20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

DOPRAVA: Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?

Několik nedávných zjištění svědčí o tom, že elektromobily nemusí představovat zdaleka tak skvělou alternativu ke spalovacím motorům, jak se může na první pohled zdát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 14.6.2023 17:43

To je UI. Dosud nedokonalá, ale už umí gúglit.

J. Jurax 14.6.2023 17:41

A samozřejmě mi chybí výčet toho, co autor v putovním cirkuse proti elektromobilitě a vůbec proti tomu zelenému šílenství činí. Nějak mi to uniklo.

Akorát vím, že podpořil nařízení o sdílení úsilí, které stanoví členským státům přísnější limity pro emise skleníkových plynů z dopravy, budov a zemědělství do roku 2030.

A podpořil, aby členské státy dobrovolně přijaly orientační osnovy základních a středních škol o EU a globálním občanském vzdělávání a výchově k euroobčanství.

A 22.5.2023 napsal - Dobré fungování Frontexu znamená bezpečí našich občanů. Není čas ani prostor hrát s Frontexem nějaké ideologické hry. Nové vedení Frontexu odvádí perfektní práci a jsem jednoznačně přesvědčen, že velká většina problémů se dá přisoudit bývalému vedení. Frontex je dnes dobrou agenturou, která dělá dobrou práci. (!!!!)

J. Jurax 14.6.2023 17:21

No, ač opravdu nejsem příznivcem elektromobility, musím konstatovat, že v první části článku se autor dopustil ryzí demagogie - totiž to, co vyčítá vozům Tesla, nesouvisí se způsobem jejich pohonu.

Jinak samozřejmě souhlas až na tu poslední větu o čistších alternativách. Syntetická paliva jimi díky ceně ztěží budou, i kdyby EK nařídila a putovní cirkus odkývnul, že jsou ekologická a emise zločinného kysličníku netvořící; vodík je zatím veliká otázka - jak výroba ve velkém, tak transport a použití.

J. Novák 14.6.2023 17:01

A co jste proti unijnímu ekoneoliberál fašismu udělal vy, vaše strana a vaše vláda? Nic, vy jste dokonce aktivně proazovali tato zvěrstva.

L. Novák 14.6.2023 16:56

Jsi debil, protože odkazuješ na článek, který mají už týden zablokovaný, tedy obsah není přístupný... :-P

K. Nový 14.6.2023 16:47

1) fosilní paliva jsou a budou udržitelná ještě HODNĚ dlouho.

2) dotace jsou čisté zlo. Socialismus na ně v rokce 1989 dojel a socialismus EU na ně dojete také.

3) Lidi sami ví nejlépe, co chtějí.

Elektromobilita je prostě horší a dražší než normální diesel.

K. Nový 14.6.2023 16:45

Můžete stavět blíže, ale za vlastní peníze.

K. Nový 14.6.2023 16:44

P. Kozelský má pravdu.

K. Nový 14.6.2023 16:43

"Z neznámého důvodů stále převládá u mnohých přesvědčení, že vozidla se spalovacím motorem budou v dohledné době nevyhnutelně nahrazená elektromobily." - pár magorů si to myslí a EU to tlačí, ale bude z toho jen automobilismus jako na Kubě.

M. Sedláček 14.6.2023 16:18

V čem je napřed? V počtu mrtvých?

L. Novák 14.6.2023 16:13

A jak to souvisí s elektromobilitou, troubo? ;-D

L. Žaloudek 14.6.2023 15:58

Chyba je v tom, že jak sundáte nohu z plynu, začne auto okamžitě rekuperovat. Dělají to i hybridy, a to i ty mild-. Asi se budeme muset zase naučit vyhazovat kvalt...

L. Žaloudek 14.6.2023 15:45

Aspern se buduje už od roku 2007 a má být dokončen roku 2028. To tedy znamená ani ne 1000 lidí ročně. Úloha pro pana Radu: Za kolik let bude přestavěna celá Vídeň?

P. Rada 14.6.2023 14:40

1. Neudržitelnost naopak JE DŮVODEM - její projevy argumentem.

2. Dotace v odkazu jsou pojmem odvozeným s metodiky IAE - viz text.

3. Lidský zájem je pojem spekulativní. Fakta výroby/ prodeje jsou o realitě dotyčného trendu. Dávám ale zapravdu, že zatím jsou v podobě osobní auto-mobility pro movitější vrstvu. Malá elektromobilita ale ukazuje, že může jít obecněji především o jinou dopravní alternativu - nikoli o náhradu za kterou ji leckdo vydává.

P. Rada 14.6.2023 14:32

"Tlačil" bych na koncepci urbanistiky. Situace výstavby satelitních ubytoven odlehle od škol, obchodů, rekreace i zaměstnání... vede k neudržitelné náročnosti na dopravu.

M. Pivoda 14.6.2023 14:17

Google Translate (bez lidské korekce překladu, pouze AI)

Překvapivá pravda o tom, které domy mají tepelná čerpadla.

Novinky: Tepelná čerpadla, která využívají elektřinu k vytápění i chlazení domů, jsou nyní v domácnostech s nízkými příjmy v USA stejně běžná jako v těch bohatších. To vzdoruje trendu mezi spotřebitelskými klimatickými technologiemi, z nichž mnohé si mnohem pravděpodobněji osvojí bohatí.

Proč na tom záleží: Vytápění budov je obrovským klimatickým problémem – zhruba 10 % globálních emisí pochází z naší snahy udržet naše vnitřní prostory pohodlné. Ale zatímco vlády touží po tom, aby lidé přijali nová zařízení, která by mohla nahradit systémy spalující fosilní paliva, historicky takové změny nebyly distribuovány rovnoměrně. Tepelná čerpadla, alespoň v USA, se zdají být jiná. To jsou dobré zprávy.

Celkový obrázek: Počet domácností, které se spoléhají na tepelná čerpadla, je stále malý a neexistuje žádná záruka, že je budou i nadále za stejných podmínek používat domácnosti s různými příjmy. Finanční pobídky by však mohly pomoci přinést úspory nákladů a klimatický pokrok spojený s tepelnými čerpadly všem, nejen bohatým.

M. Pivoda 14.6.2023 14:14

The surprising truth about which homes have heat pumps.

The news: Heat pumps, which use electricity to both heat and cool homes, are now just as common in low-income households in the US as they are in wealthier ones. This bucks the trend among consumer climate technologies, many of which are much more likely to be adopted by the wealthy.

Why it matters: Heating buildings is a huge climate problem—roughly 10% of global emissions come from our efforts to keep our indoor spaces comfortable. But while governments are eager for people to adopt new appliances that could replace systems that burn fossil fuels, historically, such changes haven’t been distributed equally. Heat pumps, at least in the US, seem to be different. That’s good news.

The big picture: The number of households that rely on heat pumps is still small, and there’s no guarantee that they will continue to be adopted at equal rates by households with different incomes. But financial incentives could help to bring the cost savings and climate progress associated with heat pumps to everyone, not just the rich.

J. Hejduk 14.6.2023 13:50

Tak vodik se zatim vyrabi ze zemniho plynu a elektrolyzou by ta cena byla moc vysoka. Zatim jsem narazil pouze na clanky- jako ze bude...

Dalsi problem vodiku je jeho vybusnost a uskladneni.

A synteticka paliva? Pan Zdechovsky by mel pouzit nejdrive Google, nez neco napise. A tito lide hlasuji za nas v Evropskem parlamentu.

https://elektrickevozy.cz/clanky/cena-150-korun-za-litr-benzinu-synteticka-paliva-jsou-proste-nesmysl

M. Kocián 14.6.2023 13:36

Pak by ale asi bylo víc na místě soustředit se na lepší koncepci veřejné dopravy - ta z předminulého století už moc dobře nefunguje. A pokud do toho chtějí za každou cenu vrazit elektromobily, tak něco jako "lepší trolejbus", který překoná na baterii vzdálenost mezi dvěma elektrizovanými linkami. Vývoj není radno brzdit, ale ani tlačit od zeleného stolu.

M. Kocián 14.6.2023 13:30

Bylo by třeba sjednotit spotřební daň a DPH, které tvoří podstatnou část ceny paliva, se spotřební daní pro elektřinu. Dotované ceny se samozřejmě srovnávat nedají.

T. Hraj 14.6.2023 13:20

Ano, říkáte to správně. Chtějí měnit kulturu a převychovávat občany, Thunbergové, Timmermansové a jiní.

Lze hovořit za ostatní bez troufalosti, stačí se totiž podívat na prodejní čísla EV (bez dotační podpory).

V. Církva 14.6.2023 13:18

Jasně je to slátané. Polovina s elektromobilitou vůbec nesouvisí a Tesla je kritizována za asistenční systémy. A nakonec u tak složité a moderní technologie a takovém objemu výroby je toto standard každého výrobce nejen aut a autonomních systémů.

Nebýt toho, co píšete i vy, že si Tesla hraje, že je o parník napřed. A její akcie přešpo ované. Že jsou tak napřed si nemyslím, jak elektromobilitě tak autonomii se dnes věnují úspěšně i zavedení výrobci, kteří navíc ví že automotive je o spolehlivosti a bezpečnosti. Troufám si tvrdit že tam je Tesla i Čína spíš pozadu. Špatně otestovaný neosvědčený systém je v safety neakceptovatelný.

Co se týká jiných pohonů souhlas. Zatím vyhrávají u nízkoemisních aut baterie.. Je ale pravdou že je jimi EU posedlá. Nedává dostatek volnosti konkurenčním řešením.

T. Hraj 14.6.2023 13:17

1) Možná že je fosilní energetika "dlouhodobě neudržitelnou technologií". To ale není žádný důvod přestat ji používat.

2) "Dotace fosilních paliv" jsou široký pojem, pod který se schová téměř cokoli včetně loňského stropování (to je ale ironie, že?). Fosilní paliva nejsou drtivě dominantním zdrojem energie po celém světě kvůli dotacím, ale kvůli tomu, že jsou levná.

3) Statistiky hezké. Co z nich ale vyplývá? Že o EV je zájem? To asi těžko. Stačí se podívat, co v Evropě udělaly prodeje letos po zrušení některých dotací. Především jsou ale stále EV hračkami bohatých, které jim platí chudí.

M. Kocián 14.6.2023 13:08

Mám osobní zážitek, kdy Tesla chytla při grilování na zahradě (a nestála ani tak blízko). Přijely tři hasičské vozy, které ale jen kropily okolí a nechaly ji dohořet. V podzemních garážích pod nákupním střediskem bych tohle fakt vidět nechtěl.

P. Rada 14.6.2023 13:08

Považuji za troufalost hovořit za všechny občany. To tuplovaně ve chvíli, když jich statisticky vzato dennodenně dominantní počet musí dojíždět jen cca 20km daleko a exoti s tohoto chumlu argumentují skoro dvou-řádově vyšší potřebou jako normálností a pominuti jsou naopak dopady na pěší... Takové fantasmagorie svědčí právě o probíhající "sebevraždě v přímém přenosu".

Řešení přitom může tkvět právě v oné nutné dojezdové vzdálenosti dané ekonomicko-urbanizační strukturou. Může se totiž ukázat, že řešení problému tkví ve struktuře i kultuře která umožnuje většinu cest zvládnout pěšky. Viz nově budovaná Vídenská čtvrt Aspern.

P. Rada 14.6.2023 12:57

"Jádro problému" je v porovnávání neporovnatelného resp. ve vizi, že dlouhodobě neudržitelnou technologii lze nahradit docela jinou pejorativně nálepkovanou "skvělou alternativou".

Pokud by autor věcněji porovnával dopravní problmatiku podle charakteru provozu nař. dominantně hustá zástavba, příměstské aglomerace, dálniční, nákladní... mohl by dospět hodnověrnějšímu pohledu.

S dotacemi máte pravdu ale zas jen obecnou bez specifikování míry a důsledků. Globálně nejmasivnější dotace jdou totiž doposud fo fosilní sféry s velmi širokými dopady na společnost a i její dopravní systémy:

https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/iea-globalni-dotace-do-fosilnich-paliv-dosahly-loni-bilionu-dolaru

Výmluvněji, věcněji... je vývoj jen elektromobility popsán zde:

https://www.ev-volumes.com/

P. Kozelský 14.6.2023 12:49

My občané to víme, že dokud nebudeme mít zdroj levné elektrické energie a systém kde přijedu a za pět minut jedu dál s dojezdem i v zimě na hranici 1500 km je to jen a jen ekonomická sebevražda v přímém přenosu.[>-]

R. Gramblička 14.6.2023 12:47

Prostě Zdechovský, co možno čekat od někoho, kdo považuje dezinfo za opak informace a kdo před léty obhajoval podvodné jednání jisté nebankovky

T. Hraj 14.6.2023 12:42

R^

T. Hraj 14.6.2023 12:41

No, zatím jsou.