15.5.2024 | Svátek má Žofie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kanuk 22.3.2009 18:28

Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

9) Obnovení reálek. Reálky byly střední školy, které se od gymnazií v zásadě lišily tím, že měly pouze dva cizí jazyky - němčinu a francouzštinu a byly sedmileté. Gymnasia měla jazyky tři, jeden z nich latina, a byla osmiletá. Ten jeden jazyk se celkovým počtem hodin skoro vyrovnal jednomu studijnímu roku, takže v ostatních předmětech nebyl moc rozdíl. Absolventi reálek měli poněkud omezený výběr vysokých škol, nemohli studovat medicinu, práva a některé jiné univerzitní větve, ale mohli studovat MatFyz. Realisté mohli složit doplňovací zkoušku z latiny, pokud ji studovali soukromně. Reálky znamenaly podstatnou úsporu jak pro studenty tak pro stát, bez snížení úrovně vzdělání - s výjimkou té latiny. Jejich obnovení by tedy bylo silně žádoucí.

jezevec 22.3.2009 18:18

bod jedna by měl znít jinak:

zakažte ve školství odbory

jinak je libvolná reforma jen plácnutím do větru, a libovolné peníze se rozšpidlají v nivelizovaných odměnách

zdemaš 22.3.2009 18:17

rákoska

 Jak říkal Vl. Menšík "správná facka v pravý okamžik, je lepší, než za měsíc o tom mluvit na rodičovském pohovoru ". My když jsme dostali ve škole, tak jsme doma ani nemukali. věděli jsme, že doma by to bylo horší. To to je můj názor.R^

Martin Profant 22.3.2009 18:07

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

Moc pěkná retroutopie, ovšem má několik jenže:

a) Tehdy učil češtinu na gymplu např. Mukařovský (o sto let předtím filosofii na německém gymnáziu Hegel). Jenže dnes by se v takovém případě neměl šanci dostat k univerzitní či vědecké práci. to je danost, kterou přinesla změna společnosti, ale malér pro střední školy.

b) Existovala velká vrstva těch rodičů, pro které bylo studium na dobré škole klíčové pro sociální šance jejich dětí, rodiny se staraly o to, co se děti naučí a jak ve škole prospívají, rodiče věřili učitelům, že tito umí, co učí (což dnes při nejlepší vůli nejde, učitelka, která neumí základy vyučovaného jazyka je spíše pravidlo než výjimka, o odborné negramotnosti velkého množství učitelů matematiky nemluvě - a bez jazyků a matematiky se slušné středoškolské vzdělání neobejde).

c) Společnost se oproti dvacátým létům demokratizovala - a zkuste dnes při tvorbě školské trvat na tom, že ke studiu na gymplu nestačí jen určitá míra inteligence a píle, ale že je k tomu potřebné také určité vzdělanostní rodinné zázemí (které sice můžete dohnat mnohem větší mírou inteligence a píle, ale budete výjimka). Nepůjde to, takže potřebujete změnit školy tak, aby se dokázaly opírat jen o tu inteligenci a píli (jako české v devatenáctém století).

České školství reformu potřebuje, ale jednu, nikoliv rvačku asi tak tří názorově málo slučitelných proudů (jen volně, pokud vůbec závislých na politických štěpeních), z nichž si každý prosadí něco, obvykle to své nejhorší.

Kanuk 22.3.2009 18:06

Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

6) Zfetišování počítačů. Počítače ve škole nemají vůbec co dělat, jsou to vyhozené peníze. Děti se mohou učit pouze od (více či méně) inteligentního učitele, ne od idiotské bedny. Podobná tendence byla ve 20. letech se zaváděním psacích strojů. Skončilo to tím, že psaní na stroji bylo vyučováno na obchodních školách (2-letých) a akademiích (4-letých). Kdo jiný se chtěl naučit psát na stroji, chodil do soukromých kursů. Něco podobného by mělo platit v současnosti pro počítače.

7) Státní maturity. České školství trpí roztříštěností, pomalu každá střední škola, jmenovitě gymnasia, má svůj program. To je nesmysl, z více důvodů. Mimo jiné proto, že to ztěžuje přechod mezi školami. Mít speciální střední školu pro výrobu ovocných konzerv so mohli dovolit v SSSR nebo USA, kde mají stovky, ne-li tisíce konzerváren. V pidistátečku ČR dnešní středoškolák, ba i vysokoškolák, nemůže být úzce specializovaný, protože nemůže vědět, v jakém oboru dostane místo. Proto by vyučovací osnovy měly být normalizovány na několik málo odvětví, a pro každé by mohla být  jednotná maturitní zkouška.

8) Organizace přijímacích zkoušek - to je dnes galimatyáš. Mohlo by to být podstatně zjednodušeno asi takto: pro všechny střední školy by byla jednotná přijímací zkouška (po 5. ročníku základní školy). Na této úrovni je žádoucí ověřit, že žák ovládá základní početní úkony, dovede vyřešit jednoduchou početní úlohu zadanou slovně, a ovládá pravopis. Všechny zkoušky na všech školách by byly v jeden den, s těmito možnými výsledky : a) prospěl, a je přijmut na školu, kde skládal zkoušku, b) prospěl, ale nemůže být přijmut pro nedostatek místa. Takový žák by bez další zkoušky mohl být přijat na kteroukoliv školu, která by měla volné místo c) neprospěl, a nemůže být přijat na žádnou střední školu. Takovým žákům by byla umožněna opakovací zkouška, za stejných podmínek.

Kanuk 22.3.2009 17:39

Pár poznámek - několik problémů českého školství

1) V zásadě, jediná smysluplná reforma českého školství by byla vrátit je na úroveň 20. let minulého století. Od těch dob české školství upadá.

2) Snad největší kravina je financovat školy podle počtu žáků. To vede k tomu, že školy přijímají každého, jen když přinese prachy (státní).

3) Žáci by měli být rozděleni po 5. ročníku, na školy střední (sedmi nebo osmileté) a pokračování škol základních, dřív se jim říkalo měšťanky. Na střední školy šli žáci líp prospívající, z rodin, které byly ochotny do vzdělání svých dětí investovat nějaké peníze. Bylo sice školné, ale to nebylo vysoké, někteří žáci dostali slevu (poloviční), někteří neplatili nic - podle příjmu rodičů. Na měšťanky chodili pak ti, kterým to myslelo hůř, a také ti, jejichž rodiny na vzdělání neměly zájem. Většinou tím byli vytříděni i problematičtí žáci. Pokud se nějaký dostal na střední školu, skončil vyhazovem.

4) Úplně zbytečný je požadavek vysokoškolského vzdělání pro učitele základních škol - prvních pět ročníků. Aby děti naučili číst, psát a počítat, na to stačila střední škola, t. zv. učitelský ústav. Učitelé s vysokoškolským vzděláním samozřejmě požadují vysokoškolské platy - sice celkem oprávněně, ale je to zbytečné vydání.

5) V českém a obecně evropském školství se šíří hanumanismus - opičení se po americkém školním systemu. Jsou přejímány praktiky, které mají opodstatnění v USA, ale nejsou na místě v Evropě. V USA musí jedna škola stačit pro všechny, od pasáka krav po budoucího Einsteina, kvůli nízké hustotě osídlení. Zejména na venkovských školách děti sváží autobus, i ve městech děti svážejí rodiče auty. Proto také existují smíšené třídy, dva i víc ročníků pohromadě, a tomu musí být přizpůsobena technika vyučování. Toto všechno je zbytečné v Evropě, a zejména v ČR. I když se mnou na střední školu v Praze několik žáků dojíždělo vlakem. Ale to byli asi tři z víc, než 30 žáků.

pavel 99 22.3.2009 16:48

Re: realna situace ve skolstvi

Téměř naprostý souhlas - jenom u té maturity bych měl připomínku. Pokud zaměstnavatel přijímá "maturanta", bylo by dobré, aby se mohl spolehnout, že dotyčný umí číst, psát a počítat (nikoli "matematiku" ale skutečně kupecké počty)) - což v současné době bohužel neplatí. Pod pojmem "maturant" se může ukrývat velmi schopný jedinec, připravený na studimu vysoké školy, jako jedinec v podstatě "negramotný". Občas mi vážně uniká, z čeho vlastně dotyčný maturoval, neboť to vypadá na "kotrmelec vpřed a vzad".

Ale ono to souvisí s celkovým úpadkem školství, který jste v podstatě popsal.

elsie 22.3.2009 15:36

Re: „Muži do škol“

Sorry - nevypršelY

elsie 22.3.2009 15:32

Re: „Muži do škol“

Bohužel, Kanuku, ekonomické poměry české rodiny v r.2009 jsou hóódně odlišné od těch, keré jste ještě zažil Vy v CS. Většinu rodinných příjmů spolykají náklady na bydlení a strava. Pro lidi bydlící v malých obcích je auto nezbytností, protože autobusová doprava skoro neexistuje, ale do práce, škol, k lékaři, na nákupy se místní nějak dostat musí. Chalupu nebo chatu si dnes lidé nepořizují, širší příbuzenstvo využívá společně víkendové bydlení zděděné po babičce. Prázdniny v ČR a u Středozemního moře vyjdou finančně na stejno, lidi dávají přednost dovolené na jihu proto, aby jim ty dva vzácné volné týdny nevypršeli.

ajres 22.3.2009 14:59

Re: realna situace ve skolstvi

Se vším co jste napsal naprosto souhlasím,je to 100%pravda,kterou potvrdí každý učitel! Učím,jsem rok před důchodem a nemůžu se dočkat! Připadá mi, že vše, co bylo dobré /nejen ve školství/, je  záměrně likvidováno... Vy byste měl pracovat na ministerstvu,vzít si k sobě lidi co tomu rozumí a srovnat to!Je to naivní,vroucí přání, které je zřejmě nesplitelné...:-/Rákoska či řemen by možná pomohl na ty, kteří vymýšlí takové bludy, jako je ŠVP a další!

Jarka 22.3.2009 14:49

Naše školství

Tragedie našeho národa a tím i školství, že se snažíme vždy přizpůsobit nějakému vzoru. Nejprve to byla církev - vyučování začínalo modlitbou, potom SSSR - všechny děti do pionýra, s tím spojené politické aktivity a nyní - západ, s jeho výchovnými metodami, kdy se dítě nesmí bít, nesmí se na něj křičet, aby snad neutrpelo jeho sebevědomí, ale tím se mu nestanoví mantinely, za které prostě nesmí. Za mého mládí se tělesné tresty uplatňovaly, ale rodiče s nimi byli pochopitelně smíření, naopak kantory nabádali, aby byli na dětí přísní. Dnes na děti rodina nemá čas, čili kantoři suplují její výchovu a rodiče

si to neuvědomují a ještě jim házejí klacky pod nohy a když je kantor přísnější není jim to

příjemné. Mám sousedku, za kterou jezdí dcera z Německa, má dva rozjívené kluky a vždy se sem těšila, že je tady konečně může pořádně seřezat, o tom se jí doma ani

nesnilo. Teď už je zde stejné a dětí aby se člověk pomalu bál.:-/;-(

Phoenix 22.3.2009 14:19

Re: realna situace ve skolstvi

Vase poznamka by me mohlo iritovat, ale neirituje. Zejmena proto, ze jste neokomentoval naprosto nic z toho, co jsem uvedl, ale omezil jste se pouze na osobni vypad. Zkuste pro zmenu argumentovat.

Phoenix 22.3.2009 14:17

Re: válka před tabulí

Mate pravdu pouze do urcite miry. To, co musi umet stredoskolak treba v matematice, je porad stejne. Pomoci her, workshopu a podobnych modernich kravin z nich schopni technikove nebudou. A v jazyce holt take nejdriv musite nadrit nazpamet slovicka (a to tak, ze kvanta) a pak je mozne si povidat. A delat ony workshopy a podobne nadstandardni srandy.

Jansa 22.3.2009 14:15

Re: realna situace ve skolstvi

 No jak tak koukám, vy jste pro naše školství  udělal už dost svým odchodem.

Phoenix 22.3.2009 14:13

Re: vsechno je rizeno nabidkou a poptavkou

Maly Astone, za podprumerny plat holt vysokoskolaci pracovat nebudou. Proc by meli? Kdyz jsem ze skolstvi utekl, polepsil jsem si o peknych par tisic. To neni vec k chlubeni, jde o to, ze si i diky platu nepripadam jako rohozka, o kterou si kazdy s gustem otre spinave galose. Rozumne (tj. nadprumerne platy) nejsou stoprocentni zarukou toho, ze ve skolstvi budou sami kvalitni ucitele. Ale podprumerne platy jsou stoprocentni zarukou toho, ze vetsina tech zbylych kvalitnich utece (nebo mladi a nadseni nenastoupi). Devadesat pet procent mych kolegu prohlasilo, ze mit odvahu, udelaji totez co ja. Takze uci ze strachu, nikoli z presvedceni. Coz povazuji osobne za naprosto tragicke.

Phoenix 22.3.2009 14:08

Re: realna situace ve skolstvi

Pripravy: kvalitne oducena hodina zabere tak hodinu az dve pripravy. Obcas ucime nektere hodiny podle starych priprav, ale v takove informatice to neprichazi v uvahu (a nejen v ni). Takze jednou provzdycky zapomente na to, ze ucitel vyrobi 1x pripravy, podle kterych uci ctyricet let. Spatny mozna, za chvili tam ovsem zadni jini nezbudou. Organizace: vylet znamena, ze pracujete do jedne do rana, protoze hlidate ve dvou tricet zvlcilych studentu (cest vyjimkam), kteri se v jednom kuse snazi co nejkvalitneji zhulit a opit (i na vyberovych skolach, kdo ma doma pubertaka, vi, o cem je rec). Maturity znamenaji, ze krom uceni (opravdu v dobe maturit "jen" nezkousime, ale krom maturitnich trid normalne ucime) jste ve skole do sesti do vecera klidne dva tri tydny v kuse. Prijimacky museji byt opraveny co nejdrive, tak je holt opravujete v kuse nekolik hodin. Starani se o pomucky - klidne se smejte, ale az budete mit ve trech na starosti instalace, nakupy a opravy pocitacu (a dalsi techniky) ve skole, ktera ma odhadem minimalne 150-200 pocitacu, tak vas smich prejde. Hodina prace pocitacoveho technika 700,- informatici delaji tyto veci zdarma (ne, osobni priplatek opravdu nevyjadruje ani zhruba hodnotu nasi prace). Kdyz se nam to nelibi, tak se dovime, ze jsme vedeli do ceho jdeme a ze mame jit jinak. Kazdy tak trochu tusi, ze skolstvi neni uplne terno. Ale nikdo si behem studia nedokaze predstavit, v jak hlubokych s*ackach se ceske skolstvi nachazi (a ze se navic situace stale zhodrsuje). A ja uz jsem se podle "Kdyz se vam to nelibi, bezte jinam" zaridil. Kdyz se tak zaridi znechuceni mladi ucitele, tak stari odejdou do duchodu (uz dnes mnozi presluhuji, protoze novi ucitele prekvapive nejsou) a cestinu budou vase deti ucit Ukrajinci, Bulhari a Rumuni (nic proti nim). Pak si nestezujte, varoval jsem vas dopredu.

Ano, skolstvi je idealni povolani v momente, kdy jej nechcete delat poradne. Ale je nejmene idealni povolani v momente, kdy jej poradne delat chcete.

Phoenix 22.3.2009 14:03

Re: realna situace ve skolstvi

3) Tahani nebezpecne multikulti ideologie do skolstvi. Zak smi, dokaze, ma prava. Ani slovo o tom, ze zak nesmi, ma v prve rade povinnosti a pri jejich neplneni bude potrestan. I fyzicky. Zatimco ucitele jsou sikanovani vyse zminenymi nesmysly (vychova ucitelu k rasismu proti bilemu obyvatelstvu alias "Naucme zaky respektovat kulturni odlisnosti"), zaci vyrustaji v domneni, ze si mohou dovolit uplne vsechno. Dnes nesmite zaka ani vyhodit ze tridy.

4) Misto toho, aby nas, mlade a zatim nadsene (kazdy rok stoupa prumerny vek pedagogu o dva roky, protoze mladi utikaji) nechalo ministerstvo delat nasi praci, tak vypisujeme kvanta idiotskych sprav, vzdelavacich planu, tridnich knih, absolvujeme skoleni a organizujeme tisice kravin. Priprava kvalitni hodiny nejakou dobu trva a my jsme zdrzovani vyplnovanim nesmyslnych dotazniku a hlaseni. Ne ze by na organizacni blbiny nemeli ucitele na zapad od nasich hranic asistenty.

5) Klesajici az nulova prestiz ucitelskeho povolani. Cilena destrukce, ktera zacala jiz pred ctyriceti lety, nese uz nekolik let sve otravene ovoce. Po peti letech praxe jsem pobiral zavratnou sumu 15 000 cisteho (vcetne osobniho ohodnoceni a priplatku za tridnictvi), coz povazuji s vystudovanou FI MUNI za nesmirne urazejici. O tom, ze bych si za takove penize poridil vlastni bydleni, jsem si mohl v Brne nechat zdat (jako vysokoskolak, ktery cpal pet let penize do vlastniho vzdelani, bych s dovolenim bydlel ve svem). A verejnost je vesele masirovana spoustou lzi (ucitelum se uz zase zvedl plat, ucitele pracuji dvacet hodin tydne, ucitele maji mraky prazdnin a s detma si jezdi vesele na vylety). Plat se nam nezveda, ministerstvo o tom pouze zvesela lze. Kolegove mi potvrdili, ze stejna strategie (typu "sebereme osobni a pridame tarifni") byla pouzita i v poslednim pripade, platy se zvedly asi o 170,- mesicne. Hrubeho. Ucitele nepracuji dvacet hodin tydne, ucitele vyucuji dvacet hodin tydne, tim ovsem jejich prace nekonci.

Phoenix 22.3.2009 14:01

realna situace ve skolstvi

Po peti letech vyucovani (obor Ma-VT, vystudovan na FI MUNI) jsem ze skolstvi utekl. Duvody byly nasledujici:

1) Statni maturity alias Cerna dira na penize. Statni maturity jsou v prve rade principielni nesmysl. Mame minimalne deset typu strednich skol, na kterych lze maturovat, coz znamena mimo jine rozdilnou hodinovou dotaci (o rozdilnem vystupu ani nemluve - sestricka nemusi umet anglicky jako gymnazista, ale mela by umet biologii lepe nez prumyslovak). Takze bychom museli bud nechat studenty maturovat pouze na gymnaziich, prumyslovkach a ekonomkach a jinde nikoli (a to by take treba jednotliva gymnazia musela byt shodna, sbohem francouzska, latinska, nemecka a ja nevim jeste jaka gymnazia) nebo vyrobit deset ruznych urovni. S tim, jak "kvalitne" a "koncepcne" nechava ministerstvo vyrabet pouhe dve urovne obtiznosti bych tech deset nechtel videt. Od tristne jednoduchych otazek pres otazky zavadejici az po otazky s zadnou ci dvema spravnymi odpovedmi. Inu, pokud by statni maturita byla jednou poradne vyrobena, tak pujde vyrabejici od lizu a jiste uznate, ze by se tim padem jednalo o katastrofu nedozirnych nasledku.

2) Snizovani urovne ceskeho skolstvi. To uzce souvisi jednak s bodem 1) (Statni maturity jsou tak jednoduche, ze se me studenti ve druhem rocniku na gymnaziu ptali, k cemu studuji stredni skolu, kdyz by takovou "obtiznost" zvladli v devitce), dale s pozadavkem co nejvyssiho vzdelani pro kazdeho (maturitu ma mit maximalne polovina naroda, vysokou skolu deset procent, jinak cele skolstvi postrada smysl a vysokou skolu diky normativu na zaka studuji lide, kteri se meli vyucit) a v neposledni rade ma cela zalezitost koreny v likvidaci skolstvi ucnovskeho. Dusledkem je snizovani pozadavku na studenty (prece nevyhodime polovinu lidi, trebaze na studium nemaji). Cim hloupejsi volic, tim vice populisticky ovladatelny volic. Prilis mnoho nahod najednou, aby se nejednalo o zamer.

františek 22.3.2009 13:44

Školství potřebuje, aby reformátoři byli odstraněni

Nebylo by třeba žádných rákosek, kdyby do vzdělávání nemluvil kdejaký psycholog nebo pedagog. Vývoj školství musí určovat ti, co tomu rozumí. To jsou kvalitní učitelé.

františek 22.3.2009 13:41

Re: Banánová republika plná montážníků

I u výrobního pásu potřebuje kvalitní školství. To potřebuje naprosto každej. Už s ohledem na budoucnost tohoto národa

petra 22.3.2009 13:33

Re: tarifní tabulky

S tím nesouhlasím, že by měli učitelé pracovat na dobu určitou, bude se to zneužívat. Učila jsem 20 let a byla jsem svědkem toho, že paní ředitelka ukončila v červnu samoživitelce s dítětem smlouvu, s tím, že jí přes prázdniny nebude platit a může přijít v září s novou smlouvou opět do června. To se má jít o prázdninách pást? 

Han 22.3.2009 13:22

Copak rákoska

        daleko horší bylo, že jsme při výkladu museli mít ruce složeny vzadu za zády.(Prý to rovnalo páteř a nehrbili jsme se.) Jedna spolužačka z toho byla tak zblblá, že tak seděla i o přestávce. Dneska by to bylo omezování svobodného chování žáků.

Pozorovatel 22.3.2009 12:53

Re: Banánová republika plná montážníků

A navíc, pane Khodl, jsou to samí levicoví voliči a to je podstatné. Socialismus je nezničitelný. Též nám ho v míře nebývalé garantuje EU ! ! !

pavel 99 22.3.2009 12:44

Re: Pár poznámek

no řekl bych, že "opice" od "naučených žáků" pozná nejen "přebírající" učitel ve vyšším ročníku či dále učitel na vyšším stupni či nadřízený po nástupu do praxe. Ostatně i sám žák (po pár letech) moc dobře ví, kdo jej naučil použitelné znalosti a dovednosti. U učitelů, kteří na škole působí pár let, je všeobecně známo co naučí a co nikoli.

Kodl 22.3.2009 11:56

Banánová republika plná montážníků

u výrobního pásu nepotřebuje kvalitní školství.To by si  měl uvědomit každý učitel.;-(

Jiří 22.3.2009 11:56

Re: Ještě něco málo

Máte úplnou pravdu. Napsal jsem to nešťastně. Mělo to být upozornění na špatnou pozici nastupujícího učitele, lhostejno zda muže či ženu. Omlouvám se za svoji nešikovnost!

vostok 22.3.2009 11:17

Re: socha Zdeňka Nejedlého

nejlepší nápis  by byl "Se Sovětským  svazem na věčné časy"

rolandszewczyk 22.3.2009 11:16

no

učitelku,která psala poznámky,jsme nenáviděli,učitele,který chlapecké lotroviny řešil pohlavkem či vytahaním za uši jsme uznávali a měli docela rádi,ta učitelka byla prostě kráva i jinak,ten učitel byl spravedlivej i jinak,,,,,,,tak to vidím i po 40-ti letech po ukončení ZŠ.

Malý Aston 22.3.2009 11:09

Re: co to plkáš malý Astone?

A proč by mne to mělo zajímat? Dětí je stále méně a méně.Dnes na střední školu vezmou kdejakého debila aby se škola nemusela zavřít.Když je někdo nevychovatelný nemůže ho ani ředitel školy vyhodit neboť každý i debilní žák,toť dotace pro školu.Vážení páni a paní učitelové udělejte si pořádek ve svém povolání a nás do toho netahejte.:-D

fren440 22.3.2009 10:28

Re: vsechno je rizeno nabidkou a poptavkou

Peníze je univerzální prostředek pro poměřování hodnoty. Peníze jseou jedním z motivačních faktorů. dalšími jsou třeba pochvala před pracovníky, společenská prestiž, nepeněžní benefity, vztahy v kolektivu. Jsou-li nízko ohodnoceni učitelé, je nízká i prestiž společenská. Proč má policajt o 30 procent více než učitel. Protože vlády (oranžová,modrá nebo zelené) mají jiné priority. Není to o tom, že nejsou peníze, ale není správná priorita. Co předvádí ministrerstvo školství je snad výmluvné. Můžu vám říct, co dorazilo ze slibované částky do mojí výplaty "NIC".