29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

SVĚT: Od klimatického žalu k vyhlášení klimatické nouze

V horkém létě 2018 se patnáctiletá švédská holčička rozhodla, že místo školy v pátek půjde demonstrovat před parlament. Proti tomu, že je jí teplo. Stala se miláčkem médií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 7.3.2019 10:17

Re: Jsou dva zpěvy.

Jistě že má kůrovcová kalamita souvislost s vyšší teplotou a suchem (nikoliv se zvýšením teploty) za posledních pár let, což ovšem nikdo se zdravým rozumem nebude řešit tak, že vydá zákony na ochranu kůrovce. Řešením je totiž v takovém případě pravý opak, nemluvě o tom, že to sucho je dnes hlavně tam, kde ten kůrovec stromy sežral, vykáceli je a zůstali tam holiny. V tom je ten vtip. Takže bacha na to, kdo o čem a proč křičí, fakt je v tom rozdíl.

J. Vintr 7.3.2019 10:26

Re: Jsou dva zpěvy.

Kůrovec má obrovskou rozmnožovací schopnost a je vysoce mobilní. Když má příhodné přírodní podmínky, tak prostě udělá svoje. V tom mu lidé těžko dokážou zabránit.

V. Petr 7.3.2019 10:39

Zabránit tomu lze těžko, ale komunistům se to přesto

40 let více méně dařilo. Přestalo se to dařit až když zelení vyhlásili kůrovce za "chráněný druh," protože "kůrovec do lesa patří..." Článků předního ochránce kůrovce, teatrologa V. Justa na toto téma byly svého času plné noviny...

J. Vintr 7.3.2019 10:45

Re: Zabránit tomu lze těžko, ale komunistům se to přesto

Měl jsem na zahradě jediný vzrostlý smrk. Nejbližší les je skoro deset kilometrů daleko. Přesto si ho ty mrchy vloni našly a sežraly ho.

P. Grigar 7.3.2019 14:13

Re: Jsou dva zpěvy.

.. kůrovec je hypermobilní také díky převážení nezpracované dřevní hmoty, udělal jsem si vlastní průzkum stavu kmenů, přepravovaných po železnici. Plno maličkých cestovatelů, od tmavých seniorů po světlé dorostence, ukrytých v bezpečí.

Mobilis in mobili.

J. Kavalír 7.3.2019 10:36

Re: Jsou dva zpěvy.

Problém je v tom, že se sem šíří z východu jiný druh kůrovce, než je ten na Šumavě. Stát v lesích hospodařil dobře už od dob Marie Terezie. Lesům ČR byly zprivatizovány podniky, které se prakticky o les starají a jednotlivé zakázky se musí soutěžit. Kůrovec tak má dost času, aby dospěl a zamořil další kus lesa, což ovšem těžařům velice vyhovuje.

R. Langer 7.3.2019 11:14

Re: Jsou dva zpěvy.

No a klimaalarmistům to vyhovuje také, protože pak hezky lžou - vidíte, co dělá to globální oteplování? Ale nedělá.

V. Kolman 7.3.2019 10:04

Pan Kremlík mi mluví z duše.

Malé odbočení, leč s tématem vzdáleně související s globálním oteplováním(?)/ochlazováním(?).

Strhl se v současné době velký ryk a tartas proti eklhaft a fůůj dieselovým motorům. Tolik fakt.

Napadlo mě, že léta dobře fungující produkce ropných rafinérií s poměrem benzin/nafta byl velkým zájmem občanů o úspornější diesely hrubě narušen - takže co s tím teď? Řešení je nasnadě. Uvrhneme klatbu na diesely a budeme adorovat benzin. No a aby to nebylo tak křiklavé, budeme mlžit i elektromobilitou.

Nevím, jak tato odpovídá realitě, je to jenom moje úvaha. Myslím, že současné diesely se všemi vychytávkami (filtry částic, vstřikování močoviny a pod.) vyprodukují méně škodlivin, nežli zatím nefiltrované benzinové motory.

M. Mikulec 7.3.2019 10:15

Re: Pan Kremlík mi mluví z duše.

Nefiltrovane benzinové motory neexistuji. Mají čím dal dražší katalyzátory a benzinové zplodiny byly vždy v hledáčku kontrol, ne tak diesely. Přitom benzin ma přesně definované vlastnosti a složení, zatímco nafta je zbytek, co zůstal po destilaci na dne kotle.

V. Petr 7.3.2019 10:25

Ten zbytek po destilaci je mazut ne-li dehet!

Dnešní diesely vyžadují mimořádně kvalitní palivo, protože jde o "vyumělkované hračičky!"

M. Mikulec 7.3.2019 10:43

Re: Ten zbytek po destilaci je mazut ne-li dehet!

Nákladní dopravu, kamiony, si žádná , ani Zelená vláda netroufne pridusit. Zato proti benzinakum, jejichž majitele jsou ti nejobycejnejsi lidé, co nic nevlastní, se neustále skrtily emisní limity.

V. Braun 7.3.2019 11:35

Re: Ten zbytek po destilaci je mazut ne-li dehet!

Paní Mikulec, jaké máte důkazy pro své tvrzení? Pokud vím tak normy Euro platí i pro kamiony a konkrétně Euro 6 podstatně zpřísnila normy pro diesly, tedy včetně kamionů.

M. Prokop 7.3.2019 10:32

Re: Pan Kremlík mi mluví z duše.

Filtr pevných částic nemají, protože jich moc neprodukují.

J. Dobrý 7.3.2019 11:35

Re: Pan Kremlík mi mluví z duše.

Omyl.

Saze nejsou dusledkem druhu paliva, ale zpusobem jeho michani se vzduchem. U dieselu vznikaji diky vysokotlakemu vstrikovani paliva do valce, kdy nedojde k idelanimu smichani se vzduchem. Pokud palivo shori jako (mikto)kapicka, je z nej saze.

Benzin diky karburatorum a jeho odparovani timto netrpel prakticky vubec (staricky plovakovy i neprime vtrikovani). Jenze moderni predpisy lze splnit jen s primim vstrikovanim paliva. A rostouci naroky na emise zhracuji dobu mezi roztylenim paliva a zapalenim (aby neznikali nechtene slouceniny). Coz vede na vysokotlake vstrikovani benzinu. A mame stejny problem jak s naftou. Pristi generace benzinaku bude prakticky jiste vysokotlake vtrikovani benzinu s DFP fitrem.

F. Houžňák 7.3.2019 13:02

Vaše představy jsou poměrně scestné,

benzín i nafta (tedy dieselové palivo) jsou frakce (lehčí a těžší) při destilaci ropy, zhruba řečeno, a to, co zbývá, je tzv. těžký olej nebo jak se to česky nazývá, a ten se pálí na lodích. To, co se označuje jako benzín, je ona lehčí frakce smíchaná s benzenem a dalšími komponenty, zatímco diesel se moc nemíchá, akorát s tím blbým "biodieselem". Nastavením při destilaci se do jisté míry dá poměr benzín/diesel řídit. Po intěrnetu se to dá docela dobře najít.

M. Prokop 7.3.2019 10:31

Re: Pan Kremlík mi mluví z duše.

Benzinové motory jsou "nefiltrované" proto, že podíl pevných částí je oproti dieselu minimální. Katalyzátory a podobné vyfikundace musí mít už dávno.

Poměr benzin/nafta v rafinériích vyrovnává velmi účinně a přirozeně tržně cena.

V. Kolman 7.3.2019 10:48

Re: Pan Kremlík mi mluví z duše.

Ono to s vyrovnáváním tržní cenou (benzin/nafta) není tak jednoduché. Při přílišném zvýšení ceny nafty by se to projevilo i na ceně převáženého zboží i osobní dopravy, protože jak hromadná doprava, tak přeprava nákladními vozy je založená téměř výhradně na "naftě".

M. Prokop 7.3.2019 10:51

Re: Pan Kremlík mi mluví z duše.

Cena kolísá tak jako tak, v mnohem větším rozpětí než které způsobuje poměr benzin/nafta.

M. Mikulec 7.3.2019 9:59

Doktori samozrejme

hned ve svém neustálém paseni po nemocech našli novou diagnózu na smutek. Když se však jedna o genderove blbnutí, hraničící se šílenstvím, tak alibisticky mlčí.

V. Petr 7.3.2019 9:57

Stačí přejít na atom a "problém" CO2 je VYŘEŠEN

Pokud Německo nahrazuje jádro uhlím nebo, v lepším případě, zemním plynem. nelze žvásty o "globálním oteplování" a zlém CO2 brát vážně!!!

M. Mikulec 7.3.2019 10:01

Re: Stačí přejít na atom a "problém" CO2 je VYŘEŠEN

Stejně se přece neotepluje globálně, ale místně. V Británii jsou čím dal mrazivejsi zimy v porovnání se začátkem r. 2000, a více sněhu. V USA mají sněhové kalamita horší každým rokem.

M. Mikulec 7.3.2019 9:52

Moc dobrý clanek

Az je člověku zoufale, kolik lidské blbosti se v 21.stoleti vyskytuje. Ví ta malá koza Joza, co je fotosyntéza?

P. Bures 7.3.2019 9:38

Zajímavé, oteplouši jsou nadšení z děcka, co to nemá v hlavě v pořádku...

R. Langer 7.3.2019 9:50

Re:

Tak to je u nich snad naprosto normální, ne? Překvapením by bylo leda kdyby jí řekli, ať tak neblbne. ;-)

V. Kolman 7.3.2019 10:08

Re:

Jak praví lidové přísloví: "Vrána k vráně sedá."

K. Janyška 7.3.2019 8:56

Lidstvo se zbláznilo. Je to tím, že si neví rady. Platné

informace o lidském světě, tedy kompozitivní teorie, nejsou k mání, neboť je společnými silami všemožní rudí se všemožnými černými zablokovali ve školských systémech světa. Naházely je totiž do jednoho zločineckého pytle.

A pak to dopadá i tak, jak píše autor... Dzp.

E. Pawlica 7.3.2019 8:48

Nejdřív bych si měl koupit knihu pana Kremlíka

Nejdřív bych si měl koupit knihu pana Kremlíka a přečíst si ji, abych byl schopen udělat si jakýs takýs obraz.

Dovolím si proto jen malou poznámku, aniž bych chtěl alarmovat. Za předpokladu platnosti zákona o zachování hmoty a energie lze předpokládat, že uvolnění energie, kterou příroda po miliony let ukládala do matérie, čili hmoty, za posledních dvěstě, dvěstěpadesát let průmyslové revoluce, nepochybně nějaký následek má. Když použiji poněkud jednodušší příměr, pak když ve válci studeného spalovacího motoru spustím zážehovou reakci s cílem získat mechanickou energii, část energie se vždy promění v energii tepelnou, která motor zahřívá a aby se motor nad potřebnou míru nepřehřál, je tato tepelná energie odváděna chladičem jinam.

Potíž je v tom, že podobné procesy v měřítku zeměkoule trvají velmi dlouho a velmi neznatelně či nepozorovatelně a je jen otázkou, zda jsme jejich spuštěním již překročili nebo ještě nepřekročili tzv. bod návratu.

Navíc zeměkoule není motor a z hlediska jejích rozměrů není jako on vybavena účinnějším chladičem, nežli vyzařováním přebytečné energie do okolního vesmíru. A zvýšit množství či intenzitu tohoto ochlazujícího vyzařování není v lidských silách lidí.

Což se o setrvalém snižování účinnosti vyzařování vlivem lidské činností tvrdit naopak nedá.

J. Vintr 7.3.2019 8:57

Re: Nejdřív bych si měl koupit knihu pana Kremlíka

Vesmír kolem nás může bez problémů absorbovat trilionkrát víc energie, než dokáže vyprodukovat pár miliard mravenců na jedné prťavé planetce.

J. Vintr 7.3.2019 9:02

Re: Nejdřív bych si měl koupit knihu pana Kremlíka

Mimochodem, pár kilometrů pod našima nohama se nachází obrovská masa roztavené horniny a kovů o teplotě tísíců stupňů. To teplo zcela zákonitě musí procházet těmi několika kilometry horniny, která nás od této žhavé masy odděluje, ale je z povrchu planety tak účinně odváděno pryč, že to na povrchu ani nepoznáme. Proti tomu je to směšné množství tepla, které vyrobil člověk, úplné nic.

R. Langer 7.3.2019 9:07

Re: Nejdřív bych si měl koupit knihu pana Kremlíka

Přesně tak.