1.6.2024 | Svátek má Laura


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Dan 9.1.2009 10:44

Re: Auťáky

Jeden Sentinel je v technickém muzeu v Brně-sám jsem ho tam před třemi lety obdivoval... (ale je nepojízdý-nemá tlakovou zkoušku, prý to stojí nehorázný peníz)

hXXp://www.technicalmuseum.cz/expo/03/01.jpg

albert Stransky 8.1.2009 14:37

Re: auta 50.léta

Ta Poběda si brala dle pravidelných zápisů a tankování, které si vedl můj otec za celou dobu 13 let přesně 14,7 l/100 km. Jinak motor tam byl velmi podobný ne-li shodny s motorem Willis . Motor byl na ten vůz velmi slabý jen 52 ks. Maximálka byla 105km/hod, ale největší problém byl s výfukovými ventily , které se při rychlé jízdě podpalovaly( asi složení tehdejšího benzínu si nerozumělo s materiílem ventilů).

JaS 7.1.2009 23:35

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Na rozhraní 50. a 60. let vystavovali na Brněnském veletrhu náklaďák na několik paliv - taky to mělo jezdit na uhelný mour!

JaS 7.1.2009 23:32

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Na řepku (olej) jezdí Bursík ne? Ale nemá to kotel, bude to asi Diesel.

JaS 7.1.2009 23:28

Re: náklaďák na dřevoplyn

Mlamoj s velkým SUV na dřevoplyn!!!

JaS 7.1.2009 23:19

Re: dopyt tak řikajic latinský

No vidíte - tak to funguje v náboženství. Každý si to vykládá po svém, ale je to jedno, nic se neděje. Hlavně Věřit!

Vorda 7.1.2009 22:51

Re: auta 50.léta

Začínal jsem v roce 1975 Škodou 100L , všechny opravy sám. Pak Š120L, opět jednoduché auto, vynikající motor, dokonalá protikorozní ochrana spodku, občas odešlo těsnění vodního čerpadla.  Pak Š120L na 13" kolech, dunihlav, za tři roky prorezavělá karosérie, nikdy řádně fungující chlazení. Pořád auto opravitelné svépomocí.V roce 1992 Favorit, výborný vůz, za 9 let dvě závady, už jsem nic sám neopravoval. V roce 2001 Fabia Combi, Každý rok nějaká závada, čepy, ložiska v předních kolech, termostat, vstřikovač, teploměr, 2x stabilizátor, těsnění pod hlavou, svezení dobré. Pro mě krom žárovek už v podstatě neopravitelné, ovšem při četných výměnách v levém předním reflektoru člověk může snadno skončit v Bohnicích.

 Nyní mám Renaulta Megana, výměnu žárovek v předních svítilnách doporučuje výrobce svěřit servisu. Musí se vyndat kolo a sundat jakýsi plastový kryt v podběhu, co se zjeví potom, to nevím. Asi budu jezdit i s výměnou žárovky do servisu. Pokrok je pokrok, člověk ho nezastaví. Jenom je to všechno stále nákladnější...:-P

Zdeněk 7.1.2009 22:38

Stará auta

Jsem ročník 1939 a mohu s určitostí prohlásit, že si pan Neff nevymýšlí v ničem. Například nákladní atomobil Praga jezdil na Šluknovsku určitě ještě v roce 1949, do doby než ho soukromému dopravci  soudruzi z Bratrstva rudé pracky sebrali. I náš taxikář jezdil s Oplem na svítiplyn. Velká láhev v kufru na zádi vozu, vyčnívala ventilem z otvoru na boku kufru a sváděla nás hodné hochy, zavírat ji při každé příležitosti, hlavně před rozjezdem vozu.

A. 7.1.2009 22:20

Re: ..ta auta na drevoplyn...

Skoro správně. Šlo o Cankaře. Za bolševika mj. vyráběli vysokotlaké třístupňové kompresory pro potápěče, dělali i kotle pro ústřední topení na dřevoplyn. netušil jsem, že to vyráběli i pro auta. Pokud vím, tak nabídku těch kotlů pro ú.t.  se suchou destilací dřeva jsem viděl ještě nedávno.

Nemo 7.1.2009 22:12

Re: dopyt tak řikajic latinský

"Svátek Tří Králů odjakživa doprovázely různé lidové zvyky. Ve střední Evropě je zažité žehnání domů, při němž se na dveře svěcenou křídou píší písmena C+M+B, u nás v Čechách obvykle K+M+B. Nejsou to ale patrně počáteční písmena jmen "Třech králů": Kašpar, Melichar a Baltazar, jak se lidově traduje, nýbrž zkratka latinského "Christus mansionem benedicat": "Kristus žehnej tomuto domu". "

Jaromir Hromádka 7.1.2009 21:55

Re: I ten blbej policat...

vážený pane než začnete psát takové voloviny, prostudujte si nějaký solidní dějepis - nejlépe nějakého exilového spisovatele...at'  vám ta střelba nestraší tolik v hlavě. Anebo pamatujete jenom dobu kdy SNB jde s lidem, proto kradem s klidem...

Jaromir Hromádka 7.1.2009 21:50

Re: auta 50.léta

silně souhlasím ale i nesouhalsím. Jsa pobytem ve krajine koruny švédské, zakoupil jsem si v roce 1794 Fort Taunus - vyráběný v Německu. To se tenkrát dalo na tom autě všecko spravit výměna olej. filtru, oleje  a svíček úplná hračka pro začátečníky, ba i vyměnit generátor a starter našinec jakožto elektrotechnik zvládl. Dnes když otevřete kapotu tak raději honem zavřít, je tam plno šlauchu a kdepak zasahovat do elektriky jako extra dálková světla - to by se palubní počitač postolicoval.

Auta na dřevoplyn také pamatuji, ale to muselo doopravdy být těsně po válce.

Ale pry ta Poběda si vzala tak 25 litrů na sto km...ale to byl asi levnější benzin..

Jaromir Hromádka 7.1.2009 21:43

dopyt tak řikajic latinský

vážení čtenáři...dlouhá léta jsem se domníval že značka K + B + M  znamená Kašpar atd. tedy jakási to jména králů nebo kýho výra. Ale nedávno jsem kdesi četl a já nedbalec...nezaznamenal kde, že to jaksi latinsky znamená pokoj tomoto domu. Tak vrhám dotaz na hlavy chytré, já měl ve škole deskriptivní geometrii zatímco pan p.t. Ondřej Neff byl ještě devítiletý ogárek.

pop 7.1.2009 20:56

Trochu off topic

a pamatuje někdo, že na Letné v Kamenické ulici, která byla dlážděná "kočičími hlavami" stala v 50tých, pouze 2 auta? jedno bylo Opel Olympia pana Klímy a druhé Vodník, válečná kořist pana Žížaly. Jinak mezi kostkami ulice rostla docela vysoká tráva, která byla hnojena koníky z modrých poštovních vozů.

Witch 7.1.2009 19:43

Re: zubaté papírové pytlíky a koleda

Bůh suď, to vážně nevím. Ani bych neřekla, že se to lépe otevíralo. Ale možná, že tehdy, z tehdejšího papíru se do těch zoubků fouklo a rozevřely se jednodušeji. A potom, jak jsem psala, se prostě jelo na těch linkách dál a dál... Ony ty staré původní stroje přežily klidně i z Rakouska Uherska a pracovaly s novými materiály, jak by se nechumelilo. Vím o několika různých oborech, kde sloužily spolehlivě i po revoluci. Co já se třeba naslintala nad krásným střihacím strojkem v textilce! Mašinka z 19.století, zlatě zdobená... Asi skončila ve šrotu, když továrnu zavřeli:-/

Kanuk 7.1.2009 19:39

Re: Po Praze taky jezdila auta s parním strojem (Sentinel)

Nemohu se hádat, ale mám dojem, že vozy Sentinel vyráběla i Českomoravská Kolben-Daněk. Mimochodem, na Bubenském nábřeží, mezi viaduktem a nynější stanicí Vltavská, býval obecní dvůr, ve kterém garážovaly obecní Sentinely.

Kanuk 7.1.2009 19:21

K moučným pytlům

Ty asi nebyly jutové, juta je moc řídká, tak na brambory. Moučné pytle byly asi bavlněné, a musela to být hustá tkanina, aby mouka "neprosakovala".

Kanuk 7.1.2009 19:16

K těm pumpám

teda ručním. Ty nebyly poháněny klikou (kterou se točí) ale pákou (která se kýve sem a tam). Měly dva skleněné válce - odměrné nádoby. Když se jeden válec naplnil, přehodily se ventily, benzin z plného válce tekl do auta samospádem a pumpou byl plněn válec druhý. Přehazování ventilů bylo později automatické, ale je možné, že zpočátku se to muselo dělat ručně.

obma 7.1.2009 19:12

Re: Zase.

Debike!

Kanuk 7.1.2009 19:11

Auta na dřevoplyn

jezdila za války, pár let po válce, ale že by jezdila v 50. letech se mi nějak nezdá. Benzin byl sice na příděl, jeden čas byl dvoubarevný (nevím, jak se tyto "vlastnosti" překrývají časově), ale dřeváky zanikly dost brzo po válce.

jízlivec 7.1.2009 18:44

Re: I ten blbej policat...

Prosím nepleťte národnost a občanství, vede to někdy k neuvěřitelným výžblebtům (deportace občanů vietnamské národnosti apod.)...

Kanuk 7.1.2009 18:28

Re: auta 50.léta

Jo, milej pane Stránský, časy se mění a snimi nejen lidi, ale také auta. Když jste v 50. otevřel kapotu, tak jste tam viděl jen motor a frkáč, který jste s pomocí několika klíčů a šroubováku rozebral, profouk a bylo po ftákách. Dnes tam pro samé káble motor pomalu nevidíte, a k provedení optavy byste potřeboval celou elektronickou dílnu. Takže nezbývá, než zajet do optavny, a kvůli nějakému švábíkovi za pár šušňů si nechat vyměnit celou řídící jednotku za pár táců.

JaS 7.1.2009 17:57

Re: I ten blbej policat...

Jo, střelbou do lidí se zabýval tatíček Masaryk, co byl prvním československým prezidentem (tak jsme se učili ve škole).

JaS 7.1.2009 17:55

Re: auta 50.léta

No, já jsem slyšel, že to byl Studebaker. Mělo to tři kvalty jako Ameriky a skoro se nemuselo řadit. A když to pak vyráběli Poláci v licenci (chacha) jako Warszawa, tak se jí říkalo Gomulka.

Honza 7.1.2009 17:25

Re: ..ta auta na drevoplyn...

O tom mi vypravel jeden byvaly menonite/amish ve Stratfordu v Ontariu.  Nahazeli s otcem do sudu stojiciho ve stodole jabka, ta zkvasila, v zime to zmrzlo, oni pak ten sud a led provrtali do stredu a tekla z toho koralka.  Byla pry velice silna. 

Honza 7.1.2009 17:17

Re: zubaté papírové pytlíky a koleda

Nikdy jsem nepremyslel o tech zobcich na pytlicich a jinych papirovych vyrobcich.  Dnes jsem se ale rizl o ctvrtku papiru.  Je to neprijemne urezani a dost to boli.  Nejsou tam ty zoubky prave kvuli tomu?

Jura Jurax 7.1.2009 16:58

Re: auta 50.léta

No, nevím - ale řekl bych, že poběda byla okopírovaný Ford a moskvič nějaký Opel - snad Kadet ...

Jura Jurax 7.1.2009 16:55

Re: Můj strýc,

No, měl jsem kdysi Š-110 a pak Š-120 a pravím, že mi ta klika často chyběla - když bylo moc zima nebo vlhko nebo vůbec ... :-D

J.G. Pašek 7.1.2009 16:50

Omlouvám se, to patřilo o patro výše. . . .

.

cipísek 7.1.2009 16:47

Re: auta 50.léta

Pobědy pamatuji - on to byl vlastně okopírovaný Opel.Poláci to dělali pod názvem Warszawa.