26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: K té maturitě z matematiky

Já jsem toho názoru, že je nutné striktně rozlišovat mezi matematikou jako takovou a totálním paskvilem, který se coby matematika vyučuje na středních školách (v naprosté většině případů, byť existenci výjimek nevylučuji).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 19.5.2020 8:41

Autor kritizuje výuku matematiky a tvrdí, že za současného stavu je povinná maturita z matematiky nesmysl.

Já úplně stejně považuji za zbytečnost maturitu z češtiny. Pochopil bych maturitu z pravopisu a ze schopnosti napsat rozsáhlou slohovou práci. Ale proč mám maturovat ze znalosti básníků a spisovatelů a být zkoušen z toho, kdy žili a co napsali?

F. Houžňák 19.5.2020 8:56

Tomu se říká "všeobecné vzdělání" a slouží to k identifikaci s rodnou vlastí.

R. Gramblička 19.5.2020 9:20

K všeobecnému vzdělání patří i základy biologie, chemie, fyziky, zeměpisu, atak dále, což nevysvětluje, proč by povinná maturita z češtiny měla zahrnovat dějepisnou část

F. Houžňák 19.5.2020 9:24

No, vždyť jsem to napsal, vy neumíte číst?

R. Gramblička 19.5.2020 9:29

a k té identifikaci nutně potřebujeme znalost literátů a jejich tvorby? To pak můžete do povinné matury z ČJ zařadit i místní zeměpis, dějepis a občanskou nauku - to taky slouží k identifikaci s rodnou vlastí.

F. Houžňák 19.5.2020 9:54

Samozřejmě, vy jako nový evropský pokrokový člověk vyznávající výhradně pokrokové evropské hodnoty dle Jandy žádné literáty nějakých špinavých slovanských Čechů znát nepotřebujete a s žádnou vlastí se identifikovat nepotřebujete. Chápu. Taková novější verze písně "Moj ádrěs ni dom ni ně úlica, moj ádrěs Savětskij Sajůz".

T. Kočí 19.5.2020 9:50

To není k zahození. Ricin je projímadlo.

P. Dvořák 19.5.2020 8:58

Správně.

K čemu nám jsou znalosti o různých vladařích, vojevůdcích, a dalších pidižvajzlících, ze kterých se skládá minulost tohoto národa.

Stačí se naučit politické složení Evropského parlamentu, kompetence a pravomoce Evropské komise a co říká na OSN jistá pubretální a neléčená psychotička.

R. Gramblička 19.5.2020 9:24

si asi sedíte na vedení. Pan Šejna se neptá, proč by se to mělo učit, ale proč by to mělo být součástí povinné maturity.

Když už jsme u toho, 99% lidí ani netuší, z jakých orgánů se EU skládá a jak funguje. Což je dost tristní, nemyslíte?

F. Houžňák 19.5.2020 9:28

Aby se to naučili. A těch 99% lidí se bez znalostí EU-orgánů velmi dobře obejde. Na jejich popis ostatně stačí jediná věta: je to celé jedna banda zlodějů a vyžírků. Struktury jsou lhostejné.

J. Jelínek 19.5.2020 9:18

Pochopil jsem správně, že to myslíte ironicky?

M. Šejna 19.5.2020 10:47

Pochopil jste to špatně.

Proč mám povinně maturovat ze seznamu českých básníků a spisovatelů, a znát jejich životopisy a úryvky z jejich děl?

To bych mohl rovnou vyžadovat u maturity z matematiky znalost životopisu významných matematiků a přehled jejich matematických děl.

Pojem "matematických děl" znamená "matematické dílo" nikoli "matematické dělo". Tím narážím na nedokonalost češtiny, kdy jeden výraz úplně stejně napsaný může mít více významů.

Š. Hašek 19.5.2020 10:59

Tvrdím, že "ve starých maturitách se nemělo moc vrtat". Nebyly ideální. Ideální není nic.

Jsme pouze svědky rozvrtání, kantoři se pošklebují novátorkám, které nikdy neučily a jezdí je poučovat ......

"Výsledky" reforem, spíše boření, vskutku stojí za to.

D. Polanský 19.5.2020 8:30

Nevím, zda autor to vzal za správný konec. Já jsem také proti povinné maturitě z matematiky, ale v jiném gardu, viz můj text:

http://dusanpolansky.cz/zaslepeni/matematika.html

F. Navrátil 19.5.2020 8:29

Učitel by měl u žáků v první řadě vzbudit zájem o obor a ne ho zahltit údaji, které lze sice nabiflovat, ale které zanedlouho zapomene nebo nikdy nevyužije. Obávám se ale, že zrušení maturity z matematiky nebude příležitostí k restartu předmětu, ale příležitostí rozšířit stávkování za klima a pod.

P. Hatina 19.5.2020 9:03

Jenomže, zájem o obor lze vzbudit pouze pokud z toho něco zajímavého plyne. Protože, ani "zajímavě" to nebude snadné (per ardua ad astra, jak říkají klasici). Ale zajímavé a praktické, těm studentům přístupné příklady se ve složitější matematice hledají těžko. To je to o čem autor píše, že v tom se výuka matematiky, fyziky, i dalších odborných předmětu" nesetkává...A navíc už jsme v jiné době, možná tak ještě před 50 lety bylo pro studenty zajímavé něco si spočítat a tím si to zvizualizovat či vymodelovat. Ovšem, pro toto už dnes mají zkratku přes aplikace na internetu, v tabletech a mobilech,.

Z. Lapil 19.5.2020 18:47

S tím internetem je to dobrá poznámka.

Úkolem "praktické matematiky" je právě převedení úvahy do praxe: Dukovany mají výkon kolem 900MW a potřebují na to nějakých 7 až 8km2 (oklikáno na mapy.cz, snad dobře zapamatováno). Kolik km2 fotovoltaických panelů potřebujeme na stejný průměrný výkon? Nebo dětské: "Tam bylo MILIJÓN lidí!" Povídám - milión u vás na zahradě? Že by u vás bylo 10x víc lidí, než bydlí v tomto krajském městě? To mě neukecáš.

Jestli si to dotyčný zjistí nějakou aplikací nebo má tu trojčlenku v hlavě, je mi relativně jedno, důležité je, aby ho napadlo se zeptat. Bohužel mám v posledních letech dojem, že podobné otázky jsou mnohými považovány za agresivní nesouhlas dokonce dřív, než se někdo dobere nějaké odpovědi.

R. Gramblička 19.5.2020 8:27

Tak jistě, každého hned napadne, že štika jako jediná má kostěné zuby a delfín jako jediný rodí živá mláďata... To si autor dělá kozy?

R. Langer 19.5.2020 10:50

Tak mě třeba hned napadne, že delfín je z těch všech jediný savec. Zrovna jako je orel jediný pták. ;-)

Š. Hašek 19.5.2020 22:36

Řada těchto "testů" je subjektivním výplodem vědátorů. Vědátorů, kteří nesestaví trojčlenku.

O. M. 19.5.2020 8:26

Obávám se, že panu Šimůnkovi by při výuce matematiky nebyl nic platný ani sám Komenský. Nepopírám, že matematika se dneska leckde neučí dobrým způsobem (to zjistím za pár let). Ono to ale bude celkovým přístupem žáků k výuce - hlavně, aby se chudáčci moc nenadřeli. Souhlasím, že matematiku je nutné žáky učit přiměřeným způsobem, nezatěžovat je zbytečným balastem a ukázat jim, k čemu je to dobré, problém je ale v tom, že žáci často nezvládají ani tak elementární úlohy, jako je + - * / bez kalkulačky nebo mobilu -a to ani u té maturity :-(.

A autor kromě jiného prokazuje naprostou neschopnost obyčejného logického myšlení - pokud to nebyl záměr, jak ukázat, že matematici jsou úplně hloupí. Na svých příkladech ukázal, jaké je to jít s kanónem na vrabce, a že si ani neumí vybrat přiměřenou studijní literaturu.

Jo, a ten "normální" logaritmus se nazývá přirozený.

F. Houžňák 19.5.2020 8:58

To je u Šimůnka aka Aspergilla (pokud to není jiný Šimůnek, ale podle stylu asi ne) normální ...

A. Stárek 19.5.2020 8:23

To s tím logaritmem jsem nepochopil. Důkaz (odvození) převodu log na ln, to je 3-5 řádků (podle toho, jak chcete být názorní) opravdu základní logaritmické matematiky. Která, ano, předpokládá, že se pracuje obecně v oboru reálných čísel, ale nevěřím tomu, že by se mohly vyučovat logaritmy a přitom operovat v oboru celých čísel. Vždyť už to e je číslo iracionální. Na celých číslech a desítkovém logaritmu jde krásně vysvětlit princip, ale to je tak všechno.

Schválně se doma zeptám dcery gymnazistky, jestli to už brali a jak.

F. Houžňák 19.5.2020 8:09

Pan Šimůnek mi moc jako zručný matematik nebo aspoň počtář nepřijde, viz jeho příklad s dekadickým logaritmem v Perlu. To je přece zcela samozřejmé, jak ho z přirozeného dostanu, na to programátor aspoň trošku líznutý matematikou vůbec nemusí přemýšlet. Ve Fortranu snad zase nebýval - pokud se pamatuji - ten přirozený.

J. Nevrkla 19.5.2020 8:02

Vhodný článek k diskuzi o matematice. Kdysi v šedesátých letech jsem byl zařazen do třídy, kde se začínalo s mnozinovou matematikou jako objevem, který měl vést k lepšímu chápání matematiky. Nevedl, neucelna slepá ulička. Zrušení maturity z matematiky považuji za velkou chybu, ale o způsobu výuky by se měla vést odborná debata, do které autor hezky přispěl.

D. Stirsky 19.5.2020 7:40

Ne, že bych v článku rozuměl všemu, ale výuka matiky byla vždy problém. Nám nadiktovali jakési vzorečky a začali jsme počítat. Jak to vznikolo, k čemu je to dobré, kdo to vymyslel, to se nám většinou nesdělilo. A ona "přírodopisná" otázka? Nu, já zase zažil: Mohli se setkat M. Terezie a G. Washington? ANO, žili ve stejné době. NE, císařovna z Vídně skoro nevytáhla paty (s malými výjimkami), v Americe nikdy nebyla. A teď si vyberte!

P. Gotthard 19.5.2020 7:28

Problém je, že třetina, někde polovina žáků u maturity nedokáže vyřešit příklady, na které stačí znalosti ze základní školy. Takoví se neměli dostat do druhého ročníku, natož k maturitě.

S. Stoklásek 19.5.2020 9:37

Bingo!

J. Roškota 19.5.2020 7:24

Naprosto nadšeně souhlasím. Je to první text, ke kteremu jsem se dostal, který místo diskuse nad maturitou kritizuje výuku.

V prvním ročníku VŠ po nás chteli ve fyzice odvození schrodingerovy rovnice. Nikdo to nechápal, ale naucili jsme se 2 stránky klikihaků. Naprostý nesmysl.

D. Polanský 19.5.2020 8:34

Problém byl v tom, že ve fyzice byl složitý matematický aparát, který se v matematice v prvním ročníku ještě neučil, různé operátory, vektorová analýza atd. Také jsem to absolvoval.