31.5.2024 | Svátek má Kamila


Diskuse k článku

KLIMA: Komu patří baterka

U dveří mého domu zazvonila komise a přinesla si dva kanystry. „Vaši spoluobčané nemají benzín, takže se s nimi musíte podělit,“ prohlásili, odčerpali mi z nádrže 40 litrů a také zaplatili. Zůstalo mi tak sotva na dojezd k nejbližší pumpě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Majzlík 21.10.2023 17:13

K tomu, aby mezi námi vyrostla nová generace státníků bez uvozovek by se muselo zlepšit celkové politické klima. Naší zemi však bohužel v minulosti bylo projít častými obraty, při kterých jsme se pod tíhou vnějších tlaků dopouštěli velkého množství vynucených chyb, což nás dovedlo do současného stavu, který je možno charakterizovat jako stav ztráty sebedůvěry. Proto vyniká řevnivost, v němž hlas osamělého rozumu zaniká.

J. Barcal 21.10.2023 18:04

Ne, politické klima by se zlepšit nemuselo. Ono to je o lidech, ne o politickém klimatu. A žádné vynucené chyby tu u obyvatelstva taky nebyly, byli to jen Němečtí, a pak ruSSáčtí, kolaboranti.

J. Majzlík 21.10.2023 23:05

Obyvatelé státu jako spolutvůrci a posléze i někteří i jako oběti politického klimatu. Ve dvacátém století i nyní pod starostlivou kuratelou tu Němců, tu Sovětčíků; nyní dřepíme po starostlivým křídlem Evropské unie, vždy za spolupráce ochotných spoluobčanů.

P. Adámek 21.10.2023 16:09

"kteří by v prvním kroku zvolili"

Volby jsou až druhý krok. První by byl podílet se na činnosti politických stran, aby tady vůbec byla nějaká slušná politická strana existovala. Ale více než 98 % občanů je na to líných, takže dobře nám tak.

J. Majzlík 21.10.2023 17:44

Správně jste ve své glose použil podmiňovací způsob vyjádření vašeho názoru. Je možno rovněž uvažovat, že k ustavení normálního politického života by "mínus první krok" spočíval v seskupení se těch pravých osobností, které by pod tíhou současných okolností nalezli společnou řeč a odvahu a počáteční kapitál k založení takto hypoteticky správně orientované politické strany.

Jako "nultý krok" vidím minimálně neutrální přijetí zárodku strany do řady již dříve etablovaných stran veřejnými médii a rozběh administrativních, správních struktur.

Pak by nastal čas pro první krok.

J. Majzlík 22.10.2023 23:27

. . nalezly.. .

J. Trögl 21.10.2023 9:53

Evropská auta možná produkují relativně málo světových emisí, ale relativně hodně evropských. Chcete se srovnávat s Čínou nebo arabskými státy? Já ne. Navíc nám to dává technologický náskok. Proč je Německo bohaté? Protože produkuje výrobky technologicky špičkové.

V ČR se spotřebuje cca 60TWh elektřiny a cca 40TWh ropných paliv (bez leteckých). Spotřeba elektromobilů je ale cca třetinová, takže potřebujeme nějakých 10, max. 15 TWh navrch. Ty už teď máme, produkce je cca 75 TWh ročně. Pravda, polovina toho je z uhlí, které by se mělo za 10 let opustit. Momentální přírůstek OZE je cca 1TWh ročně, takže to nás úplně nespasí. Dostavba Temelína a Dukovan (už měla být dávno) má naopak potenciál na nějakých 30 TWh stabilních.

Legislativa ČR už umožňuje dát čase své akumulační kapacity k dispozici pro regulaci sítě, samozřejmě DOBROVOLNĚ, v rozsahu, který akceptujete a za odměnu. A do rozvoje sítí se investuje neustále.

Teoreticky problém by mohl nastat jen tehdy, kdyby všichni chtěli nabíjet rychle a naráz. Ale tak to určitě nebude.

Elektromobilita není jediné alternativní řešení, jen je zatím nejlepší. Těžko předpokládat, že přechod bude nějak radikální, dost lidí bude jezdit svými auty ještě někdy kolem 2045. Nakonec průměrná životnost auta je cca 16 let. A samozřejmě se budou prosazovat i sdílená auta, která provoz ještě zlevní. Už teď jsou trendem v podnikatelské sféře.

Nestrašte a nebojte se.

M. Šejna 21.10.2023 10:03

Přesně tak.

Ještě v roce 2035 bude možné si koupit nové auto se spalovacím motorem a při průměrném staří 16 let bude ještě v roce 2051 polovina aut se spalovacím motorem

Ale straší nás už teď kolapsem elektrické sítě, jako kdyby měli mít elektromobily už vsichni za 3 roky.

L. Novák 21.10.2023 10:21

Fyzikálně negramotní kecálkové jako dva jenom plácají aktivistické zelené nesmysly a propagandu. S realitou to mená nic společného. Energetickou krizi už jste dokázali vyvolat, vyřešit ji stejnými metodami nedokážete. Přiznat, že to je NEJHLOUPĚJŠÍ ENERGETICKÁ POLITIKA NA SVĚTĚ, nedokážete jakbysmet. :-)

M. Šejna 21.10.2023 10:41

Pokud nějaký politik - idiot v EU vymyslel, že cena elektřiny se bude odvíjet od ceny závěrných výrobců energie, tak se není čemu divit.

Energetická krize není kvůli jejimu nedostatku, ale kvůli přemrštěným cenám.

Česko je čistý vývozce elektřiny. Máme jí nadbytek. Přesto je u nás jedna z nejdražších v EU. A to kvůli závěrným elektrárnám, které se u nás snad ani nevyskytují.

L. Novák 21.10.2023 11:02

Zase meleš kraviny. Nejdražší zdroje elektřiny se musí spouštět kvůli nestabilitě v síti znásobené oproti dobám minulým nesmyslným zaváděním OBČASNÝCH zdrojů energie.

Ceny elektřiny vyjadřují její vzácnost - tedy nedostatek stabilních zdrojů, které navíc u fosilních paliv jsou uměle cenově diskvalifikovány uhlíkovými daněmi a povolenkami. No a ty ostatní (včetně občasných) jsou velmi drahé. Tudíž elektřina z nich nemůže být levná. A to ani při přebytku v poledne v letních měsících, kdy jsou spotové ceny nízké až záporné. Jednoduše proto, že fotovoltaici dostanou zaplaceno i tehdy, když je dispečink rozvodné soustavy musí pro okamžitý přebytek odpojit.

Stačí se podívat, jaké jsou tyto "okamžité" (spotové) ceny v ČR v závislosti na denní době a každý den jinak: https://spotovka.cz

Česko vyváží jenom malé přebytky, v příštích několika letech už vyvážet nebude co. :-P

V. Petr 21.10.2023 11:29

On tak úplné kraviny nemele. V době "Věcně usměrňovaných cen elektřiny" za vlád Klause a Zemana se sice snad kvůli stabilitě občas pouštěly plynové zdroje (mám ale dojem, že žádné nebyly, protože ten drahý nesmysl by tu bez EU vůbec nebyl), ale cena elektřiny pro koncového zákazníka se PRŮMĚROVALA. Tak tomu bylo před lety i v USA a tehdy tam, samozřejmě, nedocházelo k výpadkům ani skokovým zdražením elektřiny.

Příčinou všeho zla je vláda eurohujerů a zelených!

V. Petr 21.10.2023 11:09

Kolaps elektrické sítě v Německu roku 2021 nenastal (i když málo foukalo), Němci "pouze" spálili v plynových elektrárnách zásoby plynu na zimu. Nastal raketový růst cen energie, Slepenec to ale "úspěšně" svedl na Putina" a blbí Češi tomu často i věří...

L. Novák 21.10.2023 12:05

No ale Rusko v tom hrálo zásadní roli, protože na jaře 2021 se rozhodli přepadnout Ukrajinu, přestali dodávat plyn na burzu za spotové ceny, Německo s nimi odmítalo uzavřít dlouhodobé smlouvy dodávek plynu (Zelení) a navíc Gazprom měl podzemní zásobníky plynu pronajaté v EU zcela prázdné. Němci navíc zablokovali administrativní schválení uvedení do provozu NS2, takže to všechno dohromady vedlo k růstu ceny plynu v EU. K tomu se přidalo odstavení poloviny jaderných reaktorů ve Francii kvůli nutným kontrolám a opravám technologického zařízení.

Primárním důvodem tedy byla německá blbost a energetická politika, které Rusko využilo ve svůj krátkodobý enormní zisk, aby po roce přišlo o všechno...

J. Majzlík 21.10.2023 14:46

Řada otázek - kdo ten humbog se zelenou energií a s jakými úmysly spustil, kdo toho využil, kdo na tom vydělal, kdo na tom prodělal a prodělávat bezpochyby bude, jaká je skutečná, opravdu poctivě vyhodnocená energetická účinnost OZE v porovnání s účinností standardních elektráren, jaká je účinnost bioplynek, (všechny komparace ve Ws), jak se projeví vysoká hmotnost bateriových aut na opotřebení pneu a povrchů silnic, kde jsou projekty vykrývacích zařízení a tak pod. Namísto seriozních odpovědí na přímo vyslovené pochybnosti pouze mlžení a klamání pohrdavými úsměvy greenhornů, kteří ještě ani jednou životě nezažili hodinový sídlištní blackout.

V. Petr 21.10.2023 11:40

Napsal bych, na co je "technologický náskok v dekarbonizaci," ale cenzor by to nepustil...

P. Skřivan 21.10.2023 8:57

Napadlo mě využít zvířecí sílu. Totiž třeba kůň má dost sil aby utáhl nějaký vozík. Na vozík dáme sedačky možná namontovat nějaký deštník/slunečník aby měla posádka vozíku pohodlí. Kůň vlastně jezdí na trávu nebo na seno takže ekologicky v pořádku. Přemýšlím o tom už několik měsíců a myslím že by to byl ohromný skok dopředu vůči neekologickým autům co spalují benzín/naftu.

R. Nešpůrek 21.10.2023 9:37

No jo.

Ale normální auto má kolem 100 koní. Kde budete brát tolik sena ? ;-D

J. Vavrochová 21.10.2023 9:43

Kůň a jakékoliv jiné tažné zvíře ale taky prdí, což snižuje jeho wokeekologilitu. Takže smolík!

L. Novák 21.10.2023 10:22

;-D Se zelenými kecálky to máte těžký... :-P

V. Kolman 21.10.2023 9:48

Proč hned kůň?

Když mi bylo kolem 20 let, jezdil jsem na chalupu 110km trasu na "závodním" bicyklu s přehazovačkou - na zadním kole pastorek se ČTYŘKOLEČKEM!!!!!!a vepředu DVOUTALÍŘ!!!!!!

Ekologické, úsporné. Jenomže v mém současném věku (a při dnešní hustotě provozu na silnicích) bohužel neproveditelné;-(;-(;-(

V. Petr 21.10.2023 11:43

Zkuste převářet na kole metrák brambor když navíc prší.

Za komunistů stálo kilo brambor korunu a to Vám to složili až do sklepa...

P. Brich 21.10.2023 11:48

Ale proti normálnímu stavu jste určitě produkoval mnohem více jedovatého CO2, o dalších plynech nemluvě;-)

R. Nešpůrek 21.10.2023 8:45

Čistě hypoteticky, když bych před cca 15-ti lety přišel s tímto nápadem :

“Převedu automobily na elektřinu. Sice nemám dost elektřiny, ale budu se snažit, abych ji měl ze stabilních zdrojů co nejméně. Škodlivé emise CO2 snížím o 0,06% za cenu toho, že způsobím nemalé otřesy ve společnosti. Zvednu nezaměstnanost, bude to stát miliardy a miliardy - čehokoliv, je to fuk.

A ještě, milá komise, nemám ani vyřešeny ty baterie. Jsou těžké, drahé a nemám na ně ani suroviny a stanu se tak naprosto závislým na cizích zemích ...

Co by následovalo :

a) frenetický potlesk komise ve stoje a nadšené provolávání slávy, nebo

b) svěrací kazajka a odvoz do léčebného zařízení

;-D

M. Šejna 21.10.2023 9:30

Já tedy nevím kde se bere ta zafixovaná představa, že baterie jsou strašně těžké.

Můj turbodiesel Kia Stinger váží 2 tuny a má dojezd 880 km. Stejnou hmotnost má elektrický KIA EV6 s odjezdem 600 km.

R. Nešpůrek 21.10.2023 9:35

Za to můžou ti hloupí konstruktéři. Ti dávají do elektromobilů zesílené podvozky a pneumatiky... ;-)

Stejnou hmotnost ano, ale třetinovou velikost, ne ? ;-D

M. Šejna 21.10.2023 9:39

Viděl jste někdy elektromobil KIA EV6?

Je sice kratší než můj KIA Stinger, ale je širší a vyšší.

R. Nešpůrek 21.10.2023 9:42

Přiznám se, že mně elektromobily až tak neberou.

Co ten argument s pneumatikami a podvozky ? To dělají zbytečně ? 8-o

R. Nešpůrek 21.10.2023 9:45

... mě... Uff...

M. Šejna 21.10.2023 9:46

To slyším poprvé. Kde jste to slyšel vy?

Ale hlavně elektromobil má úplně jinou architekturu podvozku.