31.5.2024 | Svátek má Kamila


Diskuse k článku

KLIMA: Komu patří baterka

U dveří mého domu zazvonila komise a přinesla si dva kanystry. „Vaši spoluobčané nemají benzín, takže se s nimi musíte podělit,“ prohlásili, odčerpali mi z nádrže 40 litrů a také zaplatili. Zůstalo mi tak sotva na dojezd k nejbližší pumpě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Labaj 23.10.2023 15:21

Ono toho lithia zase tak málo na Zemi není. A dá se získat i v prakticky neomezeném množství pracnějším způsobem, třeba z mořské vody. A tady se navíc používá, nikoli likviduje. Aspoň teoreticky se dá recyklovat. I když v této chvíli se to moc nedělá, protože k tomu není důvod, zatím není moc co recyklovat.

Kdežto fosily jednoduše a prostě zlikvidujete navždy. Popel a saze už nikdy nezrecyklujete na uhlí nebo ropu.

Kromě toho velmi pravděpodobně vzniknou i baterky na jiných chemických základech. Sodík, síra, a co já vím co bude v budoucnu. Vývoj v baterkách letí rychle kupředu, protože je to považováno za velmi perspektivní směr.

No a hlavně situace přece nestojí tak, udělat okamžitě náhradu všech fosilních zdrojů (jak píšete). Jde o to postupně je omezovat a nahrazovat jinými zdroji, které se můžou rozvíjet a vylepšovat jen tím, že se budou používat. Lusknutím prstů to najednou nikdo neudělá, musí to projít evolučním vývojem.

L. Novák 23.10.2023 16:27

Vy jako ZELENÝ ;-O MAGOR ignorujete ekonomickou stránku věci. Proto takoví zfanatizovaní pitomci dohnali EU do ENERGETICKÉ KRIZE a tlačí ji dál k HOSPODÁŘSKÉMU KOLAPSU!!!Rv

P. Labaj 23.10.2023 16:49

Asi ano. Určitě máte pravdu, protože tomu evidentně velmi rozumíte. No - nemůže být každý dokonalý.

M. Kocián 23.10.2023 17:30

Evolučním vývojem, ty má svatá prostoto! Co takhle nechat vědce bádat a do praxe zavádět, až to bude zvládnuté nejen technicky, ale i technologicky a ekonomicky?

P. Labaj 23.10.2023 18:59

To jako že by někdo dělal vývoj "do šuplíku"? Jakou motivaci by asi tak měli investoři do toho lít prachy, pokud by se nezavádělo průběžně do praxe?

No, zřejmě to máte dobře promyšlené, když názorové oponenty titulujete "svatá prostoto".

L. Novák 23.10.2023 19:26

Vy jste ukázková zelená "SVATÁ PROSTOTA", přesně taková, jak tento termín chápeme... :-P

P. Labaj 23.10.2023 21:09

Vy něco chápete? Fakt? ;-)

O. Vašíček 23.10.2023 7:58

Klimatizace a tepelná čerpadla "stěhují" energii s určitou účinností. Část té "spotřebované" energie se přemění na teplo ve formě ztrát. Není to tak strašné, ale přeci tam nějaké teplo je.

Ale stejně jako "vyhánění" tepla, pomocí klimatizací, z uzavřených prostor ven, do okolí a chladící věže elektráren, apod, ani tak neoteplí planetu, jako mají velký vliv na lokální tepelné podmínky. Tzn. milion klimatizací ve městech, které vyčerpají teplo z budov, aby jsme se v nich cítili lépe, toto teplo uvnitř města je ještě přiživováno Sluncem (asi se klimatizace provozují, když je horko), způsobují silný diskomfort při pohybu městem (a o to více se vyhledávají klimatizovaná místa, která na tom mají svůj podíl :-)).

Už jsem to několikrát počítal, ale je to můj odhad. Každý člověk má průměrný tepelný výkon cca 100W. NA uspokojení jeho potřeb (energie, teplo, voda, atd.) odhaduji dalších 200W. Tedy, každý jedinec generuje +- 300W tepla (v průměru). To je např. v Praze cca 300MW tepla. To je jako otevřený malý jaderný reaktor na, relativně malém, území. A jsou i podstatně větší města. A tato území určitě ovlivňují proudění vzduchu a musí tím měnit lokální klimatické podmínky i v blízkém okolí. ;-)

A vzhledem k článku. Elektromobilita toto moc nevyřeší. Je sice pravda, že elektromotor má vyšší účinnost, tedy při jeho práci vzniká méně tepelného odpadu, ale při nabíjení a vybíjení je mnoho ztrát při konverzích a oproti spalovacímu motoru se veškeré ztráty promítají do tepla, zatím co u spalování vznikají i další produkty, které si část "ztracené" energie berou s sebou. :-)

P. Sura 23.10.2023 8:16

Dekuji za Vaši reakci.

L. Novák 23.10.2023 10:25

Ta vaše data plavou na vodě. Člověk má při špičkovém sportovním výkonu možná těch 100W, ale průměr to není ani náhodou. Víc se tím zabývat asi nemá smysl... :-P

O. Vašíček 23.10.2023 10:53

No, zas tak úplně mimo nebudu. Stačí zadat do Goolgu "tepelný výkon člověka" a vypadne: "Lidské tělo v klidu produkuje výkon asi 100 wattů. Když člověk trochu zabere, může dostat až ke 400 wattům. Ti nejlepší sportovci pak dokáží krátkodobě vyvinout až 2000 wattů. Pro představu, to je zhruba jako výkon varné konvice." ;-)

L. Novák 23.10.2023 16:33

Google vás klidně odkáže na naprosté kraviny, které napsal nějaký hloupý aktivista... Jde o to, co je to "krátkodobě". 1 milisekunda? 1 sekunda? Kolik? ;-D Ten "průměr" z takto naměřených hodnot bych chtěl vidět...

O. Vašíček 23.10.2023 17:20

Najděte si třeba pořad Zázraky přírody. Cca 1 rok zpět. Maroš s Kořenem tam jeli okruhovku (neba jak se tomu říká) na kole s naším mistrem. Jejich výkon byl cca kolem 400W. Mistr jel cca pár sekund přes 2300W. Dlouhodobě se držel na 600W.

V různé populárně naučné (nejsem profesionál, lékař nebo fyziolog) literatuře (ještě před Internetem), se 100W udává jako standard. Možná se od té doby lidé změnily, když více sedí u PC a méně se hýbou. Ale i mozková činnost má svou spotřebu. :-)

L. Novák 23.10.2023 19:31

Možná pár sekund jako krátkodobý špičkový výkon, a ještě s otazníkem. Zajímalo by mě, ja se takový špičkový výkon v praxi měří. :-) Že by seděl na kole a šlapal do dynama? :-P

O. Vašíček 23.10.2023 20:41

Ano. ;-)

M. Kocián 23.10.2023 15:47

Pořád se tady mluví o tom, jak pomoct planetě. Asi to hezky zní, ale planeta pomáhat nepotřebuje. Ta už zažila onačejší věci a vždycky se z toho dostala (kdyby ne, nebyli bychom tady, abychom o tom diskutovali). Oč nám jde doopravdy je, že bychom byli rádi, abychom na ní mohli žít i my. Na to bychom si měli nejprve definovat, kdo jsme to my - řekl bych, že taková beduíni se už v celku přizpůsobili a vážné problémy mít nebudou. Osmdesát procent lidstva má zase starosti úplně jiného řádu a my nemáme jak je přemluvit, aby dělali to, co považujeme za dobré my. Takže mi z toho vychází, že jediné co zbývá, je přizpůsobit se podmínkám, ať budou jakékoliv - a na to se budou hodit veškeré zdroje, které máme. Nemyslím, že nejlepší způsob, jak udržet loďku na vodě, je uřezat jí vesla a z plachty udělat bílou vlajku - zvlášť když nehrozí jen bouře, ale kolem je to sám pirát.

Z. Žabička 22.10.2023 10:37

A nejhorší je Niedermajer. Jeho zelené výlevy už ani nemohu číst. Bez CO2 by nerostly rostliny. Před 400 mil. roky bylo množství CO2 desetinásobné a přesto doba ledová trvala pár milionů let. kde se vezme elektřina na všechna zařízení a kovy pro její distribuci. Za 30 let jsme nedostavěli dálnice a železnice. Za 25 let chceme všechno na občasné zdroje energie. Já tedy ne. Blackout už jsem zažil v Římě před několika lety...A při mém věku se ani nedožuju toho, že budu moci říkat: "Měl jsem pravdu." Vzpomeňte si jak komunisti chtěli předehnat Západ, pak poslanci a komise EU vydali směrnici o předehnání USA.

P. Diviš 22.10.2023 17:20

Vzpomínáte si na "Lisabonskou strategii"? :-P

V. Petr 22.10.2023 18:53

Samozřejmě. I na to, jak SSSR předežene do r. 1970 USA. A jak do 5 let doženeme v životní úrovni Rakousko. A jak budou migranti vydělávat Němcům na důchody....

J. Kalina 22.10.2023 9:23

a) trend nelze změnit logikou a vysvětlování fyzikálních zákonů, když z druhé strany fanatismus debilů a kšeftařů co cítí těžké prachy. b) základní problém elektromobility je ten, že na pokyn centr ae mobilita nebude konat, což je možná ten hlavní skrytý důvod. c) cucání elektřiny zpět z aut do sítě není nic jiného, než mobilní distribuované úložiště, akorát to má 2 velké vady: jak donutíte majitele aut, aby se připojili hromadně, aby to mělo vůbec nějaký smysl a hlavně a i když ano, tak jak jim odeberete další den, když už všichni budou vybití?? vždyť např v zimě nemusí svítit celý "měsíc", takže co nebude se jezdit ani svítit měsíc neb nebude čím dobíjet. také je dobré si uvědomit, že se po takovém vybití spotřeba "zdvojnásobí" neb za a) na běžnou spotřebu bú na znovu nabytí elektroaut.

P. Kubáč 21.10.2023 18:30

Poznámka č. 1. I amatérským způsobem lze vyrobit zařízení, které pustí střídavý proud pouze směrem do vozidla a nikoliv zpět. Výroba takového zařízení je v součastnosti v oblasti "šedé zóny" a do budoucna to bude něco silně ilegálního.

Poznámka Č. 2: Tak jsme to dopracovali, že vzhedem k realitě i cenám energií se místo solárů vyplatí spíše elektrocentrála na zemní plyn - pro ty, kdo jej mají doma zaveden.

J. Svejkovský 21.10.2023 20:42

Co se týče zařízení v "šedé zóně" bych poprosil nějaký odkaz na informace. Děkuji, elektrikář Jirka.

K. Křivan 22.10.2023 18:28

Diody. Ty stačí.

J. Svejkovský 22.10.2023 19:20

U střídavého proudu?

P. Labaj 21.10.2023 21:56

Vy znáte nějaké současné reálné elektroauto, jehož nabíječka by umožňovala zpětný přenos energie zpět do gridu? :-P

Připomínám, že mluvím o nabíječce. Ne o výstupu 230V na nějaké zásuvce někde v autě (tedy o systému V2L nebo dokonce V2G).

Podle mě jsou spekulace pana Smutného (že by to někdo dělal proti vůli majitele auta) úplně mimo.

P. Diviš 22.10.2023 0:06

Zpochybňujete EUnijní myšlenku?

P. Labaj 22.10.2023 1:44

Nevím kterou myšlenku myslíte. Napovíte?

J. Jurax 22.10.2023 13:50

Onu o tom, že baterie u aut připojených k nabíječce budou vyrovnávacím úložištěm elektrické energie, aby byla udržena stabilita soustavy v případě, kdy občasné zdroje energie nedodávají.

Taky jsem ten nápad někde četl.

P. Diviš 22.10.2023 17:21

Já několikrát.

T. Hraj 23.10.2023 10:07

Tak pokud nebude foukat ani svítit, tak lze v nejhorším použít normální vypínač. Nebo fyzické odpojení auta ze zásuvky. Tedy pokud to nebude ilegální.;-D