24.4.2024 | Svátek má Jiří


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Lucc 29.1.2010 18:00

Re: je vůbec maturita a zkoušní nutné ?

To je vskutku zajímavý názor a navíc nevšedně podaný. Odpustím si narážky na nezkušenost a mnou odhadovaný věk přispěvatele a půjdu rovnou k věci: motivace. To je i jedno z kouzelných slůvek RVP a snad jedno z mála, která v něm IMHO dávají smysl. Člověk se zas až tolik neliší od ostatních savců a příroda či Bůh ve své moudrosti zařídili, že tvorové nedělají, co nemusí. Nejsou ani tak líní, prostě šetří energii, aby jim nechyběla v důležitých situacích, které můžou nastat (útěk před predátorem, páření, migrace za potravou atp.). Stejně tak žáci a studenti jsou v podstatě pohodlní a je to tak jen správné. Kdyby nebyli, bylo by to tak trochu "proti přírodě". K tomu, aby se vzdělávali, potřebují motivaci. Asi nejsilnější motivací je známkování, přece jen, rodiče vesměs neradi vidí na vysvědčení ta nepěkná hodnocení a hrozící přistání otcova pásku na zadnici děti alespoň trochu donutí něco dělat. A bez známkování nebo alespoň slovního hodnocení tato motivace chybí. A jak toto hodnocení chcete realizovat za přijatelné peníze bez zkoušení a testování? Zodpovězte tohle a možná dostanete Nobelovku.

libienski 29.1.2010 18:00

Re: Názor středoškolského učitele

Máte jistě pravdu, nicméně zde schází jakékoli garance toho,  co student za roky před maturitou zvládl. Resp. garantem je zde předseda komise  zkoušející a dva přísedící.

libienski 29.1.2010 17:55

Re: máte samozřejmě ve většině věcí pravdu

Je mi líto, že ztrácíte iluze, ale popisujete fakticky stav, který tady už 15 let je.

libienski 29.1.2010 17:51

Re: Zase jedna úča

Já si na rozdíl od Vás myslím, že žít s tím, že píšu špatně i a y ve shodě podmětu s přísudkem nebo se plete mě a mně popř. s a z, se dá velmi kvalitně. Mnohem hůře se však dnes žije se zoufalou úrovní výuky angličtiny či matematiky. Nevěřím tomu, že úroveň znalostí čehokoli relevantního prověří diktát a nemyslím si že děti z LMD by měly být diskriminovány oproti normálním dětem.

Eva D. 29.1.2010 17:51

Re: prof. Petr Vopěnka

Ano, já si ho pamatuji. Podle mého to byl nejlepší ministr školství za tu dobu, co s ním mám profesně něco společného.

Talián 29.1.2010 17:48

Re: současní maturanti

Pro některé specializace je nutná odborná certifikace ( něco jako třeba průkaz svářeče ). Kdysi jsem k tomuto účelu sepisoval skripta. Vývoj techniky je ale tak rychlý, že po sepsání skript shledáte, že jsou zastaralá. Inovační cyklus výrazně zrychlil. V praxi se to řeší obchvatem a s využitím amerických standardů se technici školí jen na konkrétní procesy a technologie. Podmínkou úspěchu při zaškolení je to, že mají přijatelné základy na úrovní vyšší průmyslovky před Nejedlého reformou. Postupuje se tak, že zájemci o práci se pomocí testů přetřídí na použitelné a ostaní. Použitelní se doškolí na potřebnou úroveň. Lze doložit, že procento použitelných má trvale sestupnou tendenci. Vysvědčení odkudkoliv mají jen informativní váhu. Nastává situace, že firmy si vybírají již na školách vhodné žáky, které potom cíleně připravují na určité pozice. Školy nikdy nemohou držet krok s vývojem technologií, ale mohly by dát studentům alespoň potřebný základ, na kterém lze stavět. Mám jeden jednoduchý úsudkový příklad řešitelný trojčlenkou. Jen občas se najde středoškolák, který ho vypočítá. Dost na pováženou, že.

libienski 29.1.2010 17:46

Re: Dokud bude stát platit,

Jenže maturity připravuje CERMAT, což je příspěvková organizace MŠMT, která spotřebuje 90 % budgetu. Na soukromé firmy bude poslána tak maximálně logistika realizace.

libienski 29.1.2010 17:44

Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Je to zatím totiž jediná objektivní kontrola jejich čtyřleté práce se studenty. V maturitách jak je známe dne, totiž neexistuje žádné objektivní měřítko kvality. Až se zavedením státních maturit se budou moci jak studenti tak ale i učitelé mezi sebou srovnávat. Je jasné, že je to děsí, ale není jiná cesta.

Eva D. 29.1.2010 17:44

Re: pohled zvenčí

Maturity se připravují v CERMATu, Scio je soukromá firma, která má podnikání založené na celém tom testování a je rychlejší a praktičtější, než námi všemi placené MŠMT i CERMAT. Stačí si "vygooglovat".

Formelák 29.1.2010 17:43

Re: Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

To nevím kde to začalo, ale MŠMT poskytlo příliš velký prostor aby se z toho udělal spíš byznys . Na základě vlastních zkušeností s těmi testy jsem přesvědčen, že by celý ten systém testů mohl fungovat přímo pod MŠMT za zlomek financí a s daleko větší užitnou hodnotou.

Rejsek 29.1.2010 17:41

Dokud bude stát platit,

budou soukromé firmy "průhledně" vybrané připtravovat systém maturit ještě dalších dvacet třicet let.

Eva D. 29.1.2010 17:39

Re: Školdozorci

Ten nápad s úředníky nahnanými za katedru mě nadchl, až jsem se vyděsila. Pak jsem si ovšem vzpomněla, jak se jeden takový prořekl, stylově na oslavě Dne učitelů, že taky učil a že se upřímně přizvává, ež už by se vrátit nechtěl. Radši dělal ve školských strukturách ouředníka.

Eva D. 29.1.2010 17:36

Re: Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

Přesně tak. Myslím, že Komenský by byl mezi prvními, komu by to šílení vadilo.

I když, na SCIO bych já byla mírnější. Našli si místo na trhu. Nebyli ti, kdo to nastartoval, pokud vím. Kdyby to nebyli oni, byla by to jiná firma. To MŠMT to začalo, ne?

Robil 29.1.2010 17:35

vědomosti a požadavky

Když srovnávám na př. výuku matematiky na stejné vysoké škole 3 generací ( moji, dcery a vnučky), tak zjišťuji , že má nesrovnatelně stoupající úroveň. U vnučky  se mi zdá, že snad nestuduje stavařinu, ale matemetiku. Několik rokú jsem dělal oponentní posudky diplomových prací. Zjistil jsem, že řada studentů nemá, zejména co se týče detailů, znalosti studenta 2. ročníku průmyslovky. Na půmyslovce se totiž po 4 roky  do úmoru skicovalo - za války nebyly  na víc učebnice. Ovšem  někdo kreslení na stavařině zrušil. Pokud se to nezmněnilo, tak budou na stavbě absolventi vysvětlovat některé problémy s pomocí počítače. (Dnes už se projektuje jen na počítači). Domnívám se, že by  měl  student  především zvládnout svoji profesi - nic proti matematice nebo dalším  předmětům.

Eva D. 29.1.2010 17:33

Re: percentil, aneb kritika vždy ad post, kolegové

Milá Karlo, souhlasím a soucítím s Vámi. Já si vybrala "zapadlou vlastenku". Je přeci jen lepší být dál od zdroje těch zhůvěřilostí. Zdržující mne od práce pro děcka.

Formelák 29.1.2010 17:27

Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

Ale máte pravdu. Bohužel. Jen v jednom s Vámi nesouhlasím. Ten Komenský by vzal do ruky rákosku a vypráskal by CERMAT , Scio a 9/10 ministerstva školství. Pak by už jen stačilo oprášit systém školství před r.90. Po odpárání ideologických poplatností tehdejší době by to muselo fungovat .

Eva D. 29.1.2010 17:27

Re: Ponížené supliky

Nevím. Snad jen pasivní resistencí až k hranici vyhoditelnosti, nepodlehnout každé info shora.  Učit tak, že na Vás nemůžou, protože děti mají opravdové  výsledky ( ne proto, že jim děláte šaška, to nemám na mysli) a z papíroviny dělat jen to, co skutečně musíte když už to skutečně musíte.

A samozřejmě ozývat se, ozývat se. Sice, jak správně píše autorka, zmíněné instituce to nezajímá... Ani od poslanců už nic moc nečekám.  Utopilo se v tom hromada peněz a je to v duchu EU blbin, tak to budou protlačovat.

Odbory jsou na houby, ty nás zprofanovaly, řeší hlavně peníze.

Pro sebe jsem si to nazvala: Učím děti pro život, jejich uplatnění a kladný vztah k oboru je mi měřítkem úspěchu.

janoryna 29.1.2010 17:26

je vůbec maturita a zkoušní nutné ?

vždyť jeto nebaví a stresuje. je na každém jednotlivci, jestli se hodlá učit nebo ne.  jen staromilci si myslí, že učení nemusí být vždy hrou a že i ten stres při zkoušení je přípravou na stresy v zaměstnání a v životě vůbec. na jednu stranu i teď všichni tvrdí, že se má mládež připravit na tvrdé požadavky trhu práce a na straně druhé titiíž inteligenti tvrdí, že škola má být hrou a zábavné. tak jako nemusí být zábavné učit se anglická slovíčka a fráze nebo vzorce chemické. ale nikomu nevadí tvrdé biflování dopravních značek a podobně.

Karla 29.1.2010 17:24

Re: percentil, aneb kritika vždy ad post, kolegové

Kéž by šlo skutečně jen o jednoznačné odborné termíny! V odborných textech určených pro neodbornou veřejnost by jejich užívání bylo na míste pouze v případě, kdy je to nezbytně nutné, aby nedošlo k nedorozumění/ Nyní myšlenkovou prázdnotu a mnohdy i lživost různých textů maskují nejen nenáležitě použité odborné termíny , ale také  jakýsi nový, mezioborový byrokratický slang, který vlivem nevzdělaných, ale dostatečně cílevědomých zneuživatelů erární pokladny prorůstá do všech oblastí našeho života.

Pokud jde o tuny potištěného papíru a spousty naprosto ztracených hodin při jejich vytváření,  jako je tomu u pracovníků MŠMT a na ně napojených vyžírků / placená pseudopráce/, a jejich aplikování ve školství / neplacená pseudopráce, ne-li intelektuální gulag/, je to  samozřejmým důvodem k veřejné kritice, která tu probíhá. Ale pokud se podíváte na nesmyslnost použití takových oborových slangů u právnich norem, vyhláček, nařízení hlouběji, možná že ve vás vzklíčí i myšlenka,že se jedná o systematickou likvidaci intelektualních schopností člověka, které současný globalizující se mocenský systém pravděpodobně ohrožují.

Možná přicházím k takovým myšlenkám proto, že jako UČITELKA ČEŠTINY jsem vazalem tohoto státu, potažmoi vazalem národa, kterému je denodenně vtloukáno do hlavy, že zavádějící znění pojistné smlouvy, mnohoznačné vyznění právní normy nebo "smysluprázdné" tlachání politiků v jejich veřejných vystoupeních je společensky akceptovatelné.

Obávám se, že rozvrácený školský systém produkující nejen omezené absolventy,  ale potažmo i omezené příští učitele, vždy byl a je ideálem struktur bažících po absolutní moci. Je to jistě zatím nadsázka, ale pokud jde o vyhlídky učitelů , v historii opakovaně  dostáváme příležitost bud a/stát se kolaboranty moci, b/ mučedníky a vyhnanci a nebo "zapadlými vladsternci". Alespoň takové jsou osudy kantorů od antiky. Ovšem antika také formulovala myšlenku, že národ, který si neváží svých učitelů,nemá nárok na existenci.

Eva D. 29.1.2010 17:16

Re: Zase jedna úča

Naopak, ta úča je, podle mého, chytrá ženská, která má zkušenosti i dost informací a vyhmátla, co je podstatné. Takže musela prokouknut celou tu hru na reformu, hru na státní maturitu a všechen ten balast kolem. Víc nemám co dodat.

piglet 29.1.2010 16:36

Re: Zase jedna úča

Ano! soft-sciences, toť záruka naší budoucí prosperity.

P.S. A té "úči" si rozhodně vážim víc než onoho trotla, který ji zkusil urazit a ani nepochopil o čem je její text. Ale nic nového pod sluncem, hlupáci vždy podvědomě nenáviděli lidi vzdělané a moudré.

Ryba 29.1.2010 16:36

Re: máte samozřejmě ve většině věcí pravdu

S tím souhlasím. Školství už je pouze ekonomický problém pedagogického sboru a zakladatelů soukromých a jiných škol, pedagogických výzkumných ústavů a ministerstva školství.  Jménem zachování svých prebend jsou ochotni vyprodukovat jakéhokoliv vzdělance.  A tak čekejme, že budeme číst inzeráty typu: přimeme barmana s maturitou, nebo hypermarket přijme pokladní s maturitou.  Skutečné vzdělání a znalosti se budou zajišťovat způsoby, které ještě v naší žabomyší strategii nejsou zahrnuty. 

Jenda 29.1.2010 16:23

Re: Státní maturity

Co je to neschopny zak? Specialne co je to neschopna kosmeticka?

Je blbost aby kosmeticka musela mit maturitu a vyhazovat sikovnou holku kvuli necemu co ve skutecnosti opravdu nepotrebuje, je pitomost.

Poldík 29.1.2010 16:22

Jak získat peníze.

Státní maturity zazím stály cca 1 miliardu a další půl miliardy mají stát.Je třeba uvažovat o úrovni výuky.Když jsem odmaturoval,nemohl jsem při nástupu do zaměstnání projít dveřmi pro silná ramena.Krátce po nástupu jsem zjistil,že neumím skoro nic,kromě pouček,které jsem v životě už neupotřebil.Bohužel většina učitelů nezná praxi a učí podle učebnic,které praxi nerespektují.Tam je třeba hledat cestu ke vzdělání.

jarda69 29.1.2010 16:18

vtip ?

 Možná se jednou dočkáme pravdivosti vtipu

"Když si uvědomím, jaký já jsem inženýr, tak se docela bojím jít k doktorovi !"

Jenda 29.1.2010 16:16

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Jiste. Ovsem nez zacnete hledat musite alespon tusit kde a co vlastne hledate. A ze byste mohl cosi najit. Je dost rozdil vedet, ze tohleto nejak slo, jenom si zrovna nemuzu vzpomenout jak se to presne delalo a netusit vubec nic.

Pak je vam Google i Wikipedie k ... nicemu. 

jarda69 29.1.2010 16:13

Re: Zase jedna úča

 Každý ví, že součet úhlů v trojúhelníku jsou 3 !

Tak ta děcka nepleťte !

:o)

Jenda 29.1.2010 16:13

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Prehanite. Ja sel na gympl se dvema trojkama. Bez problemu. A aktivitou tatinka to fakt nebylo. Ovsem uznavam, to byl konec osmdesatych a prirodovedny gympl.

Petr 29.1.2010 16:07

Re: Zase jedna úča

Někdo z diskutujících již napsal, že král je nahý. Všechny stupně škol (po Plzni už není nejmenších pochyb, že i VŠ) neplní svou základní funkci - nenaučí žáky ( a studenty) to co mají. Ano, je to také důsledek těch módních výstřelků (někdo tu napsal "netradičních metod výuky"), také samozřejmě falešného zrovnopráňování (krom dyslexie je také hitem tzv. LMD), kdy rodiče "vyreklamují" diktát na čtyřku  (kvůli hrubkám) na hodnocení "2" s ohledem na diagnóu dyslexie (!?). Na známku totálního zjančení Ministerstvo podporuje (nebo rovnou vydává) fantasmagorickou příručku o genderové češtině, kdy se přechyluje host na "hostka". Že nové ročníky absolventů škol už řadu let naprosto neovládají pravopis, to je asi pod rozlišovací schopností autorů (autorek).  Při debatách o vleklé válce v Afghánistánu se tu a tam jako argument dokládající obtížnost situace tam uvádí více než  padesátiprocentní (přesné číslo už nevím) negramotnost, resp. analfabetismus tamější populace.  Tady ovšem nedokáží správně psát (pokud vezmeme za kritérium ty nejotřesnější hrubky "i/y") minimálně 2/3 nových absolventů škol. To je přeci totální fiasko toho resortu. A oni řeší hostky, dyslexii, přibyla jim do toho šikana - ta je ovšem reálný problém. Žijeme teď všichni zhruba druhým rokem ekonomickou krizí. Vláda kvůli tomu měla např. NERV..., teďˇse zabývá exit strategií. Jsem rád, že věci řeší. Problém našeho školství je ovšem závažnější! Nebo není mnohem závažnější než ekonomická krize civilizační propad celé společnosti? Potíž  je, že společnost neví, že tu takový problém existuje.

Jirka, Tábor 29.1.2010 15:46

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Nepřipoměl jsem. V mnoha případech ani vynikající známky nestačily, když byli rodiče pro bolševíky  nebo pro primitivní domovní důvěrnici nežadoucí.