Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
KLIMA: Brusel zachráncem planety
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
L. Novák 6.7.2023 16:29ENERGIE: Jak napálit Čechy solárními panely Milan Smutný https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/energie-jak-napalit-cechy-solarnimi-panely.A230702_194334_p_klima_nef |
L. Novák 6.7.2023 12:37Ceny elektřiny na evropských spotových trzích o víkendu zcela zkolabovaly Minulý víkend zažívala velká část Evropy slunečné a větrné počasí, což se podepsalo i na spotových cenách elektřiny, které tak v některých hodinách dosahovaly hodnot hluboko pod nulou. V případě Německa se ceny okolo nedělního poledne propadly dokonce k -500 EUR/MWh, což tamní trh nezažil již 14 let. Do záporu se ceny propadly v Německu i v pondělí, nicméně silnější poptávka v průběhu pracovního týdne zabránila tak výraznému propadu, jako tomu bylo v neděli. Evropské trhy s elektřinou v posledních týdnech opakovaně zažívají situaci, kdy se ceny elektřiny na spotových trzích během víkendových polední často propadají na hodnoty blízko nuly. Příčinou je silný nárůst instalovaného výkonu v solárních elektrárnách a nižší poptávka ve srovnání s předchozími lety. Během minulého víkendu se však k silné výrobě fotovoltaických elektráren připojil i vítr. Spotové ceny pro dodávku elektřiny během minulé neděle se tak v Německu dostaly do záporných hodnot během 14 po sobě jdoucích hodin. Výroba fotovoltaických a větrných elektráren byla tak silná, že propadu cen hluboko do záporných hodnot nezabránila ani pravidla, podle kterých některé podporované obnovitelné zdroje z aukcí z posledních let přichází v Německu v případě výskytu několikahodinových období se zápornými cenami o nárok na provozní podporu. Tato pravidla však nezabránila propadu cen ani v pondělí, kdy v případě Německa dosáhly záporných hodnot během navazujících šesti hodin. ... https://oenergetice.cz/trh-s-elektrinou/ceny-elektriny-na-evropskych-spotovych-trzich-o-vikendu-zcela-zkolabovaly Vidina příštích fotovoltaických "zisků"... |
P. Rada 6.7.2023 13:38Spíše mám "vidinu" ve smysluplnosti rozvoje akumulačních technologií. Za vhodnou ale doposud vesměs opomíjenou možnost považuji akumulaci energie do výrobků, které jsou energeticky velmi náročné a lze je přitom dlouhodobě skladovat - např. dusíkatá hnojiva. |
L. Novák 6.7.2023 16:22Táhni už do prdele s těmy tvými dementními žvásty! |
L. Novák 6.7.2023 4:41Investice do uhelné energetiky v Číně stále rostou, rozvoji obnovitelných zdrojů navzdory ... Podle výzkumu, který zveřejnilo Centrum pro výzkum energie a čistého ovzduší (CREA) a Global Energy Monitor (GEM), byla v Číně v roce 2022 schválena výstavba nových 106 gigawattů uhelných elektráren. To je čtyřikrát více než v roce 2021 a nejvíce od roku 2015. "Všichni ostatní od uhlí ustupují, avšak zdá se, že Čína šlape na plyn. Viděli jsme, že v Číně se začíná stavět šestkrát více elektráren než ve zbytku světa dohromady. A to navzdory skutečnosti, že velká část světa od uhlí upouští," uvedla Flora Champenoisová, analytička výzkumu uhlí ve společnosti Global Energy Monitor a jedna ze spoluautorek zprávy. ... Hnací síly – hrozba výpadků, důraz na energetickou bezpečnost a vysoké ceny Dle zprávy CERA a GEM je raketový meziroční nárůst povolování nových uhelných elektráren v Číně zřejmě reakcí na extrémní růst poptávky během špičkového zatížení v posledních letech. Ty jsou mnohdy způsobeny výkyvy počasí během letních měsíců. Pravidelná sucha totiž mnohonásobně zvyšují poptávku po klimatizaci během veder. Zároveň vedou k vysychání vodních toků, které mohou stejně jako uhelné elektrárny sloužit jako záložní zdroje. Čína zaznamenala v letech 2021-2022 rychlý nárůst poptávky po elektřině během špičkového zatížení. Nejvyšší zaznamenané zatížení vzrostlo právě v letních měsících, a to o 230 GW. Zpráva IEA také upozorňuje na fakt, že celosvětová poptávka po uhlí dosáhla v roce 2022 historického maxima, přičemž ceny vzrostly na bezprecedentní úroveň a dosáhly rekordních hodnot. Tento vývoj spolu s vysokými cenami zkapalněného zemního plynu podporuje investice do uhlí. ... https://oenergetice.cz/uhli/investice-do-uhelne-energetiky-v-cine-stale-rostou-rozvoji-obnovitelnych-zdroju-navzdory |
P. Rada 6.7.2023 12:06Pan Novák za pěkně předvedl klamný přístup k problematice klimatu a osobní odpovědnosti. To co je totiž pro vývoj klimatu podstatné jsou kumulativní imise v čase - které ale ani článek ani Novák nezminují natož aby je porovnávaly. Proč?! Typuji, že u Nováka proto, že takto pojato má prozatím průměrný Evropan oproti průměrnému Čínanovi zhruba trojnásobný podíl na dnešní situaci. Pokud by se navíc zohlednila i aktuální efektivita tvorby HDP na osobu - pak by se tuplovaně ukázalo, že měrná akcelerace klima změn i brzda technologického pokroku paradoxně už leží v Evropě - kdežto Čína je sice rozvíjející se ekonomikou s hanebným podtextem mnohdy otrocké práce - ale relativně progresivnější zemí a s hlediska osobní odpovědnosti jedinců doposud méně zatěžující životní prostředí. |
L. Novák 6.7.2023 16:23Bla, bla, bla Rada... |
J. Mk 5.7.2023 20:22Elektromobil zatim zadny ekologicky prinos neni.Naopak spinava, devastujici vyroba se presune jinam.Ekologie neni nahradit jeden produkt jinym, drazsim a mene efektivnim .Plus neni ani dostatek mineralu na zemi pro tento utopicky sen o baterii cistici zemi od prumysloveho znecisteni.EU mafie prosazuje sve mafianske zajmy na ukor obcanu. |
P. Rada 5.7.2023 23:05Zřejmě pomíjíte rozdílnost vlastností různých typů mobility v různých prostředích. Takto zploštěle oproti vlastnímu egu vnímají svět právě "mafiáni". Občas využívám oba typy pohonu i MHD... Už jen s fyzikálního principu násobně vyšší účinnosti motoru a schopnosti rekuperovat... může vykazovat zejména v městském provozu elektromobilita až několikanásobně nižší imise. Vidím to proto docela jinak. |
L. Novák 6.7.2023 2:20BLÁBOLÍŠ NESMYSLY, pořád dokola, MAGORE! |
P. Skřivan 5.7.2023 14:44Pokud autor kouká po elektromobilech, má to fakt těžké. Leda podle značky. :-) Čistý elektromobil je druh extrému. Hybrid je dnes standard. Rozdíl mezi elektromobilem a hybridem je jen v absenci druhého zdroje energie a velikosti baterky. Je to důvod pro tyhle debaty ? Myslím, že sotva. :-) |
J. Roškota 5.7.2023 12:11Je to taková laciná berlička všechno svést na zlý Brusel. 1.) základní směry politiky EU/Bruselu určuje Evropská Rada (hlavy členských států s právem veta - je to složitější, ale obecně to lze takto specifikovat) takže s bezuhlíkovým směřováním EU a s elektromobilitou musely někdy souhlasit i naši představitelé. 2.) podpora elektromobility není specifikem EU/Bruselu. Stejným směrem se vydávají i jiné státy USA, Čína, státy Latinské Ameriky .... Já sám si myslím, že většinová elektromobilita je nesmysl, ale je to jakýsi obecný trend kterému jsme se ani nesnažili zabránit, myslím ČR. Teď tady s větší či menší erudicí pobrekáváme nad rozlitým mlékem. Vzhledem k naší velikosti a významu ve světovém měřítku pojďme místo fňukání zkusit v, teď už zřejmě nevyhnutelném, najít něco co by nám mohlo pomoci uplatnit naše průmyslové a technologické tradice. |
L. Novák 5.7.2023 12:36Začněte u studia fyziky. |
P. Rada 5.7.2023 13:03Fyziku vynechte - ta je v tom víceméně nevinně. Pokud ale znáte alespon některé věcné nesrovnalosti ve fyzice - sem s nimi. Začněme proto raději u studia přebujelé lidské chamtivosti a pohodlnosti které jsou symptomem přebujelého konzumu. To ještě ve chvíli, když už civilizace stále více stojí před existenčními hrozbami na které ale nemá jiný lék jak zásadní změnu lidských postojů ke kolébce své existence. Zachranme životadárnost planety pro další generace. Máme totiž snad stále ještě možnost zvolit zdali MÍT nebo BÝT. https://www.databazeknih.cz/knihy/mit-nebo-byt-78462 |
P. Rada 5.7.2023 12:50Vesměs souhlas ale podotýkám, že "nesmysl" je srovnávat osobní fosilní mobilitu a osobní elektromobilitou resp. neudržitelné s nedořešeným bez toho, že jsou specifikovány konkrétní okolnosti. Celosvětově platnou okolností přitom je, že se prakticky všechny země smluvně zavázaly ke strategii snižování imisí. To, že jde zatím o závazky bez penalizací a tedy plné vágností, je stinnou stránkou dotyčné politiky. Věcným faktem proč vůbec k dohodám došlo je, že dnes už pozemská civilizace žije stále ve více faktorech neudržitelně. https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze Co se týká smysluplnosti závazku EU ohledně "nulových imisí", tak ta vychází s faktu, že k dnešní úrovni klimatické změny přispěly evropské země zhruba třetinovým podílem - zatímco lidnatost mají desetinovou! O své surovinové zdroje přitom vesměs už Evropa přišla a tak se stává stále závislejší na globalizovaném obchodu a tím i na dodržování mezinárodních vztahů. Pošklebky na téma "zachránce planety" - (jak se dnes předvedl Procházka) pravidelně s úst vypouštějí bud cynici, egoisti nebo hlupáci, kteří nevědí "která civilizaci bije". |
K. Křivan 5.7.2023 8:37Brusel musí jít k čertu. A začít s EU-komisí. |
P. Skřivan 5.7.2023 14:53Což začít Vámi ? :-) |
K. Křivan 6.7.2023 10:32Ale jdi ty náš malej blbečku ! A proč ? Co ty o mně víš ? Gowno ! |
I. Lyčka 4.7.2023 20:40To jsem se chtěl dovědět. A taky mne zajímá kteří vědci to tvrdí. Ale marně jsem klikal. |
J. Stárek 4.7.2023 19:55Navrhovaný postup, tedy elektromobilitu uzavřít do laboratoří do té doby, než z nich vypadne něco konkurenceschopného je nesmyslný. V takovém případě z nich nikdy nic konkurenceschopného nevypadne. To se může objevit pouze tehdy, pokud do této činnosti potečou obrovské peníze a nejen to, musí na tom být závislý i obchodní úspěch. A to je právě to, co se nyní děje. Jistě, je v tom i kus rizika, že se to nepodaří, ale to je život. Kdo neriskuje, nevyhraje. |
P. Rada 4.7.2023 20:23"Nesmyslné" je už jen porovnávat NEUDRŽITELNÉ s NEDOŘEŠENÝM. Elektromobilita sama přitom zřejmě řešením není - tím je daleko spíše celková změna životního stylu např. tak aby nebylo nutné osobními vozy tak často a tak daleko cestovat. Příkladem může být nově budovaná městská čtvrt Vídně - Aspern: ..." Čtvrť je koncipována jako „město krátkých vzdáleností“, s výraznou podporou pěší a cyklistické dopravy a promyšleným mixem městských domů s podporou drobného podnikání v parteru" www.fbadvokati.cz/cs/clanky/8316-videnska-ctvrt-aspern-seestadt-inspiruje-durazem-na-zivotni-prostredi-a-energetiku https://www.siemens.cz/smartcities/aspern |
R. Langer 4.7.2023 20:39Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku, lžeš jako když Rudé právo tiskne! |
J. Kostelanský 5.7.2023 10:38Pane Langre, nějak jste se zasekl a pořád točíte to samé jako rozbitý gramofon - "zelený bolševiku" nebo "prolhaný zelený bolševiku". Nemáte náhodou vybité pojistky nebo nějaký skrat na cestě z mozku k prstům, čo píšou na klávesnici? |
L. Novák 5.7.2023 12:38Táhni do (_,_), otravný slovenský ZELENÝ TROLLE! |
P. Princ 4.7.2023 20:42Změna životního stylu, přikazovaná "shora" , je útokem na lidskou svobodu. |
P. Rada 4.7.2023 22:34Lidská svoboda je o jednání v souladu s poznáním nutnosti - (Spinoza). "Útok na lidskou svobodu" proto může spočívat v rozvratu poznání. Např. lidé zdrogovaní se chovají asociálně, ačkoliv se jim klamně jeví jejich jednání svobodné. Mohou se pro odlišnost vnímání reality chovat ke střízlivému okolí až krajně agresivně. Podobně se mi to jeví s návykem na fosilní zdroje. |
L. Novák 5.7.2023 12:39DEBIL RADA je ukázkou, kam lze ve stáří dospět s nedostatkem vzdělání a hloupostí... |
M. Kocián 5.7.2023 3:49Zvlášť v případě, kdy se nahoře styl nemění a dole je vynucován přísnými represemi. |
P. Diviš 4.7.2023 20:45Jo, to by se vám "melounům" líbilo, nehnout se z jeskyně. |
L. Novák 4.7.2023 21:49... a nechat se vykrmovat dotacemi vykradenými z kapes ostatních občanů! |