30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

HISTORIE: Zapomenutí Češi

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Buvol 24.2.2009 13:41

Re: Už toho nechte!

Logicky správná otázka .... a kromě toho Husák žádnej vůl nebyl .....  né že mi byl nějak sympatický ....

Neznámý 24.2.2009 13:37

Re: Už toho nechte!

Proč mělo Husákovi vadit, že starej Procházka je vůl?

Petr Benes 23.2.2009 16:00

Re: Nevím, kde jste to s těma sudeťákama sebral....

inu troufate si tvrdit neco, pro co nemate dukazy. statistiky po ruce nemate a i siroce rozvetvene pribuzenstvo je maly vzorek. zato jsou svedectvi o obou pripadech. cili vyhaneni se delo.:-P

Petr Benes 23.2.2009 14:13

Re: Zizka byl tedy lupic,

Ne ne, to mam z rakouskeho dokumentu Habsburkove a jsou to historicka fakta. :-P Rekneme, ze nezacinal jako obycejny lupic, ale jako loupezivy rytir.

Wotan 23.2.2009 12:03

Re: Už toho nechte!

Můj děda v r. 1917 prohlásil v hospodě v sudetech---"tuhle vojnu Rakousko prohraje a starý Procházka je vůl a co se stalo --dostal 24. Hodin Arestu!  co by se asi stalo za Husáka?

Wotan 23.2.2009 11:55

Sudety

Souhlasím s autorem. Moje babička,ač po rodičích sudetská Němka,žila v zabraném Podkrkonoší, nadotaz říšského celníka, proč jako Němka nemá říšské občanství, "vzala jsem si čecha, a žádné persekuce po dobu války neměla. Děda byl "tvrdý" čech- havlíčkovec- celá vesnice německá si naší rodinu vážila,až po válce a před Unorem- rabování a šikana komunistů,ty se opravdu v rabování a ve zlodějnách vyznali- měli vzor ruské bolševiky, pamatuji tu dobu jako desetiletý chlapec, nedá se to zapomenout

Mirco1 23.2.2009 8:10

Jak tu někdo vzpomínal na bolševika Švermu....

... připomnělo mi to cyklus ostravské redakce ČT "Osudové okamžiky". Na základě něj byla i vydána stejnojmená kniha. Jedna kapitola tam popisuje pochod přes Chabenec, při kterém umrzl Šverma. Je to kapitola plná devótnosti k jeho charakteru - a dokonce na závěr slzící, že škoda, že umrzl, protože "to mohl být první poválečný komunistický prezident a všechno mohlo vypadat docela jinak". Nevím, kde bere autor Kačor tu drzost, tvrdit, že Šverma by snad pod příkazy Moskvy nenechal vraždit oponenty, nenechal násilím znárodňovat veškeré výrobní prostředky a nenechal násilím zkolektivizovávat venkov. A hlavně, proč si vůbec myslí, že Stalin by nechal prezidentem stát se Švermu, kterého poslal do boje se samozřejmým úmyslem, aby v něm zahynul, a nikoli Klému, předválečného předsedu strany, kterého měl celou válku pěkně na očích a vychovával si ho.

Autor ještě také lituje, že už neexistují různé Švermovy závody, mosty atd. Opravdu zajímavé, proč by měl být komunistický pohlavár ctěn proto, že zemřel dříve, než dokázal naplno rozvinout svůj potenciál u moci (to samé by asi autor říkal i o Slánském, kdyby tam tenkrát umrzl on).

Mirco1 23.2.2009 7:40

Mě by velmi zajímali ti sudetští Češi...

... protože nemám rád takovou tu rozohněnou paušalizaci, kdy autor po několika konkrétníéch příkladech cítí, že už se řítí do finiše a že nějaká ta paušalizace mu v tom běhu projde.

Takže by mě opravdu zajímalo, jestli všichni sutetští Češi měli s Němci korektní vztahy a mohli po záboru Sudet bez problémů zůstat (jaké měli vlastně potom občanství?), nebo zda to bylo jen větší nebo dokonce menší procento.

Vyrůstal jsem v Polici nad Metují, což je česká část pohraničí, ale hned za humny začínají broumovské Sudety. A z těch různých střípků z kronik a místních článků jsem nabyl dojmu, že čeští starousedlíci to měli stejně těžké jako ti "kolonisté" (můžete být vůbec kolonistou ve své historické zemi, na území obývaném jinými kolonisty?)

R.J. 22.2.2009 15:38

Re: Já bych tento článek

Souhlas. Dnes je ale tolik objektivní literatury, že člověk jen s námahou to vše obsáhne. A to "mrskám" pořád knihy, jako na běžícím páse a ještě debatuji s kámošem, co učí na UK.

Magor Milda 21.2.2009 22:32

Re: Já bych tento článek

zejména Pekařovy Dějiny byly jako konkurence Slovana  Palackého po válce silně potlačovány a umlčovány. Nejde o to, že by Palacký vše popisoval špatně, nebo Pekař správně, oba představují něco jako kladný a záporný náboj a realita se pohybuje v tom poli, kde se ty náboje vzájemně drží v šachu. Vzdělaný člověk má znát oba pohledy a hledat si svůj vlastní. Jedni pod Habsburgy úpěli, jiní zase kulturně rozkvétali, takže i zde bylo široké pole mezi těmi extrémními názory.

Magor Milda 21.2.2009 22:18

Re: A co takhle Karel Filip Schwarzenberg

Rakušany byli všichni mí předkové. Mluvili doma česky, ale podle potřeby mezi lidmi i německy a to tak, že nikdo ten rozdíl nepoznal. Můj dědeček na stará kolena čítal K.V.Raise a Klostermanna, Jiráska sice také, ale jaksi s odstupem. Ti jihočeští sedláci byli kdysi evangelíci, když je násilně předělávali na katolíky, poddali se jako třtiny, ale uvnitř se nezměnili. Nedůvěra k vrchnosti je od té doby  i příčinou kritického sledování čehokoliv. Toto rozdělení světa na ten vnější a na rodinu u nás trvá už moc dlouho. A  to působí dodnes, netroufáme si na veřejnosti být sebou samými.

A chtěl bych připomenout, císař Josef byl pro mé předky něco jako Karol Wojtyla pro dnešní Poláky. Zrušil robotu a omezil moc katolické církve, to mu získalo obdiv celého národa.

Kolemjdoucí (J.Š.) 21.2.2009 19:58

Re: Už toho nechte!

Mohl byste je jmenovat, ty mnohé?

ascari 21.2.2009 15:10

Re: Už toho nechte!

myslím že ano,vynikli mnozí,kteří se k češství hlásili.A mimochodem pokud se týká úrovně demokracie,tak od r.1867 dosáhla stupně,o kterém jsme si od r.1938 mohli na 50 let jen nechat zdát.

ascari 21.2.2009 15:07

Re: S tím Radeckým je problém v tom,

zdá se mi logické nevyzdvihovat jméno Radeckého,tohoto českého pomahače Habsburků a namísto něj vyzdvihnout jméno Jana Žižky,který prokazatelně Habsburkům nikdy s ničím nepomoh.

xxxKubeš 21.2.2009 11:54

Autor článku

přinesl zajímavé informace  či názory. Rozhodně by historici měli přinášet objektivní historii, bez zamlčování čehokoliv, natož zkreslování.

Kolma Puši 21.2.2009 11:00

Re: Významní Češi

Považovat každého rodáka z ...z Českého království ...za ČECHA je omyl:   ale vždyť to  je všude - kdo kromě naprostých fandů ví, zda byl Balzac Burgunďan nebo z Provence, Paganini  Janovan nebo Florenťan, či James Herriot Walesan nebo Skot?

Libor.w 21.2.2009 10:18

Už toho nechte!

Sudetoněmecká otázka byla jednou provždy vyřešena 2.světovou válkou a hádky o to jestli byl Žižka lapka nebo Radecký zněmčelý Čech postrádají smysl.V době odsunu se Německé menšině,lépe řečeno některým jejím jednotlivcům stalo jistě příkoří a bezpráví.Ůmyslné opomíjení toho,že to byla odpověď na 6.let války a okupace,odpověď na bezprostřední ohrožení samé podstaty národní existence,je důkazem autorovi hlouposti nebo zaujatosti.Naštěstí se takovéto plky nedají brát vážně.Mimochodem vážně věříte že ČECH v době Radeckého mohl vyniknout bez toho že by se považoval za Němce  jako Němec jednal?

Jakub S. 20.2.2009 23:55

Re: Jan Šverma,

Ježíšikriste. Nepadl v žádném boji!! Není žádný hrdina, byl to poslušný řadový voják Moskvy, chcete-li Klémy, Šmerala a spol.

Jakub S. 20.2.2009 23:51

Re: A co takhle Karel Filip Schwarzenberg

Samozřejmě Čech - ein Boehme. U šlechty se to tak nedá, víte? A u královských rodů už vůbec. Samozřejmě mluvil německy jak česky. Ovšem samotného by ho nikdy nenapadlo označit se za Deutsche: nebyl přece Němec - byl Rakušan! Tož tak...

Jakub S. 20.2.2009 23:49

Ano, potvrzuju. Jediná. I Frantíci to uznávají s velikým respektem!

Spektátor 20.2.2009 23:31

Re: Honza Žižka versus graf Radecky

Milá Kajdo, římský císař Zikmund, se jako budoucí český král nechoval. Nechal věrolomně upálit národního světce Jana Husa ačkoliv mu na cestu do Kostnice dal ochranný glejt. Tohle mu nikdo v tehdejších Čechách neodpustil! Největšího vojevůdce z J. Žižky neudělali komunisti, ale všichni ti preláti římské kurie, kteří se báli jen vyslovit jeho jméno. Díky Žižkovi a Husovi jsou Češi nejateističtějším národem v Evropě. Flanďákům a církevním darmožroutům tu přestala kvést pšenka. Ještě detail: píšete, že si Žižka přivlastňoval církevní majetky. Uveďte, prosím, kolik majetku měl Žižka v době smrti! Kdyby byl pánbůh, tak jen za tuto urážku by Vám slušel "oheň pekelný". Bohužel, máte štěstí, žádný spravedlivý Bůh není.

Kanuk 20.2.2009 23:26

Re: no.

K vyzrazení parašutistů.

Na škole, kde jsem studoval, jeden profesor byl pravoslavným popem v kostele Karla Boromejského, kde se parašutisté skrývali. Po jejich vyhlazení byl několik dní nepřítomen, ale vrátil se do vyučování. Vzhledem k tomu, jak bylo jednáno se všemi, kdo se na činnosti parašutistů podíleli, se mi to zdá být okolnost krajně podezřelá.

doktor 20.2.2009 23:20

Re: Významní Češi

Je to pořád ta samá písnička. My Češi nemáme výraz pro německé Böhmen, böhmisch, atd. Překládáme to proto jako Čechy, český. Pro tyto termíny však existují jiné německé výrazy, přesnější: Tschechien, Tschechen. Považovat každého rodáka z Königtum Böhmen, čili z Českého království (Čechy, Morava, Slezsko, atd.) za ČECHA je omyl, který způsobili naši obrozenci, asi záměrně. Přesnější je: český Čech, český Němec, český Polák, německý Čech, německý Moravan, německý Slezan, atd. - O záměrný politický omyl se po roce 1900 zasloužili i čeští Němci: začali se nazývat SUDETŠTÍ. Jenže Sudety byly a jsou zeměpisně a politicky jen oblast Krkonoš a Jeseníků, a Sudetští Němci jen ti, kteří odtud pocházeli. Němci původem ze Šumavy se sami nazývali a nazývají Böhmerwälder, z jižní Moravy prostě Südmährer.

Kanuk 20.2.2009 23:13

A co takhle Karel Filip Schwarzenberg

vítěz nad Napoleonem? Jestli byl Němec nebo Čech sice nevím, ale byl zakladatelem orlické větve Schwarzenberků.

R.J. 20.2.2009 23:10

Re: Významní Češi

Nojo, a co Mysliveček, Reicha, Dusík, Dvořák, asi nemá cenu říkat v hudbě, nebo umění vůbec , první místo, není to závod. Prostě jsme měli dobré skladatele, neztratili se a dodnes nás potěší.

Buvol 20.2.2009 23:01

Re: a kde ten Žižka teda prohrál?

Bojoval i u Grunvaldu, kde dostali křižáci na p rdel ....

Jura Jurax 20.2.2009 22:55

Re: hele strejdo,

Hlupče, howno víš a blbě kecáš ... v roce 1942 byly u RF čtyři perutě, smrade, neměl by sis svou nevymáchonou hubu o ně otírat; o tom, proč někteří byli nuceni podepsat závazek do cizinecké legie si někde něco přečti, nevzdělanče ... nejsi nějaký nedobitý ýbrmenš, co ho po válce zapomněli vykopat Heim ins Reich ;-€;-O(Y)

Kanuk 20.2.2009 22:50

Re: Není národ, který nemá nějaké ty kostlivce ve skříni . . .

dokonce by ho chtěli za svého prezidenta,...určitě raději, než černou madame.

Jura Jurax 20.2.2009 22:45

Re: Zizka byl tedy lupic,

Marate, Vy z historie své bývalé vlasti víte asi tolik co záškolák z páté třídy.

A narodit se jako hrabě nevylučuje začínat nebo i končit jako lupič. I Vy, Marate, jistě naleznete v paměti dobře tucet takových, když jste přes tu historii takový expert. ;-)

Kanuk 20.2.2009 22:38

Významní Češi

S p. Ruščákem souhlasím ohledně Radeckého, a byl bych pro obnovení jeho pomníku. Ostatní raději nekomentuji. Mimochodem, podle mého názoru, nejslavnějším českým hudebníkem je František Lehár, syn Moravanů, narozený v Komárně, hudbu vystudoval v Praze.