26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

KLIMA: Experiment CO2

Tento text je lapidárním výtahem (‚pro blondýny‘) ze dvou podkapitol rozsáhlejší rozpracované kritické studie na téma „Fosilní paliva, energetika, externality a Green New Deal“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Han 21.5.2021 9:34

Já vám vůbec nerozumím. Asi za to může mé vysokoškolské vzdělání a to, že nejsem blondýna.

R. Langer 21.5.2021 10:59

Ano, na těch jeho vylhaných nesmyslech totiž stejně není čemu rozumět... ;-)

T. Diblík 21.5.2021 7:23

Dobrý den,

děkuji za článek. Žádám zdvořile o souhlas s jeho šířením pro účely vzdělávání. Zejména děkuji za připomenutí Karla Reimunda Poppera, který mimo jiné vysvětlil, že nemá smysl hlasovat o pravdivosti vědecké teorie.

P. Rada 21.5.2021 7:56

Zdá se , že ode dneška - pokud dá Diblíkovi K. zdvořiý souhlas - budou falzifikace =(tvorby padělků) uvedené K. na N.P. kdesi sloužit "pro účely vzdělávání".

Teoreticky i to jde. Vedle falz by ale D. měl v takovém případě uvádět i ověřitelnosti/verifikace a na tomto kontrastu by k posunu vzdělávání opravdu mohlo dojít.

Pro začátek si zkusme dohledat radiačně aktivní /spektrální/ charakteristiky skleníkových plynů:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C3%ADkov%C3%A9_plyny

Předně zjistit zdali mezi ně patří Argon a když tak s jakým podílem vlivů. K tomu si zas pro "falzifikaci" dohledat příslušné spektrální charakteristiky zejména v oboru IR zátení kolem 10 mikrometrů což je pro skleníkový efek frekvence zhruba odpovídající záření černého tělesa o průměrné teplotě zemského povrchu. Nápověda pro pohodlné je zde ale specielně k Argonu si to dohledejte v rámci prvého ale zásadníh kroku verifikace/falzifikace?

https://www.avcr.cz/export/sites/avcr.cz/cs/veda-a-vyzkum/avex/files/2020-02.pdf

Nemělo by to být těžké. Už kdysi totiž takvé pokusy udělal Tyndall (1820 až 1893).

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C3%ADkov%C3%BD_efekt

L. Novák 21.5.2021 8:06

Dementní gretén "Rada". Seznamte se, prosím! ;-D

T. Diblík 21.5.2021 8:21

Dobrý den,

Diblík žádal zdvořile o souhlas. To není totéž jako žádost o zdvořilý souhlas, což je pitomost. Sir Karl Popper ostře odmítl teorii verifikace. Z toho plyne, že se spolu nemůžeme shodnout ani v základním pohledu na to, co je věda.

J. Pavelka 21.5.2021 8:53

On sám princip falzifikace není samospasitelný...Kromě toho (ač to není ten úplně zásadní problém) něco verifikovat lze, např. že Země je ( v podstatě )kulatá, poznatky z anatomie, nebo že velryby nesnášejí vejce, ale rodí živá mláďata...A i v Popperově pojetí je to s tou falsifikací složitější, než se tio populárně prezentuje

T. Diblík 21.5.2021 11:44

Nezdá se mi, že by někdo uvedené příklady podroboval vědeckému zkoumání.

J. Strakoš 21.5.2021 7:06

Článek super, jen to slovo falzifikace je sice správně, ale osobně mi hodně nesedí, má takový nádech podvodu a spíše by se hodilo vyvratitelnost nebo zpochybnitelnost.

P. Rada 21.5.2021 7:58

Mám za to, že o super-podvod právě jde. Pokud by ale dnes bylo Aprýla - ještě bych to zkousnul.

R. Langer 21.5.2021 11:00

Jo, o podvod Zelených bolševiků jde především, podvodníku! ;-D

L. Novák 21.5.2021 6:46

Pěkně napsáno. Ukládám do archivu. ;-) [>-]

R. Vacek 21.5.2021 6:28

Když se podíváme do daleké minulosti kde se pohybovala globální teplota a kde koncentrace CO2, tak zjistíme opět, že mezi nimi žádný vztah není.

https://www.quora.com/When-in-Earths-history-was-CO2-last-as-high-as-415-ppm

P. Rada 21.5.2021 7:25

Právě! Tak se do daleké minulosti poctivěji podívejme. Zvažme tedy k Vámi uvedenému grafu ještě vývoj teplot a sluneční iradiace. Tedy pro stejné období a udělejme i průběžnou a co možná celkovou radiační bilanci:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Radia%C4%8Dn%C3%AD_p%C5%AFsoben%C3%AD

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/All_palaeotemps.svg

https://cs.wikipedia.org/wiki/Paradox_slab%C3%A9ho_mlad%C3%A9ho_Slunce

R. Vacek 21.5.2021 7:29

Skoro to vypadá, že popíráte, že žijeme v období pro Zemi netypicky chladném. A to navzdory tomu, že Slunce vyzařuje energie více.:-)

P. Rada 21.5.2021 9:39

Nepopírám - spíše tvrdím, že časově statisticky vzato žijeme přesněji řečeno na konci období pro Zemi nebývale chladném ale zároven pro život na ní nebývale vhodném.

Život v pravém slova smyslu na rozdíl od planetárně neživého už ze své definice popisující projevy metabolické, biodiverzita, dědičnost a ve výsledku pokles entropie (růst uspořádanosti) v živém systému.

Optimální aktivity enzimů co do šancí ma optimum produktivity biosféry... jsou přitom jak mezi producenty... tak destruenty... vázány na relativně úzské teplotní rozmezí kdy je voda v tekutém stavu ale ještě chladná.... Glob. půměr kolem 15C.

V tomto smyslu tvrdím, že nebývale dobře bylo životu na Zemi minulých deset tisíc let během Holocenního optima.

Sluneční aktivita dlohodobě pojato (stamiliony let a déle) a astrofyzikálně doložitelně roste a právě tento růst může být pro život na lokalitě Země konečně limitující podmínkou.

Inteligentní život by si tohoto omezení mohl být vědom a proto usilovat o nastolení podmínek vhodných k překonání mezihvězdných propastí.

R. Tichý 21.5.2021 7:31

Tesil jsem se na Vase tapetovani o konci sveta vlivem vzrustu teploty a nic.

L. Novák 21.5.2021 8:13

V duchu jsem doufal, že po výzvě autorem článku, aby dnes nevstupoval do komentářů, zůstane mimo.

Ještě větší blbec, než jsme si mysleli...;-)

J. Lukavsky 21.5.2021 9:11

"Když se podíváme do daleké minulosti" vrty do ledovce Vostok naměřily teplotu a CO2 obsahy asi 400 000 let nazad. Z dat plyne, že nejdříve stoupala teplota a se zpožděním cca 300 let stoupal obsah CO2 v atmosféře. Zajímavé je, že ten slavný "hokejkový" graf začíná od r. myslím 1850. Proč když máme mnohem delší grafy? Není to proto, že takto to hezky vychází jak potřebujeme? V grafech se dá změnou měřítka, posunem osy Y, změnou začítku moc hezky manipulovat. Nu ale pak to není věda neb ta má základní pravidlo "vše jest zpochybnitelné". J.L. end

R. Vacek 21.5.2021 9:19

Boj za klima má znaky náboženství.

Má své svaté, kteří káží masám ("Greta" se jeden z nich jmenuje).

A jako u každé víry nepotřebuje důkazy.

Ti, kteří jsou nevěřící se stávají centrem opovržení, popřípadě jsou pronásledováni a i oni jsou nuceni se podrobovat náboženským rituálům.

R. Langer 21.5.2021 14:48

Má znaky škodlivého, ba fanatického náboženství, jako je třeba islám, nacismus, nebo komunismus. ;-)

J. Hruška 21.5.2021 6:25

Co to je? "Tupci se raději obloukem vyhni, vždyť se přece z jeho rtů nic nedozvíš". Falzifikace.