29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

DISKUSE: Co s těmi pomníky

Občas se v médiích, jako například zde, objeví zpráva o vztyčení či naopak odstranění nějakého pomníku, což mnohdy vede k emotivním komentářům tu danou věc obhajující, jindy zatracující.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 10.3.2024 9:39

Nějak Vám nerozumím - kterou zemi máte na mysli?

P. Hák 10.3.2024 20:05

Promiňte, ale nechci jít před soud za napsání pravdy.

Na google mapách jsou názvy ulic dohledatelné.

J. Hudec 9.3.2024 13:13

Na Ústředním hřbitově v Plzni lze nalézt hromadný hrob s rozsáhlým náhrobkem, na něm stovky německých jmen, s daty úmrtí většinou v prvním pololetí roku 1945.

Že byly v té době SS, gestapo a německá armáda okupační, o tom snad nepovedeme spor, mnozí z nich byli jistě násliníci a vrazi. Na náhrobek nikdo neútočí, stojí/leží tam už dlouhé roky celkem v klidu.

Jinde v republice hanobí podobné náhrobky se jmény ruskými, mezi jejichž nositeli jistě nějaký ten vrah a násilník také bude (vojáci se tak někdy chovají, zvlčilí válkou), ale v míře nepochybně řádově nižší, než byli jejich němečtí nepřátelé.

Těžko rozumět myšlenkovým pochodům těch, kteří třeba bojovali za odstranění pomníku/tanku na Smíchově.

Ostatně vykládat si vyhnání wehrmachtu, SS a gestapa z Československa jako "dobytí" naší země je také důkazem podivného výkladu historických událostí. Možná tu ti Němci měli zůstat a my směřovat dílem do plynových komor, dílem pak třeba do Patagonie?

Historické děje málokdy přinášejí idylu, většinou spíše nejlepší řešení z těch špatných, protože dobrá jaksi nejsou k dispozici.

Pomníky jsou jako ulice. V Plzni máme Americkou, před tím Moskevskou, ještě dříve krátce Ludvíka Svobody, před tím Moskevskou, která vznikla ze Stalinovy. Za války Victoria strasse (když skopčákům teklo do bot), hned po okupaci ale Karla IV. (císař německé říše Němcům nevadil).

Jaký bude její další název jsem fakt zvědav (pokud se dožiju).

P.S.: Stokrát můžete kritizovat poválečný vývoj v ČSR, faktem zůstane, že KSČ byla v roce 1946 vítězem nepochybně legitimních voleb. Proč asi?

;-)

R. Holub 10.3.2024 4:37

Protoze polovina naroda ignorovala zpravy o tom co je sovetsky komunismus. Lidi kteri hlasovali pro komunisty nesou vinu co se pak delo, 1948-89. Ano, kolektivni vinu. Muze soudny clovek verit v "beztridni spolecnost"? Milovan Djilas napsal knihu Nova trida po vitezstvi komunismu. Jiste jste tu knihu cet'. Nebo ne? Stejne nesmyslne jako nacisticka "rasova cistota". Legitimni volby taky zvolily Hitlera. P. Hudce, vemte v uvahu lidskou blbost. Jinak se historie neda pochopit.

J. Hudec 10.3.2024 5:39

Vždycky ovlivňuje lidi nějaké náboženství. Tenkrát "betřídní společnost", dneska "grýndýl". Také legitimní blbost.

To si nevyberete - pěšky jako za vozem.

R. Langer 10.3.2024 6:18

Přesně! Bohužel. ;-€

M. Pesat 9.3.2024 11:38

"Jeden z příběhů "Vražd v Midsomeru" se odehrává na jakési retro tancovačce, kde u venkovskéhom letiště celá vesnice zase bojuje Bitvu o Británii. No a seržant Jones to pozoruje se slovy "Proč to už nenechají být?"... (Historii mám rád, ale má zůstat historií.)"

V Helsinkach maji na nejakem namesti dva pomniky/sochy naproti sobe, jeden na pamet finskych komunistu a druhy nejakym bojovnikum za demokracii /nebo neco tak/ . Popisoval kdyzi na Psu nejaky clovek co tam byl, ze se zaptal mistnich proc ten komunisticky pomnik neodstrani, a finsti soudruzi mu rekli , proc? Oba jsou soucasti nasi historie. Byl jsem cca 2 roky zpet v Krnove, pochazim ze Sudet, a namesti , ruzne ve vylohach obchodu byla vystava fotografii z historie Krnova, tehdy cca 95% obyvatelstva byli Nemci, na jedne fotografii bylo odstranovani sochy Franze Josefa na koni. Skoda ze tu sochu tam nenechali, i Franz Josef byl soucasti nasi historie. Nas byvaly prokurista, ten desitky let bydli na stejne ulici, kterou ovsem 3 x prejmenovali, naposledy /tusim/ zmizela ul. Spartakiadni, je u stadionu, nejakemu "partizanovi 20 let po dvanacte" vadila ta spartakiada, coz "automaticky" evokuje komunisty.

V. Balcařík 9.3.2024 10:46

Pořád si opakujte, kdo schvaloval okupaci z 68, byli a jsou komunisté. Takže i když je část viny na Varšavské smlouvě tak hlavním viníkem jsou kolaboranti - komunisté. Všichni jsme měli v rodině nějakého komunistu.

V. Čermák 9.3.2024 12:11

Ano, vůdci tehdejšího Režimu byli Komouši a za toho režimu se vykonalo mnoho dobrého i špatného. Že jsme byli součástí Sovětského sojuzu ovšem komouši nemohli. Jinak to nešlo. Nyní máme nový Režim, tzv. DemoKrady a jejich 5kolní vládu taktéž jedné strany. Že jsme opět součástí Sojuzu, tentokrád USA EU, za to ovšm DemoKraďy mohou. Po 89 jsme chvíli měli vlastní Svobodu, ale rychle jsme ji vstupem do nového sojuzu, prokaučovali. Mimochoem, většina okupantů z 68 byli Ukrajinci.....

S. Kalužík 9.3.2024 13:07

Kdo by to byl řekl, že ten Čermák je takový vůůl, dokud to nenapsal!!! Nějak tu svoji pověst "prokaučoval"!

J. Dostál 9.3.2024 14:56

No podle mých vzpomínek většina komunistů a možná i drtvivá, okupaci neschvalovala. Později v rámci prověrek to někteří odkývali. Byla to podmínka, aby ve "straně" mohli zůstat a dost často, aby neztratili zaměstnání. No a těch vyloučených nebylo málo.

L. Harvánek 9.3.2024 10:46

Ono je to docela složité, když pomník má i fiktivní postava Jára Cimrman. Pomníky s politickým pozadím by se budovat asi neměly. Ale pomníky našim blízkým zemřelým a padlým ve válce jsou v pořádku. Dovedete si představit hřbitov jako nějakou zarostlou pláň a v ní nějaký čerstvě zasypaný hrob? A u těch padlých vojáků: kolik mezi nimi bylo těch, kteří šli do války dobrovolně? Dokud jsem byl ještě pohyblivější než dnes, rád jsem tyhle pomníky navštěvoval a hledal, zda mi nápisy nepřipomínají nějakého vzdáleného předka. Nebo jsem si uvědomoval, o kolik nadějných životů připravila válka a jaký poměr padlých byl vůči počtu obyvatel dané vesnice. Ta čísla byla někdy šílená.

Ś. Svobodová 9.3.2024 14:03

Dnes se hledá v rámci "kulturního boje" za každým pomníčkem politické pozadí. Možná jednou sestřelí i toho Cimrmana. Stačí, aby okolo jeho tvůrců vypuknul nějaký nechutný skandál. :-(

F. Svoboda 9.3.2024 10:29

Kéž by tento výborný článek četli i zastupitelé v Třebíči. Máme zde také sochu rudoarmějce z r. 1975, na který jsme museli dobrovolně přispívat.!!!!!!

V. Čermák 9.3.2024 12:39

Rudoarmějec je ovšem symbol osvobození ČSR Rudou armádou v roce 45, nad Němci, kteří popravili za okupace 360000 občanů ČSR a pro ostatní připravovali konečné řešení buď v hrobech, nebo ve vyhnanství jako méněcenná ras. V podstatě můžete být rád, že žijete a nejste ani jako méněcenný někde na konci světa...Mimochodem, okupanti v 68 byli převážně Ukrajinci...

P. Hák 9.3.2024 13:25

Třebíč trochu znám, tak vím, že V Židech už dávno nebydlí Židé... Proč asi?

Jak to souvisí? Hádejte...

Ś. Svobodová 9.3.2024 10:23

Šmarjá, jako komunisti. Budem kádrovat i pomníky. Kdo tím co myslel když tam napsal to co napsal a jestli je postavil ve správnou dobu na správné místo... Jako děti jsme našly v lese u vesnice kámen, na který někdo (pro nás děti v pravěku) vytesal pěticípou hvězdu a nápis Rudá armáda, 10.05.1945 - datum kdy dorazila do oné vesnice. Asi před 15ti lety zastupitelstvo chtělo, abych kámen našla, že by ho přestěhovali na náves. Řekla jsem, že už si nemapatuji kde byl. A z pohledu dnešní optiky jsem ráda. Možná ho za tisíc let najdou archeologové. Ale rozmlácený v silnici by žádné svěděctví nepředal.

V. Mokrý 9.3.2024 10:32

UŽ SE KÁDRUJÍ

delší dobu.

Doba a situace se vyvinula tak, že dost velkou část Evropy osvobodila Rudá armáda.

A bez ní, bychom tady mnozí zřejmě vůbec nebyli, a kdo ví, zda i by ještě existovali Češi, Moravané, Slezané, že !

K. Křivan 9.3.2024 10:11

Rudá armáda nás nepřišla osvobodit, ale nahradit Protektorát sovětskou gubernií.

V. Mokrý 9.3.2024 10:33

Děkovat můžeme Západu.

Ś. Svobodová 9.3.2024 13:46

To je klidně možné. Nicméně pro nás z takové náhrady vzešela alespoň nějaká budoucnost.

K. Křivan 9.3.2024 20:45

Velice mizerná budoucnost. Před válkou jsme byli nad úrovní Švýcarska, a po válce jsme mohli s naším uranem být absolutní špička Evropy, ne-li světa.

M. Šejna 9.3.2024 9:45

Stačí přepsat nápisy na pomnících takto:

"Památník padlým vojákům Rudé armády s ukrajinskou národností"

;-)

Nebude to nic nového. Do roku 1989 jsme slavili osvobození Československa Rudou armádou a dnes slavíme osvobození Česka Americkou armádou.

A samozřejmě v roce 1968 nás přišli okupovat Russáci, zatímco Ukrajinci nám tehdy poskytli "bratrskou internacionální pomoc"

;-D

K. Křivan 9.3.2024 10:18

Plzeňáci a jiní Západočeši slaví osvobození generálem Pattonem. 40 let nesměli.

M. Šejna 9.3.2024 10:31

Teď se pro změnu nesmí slavit na zbytku Česka osvobození Rudou armádou. Prý to nebylo osvobození, ale okupace. ;-D

K. Křivan 9.3.2024 10:48

Ano, byla to okupace.

Ś. Svobodová 9.3.2024 13:58

Okupace to fakt nebyla. Došlo k rozdělení sfér vlivu, to ano. Za souhlasu Západu a Východu. I dnes USA stejně jako Rusko svojí sféru hlídají i rozšiřují. Každý jinou cestou, i když se tolik neliší. USA pracují spíše salámovou metodou a Rusko vydíráním a brutální silou. Možná že za tou západní je méně mrtvých, to nedokážu posoudit.

K. Křivan 9.3.2024 20:43

Vládli zde ruští poradci. I Gottwald se jich bál. Byla to sovětská gubernie.

P. Brich 9.3.2024 14:24

Okupace to nebyla, i když tu Smerž řádil jak černá ruka mezi bílými emigranty ze SSSR. Sovětská vojska odešla sama a dobrovolně. Komunistický/sovětský chomout jsme si svobodně zvolili sami. Nevolební/nelegální alternativa s KSČ v čele možná byla připravována. Západní spojenci/USA nás opět hodili přes palubu, jak se vyjádřil Hubert Ripka.

K. Křivan 9.3.2024 20:40

Vojáci sice odešli, ale přišli tzv. poradci a je poslouchal i Gottwald. I ta poprava Slánského byla na jejich rozkaz. Ne že bych ho litoval, sežral ho systém, který pomáhal zavést.