12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

POSTSCRIPTUM: K Astonově „bábě zvědavce"

1000 km jízdy průměrnou rychlostí 67 km/h představuje 15 h jízdy. Při průměrné spotřebě – u elektromobilu je vhodnější hovořit o příkonu motoru, ale v podstatě se jedná o totéž – 25 kW to znamená, že v akumulátoru musí být k dispozici energie 375 kWh.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 1.9.2021 15:26

Opravdu mě neláká představa, že do mého elektroauta bude vložena lithiová baterie, která má právě před zahořením...

V. Novák 1.9.2021 15:23

V jednom díle Vražd v Midsomeru to bylo ukázáno přímo návodně.

V. Novák 1.9.2021 15:18

Takže se dobíjí na 8 1/3 kWh?

O. Uživatel 1.9.2021 15:18

Uživatel požádal o vymazání
P. Král 1.9.2021 15:16

Jistě, že nebude. Bude to jako s palivem, někdo šetří, někdo to radši osolí. A pak holt vysolí víc... I baterie notebooku "zná" svůj stav a historii a opotřebení eráru "navíc" (jakkoli definované) bude zpoplatněno. A taky koneckonců můžete baterku neměnit, vozit jen tu svou jednu řádně opečovávanou a dobíjení věnovat čas zpestřený třeba četbou :-)

V. Novák 1.9.2021 15:15

Takže ne jedna ztrátová transformace elektrické energie na chemickou a jedna rovněž ztrátová transformace chemické energie na elektrickou v elektromobilu - ale rovnou celý postup zopakovat dvakrát...

To se bude topit pánubohu do oken...

O. Uživatel 1.9.2021 15:12

Uživatel požádal o vymazání
P. Král 1.9.2021 15:09

Změna konstrukce je samozřejmá, dřív se stavěla auta kolem motoru, teď to holt bude standardní bateriový modul. Však už teď "to" nevypadá jako auta. Zřejmě schválně, když je to pro lidi, co auta nemají v lásce.

Baterky nikde nedojdou, bude to (+-) vždy výměna jedné za jednu. Rezerva v počtech bude muset akorát pokrýt čas nabíjení (a odúmrť).

A budou na ně vozítka... časem pravděpodobně elektrická, samonaváděcí (když to zvládne raketoplán k ISS, tak tohle bude hračka). Nebo se tam na nějaké vlečné lince jako v myčce budou cpát zespoda jako PEZ.

V. Novák 1.9.2021 15:06

A ten výpočet je kde, pane odborníku?

V. Novák 1.9.2021 15:05

A proto je třeba zrušit matematiku - tuto doménu zapšklých konzervativních páprdů!

(pro jistotu - ironie...)

V. Novák 1.9.2021 15:04

Jste si jist, že o "ničí" neboli "společenskou" baterii bude všemi uživateli pečováno s řádnou péčí?

U "společenských" koloběžek se to neprokázalo...

V. Braun 1.9.2021 15:03

Na druhou stranu dobití dojezdu 200 km za 8 minut zhruba odpovídá doporucovanym prestavkam po dvou hodinách. :-)

S. Kneifl 1.9.2021 15:02

Do státního fondu dopravní infrastruktury jde 9,1 % spotřební daně z ropných paliv. Externalitou vašeho těžkého elektromobilu je (kromě prachu z brzd a pneumatik) poškození silnic, které za vás platí někdo jiný. A než budete mlít nesmysly o tom, že nemáte ani halíř dotace, přečtěte si něco o flotilových emisních limitech a jejich vlivu na pokřivení cen. To, že dotaci nevidíte na faktuře neznamená, že neexistuje. Automobilky musí váš elektromobil dotovat, aby se vůbec prodával a ony nemusely platit penále za spalovací motory.

J. Jurax 1.9.2021 15:00

Ano. U domku.

Ovšem znamenitá část populace najmě ve větších městech žije v činžácích ... navštivte libovolně větší sídliště v podvečer zavalené auty a podumejte, když jste ten elektroinženýr, jak byste to řešil tam. Prodlužovák tažený z osmého patra paneláku až k autu a nabíjecí stanice v předsíni bytu 2+kk se mi nezdá být řešením.

V. Braun 1.9.2021 15:00

0,5 MW po dobu 8 minut je myslím 60 kWh, to na dojezd 1000 km stačit nebude.

P. Milan 1.9.2021 14:50

To už jsem radši ani nerozvíjel ....

P. Milan 1.9.2021 14:49

Má to ještě jeden háček. Baterií by bylo třeba o dost více, než když se jen nabíjejí. Je otázka, zda je k mání dost poměrně vzácných surovin.

P. Milan 1.9.2021 14:46

Na klasické benzince někdy jo a technologie to umožňuje.

P. Milan 1.9.2021 14:45

Dávala by, kdyby byla, pár let provozu vydržela a byla na to ta infrastruktura.

A jeden dotaz: Pokud je elektrohračka tak výhodná, proč ji dotovat a zvýhodňovat, zároveň zdražovat a znevýhodňovat dokonale vyhovující auta se spalovacím motorem?

J. Jurax 1.9.2021 14:44

Mýlíte se.

Kupříkladu v modrých zónách platíte parkovné jako ostatní nebo ne?

J. Jurax 1.9.2021 14:41

Kuš, progresivní nadšenče ... připomínáte mi dávné nadšence pro Wankelův motor ... :-(

I. Spálený 1.9.2021 14:39

No dobře, vývoj postupuje. Ale efektivita využití energie je u elektromobilu přes 90% už teď a 100% to z principu nemůže být. Potřebný výkon v elektrárně je tedy konečný, lze ho jen rozložit v čase pomocí další baterie. Taková baterie v rychlonabíječce by ale stála miliony ročně, což se promítne do ceny.

O. Uživatel 1.9.2021 14:38

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 1.9.2021 14:36

Těžko říct. Když se podíváte na řezy elektromobily a kde ty baterky mají nacpané, tak by to chtělo výraznou změnu jejich konstrukce. A standardizaci bateriových modulů.

Navíc manipulace s několikametrákovými bateriemi fakt není na samoobsluhu. A řešilo by to leda délku zastávky u "pumpy", všechny další problémy - jak a čím to nabíjet, kde to skladovat, kolik baterek by muselo být skladem - když přijedete ke stanici s pár kWh v baterii a obsluha pokrčí rameny řkouc nemáme, došly ...

S. Kneifl 1.9.2021 14:30

Aha, a poplatek za používání silnic, který ostatní platí ve spotřební dani za benzín, platíte prosím jak? A jak přesně ostatním kompenzujete vyšší ceny vozů se spalovacími motory, způsobené nařízenou podporou elektromobility ze strany EU?

P. Plesník 1.9.2021 14:26

Nikde nepíšem že to bude jedna nabíjacia stanica. To sa spriemeruje ako sa to deje teraz s tankovaním na benzínkach. Toto super rýchle nabíjanie aj tak dáva zmysel len pri diaľniciach, nakoľko bude najdrahšie. Ale je to na úrovni tankovania. Teda niekto dá 1000km po diaľnici (alebo menej ak na to dupne) a tak chce čo najrýchlejšie pokračovať ďalej. Ostatní budú nabíjať pri návšteve obchodov alebo doma, alebo v práci. Okrem iného pomalšie nabíjanie predĺži životnosť akumulátora. Ide len o to že kapacita jedného 1000MW bloku je nabiť 360000 aut denne. Ak by sa nabíjalo mimo špičky je dosť možné že to utiahne aj existujúca prenosová sústava. Samozrejme chýba infraštruktúra poslednej míle, ale 22kV vedenie je hodne husté už teraz.

Kde vziať elektrinu som napísal. Začnite stavať rýchlo jeden alebo radšej dva nové bloky JE. Soláry a veterníky to všetko neutiahnu aj keby ste na ich postavenie využili každé vhodné miesto. Neviem nad čím tie vaše energetické komisie tancujú keď to rozhodnutie stále odkladajú.

Nestojí to za vyšachovanie z hry OPEC a ďalších odkundesov? Já byť sociálny štát tak prvé čo postavím je JE a za žiadnych okolností ju nepustím do súkromných rúk. O chvíľu bude mať cenu zlata a súkromní vlastníci budú neskutočne ryžovať.

J. Jurax 1.9.2021 14:22

No, povšimněte si ale, že článek je tři roky starý. Ono se do vývoje elektroaut cpou velké prachy, což se projevuje vyšší technickou úrovní.

Počtěte si třeba https://www.idnes.cz/auto/magazin/cesta-elektromobilem-skoda-enyaq-do-chrovatska-krk-enbw.A210624_142309_hardware_nyv, tam jsou ty tabulky reálné spotřeby i omáčka kolem.

Je fakt, že za tuhle cenu a způsob ježdění fakt nehodlám zachraňovat planetu.

J. Novotný 1.9.2021 14:20

Takhle rychle?: "... nová studie, za kterou stojí web Autoscout24. Ta odhalila opravdu zajímavá data. Většina Němců se totiž po domácích dálnicích prohání v průměru rychlostí až (tedy nikoli průměrnou rychlostí, ale průměrným maximem) 194 km/h". ... "A to se bavíme jen o většině, další významné skupiny řidičů zachází ještě dál. Každý desátý člověk totiž uvedl, že jezdí tempem až 240 km/h či vyšším. V případě mužů jde dokonce o 25 procent z nich, přičemž průměrným přiznávaným u pánského publika je 207 km/h. Ženy pak sice tímto směrem míří méně často, ovšem ani ty nelze brát jako mobilní šikany. Průměrně přiznávaná maximální rychlost využívaná něžným pohlavím totiž v Německu činí 180 km/h."

https://www.autoforum.cz/predstaveni/studie-ukazala-jak-rychle-jezdi-nemci-po-dalnicich-limit-nechteji-ani-volici-strany-zelenych/

I. Spálený 1.9.2021 14:01

Pochopte, článek popisuje reálnou náhradu automobilu s dojezdem 1000 km. Vy popisujete náhradu mopedu s nádrží 5 litrů a dojezdem 200 km elekromobilem s 50 kWh baterií. Pro reálnou náhradu skutečně musíte na nevelký počet plně využitých nabíječek zbudovat jeden blok Temelína. Při nabití za 8 minut musí mít elektrárna k dispozici hodnotu v kW přibližně o řád vyšší než je kapacita baterie elektromobilu v kWh. Problémem je váha, kdy velká baterie zvyšuje spotřebu o nutnost ji vozit. S 400 kWh baterií se dostanete na 4 MW výkonu v elektrárně pro dobití. Na srovnání, velký domácí spotřebič má pod 0,002 MW. Jedna taková nabíječka si tedy vezme kapacitu celého menšího města.

J. Jurax 1.9.2021 13:55

Never say never.

Nicméně jistě ježdění v zimě či kolonách se na dojezdu podepíše. Zdůrazňuji, že uvedený údaj dojezdu je tabulkový, realita bude horší. A samozřejmě nabíjení a všechno kolem a cena fakt není lidovka. Já bych si to nekoupil ani omylem, i když bych na to měl.