2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
pavel 99 9.2.2009 12:37

Re: Vzdělání pro všechny

co by dneska počítali, když neumí zpaměti sčítat a malou násobilku.;-D

poste.restante 9.2.2009 12:21

Re: Vzdělání pro všechny

Jenomže ti popřevratoví středoškoláci byli vzděláváni za zcela jiných podmínek. Zeptejte se kantorů na středních školách kam šla úroveň znalostí. Podívejte se na blog kolegy Martíška, který plody práce středních škol sbírá na vysoké.

Mnoho předlistopadových středoškoláků na vysokou nesmělo a naopak tam bylo mnoho sice debilních, ale nomenklaturních kádrů - kandidátů členství v KSČ

Pokud kráčíme směrem škol jen pro ty co mají velké peněženky, detekčních rámů ve dveřích škol a ochranek na školách. Pokud pár mrtvých kantorů a studentů je cena za demokratizaci školství, pak děkuji, ale nechci.;-€

jarmich 9.2.2009 12:35

Re: Vzdělání pro všechny

Dovolím si polemizovat z myšlenkou že, "na kvalitni školy se dostanou jen bohatí ".  Státní škola nepotřebuje peníze studentů, a tudíš na nich není existenčně závislá. Ale soukromá škola ano, a proto tam vystuduje kdejaký zbohatlický blbeček. Jde pouze o to, kdo toho studovanýho blbečka zaměstná. Tohle je součastný stav. Jinak s vámi souhlasím.

Ludva 9.2.2009 14:13

Re: Vzdělání pro všechny

Myslím, že už pár těchto škol existuje. Ti bohatí to platí a ti co dostanou stipendia zvednou kvalitu. Není to zrovna rovnostářské, ale mohlo by to fungovat. Dnes totiž nestačí jen duševní schopnosti, musí být také patřičně drahé technické vybavení, aby se dal dělat výzkum.

Poklop 9.2.2009 12:05

klukovská čest

Několikrát jsem dostal pár facek a ani jsem se různého řádění nezúčastnil a prostě si doma stěžovat mě vůbec nenapadlo.Třeba by šla matka si do školy stěžovat,ale prostě klukovská čest by mě to nedovolila.To bylo pro nás kluky dost ponižující.

Alena 9.2.2009 13:08

Re: klukovská čest

Nebyla jsem otloukána, jen dvakrát par facek od maminky a jedna od tatínka.Z láskou za ně děkuji! V rodině existovalo něco, co se jmenuje řád! Bylo to jakesi 2x a dost! Přesně jsme věděli jak to finguje, kdo nerespektoval, VĚDĚL, že nastává sankce, a s tímto vědomím přijímal facku i dvě! Nikdo z nás neměl pocit pokoření, křivdy, mohl si vybrat! Když bylo nějaké chování, jednání nevhodné, maminka nám řekla, to se nedělá a krátce řekla proč. Když jsme její vysvědlení nerespektovali, příšlo důrazné připomenutí se zvednutím obočí a přísnném odmítavém obličeji. Pokud pokušení přesto bylo tak velké, že jsem to nerespektovali, přiletěla bolestivá facka a šmytec, bez komentáře.  

poste.restante 9.2.2009 12:05

učitelský strach

Já vím, že se opakuji, ale o kus níže jsem psal:

Ale zakopaný pes je jinde. Učitelé mají strach se ozvat. V době, kdy dětí je málo, škol mnoho. V době, kdy ředitel či celá škola jsou vydáni na milost a nemilost zřizovatele = libovůli politiků, jejichž vlastní (spíše teoretická) odpovědnost končí volebním obdobím. Kdy koneckonců učitel samotný je odkázán na milost ředitele, když už ne existencí, tedy určitě výší platu. Tedy v takové době je těžké býti hrdinou. 

Víte, peníze jdou formou normativu na žáka. A těch je dnes málo. Střední školy berou děti bez přijímaček a chraň bůh někoho vyhodit, protože jemu v patách bude kráčet učitel, na jehož výplatu už nezbude. Ani základky na tom nejsou o mnoho lépe. Školy se zavírají a ne vždy s ohledem na kvalitu. Škola, která se snaží udržet úroveň vzdělanosti = náročná škola = klesá zájem uchazečů = zralá na zrušení. Většina učitelů dobrovolně snižuje laťku.

A kázeň: "Pane kolego, uvědomte si, že pokud se ta událost s fackou (drogami, šikanou) dostane na veřejnost a nedejbůh do televize, může nás to stát místo všechny. Raději to vyřešímě v tichosti , že."   V kolika ředitelnách už  zazněla podobná slova. Kdo nepochopil včas, hledal si od září místo jinde.

Aleš 9.2.2009 12:16

Re: učitelský strach

Naprosto souhlasím. Je to přesně tak, jak je napsáno v tomto příspěvku. Kvalitu výuky na škole a mantinely chování žáků určuje vedení školy. A pokud vedení netáhne s učiteli za jeden provaz ( je "na jiném břehu" ), pak zpravidla roste nekázeň žáků a klesá úroveň jejich vzdělanosti.

Eva D. 9.2.2009 18:53

Re: učitelský strach

Ono to bývá i jinak. Učitelé - kolegové a kolegyně- Vás mohou podrazit, ne vedení.

Znám příklad, kdy učitelka dala známku na vysvědčení, zcela  spravedlivě. Byl to výborná a v jiných třídách oblíbená češtinářka. Jenže, třídní této třídy si ji, nic netušící, pozvala do třídy a postavila před své miláčky, ať vysvětlí, proč Marušce dala 2 a ne 1! Takový pranýř před 13letými dětmi.

Ta dobrá češtinářka už je jinde, pochopitelně.Dobře jí tak, chtěla aby děti četly a přemýšlely! Ony se mnohé děti radši nakonec nadřou ty telefonní seznamy, jde to rychleji.

Robin 9.2.2009 11:56

Ještě bych podtrhl

co je to za vedení školy, kteří se za učitele omlouvali?! Kdyby na té škole byl kolektiv, který za něco stojí, tak by se za kolegu postavil. Třeba i tak, že jestli musí jít on, tak půjdeme všichni. To by bylo chlapské. Pokud to neudělali, jsou stejní jako ti spratci či jejich rodiče.

Jura Jurax 9.2.2009 11:59

Re: Ještě bych podtrhl

Hm ... nevím ... chlapské, když učitelské kolektivy jsou feminizovány ... ;-D ... ale jinak má Váš názor něco do sebe.

glos 9.2.2009 12:19

Re: Ještě bych podtrhl

Nejsou, většinou to nedělají pro zábavu. Přijdou o obživu. Rodiče těch "spratků" o nic nepřišli. Možná že něco ještě vysoudí na škole.

Bibiana 9.2.2009 13:13

Re: Ještě bych podtrhl

Rodiče spratků o nic nepřišli, jen člověk byl uštván k smrti! Jak se nám tu žije v tom zasmrádlém kamrlíku ve jménu humanismu a svobody.

Drobek 9.2.2009 11:56

Nadprůměrná znalost IT TROCHU JINAK

)-PEDAGOGovi se omlouvám za stejný nadpis, vezmu to z jiného úhlu pohledu. V IT pracuji od 1988. Tedy mohu hodně srovnávat.

Mé okolí je plné známých od kterých slýchám obvyklou větu "To bys koukal co ten náš kluk/holka s tim PC umí! Je to (malej) génius!" . PC takového génia obvykle končí poměrně periodicky v mé kanceláři abych ho já (NEgénius) opravil, odviroval, zachránil tatínkovi/mamince účetnictví, atd. Ti se zájmem si sednou vedle a ptají se jak došlo k tomu či onomu. Instalace hry hry zhruba stejně náročná jako zasunutí VHS kazety do videa a spuštění filmu. Tatínky a maminky tento neznámý svět samozřejmě překvapí a podléhají dojmu, že tomu jejich dítko rozumí... A řekněme si zcela logicky.

To že někdo umí zasunout kazetu do videa neznamená že ví jak video funguje. Běžný uživatel to nepotřebuje. Ale (NADPRŮMĚRNĚ) ZNALÝ VIDEOTECHNIKY ANO!!!

Nevím jak se učí IT dnes. Věřím že na vysokém stupni se jistě najdou školy kde mají šanci opravdu jen ti co umí nebo umět chtějí a jsou ochotni tomu něco obětovat. Také doufám, že na středním stupni - hlavně na odborných školách jsou kantoři co tomu rozumí a nepředčítají znalosti z knížky a tím degradují sebe sama. Možná trochu sci-fi, ale za sebe musím říci,že většinu znalostí jsem nepochytil na škole, ale v praxi a hodně mi pomohlo hobby. NICMÉNĚ střední škola byla tou startovací rampou, kde nás učili od ohmova zákona po základní typy sběrnic a první 8mi bitové počítače. Dokonce jsem maturoval z analogového počítače :-)) !!! Ten se dnes snad používá pouze v letectví (a to si nejsem již úplně jistý) coby simulátor některých dějů... Nikdy jsem ho nepoužil poté, ale vím že existují a že ne vše lze nahradit digitální formou. Proč na to vzpomínám? Protože pokud si chtěl člověk postavit pitomý zesilovač, musel si sehnat součástky (RVHP, 2 prodejny v Praze...) a to chtělo ÚSILÍ.

To není samochvála a nechci aby to tak vypadalo! Je to jen pohled z jedné strany. Pokud žák nemá zájem je chyba jinde. Pokud ho má, má cestu snadnější..

Petr 9.2.2009 12:24

Re: Nadprůměrná znalost IT TROCHU JINAK

A já naivka jsem žil v přesvědčení že škola (pedagog) má zájem v o předmět vzbuzovat,ne jen zkoušet a rozdávat pětky,pokud ovšem je škola jen pro ty co se zajímají (myslím základní a trochu i střední)potom přeci stačí kniha,PC(pro ty co sami chtějí) a testy a zrušme učitele.K čemu když nedokáží to základní tj.učit.

glos 9.2.2009 12:27

Re: Nadprůměrná znalost IT TROCHU JINAK

Dobrý nápad, ono to k tomu stejně směřuje... Ale jinak se podstatně mýlíte.

Petr 9.2.2009 12:45

Re: Nadprůměrná znalost IT TROCHU JINAK

To je dobrá odpověď.Taky se mílíte.;-D

Petr 9.2.2009 12:46

Re: Nadprůměrná znalost IT TROCHU JINAK

Oprava: mýlíte.

Jura Jurax 9.2.2009 13:21

Re: Nadprůměrná znalost IT TROCHU JINAK

No, vzbuzovat zájem lze jen omezeně. Dítka se taky musí naučit, že se musí naučit i to, o co zájem nemají. A snad není dítko, které by mělo opravdový a hluboký zájem o všechny předměty, co jich na základce je. A zkoušet třeba a pětky rozdávat taky, jinak by se dítka nic nenaučila. Já například jsem se chemii, biologii, český jazyk (ne literaturu) a ruštinu učil opravdu jen pod knutou - ale bavila mne matika, dějepis, fyzika - tam jsem se učil i víc, než jsem musel. Ovšem jedničky jsem měl ze všeho skoro vždycky.

Petr 9.2.2009 14:59

Re: Nadprůměrná znalost IT TROCHU JINAK

Souhlasím.Já ale mluvím hlavně o základní škole tam (kromě rodiny)je ten základ,že( děti se do první třídy těší).Samozřejmě na 100% nejde nikdy nic.

voprska 9.2.2009 11:35

souhlasím

Souhlasím s autorem článku. Dnes je ochrana spratků na prvním místě. Mám dvě dospělé děti a nikdy bych nedovolila, aby se takhle chovali ve škole. Problémy jsme měli, ale od toho jsou rodiče, aby to inteligentně vyřešili se školou a žákem. Promluvit s učitelem a dítětem, zjistit kde je pravda, nepomáhá-li, řešit s ředitelem. Nesetkala jsem se s nějakým odmítavým postojem školy. Jsou rodiče, kteří nemají na své výtvory čas, ale chtějí aby je vychovala škola, ale jaké dají škole možnosti? Držet hubu a ještě se spratkům omlouvat. Já bych se za takové dítě styděla. Určitě, že se to rodičům spratků vrátí a pak se budou divit, kde udělali chybu.

mag 9.2.2009 11:31

není co dodat

snad jen dvě věci: není to jenom o vztahu žák-učitel, ale taky mladší-starší, žena-muž, nadřízený-podřízený a tak dále. A že osláblí mladíci ( u žen nevím ) mají při své nedostatečnosti sklony k hysterii, když přece jsou tak výjimeční, že jsou manažeři a ne instalatéři, kam by patřili, ale ani to by asi nezvládli. Já prošel ještě zbytky základní školy, kde nebyly hovadiny jako biflování množin a pro množství dětí byli narychlo povoláváni 'do zbraně' učitelé-důchodci, kteří své pedagogické vzdělání nabyli za první republiky a ti nás taky něco naučili. Polovina dnešních mladých mužů by se jako vojíni základní vojenské služby s průměrným "záhulem" od mazáků nervově složila. Jenom pro pořádek - na počítači umím a dělal jsem pro německou firmu osm let.

Jura Jurax 9.2.2009 11:45

Re: není co dodat

Jen poznámečku - množiny nejsou hovadiny ... a nezatracujte biflování - bez něj nic nepochopíte, protože v hlavě nic nebude ;-D

neuropan 9.2.2009 12:03

Re: není co dodat

Souhlasím, patřím ke generaci, která zažila zavádění množin do základního skolství. Ve třetí třídě jsme byli schopni převádět čísla do jiných číselných soustav, bůhví k čemu nám to tenkrát bylo, protože počítač jsem poprvé viděl až na střední škole - v časopise. Vyděšení z množin byli jen někteří někteří rodiče, pedagogové a to je tak všechno, tj. ti co učili nebo byli vyučováni systémem triviálního školství zavedeného za Marie Terezie - stačí naučit se číst, psát a počítat. Třídní sígři byli vlastně hyperaktivní beránci s lehkou mozkovou dysfunkcí, tenkrát ovšem nikdo takovou diagnózu neznal. Tykat učitelce, to by nenapadlo ani je. Do základního školství nepatří žádný liberální přístup nepatří. Musí platit dopředu daná jasná pravidla, povinnosti a práva. Pokud si ovšem někdo představuje, že má JENOM práva a žádné z nich vyplývající povinnosti, je třeba odpískat celý demokratický systém, protože tito spratci budou mít po dovršení osmnáctého roku života stejné volební právo, jako každý jiný občan, a to je na pováženou.

mag 9.2.2009 12:08

Re: není co dodat

Nezatracuji biflování, nýbrž biflování množin u desetiletých dětí.

PG 9.2.2009 12:18

Co je biflování množin?

Moc by mě zajímalo, co si pod tím představujete. Speciálně na základce.

m.l. 9.2.2009 11:52

Re: není co dodat

Co máte proti množinám? Ani něco jo, když jste si nevšiml, že se nedají nabiflovat ale že je jim nutné aspoň trošičku porozumět ;-)

mag 9.2.2009 12:06

Re: není co dodat

Vyučování množin jako matematické kategorie hovadina není, to je pravda. Ale trvám na tom, že děti zhruba v páté třídě, které neumí trojčlenku, neznají nazpaměť malou násobilku a neumí používat ani jednoduché vzorce, ztrácejí masivním vyučováním množin čas a rozhodně jim nerozumí Množiny patří -zhruba - na střední školu, lépe pak na některé směry vysokých škol..

Jura Jurax 9.2.2009 12:12

Re: není co dodat

Nesouhlas. Ono je to trošku o přístupu k matematice - a s těmi množinami se začínal dřív než v páté třídě, nepletu-li se ;-) A množiny jsou zpočátku stejně nepochopitelné jako trojčlenka - a obráceně.

krouti hlavou 9.2.2009 12:29

Re: není co dodat

Pravda, ja si pamatuju ze sem maloval mnoziny us tride prvni :). a nic nepochopitelneho sem pozdeji na tom nevidel... jestli to neni o tom ze je potreba trosku zapojit i tu vec mezi usima ... a co se tyce biflovani ... v matematice se nic biflovat nejde :) ... tam tomu musi clovek rozumnet a pak mus staci elementarni matematicke znalosti aby si to ostatni odvodil... coz zase vede k pouziti te veci mezi usima...