik přehršlí.

Psé vrah Čumil 13.3.2007 14:27

Re: Asi dostanu na budku z obou stran

A helemese, vzácná chvilka - souhlasím s dvd. Až na tu předposlední větu - je to zjevně nepřípustná genralizace... :-)

vita 13.3.2007 15:15

Re: Asi dostanu na budku z obou stran

Povinná a srovnatelná (tedy státní) maturita z jakéhokoli předmětu dokáže porovnat učitele. Tedy může donutit učitele lépe učit, protože ukáže, že učí blbě.

Maturita je z půlky zkouškou kantora - a můžete mi věřit, zažil jsem s matkou těch maturitních ročníků dost a dost. Vždycky si dělala hlavu z toho, když jí někdo "vybouchl", ale, protože byla dobrá kantorka, nikdy jí nevybouchla celá třída. Dobrý kantor ví i to, koho k maturitě prostě pustit nemůže, protože by to byla jeho ostuda. To ale platí pro ty, kteří přistupují k výuce s nějakými nároky na studenty i sebe.

Znova a znova - státní a povinná maturita je bič na kantory!

Psí vrah Čumil 13.3.2007 17:41

Vito, sedm let jsem zažíval maturitní zkoušky - nikoli jako matematik -

a mohu vám říci, že celá třída opravdu nikdy nevybuchne - a to z žádného předmětu. Ale můžeme si snad říci na rovinu, že kromě schopnosti kantora také záleží na talentu studentíků. Málokdo je talentován zcela všestranně - většinou se projevují sklony buď více k reálným nebo humanitním předmětům. Snad se dohodneme, že pro dobrého jazykáře (a jazyk - i cizí - je vždy zatraceně logický systém) není ta maturita z matematiky, která pro něho může znamenat stejná muka, jako pro skvělého matematika třeba maturita z cizího jazyka, tedy že pro takto jednostranně orientovaného studenta není ta matematická maturita bezpodmínečně nutná.  Osobně se domnívám, že daleko více povědomí o logice mohou studentíci získat v informatice, pokud se dostanou až k psaní programů, nemluvě o tom, že se v rámci předmětu ZVS nebo jak se dnes jmenuje mj. výuka filozofické propedeutiky, mohou také seznámit se základy formální logiky. Maturitu z matematiky bych opravdu ponechal na vůli studentů - těch, které tato věda těší, zajímá je a rozumějí jí.  Budou to mj. ti, které příslušný matematik zaujme a získá pro svůj předmět. Aby to dokázal, musí být opravdu dobrý.

Petr "Imfan" Polák 13.3.2007 14:09

Oko za oko, zub za zub...

Matematiku za češtinu. Buďto by měla být maturitní zkouška povinná z obou těchto předmětů, nebo z žádného. Argument se zbytečným biflováním vzorečků neobstojí proti zbytečnému biflováním pisálků a jejich děl o kterých v životě člověk neuslyší a jejich znalost neupotřebí, pomineme li televizní vědomostní soutěže.

Povinné předměty by měly obsahovat cizí jazyk, češtinu (neplést s literární historií) a vyšší počet volitelných předmětů, které by daly maturantovy možnost se nějak vyprofilovat. V současnosti je však maturita samoúčelným divadlem,  opravňující jeho absolventy akorát pořádně se zlískat, nic víc.

Petr "Imfan" Polák 13.3.2007 14:12

Re: Oko za oko, zub za zub...

a než mě někdo vytkne, že té češtiny bych potřeboval víc, tak ho chci upozornit, že tu hrubku v "maturantovy" vidím a stydím se za ni.

zdeněk 13.3.2007 14:24

Re: Oko za oko, zub za zub...

Máte pravdu, ale maturita z češtiny je něco vyjimečného, neboť to je náš rodný jazyk. Nebylo by správné ji zrušit a nikdo  to , na rozdíl od matematiky, neprosazuje ,protože je trapné přiznat ,že neumím svůj rodný jazyk.

Jura Jurax 13.3.2007 18:12

Re: Re: Oko za oko, zub za zub...

No, a není trapné přiznat, že neumím spočíst objem válce - to je mnohem hrůznější než pominout Nerudu či Wolkera nebo spatně užít přechodník. A s tím objemem válce - kolik litrů vody je ve studni o kruhovém průřezu etc. je případ z praxe ...

ondra 13.3.2007 14:09

Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

Matematiku přece v praxi skoro nikdo nepotřebuje. Určitě více lidí v praxi potřebuje dějiny literatury (to je ten předmět, co se mu na středních školách říká čeština), dějepis, hudebku, výtvarku a občanku (stejně se tam učí hlavně dějiny filozofie).

Charlie 13.3.2007 14:14

Re: Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

Matematiky potřebuje každý, který potřebuje myslet (nepleťte si matematiku s násobilkou).  Pokud nepotřebujete v životě logicky myslet, pak je mi vás líto.

JE 13.3.2007 14:51

Snad to byla ironie, ne?

Ludva 13.3.2007 17:57

Re: Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

Je to přesně tak, většina matematických dovedností pouze cirkuluje školstvím a v praxi je skoro nikdo nepoužívá. Dnes se na střední škole učí věci použitelné možná na akademii věd. A v tom je ten problém.

Jura Jurax 13.3.2007 18:17

Re: Re: Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

Jojo - zažil jsem doktora filozofie, který nebyl štont spočíst, kolik kachliček 15x15 bude potřebovat na obložení koupelny o známých rozměrech - ó hrůzo, měl tam ke včemu půlkulatou vanu, jejíž stěnu bylo též obložit. Ztroskotal již na tom, kolik uvedených kachliček třeba, aby byl pokryt metr čtvereční.

Jura Jurax 13.3.2007 18:13

Re: Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

I Vy ironiku jeden :-D

mika 14.3.2007 14:38

Re: Matematiku skoro nikdo v praxi nepotřebuje

V roce 1615 v knize Nové výpočty vinných sudů ("Nova stereometrica doliorum vinariorum") J. Kepler píše: "V roce, kdy jsem se ženil,byla velmi dobrá úroda vinných hroznů a víno bylo levné, a proto jsem se chtěl jako dobrý hospodář zásobit vínem. Koupil jsem ho několik soudků. Za nějakou dobu přišel prodavač změřit objem soudku a stanovil cenu za víno. Do každého soudku spustil železný prut, a pak bez nějakých výpočtů, hned oznámil, kolik je v sudu vína."  Kepler byl velmi udiven. Zdálo se mu divné, že pomocí jednoho (délkového) měření lze vyčíslit objem sudů různých tvarů. Aby tuto úlohu rozřešil (dnes bychom řekli: aby našel odpověď na svoje otázky a našel vysvětlení) vymýšlí speciální metodu a současně formuluje první obecná pravidla řešení extrémálních úloh. Píše: "Na základě zdravého geometrického (prostorového) citu vyráběli bednáři sudy takového tvaru, který pro danou délku obrysu zaručuje největší objem sudu. A jelikož v blízkosti každého maxima bývají změny neznatelné (!!), nemají odchylky vliv na objem. Dále Fermat (1629 - lom světla) , Newton (padání jablek), Leibnitz (? - neměl co dělat?) mají v jiných souvislostech podobná udivení. Dnes se té Keplerově metodě říká diferenciální počet. Její obecnější variantě variační počet či metoda optimálního řízení.

Poučení? Že by to nikdo, ale opravdu nikdo nepotřeboval? A co např.: předpovědí počasí, povodně, hurikány, radary, energie, tsunami, navigace,..... . Každý maturant z matematiky doplní dalších 1000 problémů, které nejsou řešitelné pomocí dějin filozofie.

Fantom 13.3.2007 14:05

Velice se mi líbí názory, že

chyba je:

1/ Ve školách

2/ V učitelích.

1 a 2 je ŠPATNĚ. Chyba není ve školách - jsou samozřejmě výjimky, nikoliv pravidlo. Chyba není v učitelích - až na pár výjímek. Chyba je milí diskutující ve VÁS, selháváte jako rodiče. Abyste nemuseli potomkovi věnovat svůj volný čas, tak trapně a uboze argumentujete. Nejdřív než začnete plivat jedy na školy a učitele, podívejte se do zrcadla, jak jste neschopní se postarat o potomka. On totiž mobil nebo minipřehrávač sice splní svoji úlohu - potomka se zbavíte, ale ve své výchovné neschopnosti vás nenapadne, že to bude tahat do škola a vyrušovat při výuce. A navíc, dementíci, nevím o nikom, koho by mobil nebo mp3 přehrávač uživil. Vy ano, neschopní rodiče??

dvd 13.3.2007 14:13

Fantome

vy jste škola nebo učitel? Nebo obojí?

MeKu 13.3.2007 15:13

Re: Fantome

Fantom je navedený.

Osobně jsem měl jenom jediného opravdového učitele matematiky během dvaceti let návštěvy různých "vzdělávacích" ústavů. Svým dětem jsem pak díky této diskvalifikaci (a čtrnácti let opakovaného tvrzení "na matiku musíš mít buňky") nebyl schopen předat těžce získané. Je totiž sakra rozdíl vyžadovat nabiflování vzorců a jejich uplatnění na typových příkladech, nebo i poměrně tupým dítkám ukázat jak to vše mezi sebou krásně souvisí, jedno vyplývá z druhého, takže pak dítko najednou zjišťuje, že nebylo tupé (jak všichni tvrdili), ale pouze si neumělo s tou krásnou stavebnicí hrát.

portwyn 13.3.2007 14:51

Re: Velice se mi líbí názory, že

Na druhou stranu, Fantome, jsou mraky slušných rodičů. Ta "hlučná menšina" si bohužel skoro monopolizovala veřejnou komunikaci. Díky tomu masově šíří názor "pro děti nemusíte dělat nic než kupit jim empétrojku, discmana a kolo za dvanáct litrů, všechno jim dovolit a když budou nevychovaný, může za to zkostnatělé školství. (Naposledy se takhle předvedl pan Viewegh v časopise rodina a škola - prý ho škola nenaučila jak být dobrým manželem atd. Bez komentáře (Y)) A pumpují to do hlav i těm, kteří by se jinak o děti starali normálně (= s rozumem). Oni pak dětem sice všechno dovolí (blbě) ale přitom jsou nešťastní z toho, že to nefunguje.

Ale opakuju - většina rodičů je slušných a je třeba rozlišovat - jinak jsme stejní debilové jako ta nenávistná hlučná menšina.

dvd 13.3.2007 18:15

Portwyne

protože Vás znám jako zasvěceného komentátora našeho školství, dovolím si jednu věc poznamenat: rodiče mají především vychovávat, škola především učit. Pokud má někdo názory jako Fantom, mohli bychom školství zrušit. A naopak má někdo představu, že škola kromě počtů, měřičství, přírodopisu, přírodozpytu atp. bude suplovat rodinu, tak je to trouba, což mě u p.Viewegha zase tak moc nepřekvapuje.

portwyn 14.3.2007 14:19

Re: Portwyne

Zasvěcený komentátor školství (ach, jsem tak skromný ;-)) souhlasí. Fantom celkem správně upozorňuje na chyby některých rodičů ve výchově, ale chybně generalizuje - nespravedlivě vůči většině rodičů. Váš postoj považuji za správný.

Chris Kelvin 13.3.2007 13:43

Problém našeho školství....

...je především v tom, že sice nic nenaučí (zejména nenaučí pracovat, studovat, nejde jen o množství předestřených informací), ale za to dokáže úspěšně potrestat. když toto neumíte. Strávil jsem ve škole mnoho let a vypadalo to v devadesáti procentech tak.A jak tak sleduji své dítě, mnoho se toho nezměnilo.....

Matematika je důležitá, souhlasím. Kdo nezná matematiku, zpravidla se dopouští zásadních chyb v úsudku, ať už se jedná o cokoli.

portwyn 13.3.2007 13:48

Re: Problém našeho školství....

Máte pravdu, naprostou, školství nenaučí vůbec nic. Svatá pravda a vůbec, ani trošičku nepřeháníte.

Odkud berete informace o "českém školství" en bloc? Že jste chodil do školy? Víte, já také jel autem - ale nedělám ze sebe odborníka na auta.

ocas 13.3.2007 14:07

Re: Re: Problém našeho školství....

Pokud někdo stráví na různých typech škol alespoň 18 let života, nemusí být odborník na školství, aby jej mohl hodnotit tehdy a má li děti i dnes.

portwyn 13.3.2007 14:16

Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Takže když jsem jel škodovkou 120, vím, jaké to je jet fordem escort?

Málokdo chodil do víc než jedné, dvo ZŠ. NIKDO nechodil do "českého školství". Věta "české školství je..." má stejnou výpovědní hodnotu jako "auta mají malou spotřebu". Některá ano, ale všechna? Ne? A která?

Rodiče jsou si velmi dobře vědomi, že mezi školami jsou velké rozdíly. Na naší škole je asi 75% dětí z obvodu jiných škol - proč, když jsou všechny stejné (= všechny špatné podle Ch. K.)? Nebylo by jednodušší dát děti do té nejbližší? A nejsme sami, ráno i odpoledne Hradcem křižují stovky dětí...proč? A proč na jednom gymnáziu mají převis zájmu 100% a o pár kilometrů dál musí studenty hledat div ne s lucernou? Vždyť je to jedno, ve školství se nic nezměnilo a všechny školy jsou je stejný, psali to v novinách.

portwyn 13.3.2007 14:19

Re: Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Oprava:

 "...jedné, dvou ZŠ..." a "...všechny školy jsou stejný..."

Chris Kelvin 13.3.2007 14:23

Re: Re: Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Jedna vlaštovka jaro nedělá. Většina z nás chodila na ZŠ, střední a vysokou....

portwyn 13.3.2007 14:32

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problém našeho školství....

Jednu ZŠ, jednu SŠ, jednu vysokou? Z jednoho případu vyvozujete pravidlo?

Napsal jsem to jasně: " nejsme sami, ráno i odpoledne Hradcem křižují stovky dětí...proč?" Takže žádná jedna vlaštovka. Myslíte, že v jiných městech to není?

Rodiče rozlišují. Velmi dobře - naše dítě se hodí na sídlištní ZŠ, malou ZŠ, na ZŠ v A., protože tam mají dobrý jazyky, na ZŠ v B., tam umí matiku, v C. mají zas hodně počítačů, D. je sportovní škola, E. škola pro děti s poruchou chování, tam ten náš spratek proleze, v F. je paní učitelka XY, ta to umí atd.

No ale jestli na tom trváte, tak já teda dám všem dětem z matiky na vysvědčení za dvě. Už deset let učím, dětí jsem viděl spoustu, tak co ;-)

Chris Kelvin 13.3.2007 14:21

Re: Re: Problém našeho školství....

Tak mi příspěvek zmizel do nenávratna. Ale stručně znovu: sedmnáct let ve školních lavicích (a malé díte na základce) je dost velká zkušenost. Naše školství používá určitou šablonu, které vyhovují sice pracovití, leč jinak zcela průměrní žáci. Pokud někdo chce při vyučování používat myšlení, zpravidla spláče nad vejdělkem. Navíc škola nenaučí studovat, pracovat. Vyučování sestávající z několika vyučovacích hodin od-do, sezení v lavicích a poslouchání vyučujícího je na nic. Informace, kterou si obstarám sám, má úplně jinou hodnotu.

ctrl-c...teď mi neutečeš ;-)