15.5.2024 | Svátek má Žofie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kanuk 22.3.2009 20:31

Re: rákoska

Můj sice taky, ale současní rodičové mají názory jiné. Zkuste se dotknout jejich budoucího Einsteina (který sotva prolézá z matiky a fyziky).

Kanuk 22.3.2009 20:27

Re: Zejména bod 4

Dovolil bych si vysvětlení konfliktu Vltava - Labe. Jak zmíněno, řeka ústící u dnešního Hamburku byla známa ve starověku (Ptolemaios) pod jménem Alba Fluvius, neboli Bílá řeka. Tato řeka je bílá obsahem křemičitých částic, které nese už Labe u Mělníka, z písčitých oblastí sv Čech,  zatím co voda Vltavy je tmavá ze šumavských rašelinišť. Proto Alba Fluvius "pokračuje" od Mělníka do sv. Čech, zatím co tmavá Vltava končí, resp. začíná. Možná, že toto vysvětlení není zcela přesné, ale asi není daleko od skutečnosti.

Kanuk 22.3.2009 20:15

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

Juro, jestli počítač je či není hovadina, na to se názory asi různí. Ale už to, že každé 2 až 3 roky se mění operační systemy ukazuje, že "informatika" je ptákovina, s výjimkou škol, kde se učí buď programátoři nebo konstrukteři počítačů. ale takový je jeden ze sta, ne-li tisíce.  Použití počítače pro běžné účely, jako hraní idiotských her, stihne čtyřleté dítko, a vyhledání informací pomocí Googlu se naučí každý, kdo umí číst. Trávení hodin ve škole čučením na monitor je ztráta času. Prosím, podobně jako se psacími stroji. Kde bude použití počítače předpokládanou podstatnou pracovní náplní, tam ať se to učí. Třeba na těch obchodních školácj (účetnictví a korespondence), nebo na průmyslovkách (kreslení, programování pro obráběcí stroje). Nebo kdo chce víc, ať si zaplatí kurs. Ale plošné používání počítačů já považuju za plýtvání penězi a časem.

fren440 22.3.2009 19:56

Re: Pár poznámek

Zrovna moje kolegině se příští rok chystá do USA (Fulbrightova nadace). Ale myslel jsem spíš učitele jiných předmětů.

Jura Jurax 22.3.2009 19:41

Re: Copak rákoska

Jo, pamatuju až tak do třetí třídy ... ono je fakt, že žáček s rukama za zády má ztíženou možnost alotrií a líp se soustředí ...a taky je to trochu jóga ;-) a žák se nemá ve škole při výuce co chovat svobodně, nýbrž má pracovat a dělat to, co se mu řekne - naučí se tak kázni, což mu jen prospěje ... ;-)

Martin Profant 22.3.2009 19:38

Re: Zejména bod 4

A ta Vaše odpověď by byla správná, jenže asi ne pro toho zvídavého sedmáka (či kdy se ČR učí). Protože pokoru před vzděláním získává člověk velmi pozdě a když takové zvídavé a motivované dítě nejprve poučíte, že se jméno řeky po soutoku s jinou určuje podle určitých pravidel a pak ty pravidla markantně porušíte, chce vědět proč. A to i když ten důvod není zeměpisný (jakkoliv se najdou i tací, co ten zeměpisný v průběhu let vymysleli).

Já taky nevím, jak by se mělo správně odpovídat - vyprávěním o tom, že Labe bylo jednou z dominantních řek středoevropského zeměpisu u ve starověku, že se dokonce párkrát stalo, že ve středověkých pramenech přejmenovaly Vltavu na Labe a že se ta nevědecká konvence nakonec ustálila, abychom se ve střední Evropě domluvili? Nic moc, ale určitě lepší než jen říct, je to konvence.

Jura Jurax 22.3.2009 19:34

Re: realna situace ve skolstvi

Ad maturity

No, kdysi jsem podporoval návrh bodů - maturant musí mít z maturitních předmětů - to jest český jazyk, cizí jazyk, matematika a odborné předměty podle typu školy - z každého určité minimum bodů a celkem odmaturuje za počet bodů větší než je součet těch minim. Tak by bylo lze jakž takž porovnat strojaře průmyslováka, gymnazistu i zdravotní sestru či vyučence s maturitou.

A na VŠ by se mohlo od určitého počtu bodů celkem, přičemž škola by si mohla stanovit i limity jednotlivých předmětů - na strojařinu musíte matiku, fyziku a počítače, ale z češtiny a cizího jazyka stačí minimum a filosofické směry či historii nemusíte vůbec, na fildu z matiky minimum a fyziku a počítače nemusíte vůbec, zato jazyky, historii a základy filosofie musíte a za hodně bodů ...

Jura Jurax 22.3.2009 19:23

Re: Zejména bod 4

Ale nic ve zlém, vtipkuji - a mimochodem na otázku proč je vodoteč za Mělníkem Labe bych asi jinak než že je to konvence taky neodpověděl ...

Jura Jurax 22.3.2009 19:21

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

No, shrňme to asi tak, že předválečný maturant je uměrný dnešnímu bakaláři - masovost maturit způsobila akorát jejich devalvaci - a taky devalvaci výučních listů bez maturit.

Martin Profant 22.3.2009 19:19

Re: Zejména bod 4

Moje chyba, omlouvám se, říká se tomu čtenářská negramotnost, zblblý televizními kvízy jsem bral to za čárkou jako nápovědu ;-)

Martin Profant 22.3.2009 19:18

Re: Zejména bod 4

Dobře, bylo to dětinské, ale víte, že by mě docela zajímalo, kolik učitelů zeměpisu na základní škole by umělo solidně odpovědět zvídavému žákovi příslušné třídy na otázku, proč to tak je, když ta řeka, co protéká Prahou je na soutoku v Mělníku delší a vodnatější? Tedy neodbýt ho jen větou, že to prostě je konvence.

Jura Jurax 22.3.2009 19:14

Re: Zejména bod 4

A ještě - otázka zněla největší město na Vltavě, co začíná na P a končí na a ... otázka zjevně nepředjímá, zda na Vltavě je město větší či kolikže je na Vltavě měst začínajících na P a končících na a ;-) ;-D;-D;-D 

pavel 99 22.3.2009 19:12

Re: bod jedna by měl znít jinak:

no já bych jim dovolil stávjkovat pouze v den výplat tím, že si výplatu nepřevezmou.:-D

Jura Jurax 22.3.2009 19:11

Re: Zejména bod 4

No, víte, jsem dalek diskuzí, kterážeto řeka se u Mělníka vlévá do které, nicméně obecný úzus je, že ta řeka, co teče Děčínem do Hamburku, slyne Labe ;-)

pavel 99 22.3.2009 19:11

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

zanedlouho bude úspech, když přeslabikují text na hřbetech.:-(

Jura Jurax 22.3.2009 19:09

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

Bod 6 je hovadina, Kanuku. Mimoto počítač se vcelku dost liší od psacího stroje, jak jste si jistě i Vy povšiml.

Body 7 a 8 by docela šly ;-)

Martin Profant 22.3.2009 19:07

Re: Zejména bod 4

Ale Hamburg přeci nezačíná na P.

Eva D. 22.3.2009 19:06

Re: vsechno je rizeno nabidkou a poptavkou

R^ frene

Jura Jurax 22.3.2009 19:05

Re: rákoska

Můj taky ;-D

Martin Profant 22.3.2009 19:04

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

To je mimochodem další problém - ono můžu být asistent na vysoké škole a přijít na to, že to není můj šálek čaje. Ale díky monopolnímu vlivu pedagogických fakult nemůžu jít jen tak učit na střední školu, protože nebudu mít minimum. Přitom znám pár velmi dobrých středoškolských profesorů, kteří "zběhli" z vysokých škol či AV ČR - jenže to udělali ještě včas. Zábavné je, že mě přitom PedF ochotně přijmou, když budu ochoten učit budoucí učitele.

Ostatně, podobně jako další lidé, kteří přišli na  gymnázia učit až v po dlouhé zkušenosti jinde, patří k té menšině učitelů, co nevyprávějí o tom, jak jsou jejich žáci strašní a rodiče nezodpovědní (vím, on gympl je dost exklusivní prostředí, ale znám lidi jen odtamtud a jen tam jsem chvíli učil, předtím studoval a fungoval jako rodič žáků)

Jura Jurax 22.3.2009 19:04

Zejména bod 4

ten o té rákosce - bych podepsal. A ty ostatní taky.

Aby základní školy neprodukovaly suverénní poloiditoty, kteří bez přístupu k síti neidentifikují ani největší město na Vltavě, začínající na P a končící na a. A aby škola byla pro žáky nejen hrou, ale taky - a hlavně - prací. Aby je naučila, že práva se odvíjejí od povinností a ne naopak. Že jedinec nesplnivší si povinnosti nemá co se dožadovat práv.

Eva D. 22.3.2009 19:02

Re: Pár poznámek

Dobrá otázka, Pavle.

Eva D. 22.3.2009 19:00

Re: Pár poznámek

Je to nesmysl, samozřejmě, Marko. ;-)

Eva D. 22.3.2009 18:59

Re: Pár poznámek

Tak to jste toho m,oc neviděl. Znám angličtináře ( spíše angličtinářky), kteří mají za sebou pobyty hrazené Fulbrightovou nadací ( 1 rok), kteří studovali na universitách v Británii,  USA. Na ZŠ jich je pravda málo, na gymplech a VŠ mnohem víc. Zrovna u nás anglinářů to zas až taková výjimka není, i já mám takové studium, za sebou. Jenže, třeba v Polsku něco takového znamená plus v kvalifikaci, u nás po tom často neštěkne ani pes. 

Přičemž, abyste se tam dostal, musíte projít několikastupňovým výběrovým  řízením.

fren440 22.3.2009 18:57

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

Myslím, že jsme již v jiném bodu historického vývoje. Taky mě fascinuje skutečnost že, kdysi žáci četli obsah knih. Dneska stěží přečtou hřbety knih. Říká se tomu inflace vzdělání. Gausova křivka je stále stejná, proto nemohou mít všichni vysokoškolské vzdělání. Pokud ano, tak je mají i ti hloupý.

Kanuk 22.3.2009 18:53

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

Martine, ad b) Pokud se pamatuji, před válkou neexistoval honba za více či méně prestižní střední školou. Jediný rozdíl byl, že někdo se chtěl (jeho rodiče chtěli) stát doktorem nebo advokátem, tak šel na nejbližší gymnasium, i když reálka třeba byla blíž. Ale gymnasia byla rovnocenná, stejně jako reálky, a rodiče se mohli spolehnout na to, že jejich děcko nebude učit nějaký imbecil, nebo že matematiku je nebude učit kantor, který má vzdělání na zeměpis nebo dějepis.

Eva D. 22.3.2009 18:50

Re: Kromě rákosky souhlasím.

Nečetla, ale vím že  bití rákoskou bylo používáno mnohem déle.

Rozhovor z očí do očí, i když trvá déle, taky má své účinky. Často velmi překvapivé a dlouhodobé. Já děcka ve škole nepotřebuji být a ani křičet není v 99,5% třeba. Ale mám relativně hodné venkovské děti, žádné kriminálníky. A taky praxi.

Kanuk 22.3.2009 18:45

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

Martine, také několik jenže: Na to, aby středoškolský profesor vynikl, nepotřebuje VŠ, aspoň v některých oborech. Viz Vaňorný, a snad i Stiebitz (oba překladatelé klasiky). A někteří moji středoškolští profesoři se dostali na universitu, i když v tom mohly hrát roli poválečné poměry (Roessler - matematika, Hruša - fyzika, Goldstuecker - němčina).Ovšem, ono je to dáno i tím, jakou cestu si dotyčný zvolí. Buď jde učit na SŠ, za plat třeba ne vynikající, ale slušný, nebo zůstane na VŠ jako odborný asistent, za plat asi podstatně menší (You can't have your pie and eat it - koláč buď máte, nebo jej sníte, nemůžete mít obojí) ale s vyhlídkou na profesuru, za několik desítek let.

Eva D. 22.3.2009 18:31

Re: co to plkáš malý Astone?

Malý Astone, velmi často s Vámi souhlasím, ovšem dnes mohu konstatovat jen jedno. Zřejmě máte o dnešním školství informace jen z médií a doslechu a to ještě ne právě kvalitní.

Já se můžu chovat jak Jan Amos Komenský sám, ale budu úplně stejně placena, jako ten, kdo na to kašle. Přičemž mne to stojí 2x-3x tolik práce a často kupuji pomůcky ze svého. A na děcka mám stále méně pák, neb leccos, a to nemluvím o ráskostách, je tak regulováno, že i nechat někoho opakovat ročník není zdaleka tak jednoduché, jako před cca 15 lety. Na kvalitní mladé lidi čekají spousty příležitostí, za těchto podmínek jim dají přednost před učením. Ti, kteří Vám ve školství vadí, tam budou tedy přibývat, mezi nimi se bude plácat pár vytrvalých altruistů.

Přirozenou autoritou zvládnete děti, které mají alespoň základ slušného chování z domova. To zatím na gymplu většinou máme, ale i tady se projevuje, jaké jsou vztahy v rodině. Dítko, které před spolužáky nazývá vlastní matku "ta stará kráva", to by bylo oříškem i pro Jana Amose.

Bohužel, Vy, voliči, do toho taháte nás, Vy voliči nám posíláte své děti a vnoučata. Tím, kdo a jak rozhoduje o školství je dán náš manévrovací prostor, tím, jak jsou doma vedeny děti a jaké hodnoty považují za podstatné, je dán "materiál" s nímž máme pracovat. Tím, jaký bude výsledek, je ovlivněno naše spoilečné bohatství duchovní i materiální na dlouho dopředu.

Takže, lidi včetně Vás, by to mělo zajímat, ve Vašem vlastním zájmu.

Kanuk 22.3.2009 18:30

Re: bod jedna by měl znít jinak:

Zakazovat ve školství odbory by nebylo na místě. Ale neměly by mít povoleno stávkovat. Podobně pro ostatní veřejné zaměstnance, kteří jsou placeni z daní.