26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

POLEMIKA: K diskusi o vítězství

LN z 30. května t. r. přinesly zásadní článek bývalého prezidenta Václava Klause a jeho bývalého kancléře Jiřího Weigla Kdo vlastně vyhrál světovou válku?. Článek protestuje proti „jistým vlivným silám dnešního světa“, které nejsou s výsledky této války „smířeny“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Procházka 12.6.2020 12:19

EU ovládli Němci. Leda by Rusové oplatili Němcům instalaci Lenina instalací von Leyen a místo třídní komunistické diktatury diktaturou zelenou. :-)

J. Vintr 12.6.2020 12:29

Myslíte, že si Rusi za pětačtyřicet let, kdy jim patřila polovina Německa, nemohli vychovat spoustu "svých" lidí. Merkelová je nejspíš jednou z nich.

V. Církva 12.6.2020 21:05

No, že Stalin uvažoval že smlouva Riebentrop Molotov přesune boj Německa proti Západu je možné. Je taky pravda že Němci v Rusku dlouho před válkou vyráběli zbraně a cvičili vojáky protože to měli zakázáno Versailleskou smlouvou. A že je Stalin chtěl postavit proti Západu. A je pravda, že nakonec to opravdu dopadlo tak, že SSSR vytvořila v Evropě vazalské státy.

Jen trochu přeceňujete Stalina. V letech 1942/43 mu šlo skutečně o existenci. Do takového rizika by dobrovolně nešel. Nicméně jak Stalin, tak celá Evropa na začátku nacismus podcenili.

J. Ganaur 12.6.2020 21:24

Jenže on o tom riziku nevěděl.Přepočítal se.A to taky byl důvod velkých počátečních úspěchů Německa.Ale přepočítali se všichni i USA.Pak to stálo hodně úsilí a životů.Jen tu válku chtěla Osa a CCCP.

J. Vintr 12.6.2020 22:32

Já nepřeceňuji Stalina, ale Stalin hrubě přecenil sílu ruské armády a výkonnost ruské ekonomiky. Ruská armáda byla "papírově" minimálně třikrát silnější než nemecká, takže Stalin předpokládal, že Němce snadno porazí.

P. Brich 12.6.2020 16:55

Ovšem praktický výcvik letectva, tankových vojsk, atd. se děl na území SSSR.

Šlo o souboj ideí - internacionálního (též bolševického) a nacionálního socializmu. Socialista nordickou lstí přechytračil bolševika, který doufal v to, že si svět bratrsky rozdělí, počínaje Polskem. Ne nadarmo visely na parteitágách hesla "Socializmem proti bolševizmu".

J. Jurax 12.6.2020 18:24

Ano.

Ovšem před nástupem Hitlera k moci.

K. Salajka 14.6.2020 9:32

Pomáhali všichni. Např. "nedoceněná" je pomoc Švédska dodávkami rudy ale i zbraní - prostě taková ekonomicky výhodná "neutrálita". Sověti pomáhali nejvíce, protože až do konference v Rapallu byli dosti izolováni.

Je-li vina mezi Bohem a národem, jak píše Dan Drápal, není důvod, aby se omlouval Český národ Německému, jestliže viditelně nemá probíhat tato procedura oboustranně. Mohu potvrdit, že evangeličtí duchovní mají jasno v tom, kdo válku zavinil a oprávněně snášel důsledky porážky, protože můj otec (duchovní CČSH) se s mnoha z nich stýkal. Od nich se také dozvěděl, že odsunutí Němci uplatňovali nároky na odškodnění za nemovitosti zanechané v ČSR. V součtu tyto nároky překročily celkovou plochu ČSR. Podobné "navýšení" probíhá, pokud jde o oběti odsunu - /tak v Ústí bylo 30 nebo 600 nebo 2000 obětí/. Pochody smrti, ve kterých odsunovali Němci vězně před postupující frontou, zřejmě neměly žádné oběti .

D. Polanský 12.6.2020 10:08

Fantazie. Ale budiž, každý má nárok na svůj názor. Osobně doporučuji Německu formálně vyhlásit válku, obratem kapitulovat a stát se další spolkovou zemí.

M. Valenta 12.6.2020 10:26

V každém případě měli ti dva výtečníci hodně společných zájmů a také podobné metody, jak je prosazovat. No a putinovské Rusko je používá dodnes.

M. Krátký 12.6.2020 10:55

Stalin Hitlerovi umožnil kvalifikovaný výcvik budoucích německých pilotů i ostatním vojenským složkám německé armády v hluboké týlu CCCP a v naprostém utajení až do poslední chvíle - !!!!!!

M. Panter 12.6.2020 11:58

No vidíte, Stalin umožnil a západní velmoci to financovaly.... takže se vzájemně všichni krásně doplňovali.

J. Vintr 12.6.2020 12:27

Asi vám uniklo, že Hitlera nefinancovaly západní velmoci, ale jednotliví finančníci a jiné soukromé subjekty. A vůbec není vyloučeno, že přes ně tekly peníze z Ruska. Třeba na principu: Pepo, já ti dám dvě stovky, a ty dáš Frantovi stovku a neřekneš, že byla ode mně. Nebo jinak, možností je řada. V té době se pracovalo hodně s hotovostí a rusáci měli nepochybně tiskárnu na západní měny.

J. Ganaur 12.6.2020 21:27

Ale houbeles.Německo bylo na krach.Napakovali se Křišťálovou nocí, anšlusem a záborem ČSR.

J. Vintr 12.6.2020 22:27

To jste špatně pochopil. Šlo o financování Hitlera a jeho strany. Hitler se dostal k moci v podstatě demokratickým způsobem a na to potřebovala jeho strana spoustu peněz.

J. Jurax 12.6.2020 18:27

Myslíte se.

Spolupráce mezi SSSR a Německem skončila nástupem Hitlera.

J. Jurax 12.6.2020 18:28

Pardon, samozřejmě "mýlíte se ..."

J. Ganaur 12.6.2020 21:30

Hitler byl v té době spíš konkurence než nepřítel.

P. Brich 13.6.2020 17:45

To jsem nevěděl, že při podpisu paktu Molotov-Ribbentrop už (nebo ještě?) nebyl Hitler u moci.8-o

J. Jurax 13.6.2020 20:30

Nevíte toho s prominutím víc. Tehdy se zase vlivem okolností, o nichž i zde na Psu popsalo mnoho virtuálního papíru, opět obnovila.

M. Pivoda 12.6.2020 9:51

Zopakuji zapadlou diskuzi níže (na první diskusní příspěvek po půlnoci). Pro P. Hatinu:

Já jsem se narodil jako svobodná bytost, občan, nikoliv jako výkonná složka nějakých vládců (z Moskvy, Berlína, či odkudkoliv). A to je také způsob mého uvažování v mém komentáři. Nekonala-li se válka, zvítězili občané. To je zásada.

Kubánská krize v roce 1962? Velitel ruské flotily ponorek měl delegovanou pravomoc ty rakety (s atomovou náloží) eventuálně odpálit. Záleželo jen a jen na jeho úsudku, protože žádné radiové spojení s vrchním velením v Moskvě z ponorky neexistovalo.

M. Krátký 12.6.2020 11:14

Kubánská krize 1962 - byl jsem zrovna na vojně ( autorota - 30 bažantů a 30 mazáků TATRA 111, Praga V3S atd skvosty ) - při odpoledním rozkazu jej četl náš politruk kpt Větvička ( jmenoval se jinak, ale to už jsem dávno zapomněl - všichni mu říkali Větvička ) a v něm byla následující blbina : až nám to písknou, tak budem uhánět na pobřeží Baltického moře v časovém rekordu 6 hodin atd kraviny. A vojín Jozef Rojko ( Slovák od Nitry ) si vzal slovo a optal se . súdruh kapitán a už jste volal manželce domů aby uklidila prádlo z balkonu ? Kpt Větvička ty desky zaklapnul, strčil do podpaždí a pomalým krokem nás opustil - a bylo po ptácích i válce !!!!!!

M. Krátký 12.6.2020 11:25

a doplnění je zde : https://www.youtube.com/watch?v=r4tcW-_E_oM

hezký víkend

J. Ziegler 12.6.2020 9:39

Souhlasím pane Drápale a děkuji za výborný článek :-)

M. Valenta 12.6.2020 9:35

Velice souhlasím s článkem s jednou poznámkou. Kdyby se Češi po převratu v osmačtyřicátém probrali dříve a ukázali se více bojovní a nepoddajní což se nestalo, a což jsme opět potvrdili sklopenými hlavami ( čest výjimkám) po osmašedesátém, sáhl by Stalin a spol. k řešením ne tak úplně nepodobným těm původním Hitlerovým.

T. Hraj 12.6.2020 13:46

Kdo ví, nebo by odtáhl, jako to udělal v případě Rakouska.

M. Valenta 12.6.2020 14:02

I to je možné.

P. Brich 12.6.2020 17:01

Z Rakouska odtáhl proto, že jeho neutralita byla garantována mocnostmi.

F. Navrátil 12.6.2020 9:04

Vlasovci byli nešťastníci, kteří si mohli vybrat mezi osudem špatným a ještě horším. Bojovat proti vlastním odmítali a přitom věděli, že ti je považují za zrádce mnohem nenáviděnější než "fricky". Hitler se je neodvážil nasadit proti sovětské armádě, protože část jednotek přešla na druhou stranu. Ostatně Buňačenkova divize byla nasazena na frontě v Lužici proti armádě Koněva, zběhla z fronty, potulovala se v týlu a náhoda ji zavedla do Prahy.

S. Rádl 12.6.2020 9:25

Ona ta Buňačenkova armáta páchala dobro i na západní frontě a v okupované Francii jí jistě postaví pomník.