1.6.2024 | Svátek má Laura


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Sibyla 7.1.2009 9:21

Re: zubaté papírové pytlíky a koleda

Asi to charita myslí dobře, ale nějak to ztratilo kouzlo: když varují před falešnými koledníky! Jací falešní, řekla bych, že si každý může nasadit pytlík na hlavu a jít vyzpěvovat koledy: po Mikulášovi taky člověk nechce pověření k mikulášení!

Witch 7.1.2009 9:28

Re: zubaté papírové pytlíky a koleda

No, ony by se rády některé děti svezly, když to vidí. proto jsou s koledníky dospělí s průkazkou a ti by měli mít v opatrování i zapečetěnou kasu. Pomáhala jsem to kdysi organizovat a je to sledováno hodně přísně a puntičkářsky, což se mi velmi zamlouvalo. Ale té práce kolem!:-P

-pp-) 7.1.2009 11:13

Re: zubaté papírové pytlíky a koleda

>>>že si každý může nasadit pytlík na hlavu a jít vyzpěvovat koledy...

To jistě, ale vzít kasičku a tvářit se, že vybírám na bohulibé účely, a přitom to zkásnout sám, to... může taky každý, ale je to podvod.

Honza 7.1.2009 17:17

Re: zubaté papírové pytlíky a koleda

Nikdy jsem nepremyslel o tech zobcich na pytlicich a jinych papirovych vyrobcich.  Dnes jsem se ale rizl o ctvrtku papiru.  Je to neprijemne urezani a dost to boli.  Nejsou tam ty zoubky prave kvuli tomu?

Witch 7.1.2009 19:43

Re: zubaté papírové pytlíky a koleda

Bůh suď, to vážně nevím. Ani bych neřekla, že se to lépe otevíralo. Ale možná, že tehdy, z tehdejšího papíru se do těch zoubků fouklo a rozevřely se jednodušeji. A potom, jak jsem psala, se prostě jelo na těch linkách dál a dál... Ony ty staré původní stroje přežily klidně i z Rakouska Uherska a pracovaly s novými materiály, jak by se nechumelilo. Vím o několika různých oborech, kde sloužily spolehlivě i po revoluci. Co já se třeba naslintala nad krásným střihacím strojkem v textilce! Mašinka z 19.století, zlatě zdobená... Asi skončila ve šrotu, když továrnu zavřeli:-/

os 7.1.2009 5:33

..ta auta na drevoplyn...

..udajne to bylo v sedmdesatych letech, za jakesi zase naftove krize, docela pekne technicky vysolichany...vi o tom nekdo vice? ...treba se to jednou bude hodit az nastanou "zeleny "doby .....bude to docela eko, nebo bio.....

R.J. 7.1.2009 6:13

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Vycházel časopis "Udělej si sám", snad měsíčník. Tam byl někdy v osmdesátých letech uveřejněn článek s fotkama nevím jestli Gaz nebo "Rumun" na dřevoplyn, Udělal si ho nějaký člověk z Ralska , nebo okolí. Ale myslím , že je lepší řepka, někde jsem četl o zemědělci, co si jí pěstuje,lisuje a honí s ní traktor, snad lehce upravený, zbytky po lisování spálí v kotli na předehřívání "lisu" a jěště trochu tepla zbyde pro skleník. Je to výkonější než dřevoplyn. Takže koupit kus pole, postavit lis a vzhůru na silnice, jen nevím,co tomu řekne berňák a tech . kontrola, ale moc se o tom nešířit, tak by to šlo, ovšem člověk riskuje, že ho někdo udá, jak je u nás dobrým zvykem.Jinak se dá jezdit na olej z obchodu, ale jen nafťák a úprava stála snad 1100 Euro, nevím přesně. Ovšem zase, berňáku se to nebude líbit. Takže zajít do knihovny,probrat pár ročníků "Udělej si sám" a tam to někde je, problém je ale s kotlem, je velký, ten člověk měl na zadku toho Gázu dva, dřevo se musí destilovat,potom vyměnit karburátor za speciální, ten by se dal "obšlehnout" v technické knihovně, literatury bude spoustu, pak koupit les, pilu, sirky a jedem. Já, kdybych byl zemědělcem, tak již moc nafty nekupuji, již mám  lis. Při dnešních cenách výkupu obilí a kukuřice  by se mohlo uvažovat i o pálení lihu, ale zase člověk narazí na Kalouska, snad ho odvolají, Čunkovi to možná bude jedno, ten má cikány. Jinak mohu ještě poskytnout návod na Calvados,jablka se nechají normálně kvasit, pak se udělá v zimě jako je dnes ledová plocha s mantinelem , ten čurbes ze sudu se vyleje na ten led a nechá se vymrznout voda, ta se vyhodí a zůstane šňába. Potom přefiltrovat a jde se slavit. Nikdy jsem to nezkoušel,ale je to prý stará Bretaňská metoda výroby Calvadosu. je to možné, je to vlastně polo- liofilisace.A hlavně nic se nepálí a žádná daň se nemusí platit. Já jsem věděl, že Kalouskovi se vysmějeme. ;-D

K. Babák 7.1.2009 9:36

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Tu metodu zmrazování popisuje J. Štefl v románu "Vrah duší" jako americký vynález.

R.J. 7.1.2009 10:02

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Nemám vůbec tuchu kde jsem to četl nebo slyšel, ten román neznám. Jinak jsem dělal na krevních derivátech, tam jsme používali destilku s lihem, 96-98 % velejemného lékařského, cca tak 300l , dohromady s krví, ta se pak hnala přes centrifugu, odpad byl ta destilka se špiritusem, dělalo se to při mínus dvanácti, v místnosti, jinak centrifuga měla tak dvacet mínus, na podlaze zůstávalaly ledové  krupičky té destilky ,špiritus tekl do odpadu rovnou. Jinak ty krupičky pěkně klouzaly, bylo to takové ledové blátíčko.Je to stručný popis, tak se nedivte že to vše nezmrzlo hned v kotli.

Synkretik 7.1.2009 11:13

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Podle zákona jste povinen platit z řepkového oleje spotřební daň stejně jako z nafty. I pokud si jej sám vypěstujete, vyrobíte a pak sám spálíte v autě či traktoru.

R.J. 7.1.2009 11:17

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Když jezdím po poli ? Ne na veřejné komunikaci? Ale asi jo, máte pravdu, berňák to má "obšláplé".

Marat 7.1.2009 13:05

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Fakt,asi to tak je.Četl jsem,že v ČR se musí plati za vodu i z vlastní studně stojící na vlastním pozemku.

MLOK1 7.1.2009 12:27

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Milý R.J. - teprve teď mi to "docvaklo". Ty kotle na dřevoplyn začali vyrábět v Ralsku (či v okolí?) nějací bratři Cenkové a doporučovali to právě na Gazy a podobná, mnoho paliva "žeroucí" auta.

       Tož tak.

A. 7.1.2009 22:20

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Skoro správně. Šlo o Cankaře. Za bolševika mj. vyráběli vysokotlaké třístupňové kompresory pro potápěče, dělali i kotle pro ústřední topení na dřevoplyn. netušil jsem, že to vyráběli i pro auta. Pokud vím, tak nabídku těch kotlů pro ú.t.  se suchou destilací dřeva jsem viděl ještě nedávno.

Honza 7.1.2009 17:25

Re: ..ta auta na drevoplyn...

O tom mi vypravel jeden byvaly menonite/amish ve Stratfordu v Ontariu.  Nahazeli s otcem do sudu stojiciho ve stodole jabka, ta zkvasila, v zime to zmrzlo, oni pak ten sud a led provrtali do stredu a tekla z toho koralka.  Byla pry velice silna. 

JaS 7.1.2009 23:32

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Na řepku (olej) jezdí Bursík ne? Ale nemá to kotel, bude to asi Diesel.

Tx 7.1.2009 8:13

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Dřevoplyn "frčel" za války, auta směla jezdit jen s povolením (taxi, lékaři apod.) a i ta jen na dřevoplyn. Benzin jen pro armádu, gestapo atd. Kotel lezl zpravidla u osobáků z kufru uprostřed (byl asi tak 1,7 m vysoký), u náklaďáků o něco větší vlevo  za kabinou, vpředu byl další "chladič" - odlučovač dehtu - a lidi si z toho dělali srandu. Pamatuji si na inzerát "koupím nový kotel na dřevoplyn, hodící se snad do starého železa". Jestli za to někoho zavřeli, nevím. Že by v 70tých někdo něco takového používal, to jsem neviděl, ale Bursíka by to inspirovat mohlo. On je toho schopen, když prosazuje takovou obecně antiekologickou a antihumánní věc jako biopaliva, zcela kontraproduktivní ekodaně atd.

R 7.1.2009 12:13

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Já myslím, že dřevoplyn je dneska passé. Za války mít dřevoplyn znamenalo, co jsem o tom četl a co mně připadá za pravdivé, řidič naplnit ten kotel dřevěnými špalíky, rozfajrovat a potom mohl ujet tak 20 - 40  kilometrů. Pak kotel dohořel, zase musel na takových nejméně 20 minutek nacpat dřevo a roztopit. Už v 70 letech by to bylo nepřijatelné a dneska o to víc. Cesta z Brna do Prahy by byla na půlden... A to ještě nejspíš musel být motor perfektně seštelován a po 500 - 1000 kilometrech se motor asi musel rozhodit a válce a písty očistit od dehtu a karbonu..... Pravda, dneska by se udělal dřevoplyn s mikroprocesorem, peletky by byly dopravovány do zplynovacího kotle  průběžně šnekem, popel by byl třeba vyfukován do zásobníku .... Ale i tak by to bylo strašně humpolácké a asi proti elektromobilům nebo pohonům na biolíh, případně na biopalivo vyšší generace neobratné a asi drahé....

JaS 7.1.2009 23:35

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Na rozhraní 50. a 60. let vystavovali na Brněnském veletrhu náklaďák na několik paliv - taky to mělo jezdit na uhelný mour!

R.J. 7.1.2009 5:18

Aut bylo pomálu,

ale koňů ještě mnoho. Vozívali uhlí, sudy a led do hospod. Na náklaďák nešlo vyskočit a svést se, ale na koně ano,vozka práskal bičem a řval "parchanti slezte dolu",a bičem se některý fakt neoháněl "jako". U ledařů jsme stáli a čekali, jestli se jim rozbije nejaký kvádr,když jim upadl, to jsme hned bafli kus ledu a měli "zmrzlinu",po chvilce lízání, nic moc, jsme si pak ten led házeli jeden druhému za trenýrky, to bylo vřískotu a smíchu. Jinak se pamatuji na "naše" auto, Pragovka, malý náklaďáček , co měl dědeček pro dílnu, jezdila  po znárodnění v zahradnictví , nemohl jsem jako malý pochopit, proč se nemůžeme svést, když je "naše". Jinak bylo dost nepojízdných aut, osobních, které majitelé nemohli dát do provozu, těch hodin co strávili majitelé na opravách, tam jsme očumovali a "radili" , skoro vždy nás někdo hnal se slovy," smradi jedny, nechcete pár facek" ? To jsme samozřejmě nechtěli a utekli, ovšem zpoza rohu se tomu nešťastníkovy posmívali a pokřikovali na něj hanlivá slovíčka. Jistě si dovedete představit jaká. Ovšem trest přišel třeba až za tři dny, to tatík se slovy, tak ty jsi se panu Hejtmánkovi posmíval a nadával mu? A ruka doprovodila každé slovo pohlavkem. Což mě samozřejmě nemohlo odradit, to si to potom pan Hejtmánek odnesl i s úrokem.Můj zadek ovšem potom také, to již nebylo tak legrační, pak jsem pana Hejtmánka uctivě zdravil na pět metrů. Jo, to byly časy.

franta tyčka 7.1.2009 8:47

Re: Aut bylo pomálu,

Ale dalo se na náklaďák naskočit.Když jsme chodili do školy cca 4 km pěšky jezdila tam UNRA se dřívím, To bylo takový auto s krátkým hranatým čumákem. Do kopce před kterým jsme čekali jela tak rychlostí mírného běhu takže jsme naskočili na klády a v dalším kopci u nás ve vsi v pohodě seskočili.

watson 7.1.2009 9:37

Re: Aut bylo pomálu,

Ford Canada.

Taky nebudete nejmladší, že...

Hacker Rudolf 7.1.2009 10:38

Re: Aut bylo pomálu,

nebo Chevrolet Canada,bylo to podobný..a krásný, pár  se jich zachovalo.Jeden jezdí ve Svěrákové " Obecné škole";-)

Předseda 7.1.2009 10:59

Re: Aut bylo pomálu,

Fakt jo? Si nejak nevybavuju. Ale ke konci je tam zelenobílá komořanská Erena, přemaskovaná jako autobus na dřevoplyn (na záda jí pověsili vyvíječ). Bohužel celkový dojem kazí zadní světla z RTO/Š1202/tramvaje T3, která jsou tam nabastlená a jsou mnohem novější, než děj filmu.

Hacker Rudolf 7.1.2009 11:10

Re: Aut bylo pomálu,

Předsedo-canada tam přejede hned na začátku,když jdoou se džbánem pro pivo(kluci) a potom za ní na konci filmu odtahují toho hackla:-D

Loki 7.1.2009 10:20

Re: Aut bylo pomálu,

Na náklaďák nešlo vyskočit a svést se, ale na koně ano - a jak jste se vlastně svedl ;-) ?

R.J. 7.1.2009 11:14

Re: Aut bylo pomálu,

jasnačka že ne jako jockei, ;-)ale hezky vzádu. Jinak ti koně byly mohutní valaši, šel z té velikosti strach, kolikrát, když vozka s pomocníkem byly v hospodě na jednom, ani jsme si je nepohladili. Měli jsme  respekt.Ještě jsme se navzájem strašili, mysleli jsme si, že kůň kope přední nohou jako fotbalista.

F..A.Kekule 7.1.2009 12:57

Re: Aut bylo pomálu,

Vy jste samozřejmě nepochopil. Když se chce někdo vozit, tak se sveze, takže z! Pokud chce svádět, tak s!

R.J. 7.1.2009 15:21

Re: Aut bylo pomálu,

Máte pravdu, ale to mě  hnedka  nenapadlo. ale pochopili jste co jsem chtěl říci , to je hlavní.

PPP 7.1.2009 16:45

Re: Aut bylo pomálu,

Kůň dovede kopnout přední nohou jako fotbalista. Ty rány do dveří stáje jsou strašné. Nechtěl bych být takto kopnut.