20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

DOPRAVA: Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?

Několik nedávných zjištění svědčí o tom, že elektromobily nemusí představovat zdaleka tak skvělou alternativu ke spalovacím motorům, jak se může na první pohled zdát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Hraj 14.6.2023 12:40

Mícháte emise polutantů a emise CO2.

Kdyby EV vytlačoval ICE auta, tak by se automobilky přirozeně trendu přizpůsobily. Nevím, proč by měly dál produkovat něco, co zákazník nechce a zkrachovat.

F. Brnušák 14.6.2023 12:39

Co konkretne na tom vypoctu s 7 Telmelinama nesedi?

T. Hraj 14.6.2023 12:35

Co je to "studie pro OSN"? Studie pro OSN vypracovává IPCC. V její 5 zprávě se nic o katastrofě pro lidstvo nepíše.

F. Brnušák 14.6.2023 12:35

Ty argumenty co jste psal v prvnim prispevku stale plati. Jednim z nejzasadnejsim je hustota ulozene energie. (auto opatrene 60l nadri (necelych 60kg) ujede 1000km pri spotrebe 6l. E-auto opatrene baterii 60kWh o hmotnosti 300kg ujede 300km pri spotrebe 20kW/h.

Aby se nabila baterie 60kWh za 1/2hod je potreba nabijeci vykon 120kWh, coz je pri palubnich 400V potreba nabijeci proud 300A (pro predstavu uvedu ze svarovani ele obloukem se realizuje od 60A) Pokud chcem snizit nabijeci proud, musime zvysit napeti. Cim vyssi napeti, tim vetsi ryziko prave elektrickeho oblouku. Takze kabely tluste jako stehno nejsou treba, kabely 2x tlustější než ke svářečce jsou docela dobra volba, pokud se o ne nechceme popalit

Dalsi zasadni je, ze ele energie uz dnes je malo a energeticka soustava je nadimenzovana na nynejsi odbery. Nikdo ze zelenych ani naznakem nerekl jak to chcete vyresit, vzdy reknete ze se to, ale jak a kolik to bude stat zatim nikdo z vas neodhadl. Stuie , ktere dokladaji ze je to nesmysl prehlizite.

T. Hraj 14.6.2023 12:32

Jste v zajetí techniky, fyziky a racionality. Pan Zdechovský věc vnímá jinak. Politicky. Jaké palivo zvítězí je v jeho světě čistě politické rozhodnutí. Bordel v tom dělají akorát ti hloupí zákazníci. Ti ale budou náležitě převychováni.

T. Hraj 14.6.2023 12:30

R^

A mimochodem, pokud jde o autonomii, Tesla je přes veškeré (pochopitelné) nedokonalosti o mnoho napřed vůči konkurenci.

T. Hraj 14.6.2023 12:26

Článek je slátaninou všeho množného.

První část haní Teslu nikoli za její EV jako taková, ale za defektní asistenční a autonomní systémy (mimochodem v autonomii je Tesla o parník před ostatními a vzhledem ke komplexnosti tohoto oboru a množství Tesel se nelze těmto případům až tak divit). Věta "Končí tak pohádka o Tesle coby průkopnické společnosti geniálního a zároveň excentrického miliardáře a vizionáře Elona Muska" je žlučovitou slinou. A především nepravdivou. Tesla je nadále průkopnickou a v mnoha ohledech svůj náskok zvyšuje.

V další části pan Zdechovský správně kritizuje EV za drahou pořizovací cenu, rychlý pokles hodnoty, drahé provozní náklady atd. Jádro problému s EV ale nezmiňuje. Totiž že neexistuje široce použitelný způsob ukládání elektřiny v průmyslovém měřítku. Nemáme baterie.

"Nastal čas začít více přemýšlet také o... vodík nebo syntetická paliva" - O těch zde již ale dobré století hovoříme, Mlho! Řešením (bez dotací) zatím nejsou. A nic nenasvědčuje, že by se to mělo změnit.

L. Šimon 14.6.2023 12:25

A sdělil jste to také panu Niedermaierovi ?

Ten nás totiž presvědčuje o opaku.

My kteří nemáme statisícové příjmy měsíčně už víme nebo alespoň tušíme, že to s tou výhodností elektromobilů je lež. Jen se to bohužel ještě nedostalo do europarlamentu. Nás netřeba přesvědčovat.

V. Povolný 14.6.2023 12:22

Tak nevím. Jakoby si pan Zdechovský nevědomoval, že elektromobily pokládá za skvělou alternativu především EU, kde dělá europoslance. Tedy vlastně ne za alternativu, ale za jedinou možnost. "Das ist alternativlos", řekla by mutti Merkel. A že se EU rozhodla protlačit to silou. Ať to stojí, co to stojí, a to doslova. Kritické názory se nepřipouštějí.

Rozebírat problémy spojené s touto technologií je zbytečné, ať už jsou technické nebo nějaké jiné. Problémy jsou, některé jako dětské nemoci, ale jiné neodstranitelné a dané použitou technologií. Elektromobily zkrátka nejsou tak univerzální, jako auta se spalovacím motorem. Přitom pro některé aplikace jsou výhodné už dnes, např. jízdy na krátkou vzdálenost (město) s možností dobíjení doma nebo v práci. Jenže tlačení této technologie silou dělá celé věci medvědí službu. Elektromobilita by se prosadila sama i bez politicko-ekonomického tlaku. Tam, kde je to výhodné, ekonomické a dává to smysl. Jinde pochopitelně ne, lidi nejsou padlí na hlavu, to je doména politiků. A nad tím by se pan Zdechovský mohl zamyslet, když už je ten europoslanec.

V. Mokrý 14.6.2023 11:48

tak jest

V. Mokrý 14.6.2023 11:46

Vlhké sny !

J. Anděl 14.6.2023 11:39

Hele, a ty asistenční brzdící, navigační, parkovací atd. systémy fungují na autech se spalovacími motory dobře?

Nejsem fanoušek elektrického pohonu, ale připadá mi, že poruchovost asistenčních služeb nemůže souviset s tím, jestli motor pohání elektřina nebo benzín.

R. Langer 14.6.2023 11:11

Reálně hoří mnohem méně, než auta benzínová, protože je jich 100x méně, než těch benzínových. Ale jak blafne jedno v řadě takových, je vymalováno. A nová auta žádné železofosfátové baterie NEPOUŽÍVAJÍ. Kde jste na to přišel? :-P

M. Pivoda 14.6.2023 11:04

Plzák?

Manželský poradce MUDr. Plzák se kdysi oženil podruhé. Jeho druhá žena ho pak poslala do obchodu cosi nakoupit, ale MUDr. Plzák právě to zapomněl koupit. Vrátil se domů.

MUDr. Plzákova druhá žena vztekle zamávala vařečkou nad bublajícím kuchyňským hrncem a prý přitom na Plzáka řvala "Jak ty mohl zapomenout?" MUDr. Plzák jí prý klidně odpověděl: "Jak? Asi jsem neměl dostatek dopaminu na nervových synapsích".

M. Pivoda 14.6.2023 10:50

Nejsem klimatolog. Nevím.

Já osobně nedovedu bezpečně rozpoznat ani experta na klimatologii, umělou inteligenci, ekonomiku, ...

J. Plzák 14.6.2023 10:45

Možná, ale určitě ne vlivem člověka.

J. Plzák 14.6.2023 10:44

"Máme zde třeba vodík, nebo alternativní paliva." To tomu autor dal. Napřed informativní článek o tom, jak to s elektroauty je a pak tohle.

V obou případech jde při výrobě o přeměnu elektrické energie v palivo. Každá taková přeměna probíhá s určitou účinností a ta jse vždy menší než jedna, čili dodáváme 100 a získáváme 30, 40, nebo padesát a ostatní jsou ztráty mizící v nenávratnu.

Takovýmto článkům vycházejícím v Rudém právu, v minulém století, říkali naši profesoři na Strojárně technické zprávy pro ženy v domácnosti.

R. Langer 14.6.2023 10:38

Ten Zelený magor vůbec neví, o čem mluví... ;-€

R. Langer 14.6.2023 10:36

Hm, já bych řekl, že kolik spotřebuje který elektromobil za rok je hodně individuální, ale vaše počty budou zřejmě vycházet z toho, že když sníte kuře, tak jsme my oba měli k obědu půlku kuřete, co? ;-D ;-D ;-D

Pche! :-P

R. Langer 14.6.2023 10:33

Ale právě to v té EU už nefunguje. ;-)

R. Langer 14.6.2023 10:32

Hm, tak si na to v klidu počkáme. Co vy na to? ;-)

R. Langer 14.6.2023 10:32

Spousta lidí tvrdí, že i komunismus je dobrý nápad, jenom to kazí lidi. U těch elektromobilů to pro změnu kazí fyzikální zákony. Do těch lidí to jde vtlouct násilím, ale u těch fyzikálních zákonů si už nejsem tak jistý.

Ne, NENÍ to dobrý nápad. A se stávající technikou ani nikdy nebude! ;-€

R. Langer 14.6.2023 10:28

Nebudou.

R. Langer 14.6.2023 10:28

Sakra. Sem to nepatří, to patří pod malou hloupoučkou UI.

R. Langer 14.6.2023 10:27

Já když na to kliknu, tak dostanu zprávu:

"Ups! Něco se nepovedlo :-(

Omlouváme se, probíhá technická údržba systému. Prosíme vraťte se později."

A tak to s celým tím "globálním oteplováním" funguje. ;-D

L. Písařík 14.6.2023 10:11

Dík za info. Dokud nevydrží baterka i v zimě aspoň 400 km při svícení a topení, nemá pro mně elauto význam. Jaká je životnost baterky a cena výměny? 60% ceny auta?XXX

V neděli jsem jel asi 30 km za el Audi, dobře akceleroval, ale jak zřejmě sundal řidič nohu s plynu, poblikával brzdovými světly, jako by se chystal brzdit, to bylo poněkud matoucí zvláště tam, kde evidentně nebyl důvod.:-/

P. Vychodil 14.6.2023 9:57

synku, co dle tebe "rvu na silu" ? Já jsem snad vyjádřil nějaký názor ? pomož mi jej definovat.

Mimochodem, existuje celkem dobrá studie ČVUT, která se zabývá e-mobilitou v celém cyklu "cradle to grave"

P. Diviš 14.6.2023 9:57

Pokud by nebyl elektromobil politicky tlačen, rozšířil by se leda zázrakem. Ta technologie uskladňování energie v baterii prostě je neefektivní a tedy drahá a nepohodlná.

M. Pivoda 14.6.2023 9:55

Dnešní Lidovky.cz: Oteplování planety zrychluje nebývalým tempem, varují ve studii pro OSN vědci.

A. Forman 14.6.2023 9:49

Myslíte ?