25.6.2024 | Svátek má Ivan


Diskuse k článku

KLIMA: Brusel zachráncem planety

Dekarbonizace Evropy! Zaručeně čistý kontinent, jenž ukáže tu správnou a čistou cestu zemím jako je Čína, Rusko, Indie nebo Brazílie. Generace ekologických aktivistů o něčem takovém skutečně jen snily. Teď to mají takřka na dosah.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ganaur 4.7.2023 18:36

;-D;-D;-D;-DR^

R. Langer 4.7.2023 19:22

Jo, skoro jako od té naší malé hloupoučké UI. Ale fakt nevím, která z nich je blbější. ;-D

R. Langer 4.7.2023 18:41

Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku, lžeš jako když Rudé právo tiskne! ;-€

J. Kostelanský 4.7.2023 19:22

Argumenty k pohledání ;-D ;-D ;-D. Když blbci dojdou argumenty, přejde na invektivy.

R. Langer 4.7.2023 19:24

Hm, žádných argumentů jsem si si tady od tebe nevšiml, Zelený bolševiku. Zato reklamních materiálů jsi tady nablil přehršle. :-P

J. Kostelanský 4.7.2023 19:59

Zkuste zajít k očnímu. Možná vám na tu slepotu, pokud je fyzického původu, něco dá. Pokud je to ovšem slepota mentální, doporučuji spíš jiného lékaře-specialistu... ;-)

R. Langer 4.7.2023 20:46

Já vidím velice dobře, prolhaný Zelený bolševiku. :-P

J. Hyršl 5.7.2023 7:14

Vaše úvaha by mohla být částečně správná, pokud by se k destilaci ropy využívala elektrická energie, ale tak to není, využívá se opět fosilních paliv a plyn.

J. Matěna 4.7.2023 18:20

Pokud si to dobře pamatuji, tak na těžbu ropy až po pistoli čerpací stanice se spotřebuje cca 15% energetického obsahu ropného paliva. Což je mimořádně dobrý výsledek.

Zajímavé je, že ta Tesla jezdí na čistou elektrickou energii, která se dle Vás v baterii vozidla ocitla tak nějak samovolně, bez dalších energetických nároků.

Spočítat rozdíly mezi elektro a spalovákem lze, ale ne takhle diletantsky, navíc pro každou zemi je to jiné. Ta věc je zkrátka složitější a vy svými příspěvky jen ukazujete, že netušíte, která bije.

P. Diviš 4.7.2023 18:33

A hlavně, vůbec nebere v úvahu daně. Zvláště tu spotřební.

J. Kostelanský 4.7.2023 19:39

Pamatujete si to asi dobře. Litr benzinu obsahuje množství energie rovnající se 8,6 kWh. Kilogram benzinu obsahuje 11,86 kWh. Což je plus minus v souladu s tím 1,6 kWh elektřiny, které jsou potřeba na výrobu litru benzinu. Jen ste si z toho vyvodil blbé závěry a jaksi jste nepochopil, o čem byl můj příspěvek.

Já psal o tom, zda bude nebo nebude dostatek elektřiny pro provoz elektroaut za současného stavu výroby elektřiny v ČR. Jen zda bude nebo nikoliv. Nic víc a nic míň. Vy do toho splétáte, odkud bude pocházet elektřina v Tesle. Ale o tom vůbec nebyla řeč.

Když řešíte jednu věc, nemůžete do toho plést věc druhou. Jedna věc je, zda by bylo dostatek elektřiny. A zcela jiná, jakým způsobem, vlastně způsoby se bude vyrábět. Ale tomu jsem v příspěvku nevěnoval pozornost.

Zkuste odhodit krvavé oči a začít myslet chladně, rozvážně a bez emocí. Uleví se vám a možná i k něčemu dojdete. :-) Vy totiž vykopávate otevřené dveře - tedy vyvracíte něco, co jsem nenapsal.

Když já ten rozdíl neumím spočítat, rád si přečtu vaše výpočty. Navíc já nesrovnával spalováky a elektrovozy, jen jsem spočítal, řádově kolik osobních elektrovozů by byli schopni "uživit" současní výrobci elektřiny. Zkuste si to přečíst ještě jednou. ;-)

Tohle je snad největší bolístka současných diskutérů: neschopnost pochopit myšlenky souvislejšího textu, tedy o čem se v textu píše.. Vás se to bohužel týká taky. Doporučuji více trénovat.

R. Langer 4.7.2023 20:58

Hm, to neustálé lhaní už prostě NEFUNGUJE, Zelení bolševici. ;-D

P. Rada 4.7.2023 19:49

"Která bije"?

Civilizaci konzumního typu "bije" umíráček. Stále zjevněji a věcněji se totiž ukazuje nezbytnost radikálně změnit životní styl pro rostoucí překračování bezpečných planetárních mezí už v několika ohledech najednou:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

Pokud jde o energetiku tak zde je rozhodujícím parametrem efektivita těžby energií EROEI která ale už století v dominanci vlekle klesá. Trochu vzrostla jen u FV a VE ale masivnost těchto zdrojů nestačí krýt přebujelou konzumní náročnost:

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2008/cislo-9/ceka-nas-drasticka-zmena-zpusobu-zivota.html

Podstatou jsou omezené zásoby surovin v prakticky uzavřeném planetárním systému kde selhává recyklovatelnost. Problém je sice znám od doby Římského klubu před zhruba půlstoletím ale nezdravý optimismus donedávna věřil ve vše-spásnost technologického pokroku. Naděje se sice potvrdily v oborech jako je informatika, nanotechnologie, elektronika, genetika... ale stěžejní energetika nenašla za fosily adekvátní náhradu a i proto padly naděje na dostatečně masivní recyklování. Už i střízlivějším ekonomům dochází, že se celkově nacházíme prakticky ve stagnaci snad jen desetiletí před zlomem:

https://ourfiniteworld.com/2019/01/09/2019-world-economy-is-reaching-growth-limits-expect-low-oil-prices-financial-turbulence/

L. Novák 4.7.2023 14:05

VÝKON FOTOVOLTAIKY V LÉTĚ A V ZIMĚ

Takto vypadá výroba elektřiny v Německu v měsíci se sluncem nejvýš na obloze a dlouhým dnem:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/04.06.2023/04.07.2023/today/

... a takto zase výroba před půlrokem v době, kdy je slunce nejníž a současně je nejkratší den v roce:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/27.11.2022/27.12.2022/today/

Z porovnání obou grafů je zřejmé, že produkce elektřiny FVE v zimě je v porovnání s létem mizivá a ani 100 násobné zvětšení plochy fotovoltaických panelů na této skutečnosti nic nezmění... ;-)

J. Kostelanský 4.7.2023 16:55

A co má jako být? V zimě se ze solárů vyrobí max. 10 % elektřiny z toho, co se vyrobí v létě. Ale každá kilowatthodina, která se vyrobí (v zimě nebo v létě) znamená menší spotřebu elektřiny např. z plynu nebo uhlí.

Nikdo nikdy neřekl, že o 20 nebo 30 let se 100 % elektřiny bude všude vyrábět z OZE. To jen lidé jako vy demagogicky používají metody "všechno nebo nic": když pomocí solárů nejde zabezpečit celoroční spotřebu elektřiny vždy a všude, tak soláry jsou tím automaticky nesmyslem.

I kdyby se v budoucnu podařilo dlouhodobě dosáhnout poměru: OZE : ostatní zdroje energie = 80 % : 20 %, pořád by to byl skvělý výsledek. Který by krom jiného znamenal, že by ty "ostatní zdroje energie" vydrželi 5x déle.

P. Diviš 4.7.2023 18:34

10% znamená, že je nutno mít prakticky kompletní paralelní systém, využitý jen, pokud nesvítí a nefouká. "A to se vyplatí!" :-P

R. Langer 4.7.2023 18:42

10 % = 0. NULA! :-P

L. Novák 4.7.2023 13:51

Komentář: Dva nefér požadavky lobbistů za komunitní energetiku

Michal Macenauer - Ředitel strategie poradenské společnosti v energetice EGÚ Brno

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-kdo-nebude-mit-na-strese-fotovoltaiku-bude-bity-233242

P. Brich 4.7.2023 13:42

Zákon o podpoře OZE legalizuje několikanásobnou loupež z kapes odběratelů elektřiny a ničení ovzduší plynem CO2:

1) dotace na nákup, instalaci a přizpůsobení FVE zdroje k rozvodné síti;

2) povinný přednostní odkup náhodně vyrobené elektřiny za cenu násobně vyšší než je výrobní cena z klasických zdrojů;

3) i v době, kdy náhodou Občasné Zdroje Elektřiny (OZE) dodávají elektřinu, musejí být záložní zdroje (tepelné elektrárny) udržované v tzv. teplém stavu, tzn. musí se topit pod kotli, aby okamžitě naběhly při výpadku OZE. Tato jalová spotřeba zvyšuje výrobní cenu elektřiny;

4) kromě JE záložní zdroje znečisťují prostředí exhalacemi (emisní povolenky);

5) v době, kdy OZE náhodou jedou na plný výkon (slunce svítí, vítr fouká), musejí být kvůli ochraně rozvodných sítí odstaveny. Vyrobený jalový výkon je majitelům OZE finančně kompenzován. Tento výkon se zvyšuje s rostoucím počtem nových zdrojů OZE.

Toto všechno vykrádá kapsy odběratelů (přímo cenou a prostřednictvím státního rozpočtu), aniž ti se mohou nějak bránit

I kdybychom padli všici, vstanou noví bojovníci, rudý prapor zavlaje!!;-€EU;-O

J. Kostelanský 4.7.2023 13:09

Další "expert", co vůbec netuší, co se na poli osobních vozů a zejména těch elektrických děje. Je to takový článek "co se bábě přisnilo. Nesmysly prokládané výmysly a dalšími nesmysly. Nelze samozřejmě na všechno reagovat podrobněji, tak jen jednu věc:

"Příkladem budiž politika koncernu Volkswagen, který tvrdě narazil na čínském trhu se svými elektromobily. A aby si v zemi hojného exportu zajistil alespoň nějaký odbyt, nahradil předražená elektrická vozítka klasickými auty se zážehovými a spalovacími motory, která by v EU neprošla ani emisní normou EURO 6."

Autor si zaměňuje příčinu s následky a doplňuje to výmysly. Pozice koncernu VW v Číně klesá dlouhodobě, zejména u spalovacích motorů. Pro Číňany vozy z Evropy již nejsou dostatečně zajímavé, čínští výrobci nabízejí lepší vybavení a často i kvalitu za podstatně nižší ceny. Ale Evropa nejvíc zaostává v infotainmentu. Číňané milují technologické hračičky, jsou zvyklí na rychlé tempo inovací a aktualizací softvéru. Stačí se kouknout do oblasti mobilů, kde se standardem staly 2 hardwarové upgrady v 1 roce.

Evropským automobilkám trvalo celá léta, než do aut zavedly obyčejný USB port, a pak za to žádaly stovky eur. To samé teď platí o softvéru a jeho aktualizaci na dálku - v Číně běžná věc, v Evropě jen zkušební provoz.

To, že VW v Číně se svými elektrovozy neudělal díru do světa, souvisí s tím, co jsem již napsal. VW je tam, kdy byli čínští výrobci pred 5 lety. Jaké elektrovozy se teď v Číně vyráběji a prodávají, s jakou výbavou a za jakou cenu, to se u nás nedozvíte. Pořád žijeme ve vzdušném zámku, že Evropa je pořád technologickým lídrem a pupkem světa. Ale to je hluboké nedorozumění.

Dám link na recenzi jednoho nového čínského elektrovozu, který udělal Rus žijící a mluvící čínsky, který také v Číně žije. Má svůj vlastní youtube kanál a čínských aut, na které udělal recenze, je na tom kanálu víc než dost. Pokec je v ruštině, ale můžete si zapnout české titulky.

J. Kostelanský 4.7.2023 13:09

Doporučuji shlédnout několik podobných videí, i na jiných kanálech. A potom možná pochopíte, kde je teď Čína a kde Evropa. A proč je budoucnost vozů elektrická.

https://www.youtube.com/watch?v=QiFsvKZgftI

U Číňanů čím dál tím víc roste takové to zdravé národní sebevědomí, které je pořád typické pro Italy, Němce nebo Francouze. Němci kupují hlavně německá auta, Francouzi francouzská atd. A pro Číňany jsou zajímavější čínské vozy.

Na evropské automobilky tak čeká dvojitý čínsky šach. Nejen, že jim v Číně již pšenka nepokvete tak jako dosud, ale navíc čínské automobilky plánují doslova invazi na evropský trh. Komu by pak VW a další značky prodávaly ty své spalováky? Vždyť i Indie již dělá reálné kroky k elektrifikaci dopravy. To samé Latinská Amerika.

Brusel nemám rád, ale pořád říkám, že evropští výrobci aut mohou Bruselu nohy-ruce líbat za to, že je doslovně dokopal k výrobě elektrických aut. Že teď, když Číňané představují v Evropě jeden elektrický vůz za druhým a Tesla ve velkém vyrábí elektrovozy ve své berlínské fabrice, nemusí začínat od nuly a mají co evropským zákazníkům nabídnout.

J. Jurax 4.7.2023 13:33

Nemají evropským zákazníkům co nabídnout než elektroauta bez dotací obtížně prodejná. A bez legislativního tlaku neprodejná vůbec, protože je kromě snobů a ekofanatiků je málokdo chce. A málokdo na ně má.

L. Novák 4.7.2023 13:48

SPAMovací ZELENÝ ;-O TROLL J. Kostelanský mele nesmysly mimo hlavní téma problému, který je nezávislý na konkrétním výrobci, ale souvisí s fyzikální podstatou elektromobility.

Typický DEZINFORMAČNÍ odkláněč. :-P

J. Kostelanský 4.7.2023 16:02

Napsat blbost jednou větou, to dokáže kdejaký blb. Vyvrátit blbost ale jednou, ani dvěma vetami nelze. To dokáže jenom L. Novák. ;-D ;-D ;-D

Pane Nováku, tak už konečně vysvětlete, nám, co fyzice nerozumíme, jaká je ta fyzikální podstata elektromobility, kvůli které by vlastně neměla fungovat? Jakéže to jsou ty fyzikální, chemické, matematické či přírodní zákony obecně, které říkají, že jezdit auty na elektřinu nelze? Ale ne, že to odfláknete dvěma vetami... ;-D

L. Novák 4.7.2023 16:17

Somár sprostý, opakuje sa to stále a znova, len ty si tu melieš firemnú propagandu výrobcov elektromobilov. Ty si reklamný agent automobilky? :-P

J. Kostelanský 5.7.2023 10:27

Somár sprostý,

žere kosti,

pije vodu

zo záchodu.

;-D ;-D ;-)

P. Diviš 4.7.2023 18:36

Hustota skladované energie je ten hlavní problém + náklady na skladování.

J. Kostelanský 5.7.2023 10:30

Já se ale neptal na výrobu elektřiny, ale na provoz elektromobilů. Ty by čistě teoreticky, mohli jezdit, i kdyby se 100 % elektřiny vyrábělo z jádra.

Proč opět mícháte hrušky a jablka?

R. Langer 4.7.2023 18:43

Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku, lžeš jako když Rudé právo tiskne! ;-€

R. Langer 4.7.2023 18:43

Nelži zase, prolhaný Zelený bolševiku, lžeš jako když Rudé právo tiskne! ;-€