24.6.2024 | Svátek má Jan


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Finrod Felagund 10.1.2008 17:40

Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Autor není autentický Čech ani náhodou, původem rodinným rakousko-uherská směska (Češi, Slováci, Němci, Poláci, beztak i Maďaři, ...) žijící v Norsku studující v Polsku. Ale mající Českou republiku nesmírně rád jako jeden z jeho domovů a také autorovi na té zemi velmi záleží. Nicméně vidí, že zatímco Morava je kulturně blíže Polsku a Slovensku, Čechy jsou blíže Bavorsku a Rakousku. Na tom není žádné ani povyšování ani ponižování, ale podobná mentalita, národní jídla, nápoje, tance, hudba, whatever.

Finrod Felagund 10.1.2008 17:42

Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Sečteno-podtrženo, autor je eurounijněskeptický Evropan ;-)

Psí vrah Čumil 10.1.2008 17:45

Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Kam voni choděj na ta podobenství o Moravě, pane autore, to jeden žasne...;-D

Finrod Felagund 10.1.2008 17:55

Re: Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Moravané pijí víno a kořalku, mají cimbálovku a krajkové kroje. Když mluví sprostě, používají sexuální kontext sprostých slov. Slováci pijí víno a kořalku, mají cimbálovku a krajkové kroje. Když mluví sprostě, používají sexuální kontext sprostých slov.

Češi pijí pivo a likéry, hrají na harmoniku, jedí buřty a mají kroje střízlivější povahy. Když mluví sprostě, používají fekální kontext sprostých slov. Stejně tak Bavoři pijí pivo a likéry, hrají na harmoniku, jedí buřty a mají kroje střízlivější povahy. Když mluví sprostě, používají fekální kontext sprostých slov.

Chcete si zahrát hru "najdi deset rozdílů", nebo to zvládnete i bez toho?

brok 10.1.2008 18:10

Re: Re: Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Škoda, že jsem svůj komentář odklepnul dříve, než jsem si přečetl váš. Zmiňujete aspekt, který mě překvapil, ale máte nepochybně pravdu (až na to, že Češi, podle mé zkušenosti, likéry nepijí. Co já znám, označují je jako "hubolepy" a mají k nim odpor skoro nepřekonatelný. Jinak ovšem máte pravdu. Hovoříte o tradicích a historii. Kroje se už dávno nenosí (snad kromě Valašska), Češi holdují slivovici stejně jako Moravané a Slováci. Na Slovensku je pivo velmi populárním nápojem. Konečně, pokud bychom to brali podle toho piva - v Texasu se pije pivo stejně jako v Česku. Znamená to, že máme (dnes) blíže k Texasu než k Moravě? Já jsem psal o vztazích k jednotlivým národům. Vyjádřeno stručně: s Moravanem či Slovákem bych šel do hospody bez zaváhání, u Bavoráků bych si vybíral a s Rakušákem ani za zlaté tele.

Finrod Felagund 10.1.2008 18:16

Re: Re: Re: Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Tím českým likérem jsem měl na mysli zejména Becherovku ;-) a jinak máte naprostou pravdu, já bych klidně řekl, že mám blíž k Texasu než k Moravě, a nemyslel bych tím nic "offensive" proti Moravě, pokud bych přišel na to, že k tomu Texasu opravdu blíž mám. Ono je to vážně tím pojetím, protože moje hierarchie je taková:

Civilizace: Západní, Pravoslavná, Turecká (Turecko, Turkmenistán, Ázerbajdžán, ...), Perská, Arabská, Indická (bez ohledu na islám či buddhismus Indie+Pákistán+Bangladéš+Srí Lanka), Čínská, Japonská, Latinsko-americká, Africká (od sahelu na jih), Indiánská (američtí Indiáni, Eskymáci, Laponci, Něnci, Jakuti, ...). Pak je pár výjimek mimo civilizační bloky (Korea, Indonézie, Filipíny), které stojí víceméně samy o sobě.

V rámci západní civilizace rozlišuji Evropu, Ameriku, Austrálii+Nový Zéland a v rámci těchto celků jsou pro mě všechna místní etnika na stejné úrovni, ať už mají stát nebo nemají.

Finrod Felagund 10.1.2008 18:19

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

A jinak státní hranice pro mě fakticky nemají žádnou velkou hodnotu, zejména kvůli tomu, že ze svého studia vím, jak snadno státy a jejich hranice vznikají, zanikají, přesouvají se a podobně. Zatímco kulturně-civilizační bloky pokud nepřijde někdo jako Stalin a nezačne národy přesouvat, jsou poměrně konstatní.

brok 10.1.2008 17:56

Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Jsem signatářem petice DOST a děkuji vám za korektní názor. Myslím si, že podstata politických, sociálních i kulturních společenství je kompromis. Proto se mi nezdá nesouhlasit s celkem proto, že mi nevyhovuje jedna z mnoha částí. Pokud bych trval na tom, že všechno musí být přesně podle mých názorů, zůstal bych asi vždycky sám. Kompromis může být různě drahý. Mám hodnoty od kterých neustoupím a prosazuji je, ale mám i hodnoty, kterých se vzdám za cenu spolupráce a společného prosazování toho, na čem mi opravdu záleží. Malý příklad. V Čechách jsem se narodil, prožil zde (s řadou malých přestávek) celý život. Z vlastní zkušenosti (nejen z dovolené) znám i Moravu a Slovesko. Z občasných služebních cest znám i Rakousko aNěmecko, specificky Bavorsko. Nesouhlasím s tím, že Češi mají blíže k Rakušanům než k Moravanům či Slovákům. Pokud jde o mě, mám k Rakušanům velmi daleko, dokonce by se dalo říci, že jsem na ně silně alergický. I Bavoráky, kteří jsou mi celkem sympatičtí beru více jako cizince než Slováky o Moravanech nemluvě. Přesto si myslím, že je váš článek velmi spravedlivý a důrazně s ním souhlasím. Malý rozdíl v názoru na Rakušáky je právě ten kompromis.

Závěrem: Děkuji vám, že jste mi vysvětlil až dosud (pro mě) zcela záhadný název Inuité. Až dosud jsem se domníval, že to je nějaká asijská náboženská sekta.

Finrod Felagund 10.1.2008 18:08

Re: Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Víte, náš spor v tomto není ani tak sporem, je to spíš jeden z kontaktů typu win-win, protože pravdu máme oba. Vaše paradigma je národní, moje je kulturní - máme každý jiné světorozdělení a proto logicky docházíme k jiným závěrům, nicméně v rámci našich světorozdělení správným ;) já sám se cítím být zejména příslušníkem západní civilizace a potažmo Evropanem (ne v kontextu EU) a rozdíl Češi-Moravané-Slováci-Poláci-Bavoři-Rakušané je pro mě asi takový, jako Chodové-Hanáci-Jablunkovští (mluvící po naszymu)-lidé ze Slovácka-a tak podobně. Což myslím v tom, že rozdíl spatřuji zejména v jejich zvycích a tradicích, proto bych si i troufl dát na jednu úroveň Choda, Čecha, Hanáka, "nevyhraněného" Moravana, Bavora i Slováka, protože v rámci mého pojetí (kulturní entity uvnitř západní civilizace) to na jedné úrovni je. Jinak s těmi Inuity... je to totéž, jako se Laponcům nesmí říkat Laponci, ale Sámové, protože "lapp" znamená norsky a švédsky hadr (Norové a Švédi jim tak říkají hadráci), což je "urážlivé" a tak se to nesmí používat.

brok 10.1.2008 18:20

Re: Re: Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Protože jsem žil delší dobu ve Švédsku, vím, že Laponci se tak nazývali proto, že nosili nohy (podobně jako Rusové) omotané hadry, místo bot, které byly obvyklé ve Švédsku. Pokud jde o tento důvod mám na příslušné korektníky dotaz, když budu říkat o Američanech, že nosí široké klobouky (i když to není až tak obecné), bude to pro ně také urážka?

Finrod Felagund 10.1.2008 18:24

Re: Re: Re: Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

Nejspíš ne, protože Laponci nejsou tak úplně západní civilizací, zatímco Američané (WASP) jsou jedním z jejích center :-) a kopat do Západu je u korektníků povoleno, zatímco do ostatních striktně zakázáno. Jinak když už zmiňujete to Švédsko, tak ve Švédsku nedávno vznikla zajímavá satirická iniciativa s názvem "Don't call us Swedes", neboť "swede" znamená v angličtině tuřín, což může být chápáno urážlivě, a tak autoři iniciativy navrhují říkat v angličtině "Svenskar" (samozřejmě to nemyslí vážně, ale narážejí tak přesně na postup Laponců-Sámů, který se bere vážně, zatímco tady vypadá směšně už na první pohled).

EW 13.1.2008 21:20

Re: Re: Re: Čech má blíže k Němci k Rakušanu.

V tom pripade vas mohu jeste trochu dovzdelat  - Inuite (spravne Inuit) je plural, jeden Eskymak se zove Inuk.

westík 10.1.2008 17:01

Myslím,

že všelijakých petic (ať s nimi osobně souhlasím nebo ne) bylo již tolik, že lidé jsou už na ně alergičtí. Ono by úplně stačilo, kdyby se všichni lidé řídili zdravým rozumem a principem:" Co nechceš,aby druzí dělali tobě, nedělej ty jim ". Že se tím neřídí, je jiná věc, ale nejsem si jista, že nějaká petice či antipetice to změní.

Přiznám, že zmíněnou petici  jsem nečetla.Ostatně  v době,kdy po mně bylo žádáno,abych podepsala Antichartu 77, jsem  Chartu  77 neznala ,a proto jsem otmítla se distancovat proti něčemu , co neznám. Daleko větší moje překvapení bylo, že po přečtení Charty 77  jsem zjistila, že je to v podstatě  Mezinárodní pakt o občanských a politických právech  a Mezinárodní pakt o hospodářských ,sociálních a kulturních právech ,k nimž tehdejší ČSSR  přistoupila v r.1975 a 1976, a které také byly publikovány ve Sbírce zákonů  pod číslem 120/1976 Sb. To, že tehdejší režim tato práva nedodržoval a navíc  vyrukoval v  r.1977 s Antichartou ,  je paradox , který komunisté tak  rádi praktikovali.

westík 10.1.2008 17:05

Re: Myslím,

chyba: odmítla ...

Finrod Felagund 10.1.2008 17:09

Re: Myslím,

To je přesně důvod, proč jsem dal tyto dvě petice do souvislosti. Charta 77 upozorňovala na věci samozřejmé a chtěla dodržování toho, co bylo samotnou součástí právního řádu ČSSR, tedy ani nevolala po žádných změnách, šlo jí tedy o to, aby bylo dodržováno něco, co je vyhlášeno jako závazné. Hysterická reakce komunistů ukázala, že to tak úplně samozřejmé není a že samotný režim porušuje svůj vlastní zákon. Co se týče téhle petice, nejsem na ní vůbec nijak zainteresovaný, jen mě šokuje, že se strhne taková mediální lavina kvůli něčemu, co sepisuje body, s nimiž může souhlasit většina obyvatelstva.

westík 10.1.2008 17:31

Re: Re: Myslím,

 Milý Finrode, lidé jsou už takoví, že každému činu podsouvají nějaký podtext. O novinářích ani nemluvím, ti  jsou schopni z komára učinit velblouda /a kupodivu také naopak/. Váš šok z toho svědčí o Vašem mládí .Nás, postarší, již taková "mediální lavina " nikterak nepřekvapí (tedy neměla by překvapit ).

Kadlus 10.1.2008 17:47

Re: Re: Re: Myslím,

že mediální lavina je přece jenom něco jiného.(viz dnešní Aničko-Adámek).Spíš bych si kladl otázku,co chtěl "autor-básník" říci ? Upozornit takticky na balónek skrytý pod názvem D.O.S.T ?

Finrod Felagund 10.1.2008 17:50

Re: Re: Re: Re: Myslím,

Autor viděl jako první článek v LN, na který odkazuje. Zhrozil se, neboť článek je - ač zprávou, nikoliv komentářem - nesmírně ideologicky emocionální. Tak si našel petici, o níž do té doby neměl ani potuchu a zjistil, že se v ní vůbec nic hrozného nepíše.

Kadlus 10.1.2008 19:15

Re: Re: Re: Re: Re: Myslím,

vzhledem k tomu,vážený autore,že odpovídáte,marně jsem hledal ve Vámi zmiňované zprávě nějaký hlubší emocionální podtext.V tom se asi lišíme- i přes dvě generace rozdílu věku.Není vždy zapotřebí "nastartovat se" na první šlápnutí - třeba i proto, že cca do 19.00 není pod článkem (zprávou?) ani jediná diskuze.Spíš budu čekat, zda nezareagují BL.Ty ale diskuzi "demokraticky" nevedou.Tak znovu: "Co tím chtěl básní říci?" že by jenom nerozvážné "nastartování?" To si ( třeba vzhledem k neexistující diskuzi na LN) musíte poctivě zodpovědět sám .

Jenom poznámku: S přibývajícím věkem se názor na tzv.emocionálnost mírně posunuje.Ke klidu= k lepšímu! Takových článků u české žurnalistiky bylo. A bude !

Možná že platí:text

Finrod Felagund 10.1.2008 19:27

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Myslím,

Ta diskuse tam není, protože se nejedná o článek zařazený v LN Online, ale v archivu tištěných LN, který málo lidí čte, a ještě méně komentuje. Emocionální podtext tam opravdu je, ten článek není klidný, jeho autor kdyby ho četl, tak nebude číst poklidným hlasem, ale křičet s plamenným mečem aby následně šel pobít všechny domnělé nacisty... Od začátku dokonce je ten článek neskutečně hysterický.

Kadlus 10.1.2008 19:40

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Myslím,

citace:"který málo lidí čte, a ještě méně komentuje".Znovu : Proč? z jakého důvodu? Ze svatého nadšení?

Bouře ve sklenici vody? Mnoho povyku pro nic? Nebo něco jiného?

Navíc, spíš mi připadá emocionální vsugerovávaná představa o vystoupení původního autora "naživo".

I dobrý zvyk mluvit sám za sebe (nebo jenom v rámci pověření, které mi někdo dal) přichází s věkem !Přece jenom- ten původní text doporučuji- neplatí jenom o blogování!text

Šnek 10.1.2008 16:55

Není se co divit, když jsou autoři tak politocko nekorektní.

Cituji: Uznávám západní, anticko-křesťanské kořeny naší tradiční kultury. Tam přece něco chybí. Politicky korektně by bylo anticko-judaisticko-křesťanské kořeny... Co si to vlastně myslíte?

Hezká taky je a teď už beze srandy, ta  tradiční kultura. I když je mi uvedený text veskrze sympatický, nemyslím si, že by se to s tou kulturou mělo přehánět. Měli jsme tu komunistu Dostála a sprostého kašpara Jandáka a svého času rudý dědek Nejedlý byl také myslím přes kulturu. Vyžaduji svobodu být nekulturní.

Finrod Felagund 10.1.2008 17:06

Re: Není se co divit, když jsou autoři tak politocko nekorektní.

Má-li někdo křesťanské kořeny, má ergo i židovské kořeny, proto to není potřeba zdůrazňovat. Jak známo, Ježíš Kristus byl Žid i žid (a ti, co ho zabili, byli pohanští Římané), součástí Bible je Starý zákon, z něhož se pokud vím čte jak u katolíků tak u protestantů, a Starý zákon není ničím jiným, nežli Tenachem, spiskem obsahujícím Tóru, nejposvátnější text judaismu. Takže bych v tom fakt problém neviděl, nicméně s tou svobodou být nekulturní máte naprostou pravdu, ta mi rovněž nějak chybí. Nehodlám ji úplně využívat, ale měla by tu být.

Mjr Terazky 10.1.2008 17:35

Těmito bláboly argumentoval původně i Goebels - asi do roku 1927 -

chybí Vám vzdělání, Genosse....

Finrod Felagund 10.1.2008 17:43

Re: Těmito bláboly argumentoval původně i Goebels - asi do roku 1927 -

Hmm, a co je na tom špatného? Byl snad Pilát Žid? Ne, byl pohanský Říman. Kdo byl Ježíš? Žid. A s největší pravděpodobností Žid obřezaný a tak dále a mluvil aramejsky (jazyk tehdy užívaný Židy). Co je na tom divného?

Abonent 10.1.2008 17:59

Re: Re: Těmito bláboly argumentoval původně i Goebels - asi do roku 1927 -

Vážený Finrode, obávám se, že Vaše otázka je pro s.majora příliš složitá. ;-)

Mjr Terazky 10.1.2008 18:30

Děkuju Vám, že se vždy projevíte jako blbec.

Díky Vám nemám komplexy.

Mjr Terazky 10.1.2008 18:26

Problém je prostě v tom, že naše kultura je postavená na hebrejsko-anticko-křes=tanských základech.....a ono vynechání Starého zákona je typické pro skrytý rasismus a následný nacinalismus...

To čím argumentujete je stará známá věc, na to mopravdu není nic divného - divná je spíše protota vaší argumentace...

Finrod Felagund 10.1.2008 18:35

Re: Problém je prostě v tom, že naše kultura je postavená na hebrejsko-anticko-křes=tanských základech.....a ono vynechání Starého zákona je typické pro skrytý rasismus a následný nacinalismus...

Podívejte, já sám jsem židofil a israelofil, dokonce mi bylo řečeno, že jsem židofilní fašistický sionista kvůli mé podpoře Israele. Ode mě antisemitismus opravdu nečekejte...

Abonent 10.1.2008 20:15

Sebevědomí s.mjr.Terazkyho je úžasné

Svatá prototo i prostato, soudruh major mopravdu nemá ani stíneček komplexu ... ;-D;-D;-D