29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

DOPRAVA: Silniční zákon po roce

Již léta nás média a někteří politici přesvědčují, že proti "vyspělým zemím" je u nás situace na silnicích neudržitelná - řidiči jezdí bezohledně a v důsledku toho je neúměrně vysoký počet nehod, zraněných a mrtvých.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Rudolf 27.6.2007 9:31

Re: Re: Re: Re: osobně si nemůžu

Výraz "laxní" je velmi nadnesený.

nik 27.6.2007 9:28

Re: Re: k problému bezpečnosti na silnicích

A kdepak je u nás, že na mostě se nesmí předjíždět?

Rudolf 27.6.2007 9:27

Re: Re: Poněkud alibistické.

Doufám pane Kličko, že Váš předchozí výlev je ojedinělým provem nějakého momentálního rozrušení. Jestli ne, tak jej ve Vašem stylu ještě vylepším:

Chodce, který úmyslně riskuje život tím, že přechází na červenou, okamžitě popravit oběšením na nejbližším sloupu veřejného osvětlení. Nač obtěžovat soudy, že?

rdu 27.6.2007 9:25

Re: Poněkud alibistické.

Máte pravdu. Problém je v tom, že úmyslná bezohlednost a schválnosti se netrestají. To by totiž byla práce. Trestají se, a to velmi přísně, bezvýznamné a formální přestupky.

Jimmy 27.6.2007 9:24

Re: Re: Re: Požadovat aby zákon byl rozumný

V Japonsku jsou takové permanentní zácpy, že jsou často rádi že jedou 20km/h. Není nic neobvyklého, že cesta do 10 km vzdálené práce trvá 20 minut metrem nebo 40-60 minut autem. Navíc na dálnicích mají na každých snad 2-3km radary (v Osace). Když jsem jel s Japoncem co měl antiradar, tak mě přišlo, že to je úplně zbytečná věc, protože hlásil radary prakticky neustále.

Chris Kelvin 27.6.2007 9:22

Re: Re: Re: Autorovi

A nejdná se náhodou spíše o začátek výstavby úplně nového dopravního koridoru.....?

Rudolf 27.6.2007 9:20

Re: Re: Poněkud alibistické.

Zapomněl jste, že příklady táhnou. Dokud se policie nebude chovat slušně, tak vyšší počet policistů věc jenom zhorší...

Nechová-li se policie navíc rozumně, proč by řidiči měli být lepší než "ochránci zákona"?

Ryba vždycky smrdí od hlavy, ukázal nám to bývalý policejní prezident.

Chris Kelvin 27.6.2007 9:17

Re: Máme trochu přepředpisováno

To je zvláštní, že tahle možnost se v podobných diskusích vždy objeví, ale.... já to ještě nikdy neviděl. A to nesedím zrovna doma na zadku ;-)

vladimír314 27.6.2007 9:16

Re: Re: Re: osobně si nemůžu

Souhlas, ve věci vymáhání práva a zajištění bezpečnosti občanů na silnicích je dopravní policie poněkud laxni.

Jimmy 27.6.2007 9:16

Re: k problému bezpečnosti na silnicích

To je asi hodně starý vtip, dnešní Amerika je ve značení pro blbce ještě mnohem dále než Evropa.

Např. Výjezdy z dálnic mají z toho špatného směru po obou stranách značky "zákaz vjezdu z jedné strany" pro jistotu 2 za sebou a ještě doplněné nápisem opět obou stranách "špatný směr - wrong way".

Často na víceproudých silnicích pod značkou "přikázaný směr jízdy" je ještě napsáno, že "pravý pruh musí odbočit doprava" a podobně.

Před každým mostem je nápis "zákaz předjíždění" - u nás toto pravidlo stačí jen jednou napsané v zákoně. Legendární jsou i křižovatky bočních ulic se Stopkou ze všech 4 stran. U nás na to samé stačí obecné pravidlo pravé ruky.

Na druhou stranu rychlostní limity vždy odpovídají situaci. 3 paralelní ulice ve městě můžou mít každá svojí rychlost. Stejně tak při průjezdu menším městem není hned za cedulí 35mph , ale tam kde je sem tam nějaký dům je 45mph, o kus dál 40mph a v úplném centru např. jen 30mph.

Chris Kelvin 27.6.2007 9:14

Re: Ohleduplnost nelze nařídit zákonem!

Nevím, jestli právě v Německu je méně dopravnich policistů než u nás, ale vždycky, když se vyskytne sebemenší problém (dopravní zácpa, překážka v provozu atd...), tak se odněkud vynoří a přinejmenším monitorují situaci. U nás na D1 o piliše nezavadím i kdyby se tam čerti ženili :-/

Jinak s tou nekulturností národa naprostý souhlas.

Klička 27.6.2007 9:12

Re: Poněkud alibistické.

Vcelku máte pravdu,nicméně mám za to, že se mýlíte v případě 3. a 4. věty od konce.Jsem přesvědčen o tom, že nejtvrdší tresty by určitě pomohly. Např. alkohol za volantem-odnětí řidičského oprávnění navždy, jízda bez řidičského oprávnění-5 let vězení, jízda na červenou, nebo překročení dovolené rychlosti-pokuta 50000Kč, nezaplatíš-li, 1 rok vězení a t d. V tom případě by nebylo třeba žádného bodového systému, který vidím já jako alibismus. Navíc úspora úředníků, zabývajících se přestupkovým řízením. Každé porušení předpisů vyhlásit jako trestný čin, trest může být i mírný, např. porušení zákazu zastavení -pokuta 10000Kč.

Karel 27.6.2007 9:12

Re: Spolecenska objednavka

Za "mírně rezatý blatník" jste nemohl dostat pokutu. Nebyl náhodou prorezavělý, a to nemírně?

Rudolf 27.6.2007 9:11

Re: jojo, neni tezsiho ukolu

A kdo nás bude chránit před výpotky toho ústavu.?

jorocer 27.6.2007 9:10

Re: Re: Re: Pochopte už, že zákon není nastaven na větší bezpečnost.

Jezdím celkem 25 let, z toho posledních 12 let dosti intenzivně, protože dojíždím do zaměstnání a třikrát do roka dělám východní Slovensko. Cca 35 tisíc kilometrů ročně. Nespočetně krát jsem jel za zemědělským strojem. Ze začátku to dokáže naštvat, ale dá se na to zvyknout. Nesmí to zas být denně, to pak už nas... Samozřejmě, že ani já nejsem svatý, ale nikdy by mi nenapadlo, když bych zaplatil za 100ku na 90tce na rovné silnici nadávat na zákon, že je špatný a hned ho rušil. Ale snažím se běžně raději jezdit těch 90.

Rudolf 27.6.2007 9:07

Re: Re: Re: Autorovi

Opravdu pár rychlíků do Německa. Tedy denně jeden každým směrem. Druhý pár začíná až v Plzni. Jinak máte stopro pravdu.

Rudolf 27.6.2007 9:03

Re: Re: Mistři vesmíru

Máme přeci veleslavnou Evropskou unii. Když dokáže celounijně regulovat křivost banánů, mohla by snad i sjednotit všech dvacetsedm systémů pravidel silničního provozu, které v Unii platí. Jenomže zatím se nedokázala sjednotit ani na tom, zda se má jezdit vpravo nebo vlevo.

Jenomže EU je na dvě věci....

pavel 99 27.6.2007 9:03

Re: Postihy jsou za porušení předpisu, nikoliv za nebezpečné chování.

Ano - přesně tohle je podstata problému. Téměř při každé jízdě vidím manévry, nad kterými tuhne krev v žilách (předjíždění před horizontem, zatáčkou.....).

A mimochodem dost jsem se pobavil, když jsem se nějakého zavilého obhájce oněch drakonických nesmyslů zeptal, zda by mi zdokumentoval jedinou nehodu, která byla zapřičiněna výslovně porušením RYCHLOSTNÍHO LIMITU. Tak nějak nevěděl o jediné.

A.S. Pergill 27.6.2007 8:56

Je třeba natvrdo uvést,

že zároveň se změnou silničního zákona došlo k redefinici dopravní nehody (na několikanásobek se zvýšila škoda na autech, od níž se jejich střet povinně hlásí jako nehoda a jde do statistik) a též redefinici smrti při dopravní nehodě (kdo přežije 24 hodin, nespadá do statistik úmrtí na dopravní nehody, dříve to byl týden - jinými slovy, koho se podaří přivést do nemocnice a připojit na přístroje, ten je ze statistiky venku, protože za 24 hod. se v našich podmínkách nemá šanci sejít komise, která by rozhodla o jeho následném odpojení).

Takže by se dal očekávat skokový pokles nehodovosti a úmrtnosti (asi jako když se redefinovala novorozenecká úmrtnost v 70. letech minulého století a poskočila o cca 40% výchozího stavu). Nic takového se nekoná, takže nejspíš došlo ke zvýšení nehodovosti (to potvrzuje nárůst pojišťovenských statistik plnění, které nejsou těmito hrátkami postiženy) a s vysokou pravděpodobností i úmrtnosti (odhadem 20 - 40%).

Rudolf 27.6.2007 8:52

Re: Re: osobně si nemůžu

Když o nic nešlo a oba jste se potom zasmáli, tak proč se tím státní (městský) orgán vůbec zabýval. Udeřil jste ale hřebíček na hlavičku, orgáni se zabývají pitomostma a tam, kde něco hrozí, nejsou.

honzak 27.6.2007 8:52

Re: Re: Autorovi

To je velmi veselý příspěvek! Bydlím od roku 1980 v Černošicích a dělám u bývalé drážní organizace. Takže jsem poměrně slušně v obraze. Problém toho tunelu je zásadní - co v něm budou vozit? Pro současný objem nákladní přepravy bohatě stačí volné pozice v grafikonu mimo špičku osobní dopravy, těch pár rychlíků do Německa projede taky v pohodě (dvojkolejná elektrifikovaná trať). Problémem je zastaralé zabezpečovací zařízení z Prahy do Berouna a absence kolejové spojky v Mokropsech (v době jednokolejného provozu je mezistaniční úsek Radotín - Dobřichovice příliš dlouhý).

Tunel Praha - Beroun řadím na úroveň splavnění Berouinky z Plzně do Lahovic. Tedy totální blbost.

Honza42 27.6.2007 8:50

Postihy jsou za porušení předpisu, nikoliv za nebezpečné chování.

Dokud se toto nezmění, nemůže klesnout ani nehodovost. Denně se setkávám s jednáním ohrožujícím všechny přímo na životě, ale policie to postihovat prostě nehodlá. Zato naprosto banální porušení předpisu, na tom se úřady vyblbnou. Dovedu si představit situaci, že budou všichni jezdit podle předpisů v současnosti vymáhaných, nikdo nebude platit pokuty, a přitom mrtvých bude ještě víc.

Jinak bych chtěl k článku podotknout, že plná čára není zákazem předjíždění. Její přejetí je obecným porušením zákazové značky ( na úrovni třeba zákazu troubení). Takže je to za nula nebo max. jeden bod.

Rudolf 27.6.2007 8:48

Re: Re: Požadovat aby zákon byl rozumný

Kolik jste toho v Japonsku najezdil, tyro? Jo, v některých místech se skutečně jezdí 30 -40 km/h. V některých místech ještě pomaleji a dost často se úplně stojí. Obávám se, že však příčina není v "dobré vůli" řidičů, ale někde úplně jinde.

jan hájek 27.6.2007 8:41

k problému bezpečnosti na silnicích

pamatuji vtip: američan jede s němcem po Německu a diví se - před každým železničním přejezdem trojice značek, na přejezdu značka, světla, houkačka, závory. I diví se američan k čemu že to. I dozví se že kvůli bezpečnosti aby někdo nevjel pod vlak. Američen opáčí, že u nich jezdí po silnici pouze lidé s vyhovujícím zrakem a inteligencí, pro které to netřeba a blbci? no těch není škoda. Ono to už však neplatí ani v té Americe.

pavel 99 27.6.2007 8:30

Re: Re: Požadovat aby zákon byl rozumný

Přímý prospěch "sankcionujícího" z výše sankce je systémová chyba která jednoznačně vede ke zneužívání. Přečtěte si laskavě, jaký je smysl a účel pokuty - rozhodně to není plnit nějaké rozpočty. (Pokud je třeba přispět do rozpočtů obce, umožněme vybírat mýto na mostech a kruháčích.)

Jirka 27.6.2007 8:23

Re: Re: Jenže naše policie se nestará bezpečnost na silnicích.

Jenze problem je v tom, kde se prestupky kontroluji - zakaz predjizdeni se nekontroluje u horizontu, kde ho porusi max jeden silenec za hodinu, takze by se vybralo malo... to se radeji postavi radar u hezke dvouproude silnice s dobrym vyhledem, idealne se tam jeste da snizeni rychlosti kvuli fiktivnim stavebnim pracem a hura, kasa bude plna, protoze tech 50 km/h tam nejde prakticky nikdo... kdyz se pak vzedme hromadny odpor a jde to do medii, pak se policiste hadrkuji se stavebni firmou, kdo tam tu snizenou rychlost "zapomnel"... Pokud bude hromada nesmyslneho znaceni, za ktere neni nikdo postihovan a naopak se na nem delaji pokuty a v opravdu nebezpecnych mistech se policie nepotka... pak je to kontraproduktivni. A jen naokraj,za posledni rok jsem platil jedinou pokutu za nedani blinkru pri prejizdeni z pruhu do pruhu, rocne jezdim cca 50000 km

Malý Aston 27.6.2007 8:23

Ohleduplnost nelze nařídit zákonem!

Pokud musím podstoupit cestu autem po naší D1 vždy upozorním rodinu,kde je uložena má závěť.Tak to bylo před přijetím nového silničního zákona a trvá to i po jeho zavedení.Nějaké výmluvy že nelze dodržovat rychlost 50 km/hod v obci a 130 na dálnici,je pěkné do doby,než Vás nebo někoho z rodiny smete ze silnice nebo na přechodu pro chodce nějaký řidič,který tady píše že zákon je tvrdý,bodů je málo,chybovat je lidské a jiné výmluvy.Nekulturní národ,který si neváží svého života,života jiného občana,svého a cizího majetku žádný zákon nedonutí se chovat jinak.Možná tvrdá represe ale jak tady někdo napsal,policie emigrovala,není vidět a když je vidět tak nás buzeruje,zda máme nůžky v lékárničce.Bydlím v malém městečku na výpadovce. Běžne minimálně 50% řidičů jezdí okolo mého domu od 80 do 100 km/hod.Město instalovalo měřič rychosti,takže mám přehled a většina řidičů se snaží o průjezdový rekord v rychlosti.Není jiná cesta jen zrušit veškeré omezující zákony a nechat tomu volný průchod.Čím více řidičů zabije sebe a jiné řidiče,tím jich bude méně a méně.Současně je nutné zrušit autoškoly a to minimálně na 10 let,aby se řady řidičů nedoplňovali o nové potencionální dobrovolné dárce orgánů.Na 10 let zrušit veškerá pojištění automobilů a platit si opravy přímo ze své peněženky. Řidiči v Rakousku,Německu a jinde nejsou jiní lidé jako u nás.Policajtů je tam ještě méně,jak to že se tam cítím bezpečněji? Není to tím,že jsou kulturnější? A jezdil někdo ze zde přítomných na Východě například na Ukrajině nebo v Rusku? Ta naše D1 je projížďka rájem.Musíme si připustit,že jsme nekulturní národ odsouzený k trvalému práskání bičem,jinak se chováme jako hovada.:-D

Pišta 27.6.2007 8:14

Zákon a řidiči

Můj dojem je, že chyba je na špatně nastaveném zákonu, pohodlné policii a v neposlední řadě na příliž vysokém počtu šílenců za volantem. Svojí roli jistě sehrála i skutečnost, že za bolševika připadalo jedno auto na dvaadvacet lidí a dnes, tuším na dva lidi jedno auto. To představuje tak vysoký počet řidičů ,zatížených začátečnickými vlastnostmi, že se to muselo nějak projevit. Jeden můj známý to vyjádřil lapidárně. Chtějí si to užít. To je ta potřeba adrenalinu, kvílející pneumatiky a neustálé "závodění". Ještě za totáče jsem poměrně často jezdil do Budapešti. Už dopředu jsem míval nepříjemný pocit, protože velikost Budapešti, velice špatné značení a agresivní způsob jízdy budapešťských řidičů mi dost vadil. U nás tak jezdili jen pražští taxikáři. Nedávno jsem byl nucen odjet služebně na tři dny do Budapešti opět. K mému překvapení bylo všechno jinak.Ohleduplní řidiči a  hustota provozu nic moc. Přiznám se ,byl jsem jak v Jiříkově vidění. Co se to s těmi Maďary stalo? Teprv na zpáteční cestě mi to došlo. Maďaři jezdí stejně jako tenkrát. To u nás se všichni asi zbláznili a já jsem si zvykl to brát jako normu. Dokud nezačne většina řidičů  brát auto jako běžnou a potřebnou samozřejmost, asi se situace moc nezmění.  Zákon , nezákon..

Pepa Pilous 27.6.2007 8:12

Milý pane,

zdá se, že jste již dlouho nebyl v Německu. Kdybyste viděl, kolik je tam omezení rychlosti i v místech kde byste to vůbec nečekal, velice byste se divil. Na cca 30 kilometrech silnice č. 9 (v perfektním stavu) severně od Krefeldu je (odhaduji) omezení rychlosti na 70 km na nejméně 20 místech, vlastně téměř před každou křižovatkou s jinou (vedlejší) silnicí. Světelná signalizace na křižovatce uprostřed polí zde není vyjímkou a na mnoha kilometrech i ve zcela rovných a přehledných úsecích silnice je zákaz předjíždění. Omezení rychlosti však většina řidičů příliš nedodržuje, běžně jezdí o 10 až 20 km rychleji.

tyro 27.6.2007 8:07

Re: Požadovat aby zákon byl rozumný

To snad ani nemůžete myslet vážně. Právě účast a zainteresovanost obcí na bezpečnosti provozu je to, co dokáže omezit nerespektování pravidel a zákona.

 Víte určitě stejně jako já, že například rychlost v obcích se nedodržuje. Kdo jiný, než obec, ví nejlépe, kde a kdy se rychlost nedodržuje a co jsou prioritní místa, v kterých se má dodržovat za každou cenu. Něco jiného je, zda obec nezneužije své možnosti.

 Jinak je všeobecně známé, že u nás se rychlost v obci, místo padesát překračuje o deset. Proč například v Japonsku, kde je také padesát, jezdí v obcích třicet, čtyřicet? A to úplně dobrovolně. Je to jednoznačně o lidech a mravech.

 Takže pravomoci obcím a ty si udělají pořádek hlavně tam, kde je to nejvíc pálí!