17.5.2024 | Svátek má Aneta


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Zdeněk 7.1.2009 22:38

Stará auta

Jsem ročník 1939 a mohu s určitostí prohlásit, že si pan Neff nevymýšlí v ničem. Například nákladní atomobil Praga jezdil na Šluknovsku určitě ještě v roce 1949, do doby než ho soukromému dopravci  soudruzi z Bratrstva rudé pracky sebrali. I náš taxikář jezdil s Oplem na svítiplyn. Velká láhev v kufru na zádi vozu, vyčnívala ventilem z otvoru na boku kufru a sváděla nás hodné hochy, zavírat ji při každé příležitosti, hlavně před rozjezdem vozu.

Jaromir Hromádka 7.1.2009 21:43

dopyt tak řikajic latinský

vážení čtenáři...dlouhá léta jsem se domníval že značka K + B + M  znamená Kašpar atd. tedy jakási to jména králů nebo kýho výra. Ale nedávno jsem kdesi četl a já nedbalec...nezaznamenal kde, že to jaksi latinsky znamená pokoj tomoto domu. Tak vrhám dotaz na hlavy chytré, já měl ve škole deskriptivní geometrii zatímco pan p.t. Ondřej Neff byl ještě devítiletý ogárek.

Nemo 7.1.2009 22:12

Re: dopyt tak řikajic latinský

"Svátek Tří Králů odjakživa doprovázely různé lidové zvyky. Ve střední Evropě je zažité žehnání domů, při němž se na dveře svěcenou křídou píší písmena C+M+B, u nás v Čechách obvykle K+M+B. Nejsou to ale patrně počáteční písmena jmen "Třech králů": Kašpar, Melichar a Baltazar, jak se lidově traduje, nýbrž zkratka latinského "Christus mansionem benedicat": "Kristus žehnej tomuto domu". "

JaS 7.1.2009 23:19

Re: dopyt tak řikajic latinský

No vidíte - tak to funguje v náboženství. Každý si to vykládá po svém, ale je to jedno, nic se neděje. Hlavně Věřit!

pop 7.1.2009 20:56

Trochu off topic

a pamatuje někdo, že na Letné v Kamenické ulici, která byla dlážděná "kočičími hlavami" stala v 50tých, pouze 2 auta? jedno bylo Opel Olympia pana Klímy a druhé Vodník, válečná kořist pana Žížaly. Jinak mezi kostkami ulice rostla docela vysoká tráva, která byla hnojena koníky z modrých poštovních vozů.

Kanuk 7.1.2009 19:21

K moučným pytlům

Ty asi nebyly jutové, juta je moc řídká, tak na brambory. Moučné pytle byly asi bavlněné, a musela to být hustá tkanina, aby mouka "neprosakovala".

Kanuk 7.1.2009 19:16

K těm pumpám

teda ručním. Ty nebyly poháněny klikou (kterou se točí) ale pákou (která se kýve sem a tam). Měly dva skleněné válce - odměrné nádoby. Když se jeden válec naplnil, přehodily se ventily, benzin z plného válce tekl do auta samospádem a pumpou byl plněn válec druhý. Přehazování ventilů bylo později automatické, ale je možné, že zpočátku se to muselo dělat ručně.

Kanuk 7.1.2009 19:11

Auta na dřevoplyn

jezdila za války, pár let po válce, ale že by jezdila v 50. letech se mi nějak nezdá. Benzin byl sice na příděl, jeden čas byl dvoubarevný (nevím, jak se tyto "vlastnosti" překrývají časově), ale dřeváky zanikly dost brzo po válce.

albert Stránský 7.1.2009 15:45

auta 50.léta

Rád něco doplním o autech 50. let.Jsem narozen 1946 tedy podobné zkušenosti jako p. Neff. Já mám v paměti první auto Tatra 87. Otec koupil v r. 53 auto Jawa 700( licence DKW). krásné autíčko , se kterým jsme do r. 56 jezdili na výlety . V r. 56 jsme měli už ruskou pobědu, to byla krásná kára, ve které bylo v zimě tak teplo, že když nám doma netopili, jeli jsme se ohřát. Pamatuji dále na krásné sedany, které mě fascinovaly krásnou palubní deskou, jezdili jsme s nimi jako pražskými taxi vozy, které byly tehdy dostupné všem a neokrádali.Co mne jako motoristického fandu ale nejvíce fascinovalo, byl citroen ID19( s hydropérováním), ten jsem viděl poprvé v r. 56 v Budějicích a pak nádherná Tatra 603, to byly snad najfantastičtější vozy té doby.Bylo toho moc, ale hlavně auta jsme vnímali tehdy opravdu jako něco fascinujícího a rozumněli jsme jím i technicky a uměli si je opravit. Dnešní tlachání o autech jde už jen po povrchu, protože jim  jen málokdo rozumí nedejbože je miluje.

cipísek 7.1.2009 16:47

Re: auta 50.léta

Pobědy pamatuji - on to byl vlastně okopírovaný Opel.Poláci to dělali pod názvem Warszawa.

Jura Jurax 7.1.2009 16:58

Re: auta 50.léta

No, nevím - ale řekl bych, že poběda byla okopírovaný Ford a moskvič nějaký Opel - snad Kadet ...

JaS 7.1.2009 17:55

Re: auta 50.léta

No, já jsem slyšel, že to byl Studebaker. Mělo to tři kvalty jako Ameriky a skoro se nemuselo řadit. A když to pak vyráběli Poláci v licenci (chacha) jako Warszawa, tak se jí říkalo Gomulka.

Kanuk 7.1.2009 18:28

Re: auta 50.léta

Jo, milej pane Stránský, časy se mění a snimi nejen lidi, ale také auta. Když jste v 50. otevřel kapotu, tak jste tam viděl jen motor a frkáč, který jste s pomocí několika klíčů a šroubováku rozebral, profouk a bylo po ftákách. Dnes tam pro samé káble motor pomalu nevidíte, a k provedení optavy byste potřeboval celou elektronickou dílnu. Takže nezbývá, než zajet do optavny, a kvůli nějakému švábíkovi za pár šušňů si nechat vyměnit celou řídící jednotku za pár táců.

Jaromir Hromádka 7.1.2009 21:50

Re: auta 50.léta

silně souhlasím ale i nesouhalsím. Jsa pobytem ve krajine koruny švédské, zakoupil jsem si v roce 1794 Fort Taunus - vyráběný v Německu. To se tenkrát dalo na tom autě všecko spravit výměna olej. filtru, oleje  a svíček úplná hračka pro začátečníky, ba i vyměnit generátor a starter našinec jakožto elektrotechnik zvládl. Dnes když otevřete kapotu tak raději honem zavřít, je tam plno šlauchu a kdepak zasahovat do elektriky jako extra dálková světla - to by se palubní počitač postolicoval.

Auta na dřevoplyn také pamatuji, ale to muselo doopravdy být těsně po válce.

Ale pry ta Poběda si vzala tak 25 litrů na sto km...ale to byl asi levnější benzin..

albert Stransky 8.1.2009 14:37

Re: auta 50.léta

Ta Poběda si brala dle pravidelných zápisů a tankování, které si vedl můj otec za celou dobu 13 let přesně 14,7 l/100 km. Jinak motor tam byl velmi podobný ne-li shodny s motorem Willis . Motor byl na ten vůz velmi slabý jen 52 ks. Maximálka byla 105km/hod, ale největší problém byl s výfukovými ventily , které se při rychlé jízdě podpalovaly( asi složení tehdejšího benzínu si nerozumělo s materiílem ventilů).

Vorda 7.1.2009 22:51

Re: auta 50.léta

Začínal jsem v roce 1975 Škodou 100L , všechny opravy sám. Pak Š120L, opět jednoduché auto, vynikající motor, dokonalá protikorozní ochrana spodku, občas odešlo těsnění vodního čerpadla.  Pak Š120L na 13" kolech, dunihlav, za tři roky prorezavělá karosérie, nikdy řádně fungující chlazení. Pořád auto opravitelné svépomocí.V roce 1992 Favorit, výborný vůz, za 9 let dvě závady, už jsem nic sám neopravoval. V roce 2001 Fabia Combi, Každý rok nějaká závada, čepy, ložiska v předních kolech, termostat, vstřikovač, teploměr, 2x stabilizátor, těsnění pod hlavou, svezení dobré. Pro mě krom žárovek už v podstatě neopravitelné, ovšem při četných výměnách v levém předním reflektoru člověk může snadno skončit v Bohnicích.

 Nyní mám Renaulta Megana, výměnu žárovek v předních svítilnách doporučuje výrobce svěřit servisu. Musí se vyndat kolo a sundat jakýsi plastový kryt v podběhu, co se zjeví potom, to nevím. Asi budu jezdit i s výměnou žárovky do servisu. Pokrok je pokrok, člověk ho nezastaví. Jenom je to všechno stále nákladnější...:-P

divitel 7.1.2009 15:18

Já si vzpomenu.

Poprvé jsem jel autem Škoda 440 Spartak, řízeném panem architektem Gočárem, synem to věhlasného GOČÁRA. V autě byla též moje maminka a paní Renata Gočárová, manželka výše uvedeného. Jelo se "na Dobříš", tedy ke spisovatelům.

JosKrej 7.1.2009 14:20

I ten blbej policat...

1) Neznám policistu, který by byl jiné národnosti než české... Vím, že policejní školství musí mnohdy odstraňovat nedostatky školství základního...

2) Policajti byli za I. republiky a nebyl problém střelby do lidí. Není to dnes naopak?

3) Emigroval bych. Vím kam, nemám za co...

JaS 7.1.2009 17:57

Re: I ten blbej policat...

Jo, střelbou do lidí se zabýval tatíček Masaryk, co byl prvním československým prezidentem (tak jsme se učili ve škole).

jízlivec 7.1.2009 18:44

Re: I ten blbej policat...

Prosím nepleťte národnost a občanství, vede to někdy k neuvěřitelným výžblebtům (deportace občanů vietnamské národnosti apod.)...

Jaromir Hromádka 7.1.2009 21:55

Re: I ten blbej policat...

vážený pane než začnete psát takové voloviny, prostudujte si nějaký solidní dějepis - nejlépe nějakého exilového spisovatele...at'  vám ta střelba nestraší tolik v hlavě. Anebo pamatujete jenom dobu kdy SNB jde s lidem, proto kradem s klidem...

J.G. Pašek 7.1.2009 13:28

Jak tak koukám, křiklouni, pacholkové a podkoní nesahají Pithartovi po kotníky . . . .

http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Pithart

Nemo 7.1.2009 13:57

Re: Jak tak koukám, křiklouni, pacholkové a podkoní nesahají Pithartovi po kotníky . . . .

A jak to souvisí se starými auty?

Ray Charles 7.1.2009 14:59

Re: Jak tak koukám, křiklouni, pacholkové a podkoní nesahají Pithartovi po kotníky . . . .

Senilita. Paška to napadlo při výměně pemprsek.

Trepifajaxl 7.1.2009 16:38

Re: Jak tak koukám, křiklouni, pacholkové a podkoní nesahají Pithartovi po kotníky . . . .

Co to, Pašku praštěnej, zase blábojíš????

J.G. Pašek 7.1.2009 16:50

Omlouvám se, to patřilo o patro výše. . . .

.

xxx Kubeš 7.1.2009 12:08

Autorovi článku

děkuji za připomenutí dávných časů.

JaS 7.1.2009 12:03

Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

Nerachotila jako ostatní náklaďáky, ale syčela. Za kabinou měla něco, co vypadalo jako cisterna, nikdy jsem nevěděl, co vlastně vozí.

JaS 7.1.2009 12:04

Re: Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

A ta kabina nebyla zasklená.

Hacker Rudolf 7.1.2009 12:17

Re: Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

A v noci to pod předkem krásně do červena žhnulo od topeniště;-)