31.5.2024 | Svátek má Kamila


Diskuse k článku

KLIMA: Komu patří baterka

U dveří mého domu zazvonila komise a přinesla si dva kanystry. „Vaši spoluobčané nemají benzín, takže se s nimi musíte podělit,“ prohlásili, odčerpali mi z nádrže 40 litrů a také zaplatili. Zůstalo mi tak sotva na dojezd k nejbližší pumpě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 21.10.2023 7:10

A pořád MELE STEJNÉ KRAVINY DOKOLA, BLB RADA...

J. Strakoš 21.10.2023 11:40

Už několikrát jsem tu dával odkaz na https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI - podle této stránky je Eroei u soláru 59-70 a u solárů 6-25

A to si navíc myslím, že Eroei je hodně nestandardizovaný výpočet

L. Novák 21.10.2023 15:46

Oprava překlepu: Jaderná energie 59-70 a u solárů 6-25 ;-)

J. Strakoš 22.10.2023 6:54

jj, díky

M. Smutný 22.10.2023 3:33

Nu ano, pane Rado. Vy mně až tak nestojí se svými simplicistními a lživými vývody za reakci. Ale reaguji zde na vaše lži i pro jiné čtenáře. Skoro všechny vyspělé země (nebudu zde zmiňovat idiocii Němců a Rakušanů, kteří by byli v hajzlu bez dovozu elektřiny z jádra od sousedů včetně ČR) se pouštějí do renesance jádra, v Evropě se bude stavět kolem 50 velkých reaktorů a zřejmě posléze desítky, ne-li stovky menších modulárních reaktorů, až budou k komerčně k dispozici. Nejenže plácáte hlouposti o ekonomice jádra, o níž nevíte nic kromě toho, co vám nakukali jeho odpůrci, aby na ně zůstaly hlavně miliardy pro jejich občasné strašlivě nehospodárně dotované zdroje, ale jaksi vám zcela uniká aspekt energetické bezpečnosti a nezávislosti (např. se zavážkou jaderného paliva jednou za 4 roky, nově ze Západu). Jediný nový současný velký jaderný blok bude fungovat spolehlivě 80 let a vyrobí 800 TWh, tedy tolik, co do letoška obě jaderné české elektrárny se 6 reaktory od svého vzniku. A teď si zkuste násobit 800 miliard kWh cenou silové elektřiny, která samozřejmě bude růst nejen kvůli inflaci, a pak se podívejte na sebe do zrcadla a můžete provést hlubokou sebekritiku, jestli je to neekonomické. Zvláště když postavím 4 velké reaktory (doufám a věřím!!!) V podstatě je jedno, zda bude jeden blok stát 200 nebo 300 miliard korun, s nesmírně vysokou finanční návratností si na sebe hodně dobře vydělá a zbydou peníze i na úplnou recyklaci. Až se objeví rychlé reaktory, pak ten dnešní tzv. jaderný odpad bude vítaným palivem. Mimochodem veškerý odpad JE Dukovany a Temelín za celou jejich 60letou životnost je hmota o hraně kostky 9 metrů. No a ještě jednou porovnejte na instalovaný výkon, kolik materiálu potřebujete na jeden větrník a kolik na JE. 500 tun železobetonu na pouhé 3 MW výkonu jediné VtE, nemluvě o oceli, nerecyklovatelných kompozitech lopatek a dalších surovinách? No to je naprosté mrhání surovinami, energií, prací a zdroji této planety, pro kterou tak horujete.

L. Novák 21.10.2023 6:42

To, co hlásá o OZE a spol. Česká televize je čistá PROPAGANDA zájmových skupin zelené OZE mafie. Rv

B. Pavel 21.10.2023 10:58

V tomto seriálu mluví lidé, kteří o problematice na rozdíl od vás něco vědí.

L. Novák 21.10.2023 15:36

HAHAHA!!!;-D Tak jsem si ten PROPAGANDISTICKÝ ŠKVÁR ČT našel a přehrál. Tupá propaganda!

Kdo tam účinkuje? Vypravěč pohádek pro malé děti, HEREC Mikuláš Křen (Mikuláš Křen, ml. je synem herečky a režisérky Jessicy Horváthové a kameramana Mikuláše Křena, st. Film a televize: Mikuláš Křen se herecké profesi věnuje již od dětství, když byl do své první filmové role v dětské komedii Jak se točí Rozmarýny obsazen jako tříletý. ...)

:-P Tak to je ten herec "ODBORNÍK" číslo jedna, který provází pořadem podle scénáře a textu, které dostane od ČT.

Druhý "ODBORNÍK" je lobista zelené OZE mafie Štěpán Chalupa - Předseda komory obnovitelných zdrojů energie.

Před ním na stejné židli seděl ZELENÝ ZLOČINEC - PACHATEL BILIONOVÉHO TUNELU OZE - Martin Bursík. To jenom pro uvědomění si souvislostí, v nichž se pohybujeme.

To, co tam vykládají, je jenom jednostranná propaganda plná LŽÍ a MANIPULACÍ, přesně podle potřeb OZE mafiánů, kteří si založili svůj výnosný byznys na vykrádání kapes občanů skrze státem vyplácené dotace.

Tak to jsou ti vaši "odborníci", ZELENÝ MAGORE?? :-)

https://www.ceskatelevize.cz/porady/15573513054-dodejme-si-energii/

https://www.ceskatelevize.cz/porady/15573513054-dodejme-si-energii/223562220570011/

L. Písařík 21.10.2023 5:46

Jsem překvapen tím, jaké množství lidí se zabývá zelenáči v době, kdy by se mělo spát. Ale prosím, aspoň je patrno, že se vás zeleň dotýká. Je třeba vymyslet, jak na bruselské blouznivce, jinak to bude stát hodně peněz vyhozených do větru a postupné ztracení pozic v ekonomice.

P. Labaj 21.10.2023 2:25

Jako jsou zelení fanatici, tak pan Smutný je ukázkový antizelený fanatik.

Jsem si jistý, že pokud by se v budoucnu opravdu baterky e-aut používaly ke stabilizaci sítě, tak by to bylo na dobrovolném principu. A bylo by to až v dost vzdáleném budoucnu. Dnes jen výrazná menšina aut umí V2L (napájení externích spotřebičů 230V z auta). A naprosto zanedbatelné minimum pak umí V2G, tj. poskytovat výkon do gridu (veřejné sítě).

Pokud by se pro případné vyvažování spotřeby nastavily rozumné ekonomické podmínky, tak věřím, že velké procento uživatelů na to přistoupí. Životnost moderních baterek je celkem slušná. I když v autech to většinou není zmiňovaných 6000 cyklů, to mají stabilní úložiště u FVE, kde se nabíjí a vybíjí výrazně menším výkonem. Ale nějakých 3000 cyklů baterky dají bez výrazného poklesu kapacity. To odpovídá nějakému 1 milionu km.

L. Novák 21.10.2023 5:00

Vaše víra ještě neznamená, že se nemýlíte. Věnujte se jen blízké budoucnosti a nepředpovídejte tu vzdálenou. Nebudete za šaška hlásajícího fantasmagorie. :-P

P. Labaj 21.10.2023 12:37

Někdo bude, někdo je.

Ale třeba přetlačíte celý svět. Všichni se chytnou za nos a řeknou si "nojo, on měl celou dobu pravdu a my jsme se mýlili". Ale popravdě si nemyslím, že se to stane.

J. Strakoš 21.10.2023 6:12

Skoro Vám závidím ten optimismus. Pokud mezi dobrovolností a povinností stojí jen nařízení vlády či úředníka, pak je velmi pravděpodobné, že dojde k nastavení povinnosti. Příkladů, kdy ze svobodného rozhodování byla učiněna povinnost máme mraky - Start/stop u aut nelze trvale vypnout, nový plynový kotel pouze kondenzační, auta po 2035 jedině elektro, úsporné žárovky ... atd.

Takže až to bude potřeba, klidně se stane dodávání do sítě povinností, protože to prostě jde.

Osobně předpokládám, že s nárůstem podílu OZE se cena elektřiny bude odvíjet od okamžitého stavu na trhu (a rozdíly budou významné) a střádat si levnou elektřinu přes den na večer bude ekonomickou nezbytností.

Jinak samotná myšlenka, že pro konkrétní objekt, např rodinný dům, využíváte svojí baterii v autě a doplňujete si tak třeba tu ve své FVE není až tak marná a trošku může kompenzovat vyšší pořizovací cenu auta.

Jenže to pořád amatérsky a v malém řešíme následek -něco jako když Čína zkoušela dělat železo na vesnicích místo budování velkých vysokých pecí.

L. Novák 21.10.2023 6:45

ZELENÝ KOMUNISMUS pořád dokola...

V. Kolman 21.10.2023 10:10

Zavést si do baráku 600 - 800Vdc, to chce značnou odvahu (a konvertor 600Vdc - 230/400Vac navíc).

Tomas Alva Edison, propagující celý život stejnosměrný proud by zajásal;-D;-D;-D

J. Strakoš 21.10.2023 12:08

Přesně tak, ani by nemusel zase zabíjet slona. :-)

Ale celé je to zvrácené - taky si každý nekopeme studny a neděláme vlastní rozbory.

P. Labaj 21.10.2023 12:36

Stát umí něco zakázat. A dělá to. Rád. Ale že by nařizoval vykonávat nějakou činnost ve prospěch celku, to se myslím moc neděje. Dokonce i běžně zažitou povinnost, aby se majitel staral o chodník před svou nemovitostí, stát zrušil.

J. Strakoš 21.10.2023 18:04

No a povinností nám opravdu nařizuje dost - např. pravidelné kontroly kotle, pořízení wallboxu do novostavby apod.

A možnosti jsou - stačí podmínit tarif pro elektroauta jejich napojením do sítě. Nebo rovnou každý wallbox bude muset umět dodat energii zpět, jinak nebude zkolaudován. A pokud se zamyslíme dalších 10 minut, jistě přijdeme na další způsoby.

P. Labaj 21.10.2023 21:39

Ten kotel nebo povinný wallbox jsou nařízení pro ochranu hloupého majitele, který neumí sám vymyslet co je pro něho dobré (jak to asi vidí stát). Ne pro dobro někoho jiného (třeba distributora elektřiny).

Na tom podmínění nějakého tarifu něco může být. Ale i na to by člověk dobrovolně přistoupil jen pokud by mu to zato stálo. Tedy pokud by přínos pro něho byl větší než nějaké nevýhody. Jinak by prostě nabíjel jiným tarifem.

A mimochodem wallbox není nabíječka. A už vůbec ne nabíječka s možností obousměrného toku energie. To by musely umět nabíječky v autech. A k tomu zatím zřejmě nic nesměřuje. Což je vzhledem obrovské setrvačnosti procesu obměny aut (desítky let) zásadní.

M. Smutný 23.10.2023 2:57

Zeptejte se u velkých automobilek. Už je některé mají.

P. Labaj 23.10.2023 3:07

Ve kterém konkrétním prodávaném autě to AC nabíječka (tedy ta, která se využívá v domech pro běžné pomalé nabíjení) prosím umí?

Dokonce i jednodušší princip V2G na nezávislém výstupu umí naprosté minimum aut, pokud tedy vůbec nějaké.

I kdyby na tom začaly automobilky dělat hned teď, tak k nějaké větší penetraci trhu tímto systémem dojde možná tak za 50 let. Setrvačnost je v obnově vozového parku obrovská. A za těch 50 let bude energetika už někde úplně jinde.

Z. Koutecký 21.10.2023 1:39

Jakápak práce na poli? Pole budou přece pokryta fotovoltaickými panely.

L. Novák 21.10.2023 1:52

:-) https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/co-je-to-agrovoltaika

L. Novák 21.10.2023 2:05

https://www.e15.cz/domaci/stat-pusti-solary-na-zemedelskou-pudu-co-hektar-vinice-ci-sadu-to-megawatt-vykonu-1399609

M. Šejna 21.10.2023 1:38

Ještě k těm 6000 cyklům autobaterie, o kterých píše pan Smutný:

Elektromobil ujede na jedno nabití minimálně 300 km , u silnějších baterií přes 600 km.

6000 x 300 = 1 800 000 km.

Které auto je schopné najet tolik km? Vypadá to tak, že většina současných baterií přežije životnost automobilů.

L. Novák 21.10.2023 1:49

Tak už si nějaký elektromobil konečně pořiď, ať s nim máš taky vlastní zkušenosti a projevíš odvahu si něco takového pořídit. Zatím tady pokaždé meleš jenom propagandu vyčtenou z reklamy ZELENÉ MAFIE. Rv !! :-P

J. Joudová 21.10.2023 4:29

To jako chcete říct, že životnost elektromobilu je dána jen životností baterky? To by pak u aut na benzín/naftu byla prakticky nekonečná (dokud se nerozpadne nádrž, která se dá navíc snadno vyměnit a jede se dál). To je asi blbost ne?

R. Langer 21.10.2023 8:33

No, ta baterka dělá v podstatě 2/3 ceny vozu, u ojetého prakticky celou, tak co myslíte? ;-)

M. Šejna 21.10.2023 8:36

Autor článku běduje nad tím, že baterie elektroaut vydrží jen 6000 cyklů. Tak jsem upozornil na to, že při takovéto životnosti ta baterie přežije ten elektromobil.

Co vám na tom mém sdělení připadá nelogické?

E. Ema 21.10.2023 8:54

6.000 cyklů ani náhodou. Asi 1.000 při běžném vybíjení a max 500 při hlubokém vybíjení