20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

DOPRAVA: Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?

Několik nedávných zjištění svědčí o tom, že elektromobily nemusí představovat zdaleka tak skvělou alternativu ke spalovacím motorům, jak se může na první pohled zdát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Mokrý 14.6.2023 5:48

Možná někdy budou, ale nesmí to být protlačováno nařízeními a dotacemi, že !

A už mají vymyšlen postup/princip recyklace ?

V. Mokrý 14.6.2023 5:46

;-)

V. Mokrý 14.6.2023 5:46

:-)

V. Mokrý 14.6.2023 5:44

R^

K. Machala 14.6.2023 4:07

Příliš pozdě, příliš málo. Je třeba zachovat auta na benzín, jinak bude dopravování nedostupné. Jde o protičeskou politiku a tento postoj k ní je velmi nedostatečný.

S. Sedlák 14.6.2023 3:36

Pokud by měla být nahrazena jedna stanice pro fosilní paliva nabíječkami, musela by ji nahradit v poměru deset nabíječek na jeden stojan. Rychlým nabíjením se baterii zkracuje životnost. Dostat do 50 kWh baterie za pět minut reprezentuje výkon přes 600 kW a při 95% účinnosti ztrátu 30kW výkonu. Ten je třeba uchladit. S prodloužením doby dobíjení se sice poměry zlepšují, ale narůstá počet nabíječek a 2.5 kWh ztrát, takže při nabíjení půl hodiny ztrátový výkon 5kW. Už jste někdy zkoušel takov zdroj tepla uchladit.

Jaké je vaše vzdělání, když máte tu drzost a zmiňujete názory inženýrů, elektrotechniků?

L. Novák 14.6.2023 2:12

Lucid Air vzplál na parkovišti. Požár elektromobilu zlikvidovali přivolaní hasiči

https://elektrickevozy.cz/clanky/lucid-air-vzplal-na-parkovisti-pozar-elektromobilu-zlikvidovali-privolani-hasici

Požár elektromobilu: Mluvili jsme přímo s hasiči a zjistili, jak se věci skutečně mají. Opravdu je to takový průšvih?

https://www.garaz.cz/clanek/s-hasici-otevrene-o-elektromobilech-je-to-prusvih-21005165

!!

L. Novák 14.6.2023 2:05

Evropská "pravice" brzdí Green Deal. Rok před eurovolbami začal boj o voliče vystresované „zelenou“ politikou ;-D EU

Největší politická skupina na kontinentu podpořila zemědělce, kteří odmítají ekologičtější hospodaření pod hlavičkou Green Dealu. Pokud neustane tlak na ochranu životního prostředí, hrozí podle lidovců ztráta konkurenceschopnosti, odchod lidí ze zemědělství a i nedostatek potravin v Evropě. Rok před novými eurovolbami tím začal boj o hlasy lidí, kteří se bojí dopadů zelené politiky na živobytí. ...

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/promeny-zemedelstvi/evropska-pravice-brzdi-green-deal/r~c0900a70ef3711eda25a0cc47ab5f122/

L. Novák 14.6.2023 1:55

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/27.11.2022/27.12.2022/today/

Elektřina z OZE na začátku zimy v Německu...

EU ELEKTROMOBILY V NĚMECKU JEZDÍ NA UHLÍ! :-P

L. Novák 14.6.2023 1:53

Nedostatek elektrické energie v zimě a v době, kdy nesvítí a nefouká vítr. Viz Německo na podzim:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/27.11.2022/27.12.2022/today/

A toto je současnost s největším slunečním svitem v roce. Německo s mnohabilionovými investicemi do OZE není schopno ani jediný den pokrýt vlastní spotřebu elektrické energie, musí dovážet el. energii ze zahraničí (JE ve Francii) a používat i nadále fosilní paliva k zálohování OZE, aby jim neklekla rozvodná soustava:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/13.05.2023/14.06.2023/today/

To je realita, zelený soudruhu Kostelanský. A teď už můžete spustit ty vaše tuny blábolů... :-)

L. Novák 14.6.2023 1:38

Elektrovůz požehnánímím? ;-D Fantasmagorie zeleného trolla Kostelanského jako obvykle. Cena elektromobilů neklesá, rozhazování dotačních peněz EU vede k vysoké inflaci a ceny základních materiálů náročných na množství energie při zpracování prudce rostou, ostatní i díky zvyšující se poptávce a omezeným zdrojům na planetě Zemi.

Kostelanského tohle nezajímá. On přece buduje ZELENÝ KOMUNISMUS a totalitní energeticky nedostatečný státní systém, kde budou všichni čekat, až zasvítí slunce a budou si moci dobít svá auta a mobily... :-P Co budou dělat v zimě, když nesvítí? Zavede se povinný zimní spánek v polystyrénových boxech, aby lidi neumrzli...:-)

J. Kostelanský 14.6.2023 1:36

Sem s těmi fyzikálními principy. Uveďte alespoň jeden, podle kterého jsou elektromobily nesmyslem. Alespoň jeden. Nejlíp i s důkazem pomocí výpočtu. ;-D;-D;-D;-D;-D

Ty zmiňované principy a přírodní zákony jsou jako žena detektiva Columba: pořád se o nich mluví, ale nikdy je nikdo neviděl.

L. Novák 14.6.2023 1:28

Kostelanského ZELENÝ BLÁBOL jako obvykle. Píše nesmysly z neznalosti fyzikálních principů... :-P

L. Novák 14.6.2023 1:25

Pane EUROPOSLANČE, běžte tohle vykládat vašim partajním kolegům z KDU-ČSL Hubáčkové, Jurečkovi, Hladíkovi a dalším, co spolu s vámi tyhle nesmysly zavádějí a v minulosti odhlasovali v Paramentu ČR.

Že EU Lidovci v EP dostali strach, že nebudou zvoleni a vy s nimi a otočili, ponechávám k diskusi. :-P

J. Kostelanský 14.6.2023 1:25

... elektrovůz požehnáním: na běžný provoz svého vozu jim bude stačit domácí nabíječka. Ušetří čas a nemálo peněz.

Že těch zbylých 50 % si takovýto luxus nemůže dovolit? Bydlení v rodinném domě vždy mělo své výhody i nevýhody. Teď k výhodám přibyla i tahle ta. V českých podmínkách ale ani to nebude až takový problém. Velká část lidí, co bydlí ve městech, mají chatu nebo chalupu, kde se přes víkend auto bude dat dobít. Někomu to bude stačit, někomu ne. Možná se z možnosti dobíjet auta doma stane rozhodující důvod k vlastnímu domu pro lide, co váhají, který způsob bydlení je pro ně lepší. To je ale samozřejmě jen jedna z mnohých možností, která může, ale taky nemusí nastat.

Existují ale i jiné možnosti pro lidi, co bydlí ve městech. Kolem velkých firem jsou zpravidla i velká parkoviště pro jejich zaměstnance. Přímo se tak nabízí další firemní benefit - výhodné dobíjení elektrovozů zaměstnanců během jejich pracovní doby. Zajímavé bude jistě i využití obrovských parkovišť kolem nákupních center. Ve městech tam lidé nakupují alespoň jednou týdně, a určitě to není záležitost 10-15 minut. Během návštěvy takového obchodního centra tak bude dost místa a času pro nabíjení elektrovozů zákazníků. A opět si přímo nabízejí bonusy zákazníkům za jejich nákupy: za každých 200, 300, 500 nebo 1000 korun koupeného zboží tolik a tolik kilowatthodin za výhodnou cenu nebo zcela zdarma. Nebo benefity za nákupy během některých dnů v týdnu nebo části dne.

Jde hlavně o postoj. Kdo chce hledá způsoby, jak to udělat. Kdo nechce, pořád jen hledá důvody, proč to nejde a nepůjde udělat.

J. Kostelanský 14.6.2023 1:24

... klesají rychle, protože tak je to u každé nové technologie. Když začínala éra CD napalovaček, jednorychlostní stála kolem 20.000 německých marek, což tehdy bylo nějakých 350 000 korun. Ale již následující rok stála dvourychlostní napalovačka 20 000, ale korun. To je zcela standardní situace, že technologičtí nadšenci platí vývoj nové technologie ze svého - kupují produkty se slabými parametry za vysoké ceny. Ale jiná cesta není. To nejde čekat, až technologie "dozraje" někdy v šuplíku a současně se jen tak sama od sebe sníží její cena. Cokoli, na co si vzpomenete ze svého života, se vyvíjelo přesně takhle. Jak výkonné byly první počítače po roce 1990? Jak dlouho bylo možno telefonovat s mobily první generace NMT? Jak kvalitní byly fotky prvních digitálních foťáků? Jaký obraz a jaké rozlišení měly první plasmy a LCD televizory? Jak rychlý jste měli internet před 20 nebo 10 lety a jak jej máte teď? Mohli ste před 20 lety sledovat na vašem mobilu nějaké online videa? A jakou výbavu mělo průměrné auto před 30 nebo 20 lety a jakou má teď?

Vývoj v Německu probíhá očekávaným způsobem. Tam přišli na to, že do roku 2030 nebudou potřebovat 1 milion nabíjacích stojanů, ale postačí jim polovina. Důvod je zcela zřejmý a opakovaně jsem o něm psal: ti, co bydlí v rodinném domě (v Evropě je to kolem 50 % lidí), si svůj elektrovůz nabíjejí doma. Je to pohodlnější a hlavně mnohem levnější. Délka nabíjení je síce podstatně delší (řádově hodiny místo několika desítek minut), ale cena je násobně nižší. Průměrný vůz beztak 90 až 95 svého "života" jen stojí někde zaparkovaný. Tak proč ten čas nevyužít na ušetření nákladů na dobíjení? Navíc komfortu doma při nabíjení se žádné nabíjecí místo někde u silnice, byť sebelepší, nemůže vyrovnat.

Uvedu ještě jeden příklad. Hodně lidí bydlí na malých vesnicích, kde není benzinka. Ta nejbližší může být třeba i 20 kilometrů daleko. Pokud dělají přímo ve vesnici nebo jejím okolí, nemají moc důvodů jezdit do města. Pro tyto lidi bude elektrovůz požehnán

J. Kostelanský 14.6.2023 1:23

Blíží se volby do Evroparlamentu, a tak si pan Zdechovský již teď nadhání své voliče. Ale takovým blbým způsobem. Asi jako když pejsek s kočičkou vařili dort.

Polovina článku je o Tesle. Co čekal, že v těch uniklých materiálech asi bude? Samozřejmě jako v každé velké firmě se i v Tesle za pochodu řeší problémy. Pan Zdechovský je ale již tak dlouho v Bruselu, že tohle je už mimo jeho chápání reality. Práca ve velké firmě, která již několik let roste tempem 50 % ročně, už z principu nemůže být snadná. Zvláště v situaci, kdy je Tesla pionýrem, vymýšlí, testuje a odhaluje slepé uličky. Těm, co Teslu následují, pak stačí jen pobrat zkušenosti od Tesly a cestu mají podstatně snadnější. Již nemusí testovat a zkoušet, jestli nějaká novinka bude přínosem nebo to bude ztráta času a peněz.

Co se týče elektromobilů obecně, pořád se hledají důvody, proč ne a ne a ne. Akorát elektrofobům docházejí nápady. Stačí si jen vzpomenout, proč před 5 nebo 8 lety byly elektromobily nesmyslem: malý dojezd - max. 200 km, dlouhé nabíjení v řádu hodin, vysoká cena a nevalné užitné vlastnosti elektromobilů, zejména jejich velikost, nedostatek lithia, kobaltu a dalších kovů, práce dětí v Kongu v kobaltových dolech, nemožnost nabíjet elektrovozy rychleji, protože kabely by pak museli být tlusté jako alespoň jako mužské stehno, slabá infrastruktura, nedostatek nabíjecích míst, nedostatek elektřiny obecně, slabý výběr modelů elektrovozů, kolaps rozvodní sítě, absence recyklačných linek, zoufalý nedostatek fabrik na výrobu baterií, ulice plné nabíjecích kabelů, rychlé opotřebovávání gum kvůli vyšší hmotnosti elektrovozů. Nej argument, jaký jsem několikrát slyšel a četl: "JÁ jsem doktor přírodních věd/ inženýr elektrotechnik apod., já tomu musím rozumět, a JÁ říkám, že je to nesmysl."

Panu Zdechovskému zůstal jen komický argument v podobě problémů s ojetými elektrovozy a značným poklesem cen ojetých elektrovozů. A pak jakési výpočty o ekonomické neefektivitě na základě "bulharských" konstant.

Co na to říct: Ceny elektrovozů klesa

L. Novák 14.6.2023 1:18

Je taky nutné porovnat čas strávený u pumpy tankováním paliva a u nabíječky... Tankování má příkon v MW (viz energetická hustota přečerpávaného paliva), zatímco dobíjení probíhá výkonem v řádu kW, pokud vás při nabíjení neomezí kvůli přetížené energetické soustavě. :-P

Takže klasická benzínová pumpa je schopna plně nabít (naplnit do 100%) nádrže mnohem většího množství automobilů za hodinu či den, než nabíjecí stanice se stejným počtem stojanů množství elektromobilů.

L. Novák 14.6.2023 1:10

Ty pochybnosti jsou výsledkem reálného vývoje a poznání. Ne fantasmagorických blábolů zelených fanatiků neznalých přirodních věd a fyziky, jak se tady sám předvádíš už 20 let.!! :-P

M. Josífko 14.6.2023 1:01

Pokud politici rozhodují o technických záležitostech, tak to nemůže dopadnout dobře.

J. Huml 14.6.2023 1:00

Litr benzinu je asi 36 kc. Kolik litru na 100 km? 4 - 5 ?

M. Šejna 14.6.2023 0:25

Ta cena elektřiny na 100 km je nějaká podivná.

Elektromobil spotřebuje asi 15 až 25 kWh na 100 km. Jedna kWh stojí u nás po loňském brutálním zdražení okolo 10 Kč. Takže cena by se měla pohybovat mezi 150 až 250 Kč na 100 km.

To je zhruba na úrovni ceny za naftu nebo benzín.

M. Šejna 14.6.2023 0:20

Tesla je opravdu dost poruchové auto. To by ale bylo i v případě, že by měla spalovací motor.

Německé elektromobily jsou spolehlive

P. Rada 14.6.2023 0:13

Autor pochybně porovnává neudržitelné s nedořešeným a tak mu pochopitelně vycházejí samé pochybnosti.