3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

PRÁVO: Ústavní soud a selektivní diskriminace

Právní Kocourkov v naší zemi dosáhl další dimenze nálezem Ústavního soudu rušícího rozsudek Nejvyššího správního soudu, který judikoval, že se jistý ostravský hoteliér dopustil diskriminace a byl za to v dalším řízení odsouzen k mírné pokutě 5 000 Kč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Carina 7.5.2019 22:26

Pardon; porušení, nikoliv přerušení mezinárodního práva.

B. Carina 7.5.2019 22:21

Jde o to, že takové je zahraničně politické stanovisko České republiky. Tedy že v případě Krymu šlo o přerušení mezinárodního práva. A politická reakce našeho státu je sankční. Pan Javůrek se podle mě zamýšlí nad tím, že v případě odsudku ÚS by došlo k situaci, kdy by byl občan sankcionován za jednání v souladu s touto politikou.

Zda je tato politika založena na objektivní skutečnosti je samozřejmě jiná věc. Takové politiky bývají.

V. Čermák 6.5.2019 22:43

Re: nesmysl,

S tou Okupací jste to přehnal. 95 % obyvatel si to připojení k Rusku přálo. to asi na Okupaci nějak nevypadá...Občan by ale Politiku do Podnikání neměl míchat, aspoň podle mě....

V. Liptovský 6.5.2019 22:01

Re: Čo je to - medzinárodné právo?

Nazdávam sa, že veľa Srbov by vám prialo, aby ste v ten deň sedeli v garáži čínskeho veľvyslanectva v Belehrade...

V. Petr 6.5.2019 21:13

Za WW1 toto bylo automatické a vymahatelné

Obě strany podepsaly příslušné konvence a dodržovaly je.

V. Petr 6.5.2019 21:09

"Když máš sílu něco zabrat, klidně to zaber. Pak už

vždycky najdeš dost právníků, kteří tvůj nárok zdúvodní." (c) Fridrich II

Tak vypadá mezinárodní právo v praxi. Je to zákon džungle, kde záleží na vojenské síle a diplomatické obratnosti.

M. Prokop 6.5.2019 21:02

Re: A kdyby místo anexe Krymu napsal okupace ČSSR?

Já bych je uvítal. Ale všude a ve všem.

M. Prokop 6.5.2019 21:01

Re: Čo je to - medzinárodné právo?

Specialisté jsou i na gender.

M. Prokop 6.5.2019 21:01

Re: Čo je to - medzinárodné právo?

"Humanitárné právo" je vaše fikce.

Občas je bombardování třeba, příkladně v bývalé SFRJ.

A. Javůrek 6.5.2019 20:52

nesmysl,

Český stát se zůčastní sankcí vůči Rusku kvůli okupaci Krymu, a když to udělá občan Českého státu, neboli osobně podpoří tuto politiku, tak ho tahá ten samý stát po soudech... . PARADOX, že?!

V. Liptovský 6.5.2019 20:46

Re: Čo je to - medzinárodné právo?

Samozrejme, máte pravdu, neberte to tak doslova... Jedného špecialistu na medzinárodné právo, autora viacerých publikácií a učebníc, mám aj doma... Aj preto si z toho robím srandu...

D. Stirský 6.5.2019 20:34

Re: Čo je to - medzinárodné právo?

Je to prastará právní disciplína: mezinárodní právo soukromé, mezinárodní právo veřejné. Studuje se to, jsou na to specialisté, ...

V. Liptovský 6.5.2019 20:13

Re: Čo je to - medzinárodné právo?

Samozrejme, že existuje niečo, čo sa nazýva medzinárodným právo. Ale vychádza zo spomínaných zmlúv, z medzinárodných zvyklostí a akýchsi všeobecných zásad. Ale je to niečo tak ohybné a tvárne, že si to každý štát môže často vykladať po svojom... Ja som tým chcel len povedať, že neexistuje akýsi ucelený kódex, ktorý by platil pre všetkých a nedal by sa vykladať inak... No, ale to sa vlastne nedá povedať ani o vnútroštátnom práve... (-:

D. Stirský 6.5.2019 19:58

Re: Čo je to - medzinárodné právo?

No, tak nevím. Nás učili a snad i nějakou zkoušku mám z mezinárodního práva veřejného a soukromého. Takže MP existuje.

V. Liptovský 6.5.2019 19:38

Re: Čo je to - medzinárodné právo?

Ešte dodám - nahradilo ho tzv. humanitárne právo, čo v podstate znamená, že silnejší má právo bombardovať v ktorejkoľvek krajine, ktorú označí za porušovateľku "ľudských práv". Bez ohľadu na obete... A bez dôkazov, že je to naozaj tak. A nikto sa nesmie spýtať: "Čo ich je vlastne do toho?" Skrátka, žiadna krajina nemá vlastnú suverenitu...

V. Liptovský 6.5.2019 19:28

Čo je to - medzinárodné právo?

Medzinárodné právo neexistuje. Len súbor bilaterárnych alebo multilaterárnych zmlúv a dohôd. Ukážte mi Zbierku medzinárodných zákonov. Zdá sa však, že spomínaný hoteliér ju má. Vypýtajte si ju od neho...

J. Nový 6.5.2019 18:53

Re: Tk jsem si přečetl nález a W. má pravdu.

Neměla, ale má. :-)

J. Nový 6.5.2019 18:52

Re: Paragrafované znění nutné

Kdoví jestli by tu diskriminaci specifikovat u Židů nebo u Palestinců? :)

J. Nový 6.5.2019 18:50

Re: A kdyby místo anexe Krymu napsal okupace ČSSR?

Řekli by to samé. Otázkou je, jak by rozhodl ÚS, kdby tam byl k podepsání nesouhlas třeba s naším vstupem do EU nebo NATO.

Rozhodl by ÚS stejně a stím, že i hoteliér má právo na svůj názor a může si vybírat hosty podle toho, zda to podepíší?

I vy bystte přivítal takové manýry v hotelech? A proč jen v hotelech, proč ne třeba v supermarketech, u holiče, v autoservisu atd.?

L. Novák 6.5.2019 17:49

A kdyby místo anexe Krymu napsal okupace ČSSR?

Co by na to řekli pánové z prezidentské kanceláře VK? :-P

F. Navrátil 6.5.2019 17:27

Paragrafované znění nutné

Ústavní soud by měl specifikovat, u kterých státních příslušností, národností, ras a náboženských skupin je diskriminace politicky žádoucí.

D. Stirský 6.5.2019 16:31

Navíc tím US vypustil džina z lahve. Lze očekávat, že podnikatelé budou svým zákazníkům strkat pod nos různá fantaskní prohlášení s odvoláním na tuto kauzu. Představme si třeba druhou půli 30. let a vyjukaneho Němce/Sověta, kterému by v Anglii či ve Francii strčil hoteliér pod nos prohlášení, že nesouhlasí s Mnichovem/s paktem Molotov nebo že musí podepsat, že Hitler/Stalin je zločinec.

D. Stirský 6.5.2019 15:42

Re: Ani to srovnání s Galénem (Bílá nemoc)

Něco jiného je, když nemohu pomoci dvěma a oba jsou na tom stejně. Mimochodem! S. Alexejevičová v jedné ze svých knih popisuje, jak sovětské zdravotnice (jistě, ne každá) za války - byť se zatnutím zubů - poskytly pomoc i raněnému Němci.

Ś. Svobodová 6.5.2019 15:40

Re: Tk jsem si přečetl nález a W. má pravdu.

Vidím to stejně. Jen bych přidala - především by politika neměla mít vliv na rozhodování soudců.

Ś. Svobodová 6.5.2019 15:34

Re: Ani to srovnání s Galénem (Bílá nemoc)

Mnozí lékaři ale selektovat musí a je to jejich denní chléb.

Ś. Svobodová 6.5.2019 15:33

Re: Jak říká pan Křeček

ÚS argumentuje porušováním mezinárodního práva, což sei na odpadky nevztahuje. Ale nicméně je to argumentace opravdu aktivistická a silně manipulativní.

D. Stirský 6.5.2019 15:32

Něco jiného by bylo,

měl-li by tam majitel plakát odsuzující anexi a ruský turista si stěžoval. A Weigla by tam ubytovali? Když IVK je k Rusku - diplomaticky řečeno - vstřícný?

R. Vacek 6.5.2019 15:28

Copak je soudce imunní proti zblbnutí?

Pravděpodobně není. A i když je to hodně nepravděpodobné, klidně mohou zblbnout i dva soudcové najednou. Spíš jde o to, jestli máme mechanismy, když už se to stane, abychom soudce vyléčili a chybu napravili.

D. Stirský 6.5.2019 15:25

Ani to srovnání s Galénem (Bílá nemoc)

se mně moc nelíbí: Lékař je od toho, aby léčil a ne, aby selektoval, koho léčit bude a koho ne! Myslím, že v "Pianistovi" (knížka) je nádherná pasáž: Rok 1945, vše se hroutí a na statku jakési Polky se ve stodole setká protagonista - Žid s vojákem od Wehrnmacht či Waffen SS. Majitelka statku to komentuje jednoznačně: Ten i onen potřebovali pomoc - úkryt, jídlo... Víc jí nezajímalo.

D. Stirský 6.5.2019 15:19

Tk jsem si přečetl nález a W. má pravdu.

Politika by se do podnikání měla tahat minimálně. Chudák ruský turista, proč by měl podepisovat nějaké prohlášení? Vzhledem k ruským resp. sovětským dějinám může být za odmítnutím podpisu docela obyčejný strach. V r. 1981 jsem byl ve Francii (zázrak, příslib byl odměnou za brigádu v bance) a měl jsem tam možnost podepsat nějakou petici za propuštění Havla. Nepodepsal jsem, protože jsem se bál. Chtěl jsem dostudovat školu. Ten vynucovaný podpis míří proti obyčejným lidem a od majitele je to poněkud ubohé. Protestovat se dá jinak a odůvodnění ÚS se mně vůbec nelíbí. Strašně rád bych s W. nesouhlasil, ale tady má pravdu. Snad by jen IVK mohl sdělit svůj jasný názor na anexi Krymu.