26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: K té maturitě z matematiky

Já jsem toho názoru, že je nutné striktně rozlišovat mezi matematikou jako takovou a totálním paskvilem, který se coby matematika vyučuje na středních školách (v naprosté většině případů, byť existenci výjimek nevylučuji).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 19.5.2020 10:26

Jasně, pravil lhář postižený Klausovým syndromem. Jen tak dál... :-D

P. Victorin 19.5.2020 6:29

Pane Žůrku, nic ve zlém, ale jak jste nabyl jistoty, že se žáci na vaše hodiny matematiky těšili?

R. Langer 19.5.2020 10:28

To se pozná snadno, ale chápu, že vám se nikdy nestalo, aby se na vás někdo těšil, takže nemáte žádné srovnání. :-D

O. Roldán 19.5.2020 6:48

Pane Žůrku, mohu Vás poprosit o kontakt? Rád bych se Vás na něco zeptal k tel výuce. Díky roldan zavinac seznam cz

K. Bratinka 19.5.2020 17:24

Pred cca 20 rokmi sa v slovenských politických hlavách zrodil jeden z mála dobrých nápadov v školstve. Bola zavededená maturita z matematiky na SŠ v dvoch úrovniach obtiažnosti (A, B). Obtiažnosť A (vyššia) bola povinná pre študentov, ktorí chceli na VŠ študovať takzvané exaktné vedné disciplíny vrátane techniky. Obtiažnosť B (ľahšia) si moholi vybrať ostatní študenti. Veľmi zjednodušene A-čkari museli ovládať derivácie a integrály a B-čkari si vystačili s aritmetickými a geometrickými číselnými radmi a vypočítať úrok za bankový úver. Fungovalo to ku spokojnosti všetkých cca 6 rokov. Ale potom nastúpil jeden exot, ktorý si o sebe myslel, že pojedol Šalamúnove vajcia a dve úrovne obtiažnosti zrušil.

P. Hatina 19.5.2020 2:12

Děkuji, velice zajímavý přístup. Ona zkrátka matematika je sice krásná - ale i hutná věda a jejího vrcholu dosáhnou nemnozí. Tudíž, ta debata by vůbec neměla být "kdo a zda se má naučit matematiku", leč co konkrétně by se měli všichni z ní naučit (případě poučit se), aby z toho měli co největší užitek.

Autor v závěru uvádí příklad s parametrickou rovnicí přímky, což je příklad pro mnohé dosti odtažitý. Tož jiný - a prakticky pro všechny. Dnes se u půjček, ještě vedle úroků povinně uvádí údaj RPSN - teprve ten totiž klientovi dává tu zásadní informaci, kolik za půjčku zaplatí. Jenomže, spočítat si sám RPSN SŠ matematikou je složité, - samotný publikovaný vzorec je autorem označený "klikihák", složité je do něj dosadit, ale i spočítat (což se pak dělá přes numerické metody řešení rovnic na počítačích). Ale klient ten postup znát nepotřebuje, protože je povinnost banky/úvěrové společnosti mu ho pravdivě poskytnout. A na zbytek mu pak stačí jen ta jednoduchá procenta...

V. Halašta 19.5.2020 2:10

Nesouhlasím. Asi jsem nestudoval na prestižním gymnáziu ale matematiku jsem pochopil dostatečně na prokládání i dalšími funkcemi, nejen přímkou.

Ano, určitě je prostor a bylo by vhodné výuku zlepšit ale nikdo nemůže čekat, že někdo mávne kouzelnou hůlkou a nastane ideál. Stejně by ta hůlka byla nalomena. Takhle se jen snižuje laťka bez tlaku a konkurence budou nízké i výsledky. Tedy už jsou.

P. Hatina 19.5.2020 2:27

O to přece jde, ne? Sám jste to popsal tou krásnou paralelou "nikdo nemůže čekat, že někdo mávne kouzelnou hůlkou a nastane ideál. Stejně by ta hůlka byla nalomena. "

Jenomže tou nalomenou hůlkou je právě ta státní maturia". Skutečně - jenom tím, že se budou u ní studenti vyhazovat za to že "neumí matematiku" se jejich znalost (ani výuka na SŠ) nezlepší, že ne??:)))

Tož pokud hovoříme o tlaku konkurenci, tu ať si zajistí příjemci vlastními testy.

A) Vysoké školy při přijímačkách - ovšem dle svých požadavků B) Zaměstnavatelé - dle svých požadavků C) Popřípadě sám student, pokud by chtěl jít nějakou vlastní, samostatnou rozvoje.

Proč by o tom měl rozhodovat soudruh stát, pro všechny tupě stejně? Ten snad rozumí konkurenci?

V. Halašta 19.5.2020 3:54

Ale zlepší, pokud bude mít zájem udělat, tak zlepší.

Unifikovanost je samozrejme problém, jehož zrušeni by vyřešilo rozdíly úrovni a umožnilo zvýšit náročnost u potřebných. Jenže to ke vrácení v case.

P. Hatina 19.5.2020 4:45

Víte, to je samozřejmě možné že se v delším čase ta kvalita výuky zlepší - (pokud bude shoda na tom čem se má zlepšit). Co popírám, že by se mohla zlepšit zavedením té centrální maturity z matematiky, kde se bude za její neznalost vyhazovat. Tož tedy lépe učit (a ať tedy někdo řekne jak), a to se dá jistě na školách kontrolovat zda se tak učí i bez SM.

A rovněž máte pravdu v tom, že by to vyřešilo zrušení unifikace. Krok zpátky by to nebyl, jen by se muselo vymyslet a vytvořit několik sad testů pro různé typy škol..

Co by ale byl mimořádný průšvih, kdyby se prosadilo, že některé typy školě mít maturitu nebudou..Doslova demografický problém. Vemte si kolik už je (jen od listopadu 89) ročníků absolventů těhle škol a s maturitou. A ted by měly jít na pracovní trh absolventi stejného oboru * ale bez maturity? V konkurenci nejen se svými staršimi kolegy, ale i třeba s migranty se nechytnou a skončí doživotně na socce. Ono sice jsme si před pár měsící mohli malovat, že "práce bude pro všechny dost, jen když umí", ale teď v době koro už to platit nebude

J. Novak 19.5.2020 1:58

Trošku blábol .. a k onomu příkladu .. s delfínem atd .. každému logicky uvažujícímu člověku přece musí být jasno, jak to autoři onoho příkladu mysleli .. možná není problém v tom jakým způsobem se vyučuje .. možná se jen na pilu dodává příliš mnoho řeziva , mezi něž je zamícháno i to druhé a třetí jakosti ...

V. Církva 19.5.2020 6:46

Nesmysl. Dobrý pedagog by měl naučit když ne všechno řezivo, tak alespoň 70procent.

S orlem jste to evidentně nepochopil. Matematika je exaktní věda. Ten orel delfín případ exaktní jednoznačně není. Můžete leda říct, že vnímání rozdílů mezi těmi třemi termíny člověkem s největší pravděpodobností zvolí největší rozdíl mezi tou množinou u orla. Jenže pak je to otázka do psychologie, ne matematiky.

D. Bokr 19.5.2020 0:52

Naprostý souhlas s článkem. Je úděsné pozorovat, jak je i pro některé vysokoškolsky vzdělané lidi obrovský problém počítání s procenty. O obyčejné trojčlence ani nemluvím. A to je učivo základní školy!!!