15.6.2024 | Svátek má Vít


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Předseda 7.1.2009 14:36

Re: Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

Mohl to být kropící sentinel.

fox 7.1.2009 14:50

Re: Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

Ano,to mohlo být.Víte,že je u nás ještě jeden funkční sentinel?

divitel 7.1.2009 15:23

Re: Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

Škoda Sentinel byl parní vůz. Ta cisterna byla stojatý  kotel. Parní stroj byl pod ložnou plochou korby, ležatý. Náhon z parního stroje na zadní nápravu byl řetězy.

Kanuk 7.1.2009 19:39

Re: Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

Nemohu se hádat, ale mám dojem, že vozy Sentinel vyráběla i Českomoravská Kolben-Daněk. Mimochodem, na Bubenském nábřeží, mezi viaduktem a nynější stanicí Vltavská, býval obecní dvůr, ve kterém garážovaly obecní Sentinely.

Věra 7.1.2009 16:41

Re: Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

V Břevnově jezdíval dehťák (viz Auťáky, 0:12). Byl to zážitek!8-o

R.J. 7.1.2009 10:27

Omlouvám se za poloviční dodržení tématu, jenom trochu odskočím.

Když je řeč o barvení benzínu. V Anglii byl letecký benzín za války také barven, příděli byly malé, tak se prostě "odčerpalo" z mašin. Dělali to všichni, byly ovšem šťáry empíků, koho chytili, měl průšvih , hrozilo až vyloučení z armády. Dotyčný by šel před soud, soudce by nemusel mít pochopení. No, a co čert nechtěl, u české bombardovací , nevím již které, se objevili policajti, vzali vzorky a rýsoval se obrovský malér. Zamkli vzorky do kanceláře velitele policie a šli domu, že je druhý den odvezou k soudu jako předmět doličný. Ale sloužil u perutě střelec Richard Hausman, začal létat jako neplnoletý, zajímavé,co ? ..no a tenhle Richard Hausman se v noci vloupal do kanceláře MP , vzorky ukradl a zničil. Tím zachránil mnohé od maléru. Peruť mohla být nebojeschopná. Kdyby Hausmana chytili , dostal  deset let v křídových dolech.  Richard Hausman byl borec nad borce. Byl třikrát degradován, ale stejně se vrátil v 45 jako důstojník. Jak říkám Borec. Mnozí tuto epizodu znáte, tak jen malé připomenutí , pro neznalé, i takoví se rodí, pro druhé riskovat až do sebeobětování. Před Richardem Hausmanem hluboko smekám. Jinak ho všichni, nebo většina znáte, ale pod pseudonymem, ten zněl, Filip Jánský, autor " Nebeských jezdců".

R.J. 7.1.2009 10:28

Re: Omlouvám se za poloviční dodržení tématu, jenom trochu odskočím.

Příděly-yyy

Předseda 7.1.2009 10:53

Re: Omlouvám se za poloviční dodržení tématu, jenom trochu odskočím.

A to samé se děje i v době hlubokého míru na pražském ruzyňském letišti. Proč si myslíte, že VŠICHNI letečtí mechanici, bez výjimky, mají dieslová auta? Protože nafta je téměř totožná s kerosinem. Mechanici tomu říkají "odkalování". Mám mezi nimi kamaráda a protože to na něj jednoho dne prasklo, musel opustit ČSA. Nicméně odešel k Travel Servisu a odkaluje se vesele dál. Teď se mu rýsuje problém v podobě převzetí Travelu ČSA :)

Fojt 7.1.2009 11:06

Re: Omlouvám se za poloviční dodržení tématu, jenom trochu odskočím.

bohužel odkalování je nutný technologický proces, protože se v nádržích při vhodné konstelaci počasí a "kvalitního" kerosenu tvoří voda, na kterou jak známo proudové motory ještě nelétají :-).

Ale samozřejmě záleží na tom, jak dlouho se ta nádrž odkaluje :-D

Předseda 7.1.2009 11:30

Re: Omlouvám se za poloviční dodržení tématu, jenom trochu odskočím.

No takhle: oni to maskuji za odkalování. Zajímavé je, že se těm klukům v garážích hromadí barely s odkaleným kérákem ;-) Ale já je za to neodsuzuju, to je kapka v moři. Horší je, když to někdo přežene a začne to po cisternách prodávat, jako ti magoři loni starém letišti u vládní letky.

hardy 7.1.2009 13:27

Re: Omlouvám se za poloviční dodržení tématu, jenom trochu odskočím.

Myslíte asi Richarda Husmanna, to byl Filip Jánský. Jinak, létající personál RAF měl vesměs důstojnické hodnosti, aby v zajetí nemusel pracovat. Tož tak.

R.J. 7.1.2009 14:57

Re: Omlouvám se za poloviční dodržení tématu, jenom trochu odskočím.

Ano , to je on, byl jsem líný jít do knihovny a podívat se jestli není na konci zvojené n, nebo dvě s.  Není v mých schopnostech si pamatovat  stovky jmen, jak se píší. Tak mě omluvte. Ale byl to kanon.

hans hase 7.1.2009 16:02

ad hodnosti v RAF

Jen drobne upresneni stran hodnosti. Aby v pripade zajeti nebyl nucen letajici personal pracovat, mel hodnosti od serzanta (sergeant, Sgt.) vyse.

Dustojnicke hodnosti (od P/O vyse) nebyly zdaleka samozrejme a k jejich dosazeni bylo potreba obdrzet tzv. commision - jmenovaci dekret.

Nula 7.1.2009 10:00

náklaďák na dřevoplyn

Pochybuji, že autorem popisovaný náklaďák mě "vepředu před motorem kotel"; pokud si vzpomínám ,tak u nákladních aut byl kotel (s víkem a bajonetovým závěrem - vpodstatě retorta)umístěn vždy v pravém rohu korby za kabinou řidiče; mělo půvab, když řidič kotel otevřel a nasypal z pytle novou dávku dřevěných kostek do kotle. Autor má asi na mysli něco jako "ležatý kotel" po celé délce předního nárazníku to byl - mám dojem -nějaký sběrač dehtu, jako odpadu (mj.) celého zplynovacího a posléze (v motoru spalovacího ) procesu.

Hacker Rudolf 7.1.2009 10:34

Re: náklaďák na dřevoplyn

To vpředu před autem nebyl kotel ani sběrač, ale chladič vyvíjeného tzv. genetrátorového plynu. Nejvíce známa svými  výrobky asi byla firma Imbert.Jinak Sentinely Škoda vyráběné v Plzni byly skutečně parní a jednalo se o anglický patent. Rovněž nástavby byly různé-čištění ulic, kropení, odvoz popelnic, ale i autobusové.;-)

Hacker Rudolf 7.1.2009 10:35

Re: náklaďák na dřevoplyn

hm, generátorového:-(

fox 7.1.2009 14:54

Re: náklaďák na dřevoplyn

přesně tak.

Jojin 7.1.2009 16:35

Re: náklaďák na dřevoplyn

Musím se zastat Foxe,skutečně se pro takto vyráběný plyn používal termín generátorový (znám je spíš u verze uhelné,princip je ale stejný) takže skepse není na místě.

Spíš mě zaujala část kde se píše že z toho ukapával dehet a podobné sajrajty.Kdyby tenkrát byli už zelení khmérové tak při pohledu na toto by to s nimi fláklo a my bychom měli pokoj....;-D

MLOK1 7.1.2009 12:22

Re: náklaďák na dřevoplyn

Pánové, ona to nebyla žádná sranda, jezdit na dřevoplyn - to byla "makačka". Četl jsem si o tom před časem ve staré knížce - snad  "Rukojeť řidiče"? To se musel ten "kotel" napřed naládovat bukovými špalíčky, zapálit a pak porůznu otvírat a zavírat všelijaké otvory (za použití vestavěného dmychadla s elektromotorkem) a uvést ten vyvíječ do provozuschopného stavu, kdy generátorový plyn už byl dostatečně "hustý", aby se na něj dalo jet. Poznalo se to podle toho, že ten plyn byl schopen hořet (po otevření kohoutu u příslušného kontrolního otvoru a přiložení zapálené sirky). To znamenalo minimálně hodinu před startem strávit "blbnutím" s vyvíječem dřevoplynu. Tedy nic, pro dnešní zhýčkané motoristy:-)

      

JaS 7.1.2009 12:33

Re: náklaďák na dřevoplyn

Třeba se to zase ujme - jen asi těch buků nebude dost. Ale třeba by to mohlo jezdit na PET lahve.

Hacker Rudolf 7.1.2009 12:37

Re: náklaďák na dřevoplyn

R^:-D:-D

Hacker Rudolf 7.1.2009 12:40

Re: náklaďák na dřevoplyn

No, Mloku, ale jednu výhodu by to asi mělo. Neumím si představit takové namachrované mlamoje, jak hodinu šrotí okolo auta ,než vyjedou ohromit nějakou roštěnku:-DNavíc,saze, dehet, opálené obočí.......Rovněž diskusí o maximálních rychlostech by asi ubylo:-D

JaS 7.1.2009 23:28

Re: náklaďák na dřevoplyn

Mlamoj s velkým SUV na dřevoplyn!!!

Marat 7.1.2009 12:57

Re: náklaďák na dřevoplyn

A také se občas některý závozník-topič tím plymem přiotrávil.

divitel 7.1.2009 15:38

Re: náklaďák na dřevoplyn

MLOKu1, ono je to ještě horší. Někdy v šedesátých kdosi, že to byla americká firma je jediné, co si pamatuiji, vyvinul prototyp parního auta s turbínou. Bylo to "vícepalivové", tedy spálilo to kdajaký sýrajt. Jinak normální auto, sedan, maximálka asi 150. Ale marketingová studie ukázala, že to nemá obchodní naději, protože po startu stroje, po zapálení pod kotlem, se muselo celých 30 vteřin čekat, než pára nabude dostatečného tlaku. To bylo obchodně nepřijatelné.

Radimec 7.1.2009 9:52

Zase.

Zase článeček,na úrovni, to se musí nechat,škoda že jsem příznivec a bývalí obyvatel Slap.

hardy 7.1.2009 13:32

Re: Zase.

Nemyslel jste náhodou mývalí obyvatel Slap?

obma 7.1.2009 19:12

Re: Zase.

Debike!

J.G. Pašek 7.1.2009 8:22

U nás ve Lhotě, cca 900 obyvatel, první nové auto si koupil malíř pokojů . . .

Škodovku, nažloutlé barvy, která měla vzadu taková křidélka, které vypadaly jako držadla od necek . . .

On o sobě roztušoval, že bojoval u partyzánů a maminka mě na to řekla . .  Jó, to byl partyzán 5 minut po 12   a šuškalo se, že v komunále kde pracoval, kradl barvy a laky na melouchy . . . . a tak k autu přišel., což nevím jestli byla pravda. Auto byl vzácný majetek . . . .

Potom dlouho nic a rodina, kde pracovalo a škudlilo 5 koupili si Pobědu . . . a to nevím, jestli byla nová . . . .

Později pár si koupilo ojetiny Škodovky a motorek bylo dost všelijaké Jawy a Čízy. . .  V naší Lhotě bydlel dopravní policajt a měl služební Jawa 500 a jezdil v kožené kombinéze  a ve vysoké botě měl zasunutou plácačku . . .  to byl nafoukanej blbec . . .

Witch 7.1.2009 6:40

zubaté papírové pytlíky a koleda

Ty se používaly ještě před revolucí, ale stále častěji šly do krámů pytlíky s rovným okrajem. Asi to bylo závislé na postupné výměně linek v papírnách.

Koledníci se dnes opět ukazují, v různé míře namaskování, protože se svátku chopila Charita a již mnoho let probíhá Tříkrálová sbírka. Tam se všechno počítá a zaznamenává strašně puntičkářsky. Takže jsou kostýmy, dokonce se na ně místy vrhá pomoc při šití a zdobení z řad veřejnosti.

Je v tom poněkud binec, protože sbírka by měla fungovat cca 14 dní, ale na začátku ledna jsou lidé překvapeni, po šestém zase tvrdí, že už koledníci přišli pozdě. Přitom se sbírá s koledou dům od domu, pomáhají skauti a děti z azyláků a dětských domovů, mají své rajóny podel ulic.  Těžištěm tedy bývá víkend okolo svátku. Ale někteří už mají "svou" trasu, kde na ně čekají a nabídnou i čaj nebo pamlsky. Hlavně děti sociálně slabé z toho mají oči navrch hlavy a snaží se samy co nejlépe říkat koledy. Zažila jsem třeťáčka, který si pořád opakoval: "Jé, ty lidi jsou hodní..." A naučil se vyslovovat celou básničku bez šišlání a patlání;-).

Na požádání označí koledníci dveře nápisem K+M+B s letopočtem, mají na to svěcené křídy.