26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H42 29.1.2010 12:19

MŠMT

Již pár let sleduji (s útěchou v srdci) dění ve školství z povzdálí. Odešel jsem do důchodu v roce, kdy se povinně začaly na školách zpracovávat ony slavné RVP. Odmítl jsem to dělat a řídící (pan ředitel) byl natolik rozumný, že mne k tomu nenutil. Stejně už jsem přesluhoval a řídícímu jsem oznámil, že pokud budu muset, odejdu z hodiny na hodinu. Všichni ostatní, většinou kvůli existenci, se podvolili, ač věděli, že je to hovadina. V podstatě okecali to, co přišlo shůry, trocu se to rozvede, přidá se pár slov, troch se změní slovosled a je hotovo. Ovšem udělat se to musí, ač je to přežvykování prázdné slámy.

Co mne ale v poslední době pobavilo nejvíc je genderová příručka tří dam: Valdrové, Knotkové-Čapkové, Paclíkové. Pokud toto platilo MŠMT, je to naprostá zhůvěřilost. Když už tyto zapšké feministky mají neodolatelnou a nepotlačitelnou touhu se nějak projevit, nechť tak činí za své peníze a ve svém volném čase a vydají ten svůj výpotek ve své vlastní režii. Můj přítel spisovatel, autor neméně než 40 knih, oceněný několika cenami, již dva roky čeká zda se někdo uvolí vydat mu jeho poslední román. Bohužel nemá přístup k MŠMT, kde je zřejmě peněz více než dostatek, když se zabývají takovými krav.inami.

Jirka, Tábor 29.1.2010 12:18

Re: Státní maturity

Zkuste během čtyřletého studia "vyházet" všechny naprosto neschopné žáky, kterých bývá  i cca 20 až 30% vlivem úděsného nadbytku škol s maturitními obory.  Uvidíte co Vám řekne ředitel až nebude mít na mzdy, a co řeknete Vy, až nebudete mít ani korunu osobního ohodnocení a odměn. Při opakování kraj udělá bububu, potom odvolá ředitele.Ten nový si zjedná takový pořádek, že už si to žádný učitel nedovolí a dál budou vycházet katastrofálně neschopní maturanti. Mohou také školu přímo zrušit.

Lucc 29.1.2010 12:18

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Postoj většiny mládeže je asi takový, čili nepředřít se, hlavně všechno v pohodě. Zde musí nastoupit rodiče. Jen málokdy vyroste slušný a schopný člověk z dítěte neschopných bezpáteřníků. Kdo z úspěšných lidí nevděčí někomu (rodičům, jiným příbuzným, učiteli, trenérovi,...) za to, že po něm v mládí šlapal a on díky tomu dosáhl něčeho, co mohl dostatečně docenit až jako dospělý?

Lucc 29.1.2010 12:13

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

S tím souhlasím, ale to neneguje nic z toho, co jsem napsal. Tak na "těžkých" (nejlepší synonymum je dnes asi dost zprofanované "kvalitních") prostě budou studovat děti vyc.cánků. Ale třeba ne všechny budou taky vyc.cánci. Třeba z nich vyrostou lepší lidé než jsou jejich rodiče. Takhle přece nemůžete argumentovat. Ten krok jako takový bude správný. Že se najdou lidé, kteří jej zneužijí, pokud se o něčem takovém v tomto případě vůbec dá mluvit, je přece druhá věc.

Rybák 29.1.2010 12:07

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

Znáte to přísloví o prázdném sudu? Vy tedy fakt duníte. Vám nevadí, že nedokážete sestavit ani jedno souvětí bez pravopisných chyb?

Jirka, Tábor 29.1.2010 12:01

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Obávám se, že lehce vystudovat na těžké škole nepůjde. Při postoji dnešní mládeže, ale i systému školství a trhu práce, nebude mít "těžká" škola uchazeče o "těžké" studium a tedy ani potřebné prostředky na mzdy a provoz školy. Snad soukromá škola v Praze. Navíc mám problém i s pojmem "těžká" škola.

Minutus 29.1.2010 11:59

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Myslím, že "těžké" školy jsou. Třeba zde již zmiňvané gymnázium na Matiční v Ostravě.

Minutus 29.1.2010 11:52

Re: pohled zvenčí

Je to smutné, kolik podvodníků tyje z peněz určených na vzdělání.

Minutus 29.1.2010 11:50

Re: Neučitel

I VŠ vzdělaný člověk musí ovládat své řemeslo. Odborník s mokrým diplomem se musí ještě hodně učit a například v IT je trvanlivost znalostí z VŠ 5-7 let. Ovšem to neznamená, že nemá smysl si osvojovat kromě vzdělání dovednosti "skills" jak se dnes píše v "CV" požadovaném "HR".

JaS 29.1.2010 11:48

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Na tu poptávku jsem zvědav - vezměte si například to, jak je všechno přesyceno odpornou reklamou, u níž nejde o nic jiného než o to, dotlačit lidi, aby byli co nejblbější - je to základní zájem všech nemravných obchodníků a všech nemravných politiků. Jenže k tomu, aby reklama dokázala působit na lidi tak, aby se stávali co nejblbějšími, ji musí dělat velmi chytří lidé s absencí jakékoliv morálnosti. Tam bude asi ta poptávka - asi budou vznikat školy pro vyc*caný nemorální výběr, zbytek se spokojí s rostoucím úpadkem - no pěkně děkuju...

Minutus 29.1.2010 11:46

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

Troufám si tvrdit, že jsem nadprůměrný matematik a mezi takovými je rozšířený blud "hlavně tomu rozumět". Jenomže to je dost málo. Musíte to také umět používat a nedělat na každém druhém kroku chyby. A to bez procvičování nejde. A zedník vám také neřekne, než začne nahazovat omítku "Moment, musím se podívat do encyklopedie, jak se to dělá."

aubis 29.1.2010 11:40

Re: pohled zvenčí

Státní maturity se připravují řádově něco přes jednu dekádu. Když má dvojčata šla na střední školu, bylo jim sděleno, že již oni budu státně maturitovat. 4 roky střední školy uplynuly, a nic, 5 let vysoké školy  - a stále nic.Oba potomci se - navzdory mým upřímně míněných varování - se stai učiteli a již třetím rokem pracují. A tátní maturity pořád jen  - snad - v dohledu. Tedy, počítám-li správně, již dvanáct let trvající tunel a penězovod do kapes moudrých firem plodících testy. A naivn pedstava o týmu odborníků, tvořícím systém testů? Sám jsem se cca před 10 lety v mladistvé nerozvážnosti :-) do dění zapojil. A zase uprchl. Každý rok jiní lidé pod stejnou hlavičkou, každého půl roku jiné koncepce i antikoncepce, zmatek, amatérismus. Stále méně ohlasu na názory z praxe a stále více sebestředného přesvědčené úředníků o vlastní nepmylnosti. Opisování cizích myšlenek, neústrojné roubování přejatých principů k nám. A nejménějeden ročník,ne-li dva, našich dětí budou pokusnými králíky, aby oni prokázali blbost státního i nestátního úředníka. Je mi těch dětí už teď líto.

PS. Podotýkám, že sám jsem středoškolským učitelem se cca třicetiletou praxí na učilišti, technické průmyslovce, lyceu i vdělvání dospělých. Velice dobře vím, o čem mluvím.

Lucc 29.1.2010 11:39

2 roky jsem učil na ZŠ...

...a pocit při psaní ŠVP jsem měl přesně takový, jaký paní Vroblová popisuje. Byla to absurdní práce bez zjevného smyslu, dopad na reálnou výuku byl(je) téměř nulový a ani se mi nechce hlouběji rozepisovat o tom, že vše jsme vytvářeli gratis ve svém volném čase. Už jsem ze školství naštěstí rok a půl pryč. Nejsem asi ten typ, který se obětuje pro blaho lidstva. Všem inteligentním a schopným lidem, kteří za katedrou setrvávají, držím nesmírně palce a tak trochu jim závidím jejich ctnosti (namátkou: vytrvalost, sebeobětování, odvaha, nezdolný optimismus,...).

A nyní řešení "krize" školství. IMHO vše musí vyřešit trh. Bude-li poptávka po kvalitním vzdělávání, tak takové školy vzniknou. A klidně i státní. Vždyť často jde jen o odvahu vedení školy, aby zapracovalo a už existující instituci vyprofilovalo. Dnes máme dokonce i ZŠ s důrazem na jazyky atp., tak proč by prostě nemohly existovat školy s důrazem na "všechno"? Prostě "těžké" školy? Myslím, že by existovat mohly, jen po nich zatím asi není poptávka.

Rybák 29.1.2010 11:38

Re: pohled zvenčí

Scio " připravuje" maturity už alespoň 10 let. Myslím, že tenhle monopol spolkl víc, než 280 milionů. Ale popsal jste to přesně.

Český učitel 29.1.2010 11:34

Je již minutu po dvanácté

   Článek Taťány Vroblové podává chmurný a naprosto pravdivý obrázek reforem našeho školství. Je neuvěřitelné, že po varujících, již dříve veřejně publikovaných hlasech - např. exministra prof.Piťhy (Velká iluze našeho školství), doc. Jindřicha Bečváče z MFF UK (Naše žhavá současnost) a nekonečné řadě hlasů učitelů z praxe, pokračuje tato země v nesrozumitelných a drahých reformách.

   Všudypřítomný zvrácený mediální reklamní trik o "konci biflování v Čechách" nejprve odstartoval vášně s "netradičními" vyučovacími metodami, poté následovala papírová válka se školními vzdělávacími programy zabalená do efektní "kurikulární, kompetenční, evaluační" terminologie. Kampaň nyní vrcholí intelektuálním a finančním tunelem našeho školství v podobě tzv. státních (ve skutečnosti privatizovaných) maturit.

   Vlna učitelského odporu proti nezodpovědným experimentům konečně narůstá. Je nejvyšší čas zvolat  sboro vě, že"král je nahý!" a přimět české reformátory k odpovědnosti za škody, které jsou   z a t í m  převážně pouze finanční.

ja 29.1.2010 11:33

Re: Děkuji autorce za přesné vystižení neutěšené situace ve školství

Pěkná je zmínka o zaměstnavatelích. To je totiž o smyslu vzdělávání. Reformy školství by měly vycházet ze dvou pramenů informací:

1. Od zaměstnavatelů, co zaměstnali absolventy - co na absolventech je dobrého, co slabšího, má smysl posuzovat příbuznost studovaného oboru s očekávanou pracovní činností, má smysl brát v potaz reputaci školy apod.

2. Od lidí ve věku cca 35 let - pracuji v oboru, který jsem studoval, co mi škola měla dát a nedala apod.

To jsou věci podstatně důležité než procento lidí s maturitním vysvědčením. Nemyslím si, že jsem objevil Ameriku, ale reforma školství dělaná bez ohledu na tyto oblasti je jen mařením peněz a času.

Jirka, Tábor 29.1.2010 11:25

Stačili by kvalitní, neústupní předsedové komisí.

Místo vymýšlení státních maturit  by stačila přítomnost státem vyškolených, kvalitních a neústupných předsedů maturitních komisí, kteří by nepřipustili, aby maturitu složil uchazeč, který naprosto nic neumí a tedy maturitní vysvědčení dostat nesmí.  Bývalo to tak za mého mládí. Maturoval jsem v roce 1960. Předseda maturitní komise  přijel  do Tábora až z Ostravy, nikdo ho neznal a bál se ho i ředitel školy. Současný systém "jmenování"  předsedů na návrh ředitele školy, je ve skutečnosti výměna mezi spřátelenými školami, které si neublíží.  To je hlavní důvod, že maturity nestojí za nic. Odmaturuje každý a spřátelení předsedové raději nic nevidí a neslyší, aby nemuseli nějakému nemožnému uchazeči zabránit ve vykonání maturity .

kerim 29.1.2010 11:07

Re: Kompetence ?

Kompetence  není jenom způsobilost.  Asi by se více hodilo pravomoc plus schopnost..

HAL9000 29.1.2010 11:03

Státní maturity

Měl bych jednu poznámku ke stání maturitě. Právě procházím školením na hodnotitele písemné práce a je neuvěřitelné, jak se mají maturitní písemky hodnotit. V okamžiku, kdy žák trefí předepsaný útvar a tento bude mít správný rozsah, v podstatě prospěl, i kdyby psal jako Bulhar. Navíc slavná společná část maturit zatím nemá stanovenou minimální procentuální úspěšnost s tím, že kdyby dopadla obzvláště hrozivě, sníží se nutné minimum - momentálně se hovoří o zhruba 25%, což mi příjde děsivé. Navíc je tu další obrovský problém - různé střední hotelové školy. Na naší škole máme maturitní kosmetičky (maturitu musí mít kvůli nějaké vyhlášce EU) a je skutečně "radost" slyšet je u maturity, kdy nejsou ve zdravovedě schopny ani popsat trávící soustavu a v češtině si pletou slovesa se zájmeny. O úrovni maturity na naší škole snad netřeba dále hovořit, skoro všechny "projdou" se čtyřkami. Dokud bude EU a stát požadovat na všechno maturitní vysvědčení, do té doby se úroveň maturit nezlepší a je jedno, jestli je bude pořádat CERMAT, SCIO nebo pan Vomáčka z Horní Dolní.

Jan 29.1.2010 10:56

Kompetence ?

V dosti logorhoickém článku jsou jistě zrnka pravdy.Nejsa aktivní pedagog necítím se být kompetentní se k tomu vyjádřit.A jsem u slova KOMPETENCE- jeden z možných významů je myslím slovo  ZPŮSOBILOST.

Joun z VŠ 29.1.2010 10:54

Děkuji autorce za přesné vystižení neutěšené situace ve školství

Ačkoli článek pojednává o škole střední, jeho chmurná pozorování lze vztáhnout i na školy vysoké. Ač se mi to prsty vzpouzejí psát, je smutná pravda, že za socialismu měli průměrní absolventi technických VŠ lepší úroveň (a teď rozhodně nemám na mysli oblasti marxismu-leninismu a socialistické ekonomie), než je průměr dnešní. Ten socialistický inženýr se nezalekl trojčlenky, poradil si s kvadratickou rovnicí, ba dokonce z matematiky uměl i něco víc. Dnes jsme rádi, když se mu na třetí pokus podaří odečíst dva zlomky. Je zajímavé, že zaměstnavatelům nevadí, že VŠ diplom přestává být určitou zárukou kvalit uchazeče, a nevolají po zachování základních standardů vzdělávání. 

Aby bylo jasno, jsem všemi deseti pro to, aby se každému dostalo co nejlepšího vzdělání až do úrovně, na niž stačí. V případě VŠ však zcela selhala selekce studujících na bakalářském stupni, prakticky všichni pokračují dál ve studiu inženýrském (magisterském), ačkoli na jeho nároky, jak si je tradičně představujeme a jaké by měl očekávat i koncový uživatel - zaměstnavatel, stačí sotva 30% studujících. Jelikož jsou školy placeny "od kusu", nechtějí se slabých studentů a studentek zbavovat, snižují laťku a produkují bídu s nouzí.

České školství (a nejen ono) je zkrátka institucionalizovaný život ve lži zabalený do pozlátka PTYDEPE vzdělávacích plánů a "kompetencí" .

Petr 29.1.2010 10:20

souhlas

Ta paní by měla být ministryní školství - bez sebemenší legrace! Jenže stejně by nic nezmohla. Ale ten kontrast, jak ona dokáže psát a té její klasické vzdělanosti s tím,  o čem píše, tedy o virtuální a zároveň podvodné realitě, která nahradila výuku, ten je nebetyčný.  Byl jsem v 89´ student a na univerzitě stávkoval. Dodnes té změny nelituji. Přesto si čím dál častěji říkám, jestli se mi ještě pořád v téhle společnosti s vymytými mozky vlastně žije líp. Neuvěřitelné hrubky snad v každém textu, kteří NOVINÁŘI např. na novinky.cz zavěšují den co den na web, televizní zpravodajství (včetně toho na veřejnoprávní České televizi) pro slaboduché, život formovaný slevami (pardon - AKCEMI) v hypermarketech. Nikdy by mě tehdy při hlídkování v noci na fakultě někdy tak 20 listopadu nenapadlo, že chystáme společnost totální idiocie, pravda, docela blahobytné.  S textem článku to souvisí tak, že kdyby se pod záminkou nejrůznějších reforem nedemontovala sama podstata našeho školství, společnost by se do toho kulturního marasmu, lépe řečeno spíše barbarství, nepropadla tak strašně hluboko.

V 29.1.2010 10:05

kombinace socialistickeho skolniho systemu

s moderni dobou nemuze skoncit jinak, tak si to vyzerte a my ostatni mame utechu v tom, ze nez se tyto hrou odchovane zombie dostanou k veslum, nas uz budou mit ryby davno sezrane.

woka 29.1.2010 9:54

Re: pohled zvenčí

asi to tak bude...

mpscz 29.1.2010 9:49

Krásný tunel na prachy

Celý slavný CERMAT, SCIO a spol. Nic jiného to není, jsou to normální zloději. Přitom je to tak jednoduché, jak zvýšit prestiž maturity jako takové a úplně zadara. Maturita by se dala složit jen na střední škole a bylo by vymalováno. U učebních oborů není žádný důvod mít maturitu, úplně postačí výuční list (učební obor s maturitou je nesmysl už od doby vzniku). A kdo by chtěl dosáhnout na maturitu, musel by si to holt dostudovat při nějaké střední škole.

Vítek 29.1.2010 9:44

Re: pohled zvenčí

maturity se připravují ve fy Scio již 5 let a stát to stálo asi 280 milionů Kč. Tady vidíte,proč se to tak dlouho připravuje. je to jen o penězích. Nechápu, když to šlo v minulosti i přes rozhlas, otázky se vyhlásily v 9.00 a pak se jen psalo, proč to nejde nyní, v době počítačů, moderní techniky atd. Tohle již nelze komentovat, je to prostě opět korupce a to způsobuje i úpadek vzdělanosti.

Kinski 29.1.2010 9:30

sabotáž je to, ne reforma

Co nechápu: Všichni (nebo skoro všichni) učitelé vědí, že RVP a ŠVP jsou totální hovadina, pokroucení jazyka i mysli, a přesto se daří k té buzeraci učitele přimět, včetně vyučujících českého jazyka. Tráví nad tím proklínané hodiny, místo aby to prostě odmítli. Nuti je do toho vedení škol, které nutí  někdo vyšši na schodišti moci atd, a vede to někam kdoví kam k nějakému Ústavu, který na tom uživí svůj  mrak lidi - neučitelů  za prachy CZ i EU. Ale učitellstvo snad nejsou vojáčci povinní splnit sebeblbější rozkaz shora. Myslím, že za to může sám stav kantorský, který dobrovolně zamění hloupý pokyn na rozkaz. Jak by mohli vychovat lidi s analytickým myšlením, přirozeným sebevědomím a schopností se vyjádřit, když to nepěstují u sebe a neobhájí si to!

woka 29.1.2010 9:21

pohled zvenčí

čas od času se s úžasem někde dočtu nebo vidím v TV, že se pořád připravuje zavedení státních maturit.To absolutně nechápu. Když se o státních maturitách někde v parlamentu nebo na ministerstvu rozhodne, tak bych předpokládala, že ministerstvo ví, jaké odborníky vybrat do komise, ti začnou po prázdninách pracovat, pak potrvá pár týdnů, než vymyslí testy, pak se to odzkouší nanečisto na pár školách, rozešle na ostatní, ty se během dalších dvou tří měsíců připraví... a děcka se můžou od února začít učit (což je ovšem fantasmagorie, protože ty stejně začnou až ve svaťáku bez ohledu na to, jak maturity vypdají). Příští rok se provedou případné úpravy. Když slyším učitele, jak lamentují, že je prostě NEMOŽNÉ dřív než během dvou tří let přejít na nový systém, tak bych jim přála nové zahraniční vedení ve firmě, kde pracuje můj bratr - během tří měsíců kompletní změna výrobního programu, technologií, systému pochopitelěn vše za plného provozu a podmínky, že nepoklesnou zisky ani o korunu- kdo to nezvládne, nazdar.      

j 29.1.2010 9:20

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

podle vzoru nůšy. Tak pardon

Dědek 29.1.2010 9:07

Re: Učiteli mluvíte z duše:-)

Přesně jak to autorka popsala, tituly, certifikáty a osvědčení - jenom papíry. Začalo to už dávněji, středním vzdělaním pro všechny, na Gaussovu křivku nehledě. Moho dnešních maturantů by dříve neukončilo ani 1. ročník střední školy, zejména v matematice. A pak z kvalitních, např. zdravotních škol, uděláme předpisem nevzdělance - a všichni musí mít vysokou školu - tak ji mít budou.

 Hlavně nestresovat, kdo neučil v 9. třídě ZŠ, neumí si představit, co znamená dnešní přijímání na střední školy bez přijímaček. Půl roku naprosto ztraceného a žáci s vědomím, jak jsou pro školu důležití.

Žák má pouze práva a učitel pouze povinnosti. Kdyz máte ve třídě jednoho dva žáky co  se chtějí bavit, tak zbytek, byť sebenadanější, ma smůlu.