15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

DISKUSE: Co s těmi pomníky

Občas se v médiích, jako například zde, objeví zpráva o vztyčení či naopak odstranění nějakého pomníku, což mnohdy vede k emotivním komentářům tu danou věc obhajující, jindy zatracující.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pesat 10.3.2024 11:14

" Legitimni volby taky zvolily Hitlera. P. Hudce, vemte v uvahu lidskou blbost. Jinak se historie neda pochopit."

historie se da pochopit velice snadno, za predpokladu ze dotycnou historickou udalost date do celkoveho doboveho kontextu, CELKOVEHO !!! Takze, nastup soudruha Hitlera k moci, staci se podivat jako miserii Nemecko proslo od konce WW I. Soudruh Hitler zaridil pracovni mista, nebyvale socialno, vratil Nemcum sebevedomi a hrdost, kdo by takoveho vudce nevolil ? Samozrejmne do toho obrazku nutno dat i postupnou demontaz demokratickych svobod/obcanskych/lidskych prav a prechod k diktature. A rok/unor 1948 tam plati to stejne, resp. volby 1946, obcane meli v cerstve pameti Mnichov, 15. brezen 1939,Lidice a zidovske sousedy pochodujici do transporu, ktere uz nikdy nespatrili. A zejmena unor 1948, tam je nutno vzpomenout /tusim/ rok 1921, kdy tzv. demokraticke strany vyspolouchly socialni demokraty, uplne stejnym trikem, tedy demisi svych ministru, a naslednou urednickou vladou, tehdy se radikalni kridlo soc. demokratu trhlo a vznikla KSC. V unoru 1948, uz komuniste byli pripraveni a dotahli to do konce. A HLAVNE, co nasledovalo to vime my dnes, generalove po valce.

Cest

P. Pavel 9.3.2024 18:23

Jak to říkal můj dědeček, který prožil a hlavně přežil obě světové války. Od skopčáků a rusáků se držet dál. Dnes už to říkají i naše vnoučata, historické zkušenosti je třeba předávat dalším generacím.

M. Kocián 10.3.2024 7:45

Problém je, že se nacházíme mezi nimi a dál od jednoho nutně znamená blíž ke druhému. A tak si tu kmitáme historií jednou víc tam a jednou zase onam.

K. Křivan 10.3.2024 8:48

Dobry postřeh ! R^

K. Křivan 10.3.2024 8:52

Jsou Rusové a jsou rusáci. Táta měl mezi Rusy spoustu přátel. V pražských Strašnicich byla škola, kde si Rusové (Bělogvardejci) dodělávali českou maturitu.

Já žil 55 let mezi Němci. Skopčáka jsem tam nepoznal.

M. Kocián 10.3.2024 10:54

To je to - i já mám pár známých Němců, kterým se nedá vytknout ani to nejmenší. Ale jakmile se jich dá dohromady hodně, chopí se první zcestné filosofie nebo pochodují za prvním řvounem. Mají v sobě tu zhoubnou disciplínu.

K. Křivan 10.3.2024 11:25

Vy znáte pár, já celou zem. Ano Němci mají disciplinu, jsou poslušný národ, my jsme národ Švejků. až na pár čestných vyjímek.

K. Křivan 10.3.2024 11:27

"chopí se první zcestné filosofie" zase máte recht, například Green Deal.

J. Kindl 9.3.2024 15:12

Jinak u nás v době protektorátu se hrály americké filmy a to bylo v okupovaných zemí zakázáno. Natáčely se české filmy, hrály se české hry. Byly otevřené kavárny, chodilo se tancovat v létě na plovárny. Do roku 1944 se pořádaly v Praze Jazzové dny. Byl u nás dny Bedřicha Smetany, a dalších našich velikánů. Naši dělníci jezdili na rekreaci, kde měli jídlo zadarmo. V jednom jeli Židé na smrt a ve druhém naši dělníci rekreanti na dovolenou. Dostávali zvýšené příděly potravinových lístku a to nařídil sám Heydrich za dobrou práci pro říši. V Luhačovicích byli ubytování v hotelích Alexandrie, Palase a v jiných rekreačních střediscích a lázní. Akorát se tam muselo zdravit vtyčenou pravicí a zvolat Heil Hitler. To nebyl pro dělníky problém. Ve Škodě Plzeň byla postavena moderní jídelna, byla postavena nová porodnice. dělníci chodili na pravidelné prohlídky. Ve Škodě Plzeň byly tři orchestry. Které hrály na podnikových zábavách. Jeden byl populární, jeden symfonický a jeden jazzový. každý den dělníkům až do konce války vyhrávala dechovka při nástupu do práce. Dělníci za dobrou práci byli bohatě odměňování. Byli jsme významná zbrojovka pro Německo. Naše děla vyvinutá našimi Inženýři zabíjela spojence na zemi, na moří a ve vzduch. Vyráběly se u nás náboje, tanky, letadla, děla a vše bez jakýkoliv sabotáží.

P. Brich 9.3.2024 15:43

Spojenci nás předhodili Němcům, tak Němci nejenom našimi děly stříleli po Spojencích.

Protektorát ležel mimo dosah spojeneckých bombardérů, tak měli Němci zájem, aby se tu vyrábělo pro frontu. Prozatím.

https://www.youtube.com/watch?v=SUjqyowLTKk

https://www.mzv.cz/jnp/cz/o_ministerstvu/historie_a_osobnosti_ceske_diplomacie/druha_svetova_valka_a_jeji_dusledky/dokumenty/projev_reinharda_heydricha_o_planech_na_1.html

https://clanky.rvp.cz/clanek/t/ZPF/2457/DOKUMENTY-VE-VYUCE-PROJEV-R-HEYDRICHA-2-RIJNA-1941-V-CERNINSKEM-PALACI-V-PRAZE.html

Jinak Češi byli jediní, kdo provedli atentát na zločince Heydricha (3. zločinec v pořadí hierarchie v Reichu).

Češi byli v okupované Evropě jediní, kteří nepostavili žádnou jednotku, která by válčila po boku Němců.:-P

J. Kindl 9.3.2024 16:00

Spojenci nás předhodili Němcům, jak to udělali ti spojenci. Češi odsuzovali atentát na Heydricha. V továrnách na shromáždění. Atentát provedli vojáci z Londýna.

P. Brich 9.3.2024 16:06

"Spojenci nás předhodili Němcům, jak to udělali ti spojenci."

To si při své inteligenci jistě vyhledáte sám:-P

A neprovedli atentát náhodou Ukrajinci?;-D

J. Kindl 9.3.2024 16:51

Asi jste mě na mysli toto .Dne 15. září 1938 Beneš tajně vyslal do Paříže svého osobního emisara – ministra sociálních věcí v Hodžově vládě Jaromíra Nečase s nabídkou, že Československo je ochotno postoupit území čtyř až šesti tisíc čtverečních kilometrů asi s půl druhým až dvěma miliony obyvatel. Proč to Beneš udělal??? Snažil se vyhnout válce s Německem nikoliv kvůli porážce, ale proto, že ani čs. vítězství nedávalo záruku, že republika bude obnovena v původních hranicích. Podle Beneše bude lepší, když se to (tj. ztráta území) stane bez války. Zvlášť nastane-li situace tak, že za ni bude možné svalit odpovědnost na cizí vlády. V memorandum pro ministra Nečase prezident psal “ Je nebezpečí, že ve chvíli, kdy připustíme princip, nakonec oni ustoupí Hitlerovi a dají všecko. “ Tedy místo čtyř až šesti tisíc kilometrů čtverečních veškerá území, na kterých žije více jak 50 procent německého obyvatelstva Dne 5 října 1938 z Paříže poslal čs. velvyslanec Osuský, dopis, ze kterého vyplývalo, že Francie se pro svůj zrádný postoj rozhodla na základě doručení Benešova dopisu Jaromírem Nečasem.

P. Brich 9.3.2024 17:58

https://www.fronta.cz/dokument/britska-demarse-na-odpoved-ceskoslovenske-vlady

https://www.fronta.cz/dokument/zaznam-jednani-cs-vlady-21-zari-1938-prijeti-anglo-francouzskeho-ultimata

P. Brich 9.3.2024 18:11

21. září 1938, Praha

Přítomni:

předseda vlády dr. Hodža,

ministr zahraničních věcí dr. Krofta,

vnitra dr. Černý,

financí dr. Kalfus,

školství dr. Franke,

spravedlnosti dr. Dérer,

obchodu Mlčoch,

železnic Bechyně,

veřejných prací ing. Dostálek, zemědělství dr. Zadina, národní obrany Machník, sociální péče ing. Nečas, zdravotnictví Ježek, pošt a telegrafů Tučný, pro sjednocení dr. Šrámek, ministr ing. Vavrečka. "Dne 5 října 1938 z Paříže poslal čs. velvyslanec Osuský, dopis, ze kterého vyplývalo, že Francie se pro svůj zrádný postoj rozhodla na základě doručení Benešova dopisu Jaromírem Nečasem." ;-D

P. Hák 9.3.2024 17:30

"Češi odsuzovali atentát na Heydricha."

No, Češi ho "odsuzovali" pod namířenou zbraní. Vy byste hrdinně šel na popraviště nebo do koncentráku? I s rodinou?

Zlo okupace padá na Němce. Jenže ono se dělá první poslední, aby se to shodilo na někoho jiného... Tak vlezdopudelné elity sloužící cizincům a pomlouvající vlastní lidi jako máme my, snad nikdo jiný nemá.

Jinak aby nedošlo k omylu - současní Němci za to žádnou vinu nenesou.

V. Němec 9.3.2024 18:20

Atentát na Heydricha (čest památce jeho realizátorům, i když bylo lepší použít ČS samopal, povedl se jen s velkému štěstí, zvanému sepse v bezvýznamné ráně) byl Benešův politický tah, který právě počítal s obětmi následné Heydrichiády, aby pak bylo jak zdůvodnit a provést konečně konečné řešení německé otázky v Československu po válce.

Dnes je to už jen historie, nechme ji spát, ale chladná hlava to musí vědět.

Jinak Beneš byl vychytralá kalkulačka, ale nestatečný politik, jinak by při při vládní krizi v roce 1948 jednal jinak.

A kdo si myslí, že to jinak nešlo, neví, že u nás tehdy, na rozdíl od Rakouska, Rudá armáda nebyla, takže jsme to měli ve vlastích rukách.

Vykládat to jinak je vymlouvat se na Rusy. Proto k nim většina Čecháčků, Moraváčků a Slezáčků, cítí takovou nenávist.

Za pochybení vlastního národa!

Přesto [>-]!

P. Brich 9.3.2024 18:31

Jo, Sten angličtí vojáci nazývali instalatérova pomsta.:-/

Heydrichovi možná pomohli i němečtí doktoři SS. Začínal být nebezpečný i šéfům Reichu.

P. Brich 9.3.2024 18:35

V roce 1948 už byl Beneš hodně nemocný. A nestatečně se zachoval zejména vůči Háchovi, který k tomu přišel jak slepý k houslím.

K. Křivan 10.3.2024 8:59

"Atentát provedli vojáci z Londýna."

Ano, a díky jimi a pilotům nad Londýnem a obráncům Tobruku jsme se ocitli na straně vítězů války. Podobně jako legionáři za WW1.

P. Hák 10.3.2024 10:26

No, byli jsme ve sféře vlivu SSSR, takže politicky bylo důležitější SNP a Svobodův sbor.

Piloti byli důležití materiálně, pro Brity měl ve 40. roce každý zkušený stíhač cenu zlata.

V. Němec 9.3.2024 18:01

S tou municí...fungl jako dnes. Dnes na nějakou frontu? Jedině na lístky do kina na poslední fantasy trhák.

A chciválkaři, nezapomeňte: břichem na zem, nohama od výbuchu, dlaně nad hlavou...a taky pomáhá přes sebe plachtu namočenou v octě. Tou se pak omotat a došourat se směrem k nejbližšímu pohřebišti.

P. Brich 9.3.2024 18:13

... nohama k výbuchu ...

V. Němec 9.3.2024 18:22

Jasně, sory, málem bych to popletl. ;-)

J. Jurax 9.3.2024 13:26

Ehm ... a co když jeho syn Helmut padl o pětadvacet let později v řadách Waffen SS? Pasoval by dnes na pomníček?

P. Hák 9.3.2024 13:54

Ehm... u nás zatím nevím. Ve druhé nejlepší a nejdemokratičtější zemi na světě (1. jsou USA, aby nedošlo k omylu) se příslušníkům Waffen SS pocty vzdávají.

J. Jurax 9.3.2024 17:17

Inu, v USA postrádají patřičnou historickou zkušenosti. Zato tam bourají jiné pomníky - třeba generálů Konfederace.

P. Hák 9.3.2024 17:33

Já se špatně vyjádřil. Chci říct, že pocty esesákům se vzdávají v jisté zemi. Ty USA jsem tam napsal jen v souvislosti s upřesněním té země. S nimi to nesouvisí.

Jméno oné země napsat nemůžu kvůli těm, co tu jsou služebně.

V. Němec 9.3.2024 18:03

Úúúú kraje které země to je?

R. Langer 10.3.2024 6:17

Japonsko? 8-o