14.6.2024 | Svátek má Roland


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
drak 2 7.1.2009 4:43

Víte, že je dobré

:-D občas si zavzpomínat na mladá léta? Z dnešního pohledu už léta bezstarostná, ale ono to tak nebylo. Jem roč.38, čili ještě převálečné dítě- ve 44. roce do školy. Ta byla obsazená Němci, učili jsme se  hospodě. Jedno auto ve vesnici. Když jsem pak chodil do měšťanky, tak taxikář, který vozi ldoktora jakousi Tatrou,  také na dřevoplyn. Pořád musel mít v zásobě pytle bukových špalků. Jinak, když někdo v rodině onemocněl(vážně), tak otec musel zapřáhnout koně a zajet pro doktora. Ten vlastní auto neměl.Ale z dnešního pohledu to byla přes všechno,  doba růžových snů a malin nezralých. S přibývajícím věkem a stoupající hladinou testosteronu pak už nás pramálo okolní svět zajímal!!!

kirast 7.1.2009 1:56

Na ta auta vzpomínám především, jak nejezdila.

U nás ve vsi se v zimě sáňkovalo přímo po silnici, kde už tehdy stála značka "v zimě se neudržuje" a jezdili jsme i přes křižovatku až k JZD, a než jezedáci posypali hlavní silnici, tak i přes druhou až ke kostelu. Jezdilo se sólo, ale i "na kotel", což byl vlak saní, kde první na saních se držel konce saní před ním. Takhle jelo i pět saní a na nich třeba patnáct lidí, často i dospělí. Uřídit takový "kotel" nebylo jednoduché a brzdy to nemělo, vážilo to snad tunu. Přesto se nikdy nic nestalo. Auta za celou zimu projela tak tři rychlostí cca 30 Km/hod, všechna samosebou předválečná a když se auto objevilo v dolní části obce, začaly babky křičet "autóó", takže jsme o něm věděli asi o deset minut dříve, než se tam dokodrcalo. Tak jsme si ještě vychutanali pohled na zázrak techniky a zase hurá na saně až do setmění.

Michaela Freiová 7.1.2009 1:43

Můj strýc,

zámožný kožešník, měl ještě na začátku padesátých let kvalitní předválečný vůz. Startování bylo drama: teta usedla za volant, otočila klíčkem, a strýc, oděný do sportovního  (pumpky, placatá čepice) , nahazoval motor klikou. Když to naskočilo, strýc skočil za volant a pokoušel se rozjet: tento obřad se konal několikrát, než jsme se skutečně rozjeli. Než jsme dojeli do Prahy, několikrát se muselo spravovat. Tehdy jsem nechápala, co je to výhodu jet autem, když autobusy a zejména vlaky měly méně problémů. Ale strýcovi byli movití, takže jízda "vozem" byla pro ně věcí společenského postavení. Když se později objevily spartaky, oceňovala jsem na nich nejvíc právě to, že nemusíme "spravovat".  Musím se přiznat, že jsem si na to dodneška nezvykla.

Witch 7.1.2009 6:44

Re: Můj strýc,

Mně se staršně líbilo, že ještě na začátku sedmdesátých let bylo možné leccos nestartujícího takovou klikou natočit. Můj otec řídil V3S, tatrovky, různé autobusy a některé z těchto mašinek, i poměrně nové, s klikou občas startoval, snad i v hasičárně. Moc mě to tam netáhlo, ale na ta překvapení, že ještě používá kliku, se pamatuju.

Předseda 7.1.2009 8:34

Re: Můj strýc,

Klikou jsem občas startoval svého "stejšna" - Škodu 1202. I když měl elektrický startér, tak jenom pro tu srandu, třeba u benzínky. Ovšem V3S, která měla skutečně velkorysou kliku pro 3 chlapi se nám natočit nepovedlo. Ta když nestartovala, museli jsme jí roztahovat na tyči za jiným náklaďákem.

Předseda 7.1.2009 9:21

Re: Můj strýc,

*chlapy.

F..A.Kekule 7.1.2009 10:08

Re: Můj strýc,

Když začali vyrábět embéčka, spoustu lidí se rozčilovalo, že nemají možnost roztáčet klikou a v nějakém časopise vyšel návod, jak MB pro klku upravit. Dneska srandovní přestava.

S.P.Q.B 7.1.2009 14:35

Re: Můj strýc,

první žiguly ( VAZ 2101) ještě možnost startu klikou měly,ale používalo se to spíš na protočení promrzlého motoru ,aby starter líp točil.Jinak startovat klikou nebyla sranda,kdo to neuměl,snadno mu mohla klika přerazit zápěstí.Bylo třeba držet palec na straně  dlaně a klikou trhnou zdola nahoru.

Jura Jurax 7.1.2009 16:55

Re: Můj strýc,

No, měl jsem kdysi Š-110 a pak Š-120 a pravím, že mi ta klika často chyběla - když bylo moc zima nebo vlhko nebo vůbec ... :-D

Pavel 7.1.2009 0:32

Barevný benzín.

Mám dojem, že červený benzín byl pro státní organizace. Vyprávělo se totiž o řidiči, kterého policajti nachytali v nádrži s červeným. Průšvih. Řidič se otočil k manželce a seřval jí, že už zase do nádrže hodila rtěnku... :-)

PK 7.1.2009 0:55

Re: Barevný benzín.

Cerveny benzin byl statni, vim to z vypraveni rodicu. Soukromnici cinili pokusy ho odbarvit, napr. aktivnim uhlim. Jak to slo, nevim, tehdy jsem jeste nebyl na svete, resp. ne ve veku, kdy bych tohle uz vnimal.

K. Babák 7.1.2009 9:32

Re: Barevný benzín.

S tou rtěnkou to byl kreslený vtip v Dikobrazu. Taky tam jednou bylo, že si manželka neměla máchat v benzínu červený svetr.

F..A.Kekule 7.1.2009 10:14

Re: Barevný benzín.

Tak to je omyl. Červený benzin byl levnější a byl jen pro nákladní auta.(pro Neffa - socialistické organizace tenkrát ještě nebyly). Na normální, dražší benzin jezdily osobáky, tenkrát to byl víceméně přepych. Tenhle systém byl zaveden hned po válce, protože benzinu bylo málo a za normální nečervený se platila daň z přepychu, takže byl dražší.

S.P.Q.B 7.1.2009 14:19

Re: Barevný benzín.

Myslet,Neff,myslet. Co se stane když do nelegálního červeného naleju legální bílý ? Nic,bude to furt červené a nic se nepozná.Když do bílého cvrnknu jen trochu červeného  zabarví se to a pozná to i blb. Tak jaký byl ten levnější,pro osobáky nelegální?

Abraham 7.1.2009 12:04

Re: Barevný benzín.

Vím 100% že červený benzin byl pro řidiče invalidy. Otec ho tankoval do svého  auta Zetka 4- Hurvínek.

Věra 7.1.2009 0:12

Auťáky

Nejpříšernější auto, které jsme mohli vidět v Praze, byl sentinel - varianta "térák". Otevřená kabina (bez skla), vzadu velká nádrž, ve které se vařil dehet. Při jízdě to hrozně syčelo a my se toho jako děti bály. Jezdíval pod naším domem v Břevnově na ulici Pionýrů (Patočkova), tu silnici pořád vylepšovali (štěrk a dehet). Z nádrže vedla hadice, ze které na konci stříkal vroucí dehet - fakt jako v pekle.8-o

Pavel 7.1.2009 0:33

Re: Auťáky

Sentinel syčel protože ho poháněl parní stroj.

Předseda 7.1.2009 8:30

Re: Auťáky

Škoda Sentinel byla francouzská licence. Je až neuvěřitelné, že na celém světě se zachovaly pouze 2 (slovy DVA) funkční Sentinely!

Tomáš 7.1.2009 8:50

Re: Auťáky

Myslím, že nikoli francouzská, ale britská licence...

Předseda 7.1.2009 9:22

Re: Auťáky

Máte samozřejmě pravdu.

dedek 7.1.2009 9:41

Re: Auťáky

Predsedo, sentinely jeste v roce 1948 v Praze jezdily jako popelarske vozy, sentinel prijel, zazvonil pred domem na zvonek, ktery mel na otevrene kabine, klasicky se srdickem, spravcedomu -  topic vyjel vytahem s popelnicemi a ty se vysypaly na plosinu sentinelu, ktera byla kvuli zabraneni praseni zakryta plachtou a jelo se dal za syceni, vypadavani zhavych uhliku z popelniku a prikladani topice - pomocnika ridice. Obcas se z nadrze za kabinou dopoustela voda do parniho systemu. Kola nemela pneumatiky, ale obruce z tuhe gumy.

MLOK1 7.1.2009 10:25

Re: Auťáky

Zamačkávám slzu v oku svém - také jsem pamětníkem "Sentinelu". Bylo to krátce po období, kdy jsem ještě mohl čůral do kanálu bez nebezpečí, že budu budit veřejné pohoršení.

       Vzpomínám na pár detailů. Náhon Sentinelu byl na zadní kolo strááááášně tlustým a mohutným řetězem - diferenciál neměl. Také klaxon nebyl použit - místo toho měl Sentinel parní píšťalu, jako lokomotiva. A kotel byl systému "Serpolett" - kvůli tomu krásnému slovu si to pamatuji dodnes. Z technického musea, kde byl dlouhá léta jeden exemplář vystaven, byl posléze dán údajně do šrotu. Ale jeden Sentinel se nalézá v naší republice u soukromého sběratele. Někdy se najdu na webu adresu a pojedu se na něj podívat.

       Přeji všem nadšencům pro starou techniku (stejným cvokům, jako jsem já sám) hezký den:-)

Hacker Rudolf 7.1.2009 10:43

Re: Auťáky

Zdravím stejně postiženého:-D

Dan 9.1.2009 10:44

Re: Auťáky

Jeden Sentinel je v technickém muzeu v Brně-sám jsem ho tam před třemi lety obdivoval... (ale je nepojízdý-nemá tlakovou zkoušku, prý to stojí nehorázný peníz)

hXXp://www.technicalmuseum.cz/expo/03/01.jpg

Hacker Rudolf 7.1.2009 10:41

Re: Auťáky

Předsedo, Sentinelů se zachovalo víc-jen v Čechách vím o dvou. A v Anglii je klub majitelů, viděl jsem fotky- nádhera;-)

Předseda 7.1.2009 14:41

Re: Auťáky

A Anglii jsou původní, ale Škoda - Sentinely jsou skutečně jen 2 + jeden železniční podvozek.

IvanP 7.1.2009 9:35

Re: Auťáky

Sentinel jezdil taky u nás v Hradci Králové, byl šedivý a vozil popelnice. Je to pro mne hezké připomenutí dětství. Taky v té době začaly jezdit Tatry 111, říkali jsme jim "desetikolka" a když jela kolem, tak jsme se běželi podívat. Měly namalované takové bílé spirály na diferenciálu, který se otáčel. No a maximální rychlost jakéhokoliv auta jsme určovali pohledem na stupnici tachometru, tatraplán tam měl 180, tak tedy mohl jet i stoosmdesátkou. Taky u nás jezdily Unry, byla to hezká auta s dlouhým vysokým čumákem, moc se mi líbily ty mřížky před reflektorama.

R.J. 7.1.2009 9:50

Re: Auťáky

Jak je v HK? Zítra tam jedu, není tam maglajz?