2.5.2024 | Svátek má Zikmund






LIDÉ: Sheckley, Robert (1928 - 2005)

13.12.2005

Robert Sheckley s EnterpriseAmerický autor science fiction, narodil se 16. 7. 1928 v newyorském Brooklynu. Po střední škole narukoval do armády a služba ho zavedla až do Koreje. Vysoké popularity dosáhl především v průběhu 50. let a jen těžko lze najít důvod, proč nebyl za své úsilí nikdy odměněn významnou žánrovou cenou. Zasloužený pocit nedocenění zmírnila v roce 2001 organizace SFWA čestným titulem Emeritního autora, jenž je určen právě pro spisovatele, kterým se přes nepopiratelné zásluhy nedostalo spravedlivého uznání. Zemřel po operaci mozkového aneurysma 9. 12. 2005 v Poughkeepsie ve státě New York.

Během roku 1949 napsal scénář pro patnáct epizod televizního seriálu Captain Video (1949). Do žánru vstoupil povídkou Final Examination (1952) v magazínu Imagination. Jeho první knihou byla vřele přijatá povídková sbírka Untouched by Human Hands (1954, přepr. 1955), po níž v těsném sledu následovaly soubory Citizen in Space (1955), Pilgrimage to Earth (1957), Notions: Unlimited (1960), Store of Infinity (1960) a Shards of Space (1962). Ze zpětného pohledu představují vrcholné období autorovy povídkové tvorby, reprezentované například tituly Warm (Galaxy 1953, č. Přihořívá-Horror 2/98), Specialist (Galaxy 1953, č. Specialista-Čaroplavci/Talpress 1998), The Monsters (F&SF 1953), Pilgrimage to Earth (Playboy 1956=Love, Incorporated, č. Pouť na Zemi-Od Heinleina po Aldisse/AFSF 1994 a Láska, akciová společnost-F&SF 5/94) a The Store of the Worlds (Playboy 1959=The World of Heart's Desire, č. Obchod se světy-Bláznivý vesmír/Albatros 2005). Tento krátký výčet dává tušit, že Sheckley v té době publikoval převážně v magazínech Galaxy a F&SF, jako jeden vrcholných představitelů žánru se tehdy dostal i na stránky časopisu Playboy. Šlo o povídky psané s nadčasovým nadhledem, vzácným citem pro absurdní humor a s neotřelým podáním, zpravidla byly založeny na logickém řešení problému, disponovaly překvapivou pointou a jejich vyznění nebylo pro lidskou civilizaci často příliš lichotivé. Jedna z kratších prací, povídka The Prize of Peril (F&SF 1958, č. Hra se smrtí-F&SF 3/92), byla rovněž zfilmována, nejprve v německém televizním zpracování pod jménem Das Millionenspiel (1970, režie Tom Toelle) a poté ještě ve francouzském podání pod názvem Le Prix du danger (1983, režie Yves Boisset).

V dalších letech již nebyl tak plodným povídkářem, některé z níže jmenovaných souborů se tak vracejí k dříve publikovaným pracím, jmenujme z nich The People Trap and Other Pitfalls (1968), Can You Feel Anything When I Do This? (1971=The Same to You Doubled and Other Stories), The Robert Sheckley Omnibus (1973), The Robot Who Looked Like Me (1978), The Wonderful World of Robert Sheckley (1979) a Is That What People Do?: The Selected Short Stories of Robert Sheckley (1984). Obsáhlým pohledem na autorovu tvorbu je pětisvazkový soubor The Collected Short Stories of Robert Sheckley (1991). Z pozdního období uveďme tituly Shall We Have a Little Talk? (Galaxy 1965-nom. Nebula, č. Popovídáme si?-Bláznivý vesmír/Albatros 2005), Street of Dreams, Feet of Clay (Galaxy 1968), The People Trap (F&SF 1968, č. Past na lidi-Bláznivý vesmír/Albatros 2005), Can You Feel Anything When I Do This? (Playboy 1969, č. Cítíte něco, když dělám tohle?-Playboy 7/94 a Playboy: Antologie sci-fi povídek/BB Art 2003), The Same to You Doubled (Playboy 1970), A Suppliant in Space (Galaxy 1973-Jupiter) a What Is Life? (Playboy 1976-nom. WFA). Kratší práce z poslední doby pak shrnuje sbírka Uncanny Tales (2003), z níž si zmínku zaslouží povídky The Day the Aliens Came (New Legends, ed. Greg Bear a Martin H. Greenberg 1995) a The Quijote Robot (F&SF 2001). Zbývá jmenovat ještě samostatně vydané novely Alien Starswarm (1991), Minotaur Maze (1991) a Xolotl (1991), z nichž ty poslední dvě představují pro autora poněkud neobvyklý výlet do hájemství žánru fantasy.

Počet kratších prací se v porovnání s dřívější tvorbou zmenšil, ovšem Sheckley to čtenářům zčásti vynahradil v tvorbě románové, kam vstoupil titulem Immortality Delivered (čas. Galaxy 1958-1959=Time Killer, kn. 1958, rozš. 1959=Immortality, Inc.-nom. Hugo, č. Nesmrtelnost spol. s r. o./Ivo Železný 1992), v němž se mladý Američan, oběť nesmyslné automobilové nehody, ocitá jako nezákonný prostředek chystané reklamní kampaně v cizím těle, ztracen ve zpočátku nesrozumitelné budoucnosti roku 2110. Příběh se stal předlohou k filmovému zpracování pod názvem Freejack (1992) v režii Geoffa Murphyho, ještě předtím vznikla jeho televizní podoba jako součást britského seriálu Out of the Unknown: Immortality, Inc. (1969) v režii Terence Dudleyho. Již zde jsou vidět hlavní slabiny autorovy románové tvorby. Sheckley se nezapře jako rozený povídkář, jeho delší práce tak trpí značnou roztříštěností, nevěrohodností mnohdy až naivně se chovajících postav a neschopností vytvořit hlubší psychologický profil. Rozpolcenost základní fabule se plně projevila i v následujícím románu The Status Civilization (čas. Amazing 1960=Omega!, kn. 1960, č. Omega, planeta zla/Ivo Železný 1991), v němž je vrah podroben vymazání paměti a poté deportován na vězeňskou planetu, kde je společnost řízena dle svérázných pravidel samotných trestanců. Z původně akčně laděného příběhu se náhle stává poklidný detektivní příběh, což celkovému vyznění díla jednoznačně škodí.

Jako legenda o mýtické postavě z dob před tisícem let je vyprávěn román Journey Beyond Tomorrow (čas. F&SF 1962=The Journey of Joenes, kn. rozš. 1962), v němž se prostý polynéský hoch vydá na cestu za vytouženým dobrodružstvím do civilizované Ameriky, kde se jeho přítomnost nakonec stane spouštěcím mechanismem Armagedonu. Rozpracováním povídky Seventh Victim (Galaxy 1953, č. Sedmá oběť-Bláznivý vesmír/Albatros 2005) vznikl román The Tenth Victim (1966, č. Desátá oběť/Ivo Železný 1992), kde zpracoval čtenářsky atraktivní téma vražedné lovecké hry, v níž se v zájmu snížení lidské agresivity a získání téměř neomezených občanských práv střetávají obyvatelé blízké budoucnosti. Po více než dvaceti letech se k tématu vrátil ve dvojici volně navazujících titulů Victim Prime (1987) a Hunter/Victim (1988). Dle původního románu byl natočen poměrně kvalitní snímek La Decima Vittima (1965) v režii Elia Petriho. V románu Mindswap (1966, č. Vyměním tělo. Zn. Čestně vrátím./Ivo Železný 1993) si pozemský mladík toužící po dobrodružném cestování vymění vlastní tělo skrze přístroj na transfer vědomí s marťanem. Záhy však zjišťuje, že byl podveden a nezbývá mu než se účastnit absurdního kolotoče dalších výměn.

Hrdina románu Dimension of Miracles (1968) se po převzetí ceny v mezigalaktické loterii potýká s problémem jak najít z centra galaxie cestu domů. Nejde o to pouze najít Zemi, ale ujistit se také, že jde o tu pravou. Následně se musí vrátit do svého času, to vše na neustálém útěku před velmi nebezpečným tvorem. Román Options (1975) je dle některých nesrozumitelným sledem vzájemně nepříliš souvisejících událostí a dle jiných nápaditým dílem halucinogenního charakteru. Na podivné planetě Harmonia zde Tom Mishkin hledá za pomoci robota důležitou součást nefunkční kosmické lodi. Poměrně svěžím dílem je román The Alchemical Marriage of Alistair Crompton (1978=Crompton Divided), jenž vznikl na základě novely The Humours (Galaxy 1958=Join Now). Popisuje snahu hlavního hrdiny znovu sjednotit svou trýzněnou mysl, rozdělenou v mládí z důvodů virové schizofrenie na tři fragmenty a posléze rozmístěnou do umělých těl na vzdálených planetách. Román Dramocles: An Intergalactic Soap Opera (1983) je opatřen výstižným podtitulem, příběh samotný představuje krále Dramokla, jehož desetiletí trvající pokojná vláda je přerušena řetězcem bizarních událostí spějících rychle směrem k meziplanetární válce.

Ve spolupráci s přítelem Rogerem Zelaznym vznikla trilogie humorných fantasy Bring Me the Head of Prince Charming (1991, č. Přines mi hlavu čarovného prince/Classic 1994), If at Faust You Don't Succeed (1993) a A Farce to be Reckoned With (1995), v nichž se démon Azzie pokouší jako reprezentant pekelných mocností získat konečnou vládu nad světem brzděn úřednickou byrokracií a všudypřítomnou korupcí. Románem Bill, the Galactic Hero on the Planet of Bottled Brains (1990, č. Bill, galaktický hrdina na planetě lahvových mozků/Classic 1996) se zapojil do románové série Harryho Harrisona, v níž vystupuje nedobrovolný válečný hrdina venkovského původu. V posledních letech se nevyhnul psaní na objednávku, což je případ románů Aliens: Alien Harvest (1995, č. Vetřelci: Hon na vetřelce/Perseus 2004), Star Trek: Deep Space Nine: The Laertian Gamble (1995) a Babylon 5: A Call To Arms (1999). Důkladným pohledem na autorovu románovou tvorbu převážně 60. let je soubor Dimensions of Sheckley (2002). Poslední samostatný román Godshome (1999) je humoristickým fantasy dílem, v němž je popsán chaos následující poté, co se naivní profesor komparativní mytologie rozhodne vyzvat pozemské bohy k návratu.

Ne všechny rozsáhlejší práce náleží do fantastického žánru, počínaje existenčním námořním dramatem The Man in the Water (1961), jenž byl pod názvem Escape from Hell Island (1963) zfilmován v režii Marka Stevense. Většinou jde o detektivní příběhy, někdy se špionážní příměsí, jak je tomu v příbězích mezinárodního detektiva Stephena Daina, hrdiny románů Calibre .50 (1961), Dead Run (1961), White Death (1963, č. Bílá smrt/Ivo Železný 1992) a Time Limit (1967). Humorně pojatým špionážním příběhem je román The Game of X (1965), převedený do filmové podoby pod názvem Condorman (1981) v režii Charlese Jarrotta. V trilogii The Alternative Detective (1993), Draconian New York (1996) a Soma Blues (1997) vytvořil postavu Hoba Draconiana, stárnoucího post-hippie detektiva z španělského ostrova Ibiza. Mimo beletrii pak stojí kniha Futuropolis (1978), ilustrovaný soubor vizionářských představ velkoměst budoucnosti. Opomenout nelze ani Sheckleyho jedinou antologii After the Fall (1980). Na počátku 80. let byl krátce redaktorem časopisu Omni. Přehledný pohled na celé jeho dílo poskytuje Gregory Stephenson v knize Comic Inferno: The Satirical World of Robert Sheckley (1997). Sheckley byl jedním z poslední žijících představitelů klasické science fiction ještě před tím, než byl žánr podroben transformaci prostřednictvím Nové vlny, s jeho odchodem mizí i jeden z posledních klasiků žánru. Jeho tvorbě se u nás naštěstí dostalo zadostiučinění prostřednictvím povídkových souborů Lístek na Tranai (Polaris 2004) a Bláznivý vesmír (Albatros 2005).

romány:

  • Immortality, Inc. (1959, č. Nesmrtelnost spol. s r. o./Ivo Železný 1992)
  • The Status Civilization (1960, č. Omega, planeta zla/ Ivo Železný 1991)
  • White Death (1963, č. Bílá smrt/ Ivo Železný 1992)
  • The Tenth Victim (1966, č. Desátá oběť/ Ivo Železný 1992)
  • Mindswap (1966, č. Vyměním tělo. Zn. Čestně vrátím./ Ivo Železný 1993)
  • Bill, the Galactic Hero on the Planet of Bottled Brains (1990, č. Bill, galaktický hrdina na planetě lahvových mozků/Classic 1996)
  • Bring Me the Head of Prince Charming (1991, č. Přines mi hlavu čarovného prince/Classic 1994)
  • Aliens: Alien Harvest (1995, č. Vetřelci: Hon na vetřelce/Perseus 2004)

povídky:

  • Fear in the Night (Today’s Woman 1952, č. Strach v noci-Dotek zla/Polaris 1992)
  • The Perfect Woman (Amazing 1953, č. Ideální žena-Jiné světy: Léto ´92/Winston Smith 1992)
  • Warm (Galaxy 1953, č. Přihořívá- Horror 2/98)
  • Shape (Galaxy 1953=Keep Your Shape, č. Cokoliv-Vlak do pekla/Albatros 1983)
  • Specialist (Galaxy 1953, č. Specialista - Čaroplavci/Talpress 1998)
  • Potential (Astounding 1953, č. Potenciál - Ikarie 11/99)
  • The Hour of Battle (Space Science Fiction 1953, č. Začátek bitvy-Stvořitelé budoucnosti/Metafora 2003)
  • Skulking Permit (Galaxy 1954, č. Povolení k nekalé činnosti-Světová literatura 2/82)
  • Ghost V (Galaxy 1954, č. Duch V-Tunel do věčnosti/Albatros 1999)
  • Citizen in Space (Playboy 1955=Spy Story, č. Občan ve vesmíru-Světová literatura 2/82)
  • Trap (Galaxy 1956, č. Past-Exalticon 2/92)
  • Pilgrimage to Earth (Playboy 1956=Love, Incorporated, č. Pouť na Zemi-Od Heinleina po Aldisse/AFSF 1994 a Láska, akciová společnost-F&SF 5/94)
  • A Wind Is Rising (Galaxy 1957, č. Zvedá se vítr-Tunel do věčnosti/Albatros 1999)
  • The Prize of Peril (F&SF 1958, č. Hra se smrtí-F&SF 3/92)
  • Prospector’s Special (Galaxy 1959, č. Speciální zlatokopecký-Exalticon 1/91)
  • The Girls and Nugent Miller (F&SF 1960, č. Děvčata a Nugent Miller-F&SF 2/94)
  • Can You Feel Anything When I Do This? (Playboy 1969, č. Cítíte něco, když dělám tohle?-Playboy 7/94 a Playboy: Antologie sci-fi povídek/BB Art 2003)
  • Starting from Scratch (F&SF 1970, č. Začalo to poškrábáním-Stvořitelé nových světů/Albatros 1980 a Art-servis 1990)
  • The Cruel Equations (BOAC 1971, č. Krutá logika-Nejmenší vesmír/Polaris 1992 a Chodí pešek okolo-Ikarie 8/96)
  • Down the Digestive Tract (Galaxy 1971, č. Dolů zažívacím traktem-Rychlý jako gepard a řvoucí jako lev/Classic 1994)
  • Is That What People Do? (Anticipations, ed. Christopher Priest 1978, č. Tohle že lidi dělají?-Hledání budoucího času/Práce 1985)
  • Carhunters of the Concrete Prairie (Foundation’s Friends, ed. Martin H. Geeenberg 1989, č. Lovci aut z betonové prérie-Ikarie 4/2000)

soubory povídek:

  • Lístek na Tranai (2004, ed. Miroslav Kocián a Bohuslav Svoboda)
  • - Prospector’s Special (Galaxy 1959, č. Speciální zlatokopecký), The Demons (Fantasy Magazine 1953, č. Démoni), Hunting Problem (Galaxy 1955, Lovecký problém), Something for Nothing (Galaxy 1954, č. Něco zadarmo), The Accountant (F&SF 1954, č. Účetní), A Thief in Time (Galaxy 1954, č. Zloděj v čase), The Monsters (F&SF 1953, č. Netvoři), The Leech (Galaxy 1952, č. Pijavice), The Native Problem (Galaxy 1956, č. Potíže s domorodci), Morning After (Galaxy 1957, č. Ráno poté), The Mountain Without a Name (Citizen in Space 1955, č. Bezejmenné pohoří), Meeting of the Minds (Galaxy 1960, č. Setkání myslí), Ritual (Climax, 1953=Strange Ritual, č. Rituál), Skulking Permit (Galaxy 1954, č. Povolení ke kradmé činnosti), Watchbird (Galaxy 1953, č. Ochranná křídla), A Ticket to Tranai (Galaxy 1955, č. Lístek na Tranai), The Battle (If 1954, č. Bitva)

  • Bláznivý vesmír (2005, ed. Ondřej Müller)
  • - Fear in the Night (Today's Woman 1952, č. Noční strach), Seventh Victim (Galaxy 1953, č. Sedmá oběť), Fishing Season (Thrilling Wonder Stories 1953, č. Rybářská sezona), The Odour of Thought (Star Science Fiction 2, ed. Frederik Pohl 1953, č. Vůně myšlenky), Fool's Mate (Astounding 1953, č. Bláznův mat), Beside Still Waters (Amazing 1953 č. Klidná místa u vod), Earth, Air, Fire and Water (Astounding 1955, č. Země, vzduch, oheň a voda), Gray Flannel Armor (Galaxy 1957, ps. Finn O'Donnevan, č. Brnění z šedého flanelu), The Prize of Peril (F&SF 1958, č. Cena za riziko), The Store of the Worlds (Playboy 1959=The World of Heart's Desire, č. Obchod se světy), Shall We Have a Little Talk? (Galaxy 1965, č. Popovídáme si?), The Petrified World (If 1968, č. Zkamenělý svět), The People Trap (F&SF 1968, č. Past na lidi), The Robot Who Looked Like Me (Cosmopolitan 1973, č. Robot, který vypadal jako já)

Výběr z důležité sekundární literatury:

Alexandr Kramer: Robert Sheckley (Světová literatura 2/82), Ondřej Neff & Alexandr Kramer: Robert Sheckley (Všechno je jinak/Albatros 1986), James E. Gunn: Robert Sheckley (Od Heinleina po Aldisse/AFSF 1994), Alexandr Kramer: Robert Sheckley (Encyklopedie literatury science fiction/AFSF & H&H 1995)

(Heslo z připravovaného druhého dílu Slovníků autorů angloamerické fantastiky Martina Šusta.)

Martin Šust










Přijďte si popovídat na nový Sarden
Denně několik článků s obrázky, které zde nenajdete. Denně mnohem více možností a zábavy. Denně diskuze s přáteli i oponenty. Denně možnost dám najevo redaktorům a ostatním čtenářům, které texty stojí za to číst... více... 

Členství vás nic nestojí, naopak můžete něco získat. Čtěte více...