1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

FEJETON: Věc víry

První sloupek nového ročníku, to je skutečně oslí nálož na autorův hřbet. Potíž jistě chápe každý, závěr roku právě uplynulého věru že nedával podnět k veselému a optimistickému pohledu do blízké budoucnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 5.1.2017 22:30

Viděl jsem na internetové televisi

a přečetl několik předpovědí pro rok 2017. Vše od lidí, kteří mají transcendentno jako náplň práce. A všichni se shodují, že letos bude líp než loni. Logika se tomu vzpírá, ale přidalo mi to dost optimismu. Možná právě tohle chtějí. Nemít strach a doufat v nejlepší. Jak praví Pavěda, na co myslíme, čím plníme svoji mysl, to si přitahujeme. A jak praví současná Pavěda, organisovaná náboženství a formální církve v nově se tvořícím světě už nebudou potřeba, přímý styk se světem transcendentna bude osobní záležitostí každého jednotlivce. Buďme připraveni.

P. Princ 5.1.2017 22:59

... už nebudou potřeba ...

To věděli už francouzští Encyklopedisté.

P. Vaňura 5.1.2017 19:22

Náboženství (JAKÉKOLIV) je ryze lidská záležitost, je

o poměru člověka k okolí, sobě a k jiným lidem, takže stvoření světa za 6 dnů je pohádka pro malé děti, která měla smysl jen tehdy, když se o reálné historii a vesmíru nevědělo skoro NIC a tak si lidé vymýšleli.

Č. Berka 5.1.2017 20:33

Re: Náboženství (JAKÉKOLIV) je ryze lidská záležitost, je

a co je ještě pohádka pro malé děti? Adam? Prvotní hřích? Spása? Duše? Pobití prvorozených v Egyptě? Obživlý Ježíš? Setkání Pavla s ním? nezbyde pak z Bible Sbírka pověstí, říkadel a snář?

P. Remeš 5.1.2017 22:13

Re: Náboženství (JAKÉKOLIV) je ryze lidská záležitost, je

Vy máte pocit, že hluboký mýtický příběh o stvoření světa (v šesti dnech) má být pro křesťany kosmologickou příručkou?? Nechce se mně věřit, že takhle naivní pohled na křesťanství, které tvořilo jeden z nejnosnějších pilířů naší civilizace, může v dnešní době ještě někdo mít ... .oO

P. Princ 5.1.2017 23:03

Ano, mýtický příběh.

Nic víc a nic míň. A ten minulý čas (...tvořilo...) je taky namístě.

Č. Berka 5.1.2017 18:46

Stvořil- li křesťanský, nebojím se říci

katolický ( bůh izraelců ) vesmír za šest dní, co dělal osmý? Je vesmír STVOŘEN, nebo dále TVOŘEN? Je vesmír jeden?

Proč tady se tady křesťané vyptávají ateistů na evoluci a nepřečtou si o ní knihy katolíků Orko Váchy- je to kněz a dokonce BIOLOG...Proč se neptají RNDr. Hořejšího? Je to hloupost, nebo strach, že by to otřáslo fundamentem jejich víry? protože bez Adama s Evou a HŘÍCHU je Ježíšova oběť nesmyslná, jak jsem si přečetl na KŘESŤANSKÉM webu ;-)

Na straně evoluce nejsou JEN ateisté- jsou tu i jinověrci a dokonce i katolíci... máte to těžké..ateisté nemusí vůbec argumentovat- najdou tisíce křesťanů a dalších věřících, kteří budou vyvracet náboženskými argumenty ty vaše.

J. Sova 5.1.2017 18:49

Re: Stvořil- li křesťanský, nebojím se říci

Křesťan - evolucionista je ovšem podivná postava. On tím popírá Ježíše, který byl kreacionista a vůbec o tom neví.

J. Vintr 5.1.2017 19:23

Re: Stvořil- li křesťanský, nebojím se říci

Vy jako důkladný znalec Písma a ostatních náboženských textů byste měl vědět, že Ježíš se evolucí ani ničím podobným nezabýval. Jinak evoluce není nic, co by bylo v rozporu s křesťanstvím a na druhé straně evoluce není nic jiného než hypotéza.

J. Sova 5.1.2017 19:59

Re: Stvořil- li křesťanský, nebojím se říci

Proč by se ježíš zabýval evolucí, když o ní nic nevěděl? O rozporu křesťanství a evoluce se dočtete třeba v encyklice Humani Generis - O chybných názorech podkopávajících katolickou nauku.

Evoluce je v naprostém rozporu s Biblí.

Jan Pavel II.sice řekl, že "nové znalosti vedou k uznání, že teorie evoluce je víc, než hypotéza", ale myslel tím evoluci, která je řízená Bohem, tedy evoluce "po křesťansku". To je jen převlečený "inteligentní plán" (ID).

J. Vintr 5.1.2017 21:17

Re: Stvořil- li křesťanský, nebojím se říci

Proč by měla být evoluce v rozporu s Biblí? Biblické texty psali lidé a jejich úroveň odpovídá stupni poznání lidí té doby. I kdyby lidem tyto texty diktoval sám Bůh, k čemu by jim bylo podrobnější vylíčení vzniku světa, kterému by stejně ani za mák nerozuměli? Pochybuji, že by v době pár set let před naším letopočtem někdo porozuměl nějakému jinému výkladu a byl by schopen jej zapsat. Tehdy měli lidé úplně jiné starosti a zjednodušený výklad vzniku světa jim určitě zcela vyhovoval.

Č. Berka 5.1.2017 20:28

Re: Stvořil- li křesťanský, nebojím se říci

Ježíš, který se dobrovolně nechá ukřižovat kvůli hříchu tlupy opobytostí, skákajících po stromech a žvýkajících trávu a berušky? To jako fakt? A že si na to počkal cca 2 či několik milionů let... to měl teda Stvořitel a zároveň jeho taťka ( či jak připouští v diskusi mamka) svatou trpělivost...

J. Dobrý 5.1.2017 16:06

Desatero

Tedy pokud chcete odvozovat desatero z Bible, presneji ze stareho zakona (Exodus, Deuteronomium) doporucil bych vam si jej nejdrive precist. Je to vypraveni o tom, jak si Mojzis odskocil na horu a pri navratu znechucen chovanim ostatnich rozdaval celou hromadu prikazani, zdaleka ne 10. Vcetne takovych, jako zakaz varit kuzle v mlece jeho matky. Ale zadna zminka o konkretnich 10 prikazani na deskach. Doporucuji precist, text zacina Exodus 20.

Deuteronomium uvadi, ze prikazy jsou na deskach od boha (4:13) a hned jako jedno z prvnich (4:17) zakazuje zobrazovani vsech zvirat. Dokonce drive nez zname "nezabijes".

Ale nic jako desatero primo v Bibli neni.

Principy jsou starsi, mimo jine Egypska knika mrtvych. A krestanske zneni je vicemene az od sv Augustina (3 stol n.l.)

J. Hrbek 5.1.2017 18:13

Re: Desatero

Pletete dohromady zákony ceremoniální (zapsané v knihách Tóry) se zákonem, který byl na znamení zvláštní důležitosti zaznamenán právě na ty dvě kamenné desky, vložen do archy úmluvy a jehož charakter nejsou ceremonie nýbrž mravní zásady, které roztržením opony neztratily nic ze své platnosti. To co uvádíte o „zobrazování zvířat“ zní takto vytrženě z kontextu nesmyslně, ale v kontextu je jasně vidět, že jde o zobrazování za účelem zobrazování Boha nikoliv o nějaký principielní zákaz kreslení živých tvorů.

P. Vaňura 5.1.2017 19:18

Mám dojem, že původní verze zněla "Neučiníš sobě

podobu, aby ses jí klaněl." což třeba muslimové nechápou.

J. Dobrý 5.1.2017 21:14

Re: Desatero

Sorry, ty kamene desky nemame a jedina "spolehliva" zprava o nich je prave Tora (psal jsem presne kde). Ale to je vypraveni, ktere NEuvadi, ktere z te hromady prikazani jimiz Mojzis zahrnul ostatni je to desatero.

Deuteronomium 4:17 zakazuje zobrazovani zvirat jako takovych se zduvodnenim, ze podobu Boha nikdo nevidel [Deuteronomium 4:15]. Tedy nedovoluje zadne zobrazeni, nejen jako modlu. Text je jednoznacny. I kdyz je mozne, ze se to zmenilo v prubehu prekladu a nanosem veku. Jenze pak se musim ptat co vsechno se zmenilo a co je duveryhodne.

J. Hrbek 5.1.2017 21:56

Re: Desatero

Ty kamenné desky sice nemáme, ale víme o jejich obsahu právě díky Toře poměrně dost. Když si přečtete kontext v 5.Moj 5.kap:

Já jsem stál v oné době mezi Hospodinem a vámi, abych vám oznámil Hospodinovo slovo, protože jste se báli ohně a nevystoupili jste na horu. Řekl:....

<< představení kdo mluví + zmíněných 10 přikázání >>

... a následuje text: „Tato slova mluvil Hospodin k celému vašemu shromáždění na hoře zprostředku ohně, oblaku a mrákoty mocným hlasem a víc nepřipojil. Napsal je na dvě kamenné desky a dal je mně.“

-> „řekl právě tato“, „víc nepřipojil“, „napsal na desky“ -> těžko si představit přesnější vymezení, která přikázání jsou myšlena „desaterem“.

J. Hrbek 5.1.2017 21:59

Re: Desatero

Vámi uvedený text Deut 4:17 je o tomtéž - viz. kontext:

„V den, kdy k vám Hospodin mluvil na Chorébu zprostředku ohně, jste neviděli žádnou podobu; velice se tedy střezte, abyste se nezvrhli a neudělali si tesanou sochu, žádné sochařské zpodobení: zobrazení mužství nebo ženství,

zobrazení jakéhokoli zvířete...“

jednoznačné -> Boha jste neviděli, tak si JEHO nezobrazujte žádným obrazem/sochou... vykládat to jako nedělej žádné obrazy/sochy je hrubé nepochopení kontextu

J. Hrbek 5.1.2017 22:06

Re: Desatero

(sory za slovíčko „tomtéž“ - spatně jsem upravil delší text)

Jinak „2.přikázání desatera“ říká totéž:

„Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí.“ Ex 20:4

-> jde pouze o pokusy zobrazit si Boha, nikoliv zákaz malířství/sochařství

J. Hrbek 5.1.2017 22:02

Re: Desatero

Přesně ve stejném kontextu je i samotné „2.přikázání desatera“:

„Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí.“ Ex 20:4

J. Lukavsky 5.1.2017 14:46

Slepá náhoda?

"připadá mi směšná představa, že

celá ta mnohost makrosvěta a mikrosvěta je dílem náhody, jako kdyby

někdo nasypal kolečka a pérka do pytle, zaklepal jím a vysypal hodinky"

Představte si ale, že to děláte 3,5 miliardy let, ve dne v noci, o sobotách i nedělích..... No a ještě si představte, že po každém zaklepání pytel otevřete a ty dvě součástky - co se náhodou složily - slepíte vteřinovým lepidlem. Skoro bych si troufl tvrdit, že by Vám ta montáž netrvala ani těch 3,5 miliardy let. Jinak ale souhlas.

J.L.

A. Alda 5.1.2017 14:48

Příliš krátká doba.

3,5 miliardy let je příliš krátká doba od pusté planety k inteligentní bytosti, využívající mnohost životních forem na planetě k svému prospěchu.

Jenom vyrobit humus pro rostliny.... Bůh k tomu využil obří dinosaury. A i těm to trvalo čtvrt miliardy let.

V. Vaclavik 5.1.2017 15:33

Re: Příliš krátká doba.

Ale vesmir je tu mnohem dele a zivot, jeho zakladni zarodky, sem byl zrejme, nejspis urcite, prinesen kometami a ty zase vzaly ten zarodek zivota z protoplanetarnich prachovych plynu, ktere predchazely formovani hvezd, jako naseho Slunce, a mely mnohem delsi cas na to ukuchtit vse, co ukuchtit mozne bylo. A vesmir je nejspis propojeny i na vetsi vzdalenosti ohledne vzniku zivota, nez jen hvezdne soustavy, kazda zvlast.

Kazdopadne je 'blbe', tedy nevedecke, delat nejake zavery, jako treba verit v nejake bozstvo a vykladat pomoci neho proc vubec je neco, tedy proc radsi nic, odkud se to vse vzalo, kdyz je jasne, ze toho jeste nevime hodne, byt z jineho pohledu toho vime docela dost. Ale ohledne koumani nad temi nejzakladnejsimi otazkami je evidentni, ze to naprosto nepostacuje. Vsechny viry jsou falesnym obchazenim potreby neprestavat zkoumat nasim rozumem, za pouziti logiky...

V. Pavelka 5.1.2017 15:41

Re: Příliš krátká doba.

No já krmím denodeně miliony bakterií ve svém žaludku , bez nich bych týden nepřežil co vy .

J. Lukavsky 5.1.2017 17:35

Re: Příliš krátká doba.

"Jenom vyrobit humus pro rostliny.... Bůh k tomu využil obří dinosaury. A i těm to trvalo čtvrt miliardy let."

No nejdříve musely vzniknout rostliny, neb by ti brontosauři neměli co žrát a z čeho ten humus tvořit.

3,5 miliardy let je obrovská doba. Od Australopitheca (čili malounko vylepšené opice) k Homo sapiens to trvalo jen 4-3 miliony let, čili tisícinu té doby. No a stejně tak nepředstavitelné jsou rozměry evoluce, oceány pokrývají asi 300 milionů km2 a v každé kapce se "potřásalo pytlem se součástkami" .....

V. Pavelka 5.1.2017 14:07

boha jeho?

Stačí menší příklon ke slunci a během jedné otáčky země, zmizí všechny pravé i nepravé víry a nevěřící zvířátka ..

J. Vintr 5.1.2017 14:21

Re: boha jeho?

Pokud mají pravdu ti, kteří věří, že naše existence není vázána jen naši pomíjivou tělesnou schránku, tak nezmizí ...

V. Pavelka 5.1.2017 14:57

Re: boha jeho?

Pýcha_?!

V. Pavelka 5.1.2017 15:00

Re: boha jeho?

A strach !

V. Vaclavik 5.1.2017 15:35

Re: boha jeho?

Spis nez strach je to jen papouskovani neceho, s cim nekdo nekdy drive prisel.