29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

DISKUSE: Co s těmi pomníky

Občas se v médiích, jako například zde, objeví zpráva o vztyčení či naopak odstranění nějakého pomníku, což mnohdy vede k emotivním komentářům tu danou věc obhajující, jindy zatracující.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lukavsky 11.3.2024 12:27

"pokoušet se zbavovat nacistické Německo viny za rozpoutání WW2 je lumpárna." ano, stejně tak jako pokoušet se zbavit Stalina podílu na rozpoutání 2.sv. války. Jinak těch smluv bylo, jest a bude plný pytel, nicméně jen po některých (např. Ribbentrop-Molotov) napochodovala jedna či dvě armády do cizí země. Jinak máte pravdu, že v Mein Kampf plánoval Hitler obsadit Evropu, stejně tak ale si najděte v plánech Kominterny a pod. jak obsadí proletářskou revolucí celý svět (Zítra se bude, tančit všude, až naše vítězné vlajky rudé, na stožáry světa vyletí...). "Jsou tací, co by chtěli dobýt půlku světa a neuměli by tam ani vysadit hlávky zelí"... K.Čapek ? J.L.

P. Hák 11.3.2024 12:04

Paktů byla spousta - včetně polsko-německého, kde si naplánovali expanzi na východ. Ten byste si na Wikipedii mohl najít zas Vy.

Adolf Hitler vyzýval k válce dávno před podepsáním paktu M-R. Dokladem je Mein Kampf. Životní prostor Německa měl být na východě, mj. na úkor SSSR. Že by i za to mohl SSSR?

Mimochodem zkuste si na Wikipedii najít Pakt proti Kominterně. J. L., try it please.

Jinak pokoušet se zbavovat nacistické Německo viny za rozpoutání WW2 je lumpárna.

J. Lukavsky 11.3.2024 7:57

Říká vám něco pakt Ribbentrop-Molotov? Dá se to najít na WIKIPEDII. Tím si Hitler a Stalin rozdělili Polsko což zanedlouho úspěšně realizovali. Anglie ale měla s Polskem smlouvu o pomoci a tak vyhlásila Německu válku.... nu a pak se to začalo mlít.... elementary dear Watson. J.L. end

P. Hák 10.3.2024 20:11

Mimochodem Vaše tvrzení, že (cit.) "Evropa vděčí SSSR za druhou světovou válku" se od těch keců z hypotetické učebnice zas tolik neliší.

P. Hák 10.3.2024 20:05

Promiňte, ale nechci jít před soud za napsání pravdy.

Na google mapách jsou názvy ulic dohledatelné.

V. Kučer 10.3.2024 14:23

Potomci odsunutých Němců se mohou vrátit do země jejich předků a možná tak v budoucnosti učiní.

V. Kučer 10.3.2024 14:12

To chce klid madam. Kdyby Přemysl Otakar II. neprohrál bitvu na Moravském poli byli bychom my ti zlí a Němci hodní.

K. Křivan 10.3.2024 11:27

"chopí se první zcestné filosofie" zase máte recht, například Green Deal.

K. Křivan 10.3.2024 11:25

Vy znáte pár, já celou zem. Ano Němci mají disciplinu, jsou poslušný národ, my jsme národ Švejků. až na pár čestných vyjímek.

M. Pesat 10.3.2024 11:14

" Legitimni volby taky zvolily Hitlera. P. Hudce, vemte v uvahu lidskou blbost. Jinak se historie neda pochopit."

historie se da pochopit velice snadno, za predpokladu ze dotycnou historickou udalost date do celkoveho doboveho kontextu, CELKOVEHO !!! Takze, nastup soudruha Hitlera k moci, staci se podivat jako miserii Nemecko proslo od konce WW I. Soudruh Hitler zaridil pracovni mista, nebyvale socialno, vratil Nemcum sebevedomi a hrdost, kdo by takoveho vudce nevolil ? Samozrejmne do toho obrazku nutno dat i postupnou demontaz demokratickych svobod/obcanskych/lidskych prav a prechod k diktature. A rok/unor 1948 tam plati to stejne, resp. volby 1946, obcane meli v cerstve pameti Mnichov, 15. brezen 1939,Lidice a zidovske sousedy pochodujici do transporu, ktere uz nikdy nespatrili. A zejmena unor 1948, tam je nutno vzpomenout /tusim/ rok 1921, kdy tzv. demokraticke strany vyspolouchly socialni demokraty, uplne stejnym trikem, tedy demisi svych ministru, a naslednou urednickou vladou, tehdy se radikalni kridlo soc. demokratu trhlo a vznikla KSC. V unoru 1948, uz komuniste byli pripraveni a dotahli to do konce. A HLAVNE, co nasledovalo to vime my dnes, generalove po valce.

Cest

M. Kocián 10.3.2024 10:54

To je to - i já mám pár známých Němců, kterým se nedá vytknout ani to nejmenší. Ale jakmile se jich dá dohromady hodně, chopí se první zcestné filosofie nebo pochodují za prvním řvounem. Mají v sobě tu zhoubnou disciplínu.

P. Hák 10.3.2024 10:48

Rusko bylo celá 90. léta na kolenou, nikomu nic nedělalo, ani nemohlo, a stejně echtbojovníci vyváděli jako pominutí. I pak, když byly rusko-americké vztahy docela dobré a Rusko nabízelo základny pro intervenci v Afghánistánu, tady jela intenzívní protiruská propaganda.

V mém rodném městečku nebyla německá posádka. Když se hroutila Třetí říše, lidi začali vyvěšovat čs. vlajky a v rozhlase vyhrávat hymnu. Nestřílelo se, nebylo na koho ani čím. Přesto německým vojákům z blízkého města stálo za to odložit o dva dny útěk před Rudou armádou, náš zapadákov obsadit a postřílet pár neozbrojených civilistů.

Tolik k tomu rozdílu.

P. Hák 10.3.2024 10:39

No vždyť říkám - oficiální zákaz nebyl, ale špatně se na to koukalo.

Byla rozdíl 50. a 80. léta. Dneska to připomíná ta 80. Přijímačky se sice zatím ještě nekádrují, ale z práce se už vyhazuje. Pokud byste chtěl nějak víc slavit osvobození východně od Rokycan a nelhat, v některých profesích by vás to asi flek stálo.

Jinak u nás byli lidi docela vděční, když ti hnusní mongoloidi vyhnali kulturní panskou rasu, která ještě na poslední chvíli postřílela pár neozbrojených civilistů. Nicméně v květnu uvědomělý starosta pořádá příjezd džípů s americkými vlajkami, které tu nebyly. Prostě už se zase lže.

P. Hák 10.3.2024 10:26

No, byli jsme ve sféře vlivu SSSR, takže politicky bylo důležitější SNP a Svobodův sbor.

Piloti byli důležití materiálně, pro Brity měl ve 40. roce každý zkušený stíhač cenu zlata.

J. Jurax 10.3.2024 9:39

Nějak Vám nerozumím - kterou zemi máte na mysli?

K. Křivan 10.3.2024 8:59

"Atentát provedli vojáci z Londýna."

Ano, a díky jimi a pilotům nad Londýnem a obráncům Tobruku jsme se ocitli na straně vítězů války. Podobně jako legionáři za WW1.

K. Křivan 10.3.2024 8:52

Jsou Rusové a jsou rusáci. Táta měl mezi Rusy spoustu přátel. V pražských Strašnicich byla škola, kde si Rusové (Bělogvardejci) dodělávali českou maturitu.

Já žil 55 let mezi Němci. Skopčáka jsem tam nepoznal.

K. Křivan 10.3.2024 8:48

Dobry postřeh ! R^

K. Křivan 10.3.2024 8:47

" vyloženě zakázané... jen se na to špatně koukalo." My měli v Plzni příbuzné. Takže vím jak to bylo. Když jsi chtěl třeba na gympl, tak se koukalo jak slavíš. Sestřenice mé matky osvobození využila a vdala se za captaina US-Army. A žila s ním v Chicagu spokojeně a šťastně až do smrti. Takže její rodiče to měli pos..né. To se ti dnes už nestane.

M. Kocián 10.3.2024 7:59

Ta poznámka o Ukrajině patří k vašemu "...pro někoho pořád ještě smyslem života bojovat proti Rusům." Myslím, že to spolu souvisí - to Rusi pořád připomínají, co jsou zač.

Ten odchod byl asi tak dobrovolný jako odchod Mongolů z Evropy - když se říše hroutí, doma se bojuje o pozice a někdy i o přežití.

Ale souhlasím s tím, že bourání pomníků - jindy než v okamžicích revolučních změn - je hloupost a nejspíš i ubohost. Ostatně píšu to jinde.

M. Kocián 10.3.2024 7:45

Problém je, že se nacházíme mezi nimi a dál od jednoho nutně znamená blíž ke druhému. A tak si tu kmitáme historií jednou víc tam a jednou zase onam.

R. Langer 10.3.2024 6:23

R^ ;-D

R. Langer 10.3.2024 6:18

Přesně! Bohužel. ;-€

R. Langer 10.3.2024 6:17

Japonsko? 8-o

J. Hudec 10.3.2024 5:39

Vždycky ovlivňuje lidi nějaké náboženství. Tenkrát "betřídní společnost", dneska "grýndýl". Také legitimní blbost.

To si nevyberete - pěšky jako za vozem.

R. Holub 10.3.2024 4:37

Protoze polovina naroda ignorovala zpravy o tom co je sovetsky komunismus. Lidi kteri hlasovali pro komunisty nesou vinu co se pak delo, 1948-89. Ano, kolektivni vinu. Muze soudny clovek verit v "beztridni spolecnost"? Milovan Djilas napsal knihu Nova trida po vitezstvi komunismu. Jiste jste tu knihu cet'. Nebo ne? Stejne nesmyslne jako nacisticka "rasova cistota". Legitimni volby taky zvolily Hitlera. P. Hudce, vemte v uvahu lidskou blbost. Jinak se historie neda pochopit.

P. Hák 9.3.2024 21:38

No já slavím jako za komoušů - totiž tak, že neslavím... nemám oficiální oslavy v oblibě. Jinak ani za těch komančů nebyly oslavy na paměť "zápaďáků" vyloženě zakázané... jen se na to špatně koukalo. Jako teď.

A co se týká plivání, tam bych si nebyl tak jist. Máme u nás pomník jednoho západního letce a hroby rudoarmejců. Kytky se objevují tam i tam. Myslím, že tak je to správně.

K. Křivan 9.3.2024 20:50

Byla to okupace. A nikdo nezakázal slavit po komunisticku. Jen na vás budou lidi plivat. Nic víc.

K. Křivan 9.3.2024 20:48

A kdo Vám brání slavit jak za komoušů ? Nikdo. Akorát budou lidi na vás plivat.

K. Křivan 9.3.2024 20:45

Velice mizerná budoucnost. Před válkou jsme byli nad úrovní Švýcarska, a po válce jsme mohli s naším uranem být absolutní špička Evropy, ne-li světa.