18.5.2024 | Svátek má Nataša


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
hanibal 23.6.2009 7:55

Re: Jen ať si děti zvykaj

A pak se ptáme, kde se mám ty peníze tratí? Vždyď  to armáda úředníků, kteří vymyšlejí býkarbárny za dobrý plat a brání tak všem zainteresöváným věnövat se skutečně tomu, co je jejich profesí, tedy naučit děti co nejvíce. Podívejme se jak se nám ve vzdělanosti naše děti propaddly. Vždyď ty děti se učí minimálně, stále mají nějaká volna, ředitelské volno, ekologické týdny kdy se chodí na procházky atd.. Učitelé se s nimi vezou, jsou placení z peněz daňových poplatníků, nakonec se daňový poplatník odpoledne musí látku  se svýnm potomkem doučit, pokud nemají doma genia. Jsou to většinou matky, jejichž pracovní doba často skončí v 16 17 hod, platí si svými daněmi na to, aby děti byly vzděláváné..... Celé to úřednicrvo od ministerstev jen šikanuje lidí a to platí i jinde vve státním sektoru a to se těšme, až  nám začnou diktovat z Bruselu. Pan Bůh s námi... 

Kanuk 23.6.2009 8:07

Re: Jen ať si děti zvykaj

Hanibale, v mnohém s vámi souhlasím. Jen bych si dovolil upozornit na to, že spousta toho, co je zdůvodňováno jako směrnice z Bruselu, jsou výmysly českých ouřadů, kteří pracují podle pravidla "poturčenec horší Turka" a na směrnice z Bruselu se jenom vymlouvají.

HB 23.6.2009 7:24

tvorba statnich maturit

ja nechapu, co je na tom tak sloziteho, ze urednici uz x let nebyli schopni predvest nejaky rozumny vysledek...proste vytvorix x variant maturitniho testu (cestina, jazyk stejne pro vsechny, a pak varianty pro ruzne predmety vcetne odbornych), otestuju to na maturantech, ziskam vysledky, podle nich a ohlasu ucitelu upravim testy a dalsi rok je opet otestuju na maturantech (kteri samozrejme mazturitu budou delat postaru), az mi nekolik let za sebou budou vysledky odpovidat Gaussove krivce (je otazka, kam umistit delici casu prosel/neprosel, ale asi bych byla spis shovivavejsi), tak muzu rict, ok a od pristiho roku jedeme naostro...behem tech testovacich let se i ostatni mladsi studenti budou moci seznamit s tim, co se od nich bude ocekavat a nebudou pak prekvapeni...

u takoveho reseni bych vcelku chapala, kam se podely ty miliony-urednici by totiz museli hodne makat...

Kanuk 23.6.2009 7:33

Re: tvorba statnich maturit

HB, ony i dřív maturity byly víceméně formalita. Kdo prolez těmi 7 nebo 8 lety střední školy, nemohl být blbec, a tak maturantů, kteří neuspěli, bylo mizivé procento.

RobertR 23.6.2009 7:01

Dlouho jsem si myslel,

že státní maturity potřeba nejsou. Koneckonců i za nás (v osmdesátých letech) se celostátně vyhlásila jenom témata na písemky, a to byl vlastně sloh. Ovšem od té doby, co jsem se dozvěděl, že ten, co pohladil Obamu má IQ 69 a maturitu na kolínské škole pro Cikány, hlasitě volám: Jednotné státní maturity co nejdříve!

Tx 23.6.2009 6:58

Tedy,

pro jednotné (ovšem podstatně lépe připravené maturity) bych byl, ovšem jednotné pro daný typ školy. Jistě každý chápe (asi kromě MŠ.. ), že nutné maturitní znalosti filologa, matematika a absolventa taneční konzervatoře se asi trochu různí. My jsme (v r. 1950...) měli na gymplu 5 předmětů: čeština, latina, ruština (pochopitelně...), základy filozofie (tak se tenkrát decentně nazýval marxismus, ale byla tam i 1 otázka z dějepisu a 1 ze zeměpisu) a jako výběrový předmět matematika, fyzika, chemie nebo biologie. Podle toho,  kam kdo chtěl jít dál. To bylo dost rozumné a kdyby se  tento systém propracoval na jednotlivé typy škol, mohlo by to být dobré. Např. v Tunisku jednotné maturity jsou, hodnotí se anonymně ve Francii a složí je úspěšně asi 1/3 uchazečů. Ti ovšem mají otevřené dveře ke studiu ve Francii na VŠ.

Kanuk 23.6.2009 7:47

Re: Tedy,

Tx, tak to bylo zhruba i dřív. Byly jednotné maturity pro gymnazia, možná, že se i trochu lišily podle typů gymnasií, ale těch bylo, co by spočítal na prstech jedné ruky: pak byly reálky, průmyslovky strojní, elektro, stavební a chemická, možná, že i pár jiných "vyšších odborných". Ale ne 58 tisíc všelijakých pseudoodborných škol, každá na nějakou jinou ptákovinu. To bylo opičení se po SSSR, kde mohli mít v každé vesnici zvláštní školu pro pečitele(?) holubů, co lítaj sami do pusy, protože v každé vesnici měli nějaký výbor KSSS, nebo jak se ten jejich spolek jmenoval. Zatím co v ČR průmyslovák elektrikář musí být rád, když dostane místo, kde aspoň cvrnká vypinačem, třeba jako prodacač ledniček a vysavačů.

xyz 23.6.2009 6:47

Samozřejmě potřebujeme

Je to ale noční můra žáků a snad ještě více pedagogů.

Kanuk 23.6.2009 4:25

Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

Bývaly časy (před válkou), kdy student na kterékoliv střední škole měl zaručeno, že se mu dostane slušného vzdělání. Ovšem, tehdy nedostávaly školy peníze podle počtu žáků, ale (zhruba) podle počtu profesorů, jejichž platy byly upraveny tabulkami a nikoliv tím, jestli se nějaká "paní" profesorka vyspala s panem ředitelem a podobně. Teď se tomu říká "osobní hodnocení", jestli se nemýlím. Jsou zástanci názoru, že profesoři mají být hodnoceni podle toho, jsou-li dobří, nebo špatní, nikoliv podle tabulek. Tak a) středoškolským profesorem se kandidáti stávali po určité zkušební době. Kdo se osvědčil, dostal "definitivu", s nárokem na zvyšování platu s délkou služby. Kdo se neosvědčil, musel si hledat jiné zaměstnání. Tím byla zaručena dost slušná úroveň všech profesorů. b) Dosažené vzdělání a délka služby jsou jediní objektivní ukazatelé pro hodnocení profesorů. I když nelze říct, že dosažené vzdělání je ukazatelem kvality profesora, je to měřítko objektivní. Já osobně jsem proti jakémukoliv vlivu subjektivního hodnocení ředitelem/ředitelkou, protože to poskytuje prostor pro favoritism.

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 23.6.2009 5:09

Re: Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

Kanuku nemate pravdu. Dosazene vzdelani ani delk apraxe nema s kvalitou prace jakehokoliv cloveka nic spolecneho. A nejde jen o ucitele. Znam mnoho vzdelanych lidi, kteri maji dlouhou praxi ve svem oboru, ale jejich dalsi rozvoj je temer nulovy. Dostali "papir" a tim to pro ne skoncilo. Po 20 - 30 letech si osvojili nektere dalsi znalosti a dovednosti, ktere si zvidavy jedinec dokaze osvojit za par mesicu. Znam lekare, ktery "si pamatuje" par desitek nemoci a podle toho leci kazdeho. Pokud narazi na cokoliv neobvykleho, je schopen vas nespravnou lecbou v nejhorsim pripade i zabit. Z obycejne neznalosti a lenosti se dal vzdelavat. On kdysi vystudoval na doktora, je vzdelanejsi nez 80% populace a to mu staci. A s uciteli je to stejne. Kdyz se podivate zpet na sva studia, kolik skutecne dobrych kantoru jste zazil? Jednoho, dva? A kolik jich vas ucilo celkem? Tak vidite.

Kanuk 23.6.2009 6:17

Re: Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

Ježišmarjá, pane Vileto, umíte číst? Vždyť já tam píšu, že výše dosaženého vzdělání není měřítkem kvality vyučování, ale je to objektivní měřítko SAMO O SOBĚ. T.j., mohu porovnat dva lidi podle toho, jaké mají vzdělání. A to nemá nic společného s tím, jak kvalitně učí.Totéž platí o odsloužených letech. Podle odsloužených let mohu lidi seřadit naprosto objektivně, a zase to nemá nic společného s tím, jak kdo učí. Ale ty dva ukazatele, výši vzdělání a délku praxe, NIKDO NEMÚŽE OFIXLOVAT (pokud by vysloveně nepodváděl) a není tam možný favoritismus. A to je jádro pudla.

kolik skutecne dobrych kantoru jste zazil? ...Budete se divit, ale já pamatuju jen jednoho špatného kantora, a to bylo jen proto, že byl nemocný. Učil nás jen půl roku a bylo to na obecné škole. Jeden, tělocvikář, mi dal facku, že jsem poskočil. Ale nepovažuju ho za špatného kantora, protože jsem si ji zasloužil. Snad ne příliš dobrý byl jeden kantor, měli jsme jej na deskriptivu. Ale to byl původně důstojník, kanonýr, a když Němci rozpustili armádu, tak jej poslali učit. Takže, vážený p. Vileto, s vaší argumentací jste vedle. Aspoň u mne. Jiné ovšem to může být se současnými produkty pedagogických fakult, kdy matematiku nevyučuje matematik s pedagogickým kursem, ale pedagog s kursem matematiky. Podle toho vypadají výsledky. Na malou násobilku si musejí brát počítátko (uvedeno na NP) a ještě to nedokáží spočítat správně (vlastní zkušenost). 

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 23.6.2009 7:17

Re: Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

No ja snad ze 20 uliteli na prumce si pamatuji 4 dobre. @ byli ulitele odbornych predmetu (spojova technika, mereni), jedna byla matikarka a druha byla dejepisarka. Ackoliv jsem u zadneho z nich nedosahoval zadny excelentnich vysledku, na hodiny jsem se tesil. Ale podle meho by se melo odmenovat za vykonanou praci, ci jeste lepe za kvalitu vykonane prace. U gymnazii jednoznacne podle toho, kolik lidi od matikare A neprojde prijimackami na VS. Podle toho mu snizit plat, treba az k zivotnimu miminu ;-)

Kanuk 23.6.2009 7:30

Re: Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

Pane Vileto, to odměňování za vykonanou práci je pustá teorie. Jednak jsou to otevřené dveře pro favoritismus, jednak pamatuju, jak to bylo za komančů. Tento měsíc dostal přidáno ten, druhý měsíc zas onen, a koukalo se na to, aby to bylo rovnoměrné. Vy budete vykládat, že se to tak dá dělat u chlápků (nebo ženskejch) u soustruhu, tak proč by to nešlo ve škole. Ale i u toho soustruhu, ten kdo udělá nejvíc, může taky udělat nejvíc zmetků, a ten kdo udělá míň, pracuje bez zmetků. Komu budete víc platit? Řešení by mohlo být, platit jen za dobré kusy. Ale to by vám asi dělňáskové natloukli budku a zkrachoval byste, protože byste měl neúnosné výdaje na kontrolu. Takový je život.

portwyn 23.6.2009 10:03

Kanuku,

to je ale chyba těch dětí a jejich rodičů.

Ve třetí třídě (tam učí ty učitely, jimiž tolik pohrdáte) je to naučí. jenže oni potom nikdy (kromě hodin matematiky) nic nepočítají z hlavy. Pokud nad nimi nestojíte, tak vytáhnou mobila i na 4 x 6. Jenže když máte neustále kontrolovat, co děti dělají s mobilem, nic nenaučíte.

Kdybyste tam stál sám veliký Vy, taky by tahali mobila. Stal byste se takto hlupákem?

Kanuk 23.6.2009 10:53

Re: Kanuku,

Jo, Portwyne, v tomhle máte pravdu. A vůbec, za podstatnou část problémů dnešního školství mohou rodiče. Když já dostal facku od jednoho kantora, tak jsem byl moc rád, že mi táta nepřišil ještě jednu, Dnes? Rozlícená máteř by se přiřítila do školy jsouc připravena  celou školu zbourat a profesorský sbor poslat do Gulagu, protože někdo se opovážil dotknout se jejího miláčka.

Machi 23.6.2009 11:58

Re: Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

Nevím jak je to s produkty ped. fakult jinde, ale na Slezské U. v Opavě máte jako učitel běžné kurzy matematiky a fyziky, které mají i odborní fyzici a matematici. Pouze speciální pedagogické obory učí pedagogové (didaktika, pedagogika, psychologie).

Kanuk 23.6.2009 22:04

Re: Jak si má žák vybrat střední školu, chce-li získat kvalitní vzdělání

Žádný absolvent pedagogické fakulty, s jakýmkoliv kursem matematiky, se nemůže srovnávat s RNDr matematikem, který učil mne.

Realista 23.6.2009 2:46

V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

a já absolvoval tzv.jedenáctiletku, později přejmenovanou na gymnázium, jako poslední 3-letý ročník. Otázky četli v rozhlase a my psali. Česky umím snad dobře a matyku taky, když mne nechali pak prolézt i ČVUT. Stačily tedy 3 roky, vše bylo jednotné a nikdo do toho nekecal. Dnes si chce každý ohřát polívčičku, sebrat miliony, Studenti zase raději chodí na stávky a hapeningy, učení je asi pro ně přítěž, proč by je měl někdo pořádně zkoušet, že? Jenže v práci pak poznají, že umí prd a podle toho bude i výplata ... To jim zatím asi nedochází.

Kanuk 23.6.2009 4:38

Re: V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

Realisto, já jsem v r. cca 1960 dostal do laborky "maturantku", asi vaši vrstevnici. Neuměla logaritmovat (já potřeboval chodící Eniak, tehdy i ruční kalkulačka byl luxus a šíbr -logáro nestačil), a když jsem nad tím vyjádřil nelibost, i když slušně, tak šla brečet na záchod. Taky jsem ji musel učit Ohmovy zákony, ale později se ukázala být nejchytřejší holkou z několika, které v laboratoři pracovaly.

To by byla taková ilustrace toho, že studenti v práci poznají, že umějí prd, a ty čtyři roky toho, čemu se dnes říká "čtyřleté gymnasium", zdaleka nestačí na to, dát jim víc.

třetí 23.6.2009 8:18

Re: V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

Tak v roce 1960 asi nebyla vrstevnicí pana Kanuka, když týž maturoval v 1971. Otázka také stojí, jakou že to střední školu vaše laborantka měla. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že logaritmovat neumí v současné době 90 % absolventů vysokých pedagogických škol. Od té doby, co praštěná Buzková vyhlásila program : 50% populace bude mít maturitu, je střední a i značná část vysokého školství předmětem byznysu a nikoli výchovy nladé generace. Úroveň podle toho vypadá.

Kanuk 23.6.2009 9:29

Re: V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

Třetí, máte to nějak pomíchané. Pan Kanuk maturoval 1945. Jinak to, co píšete o absolventech "vysokých pedagogických škol" potvrzuje pravdu toho, co já si o nich myslím. A takovíto lidé mají UČIT!!! Kdo umí, ten umí, kdo neumí, ten učí, a kdo neumí učit, ten řídí.

J. Ryba 23.6.2009 12:29

Re: V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

Ohmův zákon: U=R.I . Které jsou ty další "Ohmovy zákony"?

Kanuk 23.6.2009 21:59

Re: V roce 1971 byl pís.otázky maturit celostátně jednotné

Helejte, kapře, to neumíte nic jiného, než chytat za slovíčko?

Bedřich 23.6.2009 2:10

...

Statní maturita je zřejmě potřeba, ale proč se studentům vnucuje v polovině jejich cesty?? Proč to není nastaveno logicky tak, že státní maturity budou platné od r.2010, tak teprve všichni tito studenti, kteří nastoupili v r.2010 budou skládat státní maturitu....vždyť takhle nikdo neví co a jak - ani učitelé pořádně netuší na co studenty připravovat..!!

A velice mě pobavilo:,, Nebylo by žádoucí, aby se žák dostal na vysokou školu částečně i díky svému maturitnímu vysvědčení? Své znalosti a dovednosti prokáže u maturity, proč je tedy musí znovu dokazovat i u přijímacích zkoušek?“ - i mnohé vysoké školy, které vědí jaké vzdělání poskytly chtějí po svých studentech aby složili přijímací zkoušku do magisteského studia...proč by měli u bakalářského studia dělat vyjímky???

Bin Berliner 23.6.2009 1:09

No hezkej liberalista

mnozí znají výuku pouze teoreticky a sami by se asi nikdy neodvážili stoupnout si před třídu zaplněnou studenty -- jestlipak si taky autor z LI myslí, že šéfmanažer strojařský fabriky musí umět vzít za kliky u soustruhu a vytočit z ingotu kolečko do hodinek ?8-o

Kanuk 23.6.2009 4:45

Re: No hezkej liberalista

No, Berlinere, vytočit kolečko do hodinek nikdo umět nemusí, ale každý strojař projde dílenskou praxí, takže aspoň umí upnout kus materiálu do soustruhu a upíchnout z toho váleček. Problém ovšem je ten, že šéfmanažeři strojařských fabrik jsou většinou advokáti a managoři s papírem (který by byl nejužitečnější na záchodě).

xyz 23.6.2009 6:50

Manažér má na odborné záležitosti podřízené

Zato musí znát "rozvahu a výsledovku".

Kanuk 23.6.2009 9:53

Re: Manažér má na odborné záležitosti podřízené

xyz, už jsem to jednou napsal, ale nějak to uteklo

a) Rozvahu a výsledovku  znal i každý průmyslovák, v posledním roce nebo půlroce na to byl nějaký předmět, už nevím, jak se jmenoval.

b) Že manažer má na odborné znalosti podřízené, to j e z velké části komunistická teorie, že manažerem může být každý blbec, který umí odříkávat příslušnou mantru, a rozumy mu dají jeho podřízení odborníci. Ovšem věc je ta, že ti odborníci mu dají takové rozumy, aby na tom sami co nejvíc vydělali. Takže DOBRÝM manažerem může být jen taková osoba, která dovede prokouknout habaďůry svých podřízených. A na to musí vědět dost toho, co požaduje od svých odborníků.

Eva D. 23.6.2009 19:51

Re: No hezkej liberalista

Jenže MŠMT nejsou fakt jen topmanažeři. A sama jsem zažila setkání s lidmi, kteří neměli ani tuchy o tom, o čem měli rozhodovat a v čem se vzhledem k náplni práce vyznat měli! On papírový metodik, který si věci, o nichž píše, nikdy nevyzkoušel, je k ničemu.

Zatímco lidé z Britské Rady oboru rozuměli.

Kanuk 23.6.2009 21:55

Re: No hezkej liberalista

Evo, úroveň současných ministerských úředníků je kapitola sama pro sebe. Všeobecně, nejen MŠMT.