3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Prorok 23.6.2009 16:40

Nemusím se vsadit a vím, že nerozumíš textu.

Minutus 23.6.2009 11:03

Re: Podle mého v tom není zásadní rozdíl.

nebo politických známostí, stejně jako dříve.

Kanuk 23.6.2009 11:08

Re: Podle mého v tom není zásadní rozdíl.

Minute, vyjadřujte se přesněji - jako za komančů

Minutus 23.6.2009 14:33

Re: Podle mého v tom není zásadní rozdíl.

Zvlášť pro vás - jako za komančů.

Radana 23.6.2009 10:09

Nová maturita

Když si najdete čas a nahlédnete do oficiálních stránek státních maturit,budete za chvíli zděšeni,stejně jako já,matka budoucího státního maturanta.

Z poměrně jednoduše koncipované původní maturity-v dubnu písemky,na přelomu května a června ústní a praktické maturity-se stává cosi,co probíhá od dubna do druhé dekády června v nepravidelných intervalech:tu písemný testík,tamo ústní zkoušení,něco povinného ,něco nepovinného,tuhle státní,tamo školní.Protože tu nemáme státní maturity.My tu máme jakýsi hybrid(nikoli užitečného mezka,spíš neatraktivního kočkopsa),který se skládá z maturity školní(nyní zvané profilová) a maturity státní.Maturita školní i státní se skládá z části povinné a nepovinné.Z celého textu mi nevyplynulo,zda stačí složit jen povinnou část maturity a zda nepovinné složky jsou skutečně nepovinné nebo jsou spíš volitelné a je nutno si nějaký nepovinný předmět zvolit.Také zcela nechápu,zda se mohou předměty zdvojovat-čili školní čeština a státní čeština .Nebo platí to,že když máme český jazyk v rámci státní maturity,končí český jazyk jako součást školní maturity?

Stát de facto zaštiťuje maturity ze všeobecně vzdělávacích předmětů a  státní maturita  v kombinaci povinné a nepovinné složky by pokryla maturitu na gymnáziu v celém rozsahu.Naopak u odborných škol zůstane zřejmě státem nepovšimnuta jejich specializace,čili srovnání ,jak dělají zubní protézy v Plzni a Praze  nadále nebude možné.Zato budeme vědět ,jak si zubní laboranti vedou v pravopise ,což  je mi jako častému návštěvníkovi zubaře venkoncem jedno.

Tyto nejasnosti mne vedou k tomu,že novou maturitu  s díky odmítám.(Y)

Belana 23.6.2009 10:23

švejkovina

Toho, co jste popsala se všeobecně bojím také. S jednoduchým systémem státních maturit v oborech učících se v celé ČR (jazyky) by myslím neměl problém nikdo. I v ostatních oborech už dnes existují systémy, které studenti zdárně používají a využívají i některé vysoké školy. Problémem je snaha kohosi vytvořit po sobě "památník" a výsledek tohto snažení se dá srovnat  s úsilím Josefa Švejka bojovat za císaře pána. Máme tu švejkovinu holt v krvi.

Minutus 23.6.2009 11:02

Re: švejkovina

Jednoduchý, ale diferencovaný. Chce to vládu, potažmo ministra s koulema a ne tu bandu sr/áčů, co tu mám od té doby, co odstoupil Zeman dodnes.

Radana 23.6.2009 14:21

Re: švejkovina

Belano,tady se vesměs všichni dohadují nad tím která maturita,kdy a kde byla nejlepší a "každý jen tu svou,má za jedinou",ale věci se především týkají mládeže tady a teď.

Mne by státní maturita neděsila,ale musela by být skutečně v celém rozsahu garantovaná státem,úkolem škol by bylo připravit žáky na tuto zkoušku a ať se pravda ukáže.

Ale ten hybrid,co se nabízí v současné době je zbytečně složitý.Navíc se musím zastat studentů:oni chodí už tři roky do školy,učí se podle   osnov a mají určité penzum vědomostí,se kterým se do nové maturity mohou,ale nemusí trefit.Každý neví všechno a pokud je státní maturita koncipovaná encyklopedicky jako bývá u zkoušek v našich krajích zvykem,je jasné,že pro mnoho z nich to bude znamenat průšvih.Marné je zaklínat se tím,že si to studenti budou moci vyzkoušet nanečisto.Jaképak nanečisto,jaképak vyzkoušet.K maturitě má směřovat příprava celých čtyř let a ne trénink pomocí testů ,jinak je to opravdu k ničemu.

Obávám se ještě jedné věci.Aby byla škola úspěšná,bude hlavní náplní posledních měsíců drilování testů.Tak si vzdělávání v 21:století opravdu nepředstavuji.Dále budou profitovat agentury,které rozšíří svou působnost nejen na přijímačky všeho druhu,ale i na přípravu na státní maturity.

Nechat to při starém by bylo nejjednodušší.Vysokoškolské studium poměrně hladce oddělí zrno od plev,ať už mu předchází příjímací zkouška nebo ne.U řemeslníka je mi úplně jedno , zda má maturitu, chce-li ji mít ,je to jeho ctižádost.Absolventi odborných škol mají ztížené podmínky pro studium na VŠ,hlavně jdou-li mimo svůj obor,ale asi to nebude v té maturitě,jako spíš v zaměření těchto škol.Pochybuji,že absolventovi stavební průmyslovky pomůže státní maturita z češtiny,cizího jazyka a společenských věd k přijetí třeba na přírodovědnou fakultu.

Kanuk 23.6.2009 11:04

Re: Nová maturita

Radano, ona znalost pravopisu se považuje za všeobecné vzdělání. Podle mne, komu neatčilo pět let na zvládnutí českého pravopisu, je blbec. Ovšem, to platilo dřív. Dnešní děti nemohou za to, že kantoři nejsou schopni je to naučit. Ale oni ani kantoři za to nemohou, protože nějací idioti na ministeriu je nutí učit systemem, o kterém je známo, že nemůže nic naučit. Ale tak to dělaj v Americe, tak to je to pravý vořechový,

b)

Minutus 23.6.2009 12:27

Teď ovšem

jste idealista vy. Pokud si opravdu myslíte, že každý socialistický maturant je blbec. Protože jen málo z nich ovládá pravopis perfektně a obávám se, že ani vy ne.

vita 23.6.2009 9:48

Maturita - jako kterákoli jiná zkouška - má být buď jednotná,

nebo nebýt vůbec. Zkouška "jak kde a jak u koho" nemá vypovídací schopnost a je tudíž zbytečná.

Zrušte maturity - přežitek elitářského Rakousko-Uherska!

Kanuk 23.6.2009 9:55

Re: Maturita - jako kterákoli jiná zkouška - má být buď jednotná,

Co takhle Proletáři všech zemí, spojte se!!! To by se vám nelíbilo?

hlava22 23.6.2009 10:32

Re: Maturita - jako kterákoli jiná zkouška - má být buď jednotná,

ale, on si dělá srandu

Peniak 23.6.2009 9:42

Maturita jako parodie

Autor žije mimo realitu.V důsledku enormního nárůstu středních škol ukončených maturitou a naopak úbytku absolventů ZŠ se až na výjimky potýkají SŠ s nedostakem studentů.V praxi to pak vypadá tak, že jsou na SŠ ať již na základě jen " pro forma " konaných přij.zkoušek či bez nich  přijati prakticky všichni uchazeči , dvě i více dostatečných ze ZŠ většinou nehraje roli. Často jde i o to, aby se příslušná škola vůbec udržela. Ředitelé mnohých SŠ více či méně otevřeně "upozorňují" na pedag.klasifik.radách vyučující, aby si uvědomili, že nechají-li více ( byť neschopných či vůči studiu "inertních " ) studentů propadnout, mohou být za pár let bez práce. Toho jsou si vědomi i studenti a mnozí z nich( nepaušalizuji) ke studiu tak přistupují. Učitelé snižují požadavky - to je obecný jev i na ZŠ. Tvoří-li si SŠ jako dosud vlastní maturit.zkoušky( v případě odborných , resp.praktických předmětů má na to právo, tam musí student dokázat, že je schopen zvládnout specifikum své budoucí profese - viz stavební, zdravotnické  a další SOŠ, ale ve všeobecných předmětech ( a o ty se přece jedná) jako je český jazyk, cizí jazyk, s jistými výjimkami matematika a společensko-vědní základ, by měli mít maturanti více-méně stejné výstupní znalosti na základě stejných na ně kladených požadavků. Jestliže si každá SŠ až dosud vytvářela vlastní požadavky na matur.zkoušku, byla a je úroveň znalostí studentů nebetyčně rozdílná, ač mohou mít stejné známky. Vím, o čem hovořím, protože na SŠ učím. Navíc nová koncepce maturit je oprošťuje od biflování, klade důraz na myšlení, srovnávání, praktické užití, nikoli na to, že se studenti např. v čes.jazyce ( znám ten případ) od 2.ročníku učí vyučujícím předem připravené odpovědi, aby pak maturita z tohoto předmětu dopadla co nejlépe.

A konečně na závěr : Je možné, že se v " 1.kole" stát. maturit ukáží určité nedostatky,mezery; ty lze následně odstranit. Ale netestují se i léky( na lidech), nové výrobky  a tedy i nové koncepce s cílem zlepšit kvalitu ?

Kanuk 23.6.2009 10:03

Re: Maturita jako parodie

Peniaku

a) souhlasím s tím, že platit školám podle počtu žáků je cesta do pekla. To je zase jedna z ptákovin, okopírovaných bezmyšlenkovitě z Ameriky, kde je jedna škola pro všechny v okruhu 100 km. Tam to má smysl.

b) Nové léky se sice testují, ale není třeba vynalézat kolo. Tedy system, který už jednou pracoval docela slušně. Možná, že nějaké fousy by bylo možno vychytat, ale v zásadě to chodilo.

Minutus 23.6.2009 10:59

Re: Maturita jako parodie

Tak, jak je dnes je parodií na 100%. naštěstí to na VŠ vědí.

mlok 23.6.2009 11:16

Re: Maturita jako parodie

Naprosto souhlasím. Jako VŠ asistent na strojní fakultě s dlouholetou praxí vidím dopad úrovně maturit na úroveň našich studentů. Z průmyslovek jsou přesvědčeni o povinnosti kantora je pustit dál za sebemenší účast na vyučování (znalost probírané látky, nebo dodržování termínů odevzdání referátů se parně vůbec nevyžaduje). Důsledky jsou fatální. Do 2. ročníku postupuje 20% přijatých a znalosti bakalářů jsou sotva srovnatelné se znalostmi maturantů na strojních průmyslovkách před x lety. Ministrině Kopicová je prvním ministrem školství po revoluci s rozumnými nápady.

Jerome 23.6.2009 9:31

Maturitě

se říkávalo vysvědčení dospělosti /latina/. Od té mé odskočil čas už přes půl století. Kdo končil s vyznamenáním, vysokou školu měl téměř jistou, pokud neměl politický škraloup. To byl většinou důvod, že maturitou končila studia řádná, ale po vojně, nezatížen minulostí rodičů, to bylo možné zkoušet znovu a nejjednodušší to bylo při zaměstnání, kdy o to stál i podnik. Kdo maturoval po prázdninách /reparát/, nebo s prospěchem nad propadlištěm, měl ovšem dostačující dokument o "vzdělání", Selekci provedl život sám. Ministerstvo školství - a s ním i ministerstva jiná - bývají produktivní ve vynalézavosti své vlastní potřebnosti. Mnohdy by stačil pro nutnbou agendu jeden větši odbor  při Úřadu vlády, nebo při jiném ministerstvu. Bylo by ovšem méně pracovních zařazení pro zasloužilé členy té či oné partaje.

Minutus 23.6.2009 9:11

Je to úřednícký zpolitizovaný problém

Vytvořit dobrý systém státních maturit není pro pedagogy problém. Problém je ho prosadit. Pokud bych měl něco navrhnout, tak by to byl systém odstupňovaných maturit a typových maturit. Například "Maturita exaktních věd", "Maturita humanitní věd", "Maturita s výučním listem". A každou z nich bych povolil ve třech stupních obtížnosti - Například "Maturita exaktních věd I. třídy", "Maturita exaktních věd II. třídy", "Maturita exaktních věd III. třídy". Požadavky na maturitu I. třídy by měli sestavovat vysokoškolští pedagogové. Zbytek středoškolští, přičemž Maturita III. třídy by neumožňovala postup na VŠ. Amen.

Jenže to asi živí dost pitomců, co to budou kurwit donekonečna, protože je to jejich obživa.

Kanuk 23.6.2009 9:31

Re: Je to úřednícký zpolitizovaný problém

Krindapána, Minutuse, kolik lidí si myslíte, že by bylo potřeba na takový system? To by museli MŠM nejmíň zpětinásobit.

Minutus 23.6.2009 10:57

Re: Je to úřednícký zpolitizovaný problém

V principu tak desítka pedagogů. Technicky to není problém připravit, co na tom sakra je připravit nějakých max 10 typů maturitních otázek? Fakticky to bude tak pětinásobek, ale vzhledem k těm 480 mil. na přípravu je to směšné číslo. Chce to jen schopného ministra a politickou vůli, toť vše.

Kanuk 23.6.2009 11:13

Re: Je to úřednícký zpolitizovaný problém

Minute, jste takový idealista, že vypadáte na Marťana. Kolik lidí se na přípravě maturit živí, a t o je jenom jednoduchá maturita. 

Minutus 23.6.2009 12:22

Re: Je to úřednícký zpolitizovaný problém

No co mám na to říct. Pokud 10 lidí kope díru 2x2x1 m a má na to týden, podle vás by 5 děr muselo po tuto dobu kopat 50 lidí. Podle mě by to zvládlo stejných 10 a ještě by se u toho nudili. Halt, nevím kdo z nás dvou má marťanské uvažování. 

Belana 23.6.2009 10:05

Re: Je to úřednícký zpolitizovaný problém

Podle vašeho systému by někteří středoškoláci by ani nevěděli z čeho maturují....

Minutus 23.6.2009 10:58

Re: Je to úřednícký zpolitizovaný problém

To by naopak znali přesně dopředu. A mohli si vybrat na co se cítí. To si myslíte, že středoškolák neumí vybrat řekněme z 15 možností?

portwyn 23.6.2009 12:38

Daleko jednodušší

by byla stejná maturita pro všechny, otázky vyšší obtížnosti za víc bodů (klidně by je mohli připravit VŠ učitelé) a odlišit úroveň.

Úroveň A - to je Vaše "I. třída", dále B, C a D...případně klasické 1, 2, 3, 4.

Minutus 23.6.2009 15:05

Re: Daleko jednodušší

Jistě by to šlo i takto. Nic proti. Otázky od jednoduchých k náročnějším, jako třeba u IQ, čímž neříkám, že by to mělo být ve všem stejné.

Dolly 23.6.2009 9:05

Ke státním maturitám

jsem se vyjádřila několikrát v tom smyslu, že to je zcestný projekt. V diskuzi čtu opět normalizační snahy ve smyslu jednotných maturit. Legislativa ve školství neexistuje (problémy docházky, kázně), řeči o svobodě škol jsou plky ve srovnání s reformou typu RVP, ŠVP, zmršené přijímací řízení pro 2009/10, takže pokud ve školách je cca o 30% méně přihlášek, pak ve světle těchto skutečností se není co divit, že panuje totální zmatek a chaos. Občas se najde i ředitel, který něco rozhodne ale jinak vyplňuje nějaké formuláře, které kdyby alespoň někdo četl, tak školství nemůže vypadat tak, jak vypadá. Jako obyčejná občanka to vidím na průšvih, který možná už v dohlednu několika let pěkně odskáčeme. Podotýkám, že nejsem zapšklá učitelka ale ke škole mám blízko asi 80 metrů.

Minutus 23.6.2009 9:14

Jednotné maturity

jsou pitomost, stejně jako jednotné školství pro všechny (to tak to základní). Ale jednotný diferencující systém maturit pitomost není. Ať si každý student vybere sám, na co se cítí a neschovává se za stejný papír s těmi schopnějšími.

Dolly 23.6.2009 9:53

Re: Jednotné maturity

Asi se shodujeme, pouze terminologie je jiná. Ale dal by se použít systém státních zkoušek podle diskuzního příspěvku o něco níže, bylo by to i levnější.